Vaikka PV:n varusteita usein kritisoidaan ja siihen olen itsekin syyllistynyt, niin tästä minulla on kyllä ihan päinvastaista kokemusta. Itse pidän PV:n komposiittikypärän sisuksia hyvinkin onnistuneina, esimerkiksi Bundeswehrin B826:n sisukset tai US Armyn ACH:n sisukset (fleecepäällysteiset pehmustepalat) eivät ole lainkaan niin miellyttäviä kuin kotimaisen kypärän sisukset. Kotimaisessa nimenomaan ilma kiertää edes joten kuten, ja hikoilu jää vähäisemmäksi kuin esimerkiksi noilla amerikkalaisilla pehmustepalasisuksilla, jotka ovat kyllä miellyttävän pehmeät ja päähän mukautuvat, mutta jotka huonontavat lämmön poistumista päästä merkittävästi, ja aiheuttavat sen takia hikoilua, ainakin minulla. Omistan siis tuollaisen amerikkalaisen kypärän, ja olen tietenkin käyttänyt kotimaisia kaikkein eniten.
Kuten Kapiainen toteaa, nämä ovat varsin henkilökohtaisia juttuja, kullekkin makunsa mukaan jne.
Mutta minä puolestani liputan täysillä noitten ACHista tuttujen tyynyjen puolesta. Mielestäni huomattavasti mukavammat jopa kuumissa ja kosteissa olosuhteissa. Plussaa myös siitä, että niitä voi laittaa tai jättää laittamatta sellaisen määrän, että ilma kiertää paremmin, tai kuulosuojaimet mahtuvat mukavasti kypärän alle.
Tuo PV:N vannehirvitys on lähes käyttökelvoton ilman jonkinlaista kypärämyssyä tms, mikä minusta nollaa tuon "ilman kierron" aivan täysin. Enkä näkemäni mukaan näytä olevan tämän tunteen kanssa yksin.
Se panta nimittäin painaa ja pahimmassa tapauksessa hiertää todella ikävästi.
Ainakin itselleni pahin on kuitenkin se että PV:n kypärä, kuulosuojaimet, silmälasit + mahdolliset suojalasit yhdistelmä aiheuttaa yhtään pidempään käytettynä migreeni-tyyppistä päänsärkyä. Yhdeksän päivää, +8 tuntia per päivä tätä komboa, ja päätin investoida parempaan sisukseen. Samalla setillä, paitsi tyynyillä varustettuna 16 tunnin tetsaamisen jälkeen, korvalehdet olivat vähän hellänä, mutta päänsärystä ei ollut tietoakaan.
..Puhumattakaan siitä, kuinka monessa vastaan tulleessa kypärässä sen pannan koon säädöt ovat rikki, tai menevät jossain kohtaa harjoitusta rikki. Ja se hihnasto solkineen...
Kypärä on onneksi melko majuriturvallinen kunhan vaan vetää päälle kypärähupun. Joten kukin voi käyttää sellaista joka sopii omalle kuupalleen.