Kypärät

Ops-Coren siviili/kuluttajamyynti on heille lähinnä ärsyttävää puuhastelua.

Pitää paikkansa ja pitää myös muutaman muun varustevalmistajan kohdalla.
Olen usein ihmetellyt miksi nämä liikevaihtonsa viranomaiskaupoilla tekevät valmistajat ylipäätään haluavat olla mukana kuluttajamarkkinoilla?
Lopputulos kun on luvattoman usein se että tuotteista myydään pääasiassa "ei oota" ja jos sattuu olemaan tilattavissa niin toimitusaika on 6-8kk jne jne. Jos kerran kuluttajamarkkinoilla ei tarvitse tai huvita olla, niin miksi siellä pitää olla ylipäätään?
No, kai siihe syynsä on - mutta OpsCore ei ole lainkaan ainoa, lähempääkin näitä näin toimivis kyllä löytyy.
 
Vaikka PV:n varusteita usein kritisoidaan ja siihen olen itsekin syyllistynyt, niin tästä minulla on kyllä ihan päinvastaista kokemusta. Itse pidän PV:n komposiittikypärän sisuksia hyvinkin onnistuneina, esimerkiksi Bundeswehrin B826:n sisukset tai US Armyn ACH:n sisukset (fleecepäällysteiset pehmustepalat) eivät ole lainkaan niin miellyttäviä kuin kotimaisen kypärän sisukset. Kotimaisessa nimenomaan ilma kiertää edes joten kuten, ja hikoilu jää vähäisemmäksi kuin esimerkiksi noilla amerikkalaisilla pehmustepalasisuksilla, jotka ovat kyllä miellyttävän pehmeät ja päähän mukautuvat, mutta jotka huonontavat lämmön poistumista päästä merkittävästi, ja aiheuttavat sen takia hikoilua, ainakin minulla. Omistan siis tuollaisen amerikkalaisen kypärän, ja olen tietenkin käyttänyt kotimaisia kaikkein eniten.
No, nämä ovat tietysti makuasioita mutta minä pidän PV:n kypärän epäonnistuneimpana osana sisuksia ja seuraavaksi epäonnistuneimpana remmisysteemiä. Sisukset ovat käyttöominaisuuksiltaan yksinkertaisesti huonot, eikä niitä tee paremmaksi se että monissa vastaavissa kypärissä on yhtä huonot tai jopa huonommat.
Ilmankierto-ongelmaan kyllä löytyy hyvin toimivia ratkaisuja useita niille käyttäjille jotka sitä haluavat korostaa, omat versionsa löytyvät heille jotka haluavat korostaa käyttömukavuutta miellyttävän istuvuuden osalta jne jne.
Halpaa, saati ilmaista se ei toki ole. Monessa kypärässä remmisysteemi + sisus maksaa puolet tai enemmän koko kypärä hinnasta.
 
Vaikka PV:n varusteita usein kritisoidaan ja siihen olen itsekin syyllistynyt, niin tästä minulla on kyllä ihan päinvastaista kokemusta. Itse pidän PV:n komposiittikypärän sisuksia hyvinkin onnistuneina, esimerkiksi Bundeswehrin B826:n sisukset tai US Armyn ACH:n sisukset (fleecepäällysteiset pehmustepalat) eivät ole lainkaan niin miellyttäviä kuin kotimaisen kypärän sisukset. Kotimaisessa nimenomaan ilma kiertää edes joten kuten, ja hikoilu jää vähäisemmäksi kuin esimerkiksi noilla amerikkalaisilla pehmustepalasisuksilla, jotka ovat kyllä miellyttävän pehmeät ja päähän mukautuvat, mutta jotka huonontavat lämmön poistumista päästä merkittävästi, ja aiheuttavat sen takia hikoilua, ainakin minulla. Omistan siis tuollaisen amerikkalaisen kypärän, ja olen tietenkin käyttänyt kotimaisia kaikkein eniten.

Kuten Kapiainen toteaa, nämä ovat varsin henkilökohtaisia juttuja, kullekkin makunsa mukaan jne.

Mutta minä puolestani liputan täysillä noitten ACHista tuttujen tyynyjen puolesta. Mielestäni huomattavasti mukavammat jopa kuumissa ja kosteissa olosuhteissa. Plussaa myös siitä, että niitä voi laittaa tai jättää laittamatta sellaisen määrän, että ilma kiertää paremmin, tai kuulosuojaimet mahtuvat mukavasti kypärän alle.

Tuo PV:N vannehirvitys on lähes käyttökelvoton ilman jonkinlaista kypärämyssyä tms, mikä minusta nollaa tuon "ilman kierron" aivan täysin. Enkä näkemäni mukaan näytä olevan tämän tunteen kanssa yksin.
Se panta nimittäin painaa ja pahimmassa tapauksessa hiertää todella ikävästi.

Ainakin itselleni pahin on kuitenkin se että PV:n kypärä, kuulosuojaimet, silmälasit + mahdolliset suojalasit yhdistelmä aiheuttaa yhtään pidempään käytettynä migreeni-tyyppistä päänsärkyä. Yhdeksän päivää, +8 tuntia per päivä tätä komboa, ja päätin investoida parempaan sisukseen. Samalla setillä, paitsi tyynyillä varustettuna 16 tunnin tetsaamisen jälkeen, korvalehdet olivat vähän hellänä, mutta päänsärystä ei ollut tietoakaan.

..Puhumattakaan siitä, kuinka monessa vastaan tulleessa kypärässä sen pannan koon säädöt ovat rikki, tai menevät jossain kohtaa harjoitusta rikki. Ja se hihnasto solkineen...

Kypärä on onneksi melko majuriturvallinen kunhan vaan vetää päälle kypärähupun. Joten kukin voi käyttää sellaista joka sopii omalle kuupalleen. ;)
 
Pitää paikkansa ja pitää myös muutaman muun varustevalmistajan kohdalla.
Olen usein ihmetellyt miksi nämä liikevaihtonsa viranomaiskaupoilla tekevät valmistajat ylipäätään haluavat olla mukana kuluttajamarkkinoilla?
Lopputulos kun on luvattoman usein se että tuotteista myydään pääasiassa "ei oota" ja jos sattuu olemaan tilattavissa niin toimitusaika on 6-8kk jne jne. Jos kerran kuluttajamarkkinoilla ei tarvitse tai huvita olla, niin miksi siellä pitää olla ylipäätään?
No, kai siihe syynsä on - mutta OpsCore ei ole lainkaan ainoa, lähempääkin näitä näin toimivis kyllä löytyy.
Se siviilimyyntipakko tulee siitä, että ne on virallisia maahantuojia. Esim Ops-Corelta (sama Crye yms) ei voi ostaa USAsta suoraan Suomeen, vaan pitää ostaa paikalliselta monopolilta.
 
Jatkan vielä hiukan noista sisuksista..

Niissä jos missä on eroa sillä mitä rahalla saa. Niiden kanssa ei pidä mennä siihen vipuun että hei nämä toppaukset maksavat 50€ ja näyttävät ihan samalta kuin nämä 200€ maksavat.
Niissä todella ON eroa!
Kuten aiemmin sanoin: kypärän hinnasta voi jopa yli puolet olla remmisysteemin ja sisusten hintaa. Hyvä esimerkki on Lekan myymät PGD:n kypärät. Hinnaltaan kilpailukykyisiä. Kuori on ihan ok , siinä ei mitään. Sensijaan remmisysteemit ja sisukset ovat halpoja kopioita - ja ero on vähänkään vaativammassa ja pidemmässä käytössä merkittävä.
Minulla on yksi kypärä jossa on PGD:n kuoreen laitettuna laatuvalmistajan remmisysteemi + sisukset. Kypärän ostin jo paljon ennen kuin sitä Suomessa myytiin = sain halvalla. Siihen kun laitoin em. remmit ja sisukset, jotka sain myös halvalla - oli kokonaishinta jo noin 650€ ja se on käytännössä katteeton hinta, jolla kaupallinen toimija ei voisi kypärää myydä jos haluaa siitä jotakin jäävän viivan allekin.
Kypärää olen nyt käyttänyt useamman vuoden, sisukset on välillä pesty, mutta ovat edelleen hyvässä ryhdissä ja toimivat siten kuin pitääkin.
Kopiosisustaista kypärää käytin kerran yhden 5 vrk:n harjoituksen. Toppaukset menettivät ryhtiään merkittävästi jo sinä aikana, eivätkä koskaan palautuneet ennalleen.
Hyviä kuoria on tänä päivänä monella valmistajalla huokeaan hintaan. Hyviä sisuksia ja remmisysteemejä en tähän mennessä ole huokeaan hintaan löytänyt. Kun kypärä on kaupassa edullinen, todennäköisesti remmit ja sisukset on se mistä on tingitty - käytettävyyden ja käyttömukavuuden kannalta ne ovat kuitenkin olennainen osa kypärää.
 
Se siviilimyyntipakko tulee siitä, että ne on virallisia maahantuojia. Esim Ops-Corelta (sama Crye yms) ei voi ostaa USAsta suoraan Suomeen, vaan pitää ostaa paikalliselta monopolilta.
Joo, näin se on - viittasin kuitenkin globaaliin kuluttajamarkkinaan. Myös USA:ssa kuluttajan on vaikea saada tuotteita itselleen pitkien toimitusaikojen takia. Tosin USA:ssa nyt kuluttajan on muutenkin vaikea saada ostettua itselleen suojavarusteita lainsäädännöstä johtuen.
 
Jatkan vielä hiukan noista sisuksista..

Niissä jos missä on eroa sillä mitä rahalla saa. Niiden kanssa ei pidä mennä siihen vipuun että hei nämä toppaukset maksavat 50€ ja näyttävät ihan samalta kuin nämä 200€ maksavat.
Niissä todella ON eroa!
Kuten aiemmin sanoin: kypärän hinnasta voi jopa yli puolet olla remmisysteemin ja sisusten hintaa. Hyvä esimerkki on Lekan myymät PGD:n kypärät. Hinnaltaan kilpailukykyisiä. Kuori on ihan ok , siinä ei mitään. Sensijaan remmisysteemit ja sisukset ovat halpoja kopioita - ja ero on vähänkään vaativammassa ja pidemmässä käytössä merkittävä.
Minulla on yksi kypärä jossa on PGD:n kuoreen laitettuna laatuvalmistajan remmisysteemi + sisukset. Kypärän ostin jo paljon ennen kuin sitä Suomessa myytiin = sain halvalla. Siihen kun laitoin em. remmit ja sisukset, jotka sain myös halvalla - oli kokonaishinta jo noin 650€ ja se on käytännössä katteeton hinta, jolla kaupallinen toimija ei voisi kypärää myydä jos haluaa siitä jotakin jäävän viivan allekin.
Kypärää olen nyt käyttänyt useamman vuoden, sisukset on välillä pesty, mutta ovat edelleen hyvässä ryhdissä ja toimivat siten kuin pitääkin.
Kopiosisustaista kypärää käytin kerran yhden 5 vrk:n harjoituksen. Toppaukset menettivät ryhtiään merkittävästi jo sinä aikana, eivätkä koskaan palautuneet ennalleen.
Hyviä kuoria on tänä päivänä monella valmistajalla huokeaan hintaan. Hyviä sisuksia ja remmisysteemejä en tähän mennessä ole huokeaan hintaan löytänyt. Kun kypärä on kaupassa edullinen, todennäköisesti remmit ja sisukset on se mistä on tingitty - käytettävyyden ja käyttömukavuuden kannalta ne ovat kuitenkin olennainen osa kypärää.
Tämä pitää paikkaansa. Itse ostin kanssa kopion ja tunnin käytön jälkeen oli jo netistä etsimässä mistä saa Ops-Coren sisuskalut ja remmistöt siihen. Ja muuttu kypärä todella paljon kunnon sisuskaluilla.
 
No, nämä ovat tietysti makuasioita mutta minä pidän PV:n kypärän epäonnistuneimpana osana sisuksia ja seuraavaksi epäonnistuneimpana remmisysteemiä. Sisukset ovat käyttöominaisuuksiltaan yksinkertaisesti huonot, eikä niitä tee paremmaksi se että monissa vastaavissa kypärissä on yhtä huonot tai jopa huonommat.
Ilmankierto-ongelmaan kyllä löytyy hyvin toimivia ratkaisuja useita niille käyttäjille jotka sitä haluavat korostaa, omat versionsa löytyvät heille jotka haluavat korostaa käyttömukavuutta miellyttävän istuvuuden osalta jne jne.
Halpaa, saati ilmaista se ei toki ole. Monessa kypärässä remmisysteemi + sisus maksaa puolet tai enemmän koko kypärä hinnasta.
Ja auta armias jos laitat aktiivit PV:n kypärän alle. Sitä epämukavuuden määrää.
 
Ehdottimasti paras combo on suojanaamari, aktiivit, intin pipo ja lv-141 headset. Ei ihme että puhutaan integroinnista.
Katso liite: 33958
Missä noita muka käytettiin yhdessä, eiväthän ne edes pysy päässä kaikki samalla?
Meillä 141:n headsetin kanssa mentiin käytännön syistä aina korvatulpilla.

En myöskään usko, että uuden kypärän kanssa suojanaamari istuu yhtään paremmin.
 
En myöskään usko, että uuden kypärän kanssa suojanaamari istuu yhtään paremmin.

2cents tähän. Ainakin OC:n leikkauksella suojanaamari istuu paremmin. Sain aseteltua comtacit, litet, naamarin ja Ops-Coren laakista käytettävään asentoon.

Sitä en tiedä onko uusi potta lähelläkään Ops-Core:n leikkausta.
 
Missä noita muka käytettiin yhdessä, eiväthän ne edes pysy päässä kaikki samalla?
Meillä 141:n headsetin kanssa mentiin käytännön syistä aina korvatulpilla.

Varomääräys ja myös terve järki saattaa vaatia kupukuulosuojaimet esimerkiksi silloin kun ammutaan tai räjäytellään sisätiloissa. Tällöin myös suojanaamari voi olla tarpeen ja johtajalla luonnollisestikin radio. Ei se sen kummenpaa ole.
 
Varomääräys ja myös terve järki saattaa vaatia kupukuulosuojaimet esimerkiksi silloin kun ammutaan tai räjäytellään sisätiloissa. Tällöin myös suojanaamari voi olla tarpeen ja johtajalla luonnollisestikin radio. Ei se sen kummenpaa ole.
Mutta... eiväthän ne nyt vain ole mitenkään yhteensopivat, 141:n headset ja kuvut siis, eivät edes aktiivien kanssa. TRA:ssa meillä mentiin 141:illä ilman headsettiä tämän takia.
 
Ihan sama miten teillä mentiin, mutta kyllä aika monikin on käyttänyt LV141:n pääkuulopuhelinta ja aktiivikuulosuojaimia samaan aikaan. Eivät ne mitenkään ole yhteensopivat mutta oikein sijoittamalla niistä kuulee ja pystyy puhumaan. Näin se vain on.
 
Ihan sama miten teillä mentiin, mutta kyllä aika monikin on käyttänyt LV141:n pääkuulopuhelinta ja aktiivikuulosuojaimia samaan aikaan. Eivät ne mitenkään ole yhteensopivat mutta oikein sijoittamalla niistä kuulee ja pystyy puhumaan. Näin se vain on.

Voin vahvistaa omasta kokemuksesta ja koskee. Myös TRA-ympäristöä
 
Ja rahalla saa ja hevosella pääsee, kun sijoittaa sopivaan mikki-tangentti-plugisettiin, jonka leipoo kiinni ComTaceihin, tai ostaa kerralla omaksi koko setin. Luureja ei tarvitse vaihtaa jos viestikapula vaihtuu, riittää että hommaa yhteensopivan mikki-tangentti-plugisetin.

Kunnolliset aktiivit lisää suorituskykyä yllättävän paljon. Ei niiden puutteessa sotaa hävitä, mutta henk-koht ja joukkuetasolla very nice to have.
 
Halpaa, saati ilmaista se ei toki ole. Monessa kypärässä remmisysteemi + sisus maksaa puolet tai enemmän koko kypärä hinnasta.

Täytyy jättää eriävä mielipide perusmallisten PASGT/ACH/MICH/B826 tyyppisten kypärien kohdalta. Jenkit ovat vieneet mielestäni onnistuneesti kehityksen pitkälle taloudellisuuden, sekä pehmusteiden ja sisustan että 4-piste remmien suhteen.

USGI Pehmustetyynysarjoja jotka kiinnittyvät velcro tarroilla kypärän sisäpintaan saa uutena hintaan 20-30$ ja remmistöjä 10-15$ hintaan Amazonista. Etenkin nuo pehmustetyynysarjat velcrotarroineen ovat niin sikamaisen halpoja, helppokäyttöisiä ja mukavia, että olen muutaman muovipantaisen päänkiristimen, "saksalainen kidutusteknologian taidonnäytteen" vaihtanut eri kypäristä niihin. Jos sisus pantoineen on huoltosyistä ruuveilla kiinni kypärän kuvussa niin sen saa yleensä nätisti ja sisustaa hajoittamatta irti, ja tarvittaessa sen saa siis takaisinkin ilman ongelmia.
 
Varomääräys ja myös terve järki saattaa vaatia kupukuulosuojaimet esimerkiksi silloin kun ammutaan tai räjäytellään sisätiloissa. Tällöin myös suojanaamari voi olla tarpeen ja johtajalla luonnollisestikin radio. Ei se sen kummenpaa ole.

Kuppikuulosuojaimet suojaavat myös siltä, ettei ääni/painevaihtelu tms värähtele kallon luista läpi sisäkorvaan. Tulpilla ei tätä saa aikaiseksi kun niillä tukitaan vain korvakäytävä.

Vaari oli 45mm ja 75mm PST-tykin ampujana jatkosodassa. Ei edes roilotellut sisätiloissa kanuunoilla, mutta molemmissa korvissa on kuulolaitteet nykyään ja mies on umpikuuro ja huutaa kun sumusireeni ilman niitä puhuessaan. :)
 
Tuossa on Puolalainen Wz 2000 komposiittikypärä joka on lähellä sakemannien B826 kypärää muotonsa kun sisustansa sekä remmistöjen osalta.

Kypärästä on poistettu sen alkuperäinen panta-verkko sisus joka oli aavistuksen monimutkainen. Sisus oli kiinni samoissa reijissä ja ruuveilla mitä kolmipistehihna. Ei muuta kun sisus kuikkaan, remmit takaisin kiinni kupuun ja "uudelleensisustaminen" amerikkalaisella pehmustepalasarjalla. Kupu sisältä puhtaaksi ja kuivaksi, velcrotarrat pintaan kiinni ja niihin pehmystetyynyt. Ja tyynyt vaihtoon aina sitämukaan kun ne kulahtavat. Homma on iisiä ja simppeliä.



kypärä.jpg
 
Teräskypärän paluu?
 
Back
Top