Kysymys- ja vastaustopiikki

Vonka kirjoitti:
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Foorumilla mainostetut häive-Mig-21:t voittivat tietysti.

Juu kuten kaikki tiedämme, Egypti,Syyria ja Irak pieksi Israelin maailmankartalta Mig:eillään.....vai oliko se nyt ihan niin?

:a-grin:

Lentäjien koulutustasolle on laitettava jotakin tässä. Miraget olivat israelilaisten käsissä ylivoimaisia vastustajiinsa nähden, mutta argentiinalaisten käsissä saivat dunkkuun englantilaisilta Harriereilta Falklandin sodassa ("rehellisissä" ilmatappeluissa siis).

Pohjoisvietnamilaiset lentäjät pärjäsivät Mig-21-koneella amerikkalaisia vastaan (Mig-15 ja Mig-17 olivat jo jälkijunassa, paitsi ehkä Crusaderia vastaan). Vietkongin lentäjät hyökkäsivät tutkaohjauksen turvin takaa ylhäältä suurella nopeudella jenkkien kimppuun, laukaisivat ohjukset/raketit ja poistuivat paikalta saman tien. Kone konetta vastaan ilmataisteluissa jenkit olivat yleensä niskan päällä. Mig-21 tuli näyttämölle räväkästi lokakuussa 1966, jolloin F-4C (Phantom) ammuttiin ilmeisesti Atoll-ohjuksella. Partiokaveri kertoi, ettei hän edes nähnyt hyökkäystä. Pari päivää myöhemmin laivaston F-4B putosi samalla tavalla. Ensimmäisen yksinäisen Mig-21:en amerikkalaiset saivat saaliikseen F-8 Crusadereiden yhteisoperaatiolla.

1967 tammikuussa amerikkalaiset houkuttelivat 11 Migiä ansaan pommituslentoa imitoivien koneiden kimppuun. Operaatio Bolossa ammuttiin alas seitsemän Migiä. Mutta maaliskuussa amerikkalaiset menettivät kuusi Thunderchiefiä yhtä Mig-21-konetta vastaan. Mig-17-koneita saivat alas jne.

Tämä olisi oman topiikin aihe, mutta usein sotatapahtumat sinänsä harhauttavat meitä; kanavoivat oletuksiamme, luovat illluusioita. Vrt. Saksan blitzkriegin luoma odotushorisontti, saksalaisten omaksuma käsitys Neuvostoliiton armeijasta talvisodan perusteella - ja suomalaisten luulo nykysodasta Yhdysvaltain hiekkasotien perusteella.

Joku kaivertaa puukolla paremmin kuin teollisella robotilla, toinen ei. Niin se vain menee.
Siksipä juuri: Qualitas potentia nostra
 
Amen, Crane.

Hyvä kalusto ja hyvä koulutus... tai oikeastaan hyvä on parhaan pahin vihollinen.

Pitää pyrkiä parhaaseen, aina.

Kauanko odottelemme Winsun kysymystä ennen kuin kuka tahansa voi jatkaa?
 
Vonka kirjoitti:
Amen, Crane.

Hyvä kalusto ja hyvä koulutus... tai oikeastaan hyvä on parhaan pahin vihollinen.

Pitää pyrkiä parhaaseen, aina.

Kauanko odottelemme Winsun kysymystä ennen kuin kuka tahansa voi jatkaa?

Anna palaa jos on kysymystä mielessä, onhan edellisestä oikeasta mennyt jo yli 10 päivää.
 
Monikin on lukenut Paavo Rintalan "Pojat", joka sijoittuu Ouluun, mutta miten jatkosodan Pori liittyy saksalaisiin?
 
Vonka kirjoitti:
Monikin on lukenut Paavo Rintalan "Pojat", joka sijoittuu Ouluun, mutta miten jatkosodan Pori liittyy saksalaisiin?

Saksalaiset vissiin miehittivät Porin jossain vaiheessa toista maailmansotaa ja perustivat sinne kasarmin. Siellä taisi olla myös vankileiri, jonne haudattiin 222 sotavankia. Sitten siellä oli myös jotakin salaisia kiitoteitä metsissä, vai olikohan ne suomalaisten rakentamia?

Porin lentoaseman historia toisessa maailmasodassa:
''Syksyllä 1941 Saksan ilmavoimat otti kentän käyttöönsä ja lisärakensi aluetta. Kenttä toimi pääosin Pohjois-Suomen lentokentille tukeutuneen Saksan 5. Ilmalaivaston huoltokenttänä, ja sen yhteydessä toimi Luftwaffen kenttälentovarikko, Feldluftpark Pori. Suomen ilmavoimille varikko oli tärkeä, sillä sieltä saatujen varaosien varassa oli ilmavoimien Bf 109 ja Ju 88 -kaluston ylläpito.[4][5] Saksalaiset pidensivät A-kiitotien 1 400 metrin pituiseksi, ja rakensivat alueelle kymmenkunta lentokonehallia ja muita rakennuksia, yhteensä toista sataa. Tarkoituksena oli tehdä Porin kentästä A-Flughafen-tason harjoitus- ja koulutuskeskus taistelulentäjille. Saksalaiset käyttivät kenttää vilkkaasti, ja esimerkiksi Saksaan lennettiin päivittäin. Koneita kentällä saattoi olla satakunta. Aero lensi Porista Ruotsiin lentoja jatkosodan aikana. Syyskuun alussa Suomen katkaistua suhteensa Saksaan 1944 saksalaiset poistuivat Porista 14. syyskuuta. Joukkojen komentaja kenraalimajuri Backhaus varoitti, että koko kenttäalue on miinoitettu. Vuorokautta myöhemmin aikamiinat räjäyttivät panostukset ja tuhosivat kentän ja kiitotiet täysin. Ihmishenkiä ei menetetty.[6]''

http://fi.wikipedia.org/wiki/Porin_lentoasema#Historiaa
 
Vonka kirjoitti:
Monikin on lukenut Paavo Rintalan "Pojat", joka sijoittuu Ouluun, mutta miten jatkosodan Pori liittyy saksalaisiin?

Montakin vaihtoehtoa; lentokenttä ja suojat hävittäjille ja stukille, Mäntyluodon satama valvonta jne. Lienee siis ollut tärkeä solmukohta nuille pohjoisen joukoille.
Unohtaa ei saa asevarikkoa, ilmeisesti Gekados ammustehtaita jne.

http://www.pori.fi/material/attachments/hallintokunnat/kaupunkisuunnittelu/kkp/tapahtumat/6AQQSYtLt/2012_06_04_PKK_II_MS.pdf

http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=28c63313-9761-4996-84e9-fa5d3f8a345e

http://www.porilaiset.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=4315

Valitsen kuitenkin tämän vankileiriasian vastaukseen: Sakemanneilla oli Porissa Venäläisten vankileiri, jolta ei suinkaan kaikki päässeet elävien kirjoissa takaisin...

Linkkin hakuehdoksi (Cntrl+F "Pori")...

http://suomenhistoriaa.blogspot.fi/2008/12/natsi-saksan-vankileirit-suomessa.html
 
Sensijaann minä haluaisin tietää että mitä virkaa Yhdyvaltain harjoittamalla imperialistisella maailmanpolitiikalla muka saavutetaan? Venäjän ja Kiinan vanhat liittolaiset heikkenevät ja katoavat maailmankartalta ja Yhdysvallat kasvattaa omaa vaikutusvaltaansa niiden paikalle, mutta mihin maapallon suvereeni imperiumi lopulta pyrkii? Avaruustutkimuskin junnaa paikallaan, eikä esimerkiksi Marsiakaan ole vieläkään valloitettu. Maapallo alkaa olla läpikotaisin tutkittu, eivätkä ehtyvät luonnonvarat riitä kattamaan edes nykyistä populaatiota. Ihmiskunta on vähän kuin paikoilleen jämähtänyt, vaikka tietotaitoa ja resursseja olisi käytössä vaikka kuinka. Kaikki romantiikka loistaa poissaolollaan.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Sensijaann minä haluaisin tietää että mitä virkaa Yhdyvaltain harjoittamalla imperialistisella maailmanpolitiikalla muka saavutetaan? Venäjän ja Kiinan vanhat liittolaiset heikkenevät ja katoavat maailmankartalta ja Yhdysvallat kasvattaa omaa vaikutusvaltaansa niiden paikalle, mutta mihin maapallon suvereeni imperiumi lopulta pyrkii? Avaruustutkimuskin junnaa paikallaan, eikä esimerkiksi Marsiakaan ole vieläkään valloitettu. Maapallo alkaa olla läpikotaisin tutkittu, eivätkä ehtyvät luonnonvarat riitä kattamaan edes nykyistä populaatiota. Ihmiskunta on vähän kuin paikoilleen jämähtänyt, vaikka tietotaitoa ja resursseja olisi käytössä vaikka kuinka. Kaikki romantiikka loistaa poissaolollaan.

Oliko tämä seuraava kysymys, vai miten?
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Vonka kirjoitti:
Monikin on lukenut Paavo Rintalan "Pojat", joka sijoittuu Ouluun, mutta miten jatkosodan Pori liittyy saksalaisiin?

Porin lentoaseman historia toisessa maailmasodassa:
''Syksyllä 1941 Saksan ilmavoimat otti kentän käyttöönsä ja lisärakensi aluetta. Kenttä toimi pääosin Pohjois-Suomen lentokentille tukeutuneen Saksan 5. Ilmalaivaston huoltokenttänä, ja sen yhteydessä toimi Luftwaffen kenttälentovarikko, Feldluftpark Pori. Suomen ilmavoimille varikko oli tärkeä, sillä sieltä saatujen varaosien varassa oli ilmavoimien Bf 109 ja Ju 88 -kaluston ylläpito.[4][5] Saksalaiset pidensivät A-kiitotien 1 400 metrin pituiseksi, ja rakensivat alueelle kymmenkunta lentokonehallia ja muita rakennuksia, yhteensä toista sataa. Tarkoituksena oli tehdä Porin kentästä A-Flughafen-tason harjoitus- ja koulutuskeskus taistelulentäjille. Saksalaiset käyttivät kenttää vilkkaasti, ja esimerkiksi Saksaan lennettiin päivittäin. Koneita kentällä saattoi olla satakunta. Aero lensi Porista Ruotsiin lentoja jatkosodan aikana. Syyskuun alussa Suomen katkaistua suhteensa Saksaan 1944 saksalaiset poistuivat Porista 14. syyskuuta. Joukkojen komentaja kenraalimajuri Backhaus varoitti, että koko kenttäalue on miinoitettu. Vuorokautta myöhemmin aikamiinat räjäyttivät panostukset ja tuhosivat kentän ja kiitotiet täysin. Ihmishenkiä ei menetetty.[6]''

http://fi.wikipedia.org/wiki/Porin_lentoasema#Historiaa

Kyllä. Pori oli ilmatilan kauttakulun avainpaikka jo ennen varsinaista kauttakulkusopimusta ilmavoimien kanssa. Ilmavoimat antoi kesäkuussa polttoainetta saksalaisille JU-52-koneille Porissa. 21.10. 1941 alkaen Porin kenttä oli Luftwaffen kenttä, mutta Feldluftpark Porin pääosat siirtyivät Stettinistä vasta marraskuussa.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Sensijaann minä haluaisin tietää että mitä virkaa Yhdyvaltain harjoittamalla imperialistisella maailmanpolitiikalla muka saavutetaan? Venäjän ja Kiinan vanhat liittolaiset heikkenevät ja katoavat maailmankartalta ja Yhdysvallat kasvattaa omaa vaikutusvaltaansa niiden paikalle, mutta mihin maapallon suvereeni imperiumi lopulta pyrkii? Avaruustutkimuskin junnaa paikallaan, eikä esimerkiksi Marsiakaan ole vieläkään valloitettu. Maapallo alkaa olla läpikotaisin tutkittu, eivätkä ehtyvät luonnonvarat riitä kattamaan edes nykyistä populaatiota. Ihmiskunta on vähän kuin paikoilleen jämähtänyt, vaikka tietotaitoa ja resursseja olisi käytössä vaikka kuinka. Kaikki romantiikka loistaa poissaolollaan.

Tuo kysymys sopisi paremmin yleistä-alueelle,kun siihen ei kukaan voi antaa exatktia vastausta.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Sensijaann minä haluaisin tietää että mitä virkaa Yhdyvaltain harjoittamalla imperialistisella maailmanpolitiikalla muka saavutetaan?

No minä kuitenkin kokeilen. Aina joku virka saavutetaan.

Monenlaisia virkoja. Presidentinvirka ja kongressivirat olisivat olemassa isolaatiosysteemissäkin, mutta ehkä ulospäinsuuntautuneisuus avaa virkoja tiedusteluelimissä, virkoja merijalkaväessä, laivastossa, jalkaväessä ja sekä laivaston että maavoimien ilmavoimissa. Muiden muassa.

Riittääkö tämä Kaukovittuilijalle, että päästään historiaan taas?
 
Vonka kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Sensijaann minä haluaisin tietää että mitä virkaa Yhdyvaltain harjoittamalla imperialistisella maailmanpolitiikalla muka saavutetaan?

No minä kuitenkin kokeilen. Aina joku virka saavutetaan.

Monenlaisia virkoja. Presidentinvirka ja kongressivirat olisivat olemassa isolaatiosysteemissäkin, mutta ehkä ulospäinsuuntautuneisuus avaa virkoja tiedusteluelimissä, virkoja merijalkaväessä, laivastossa, jalkaväessä ja sekä laivaston että maavoimien ilmavoimissa. Muiden muassa.

Riittääkö tämä Kaukovittuilijalle, että päästään historiaan taas?

Hmm. Ehkä kysymykseni oli hieman tylsä ja filosofinen tälle palstalle. Kyse taitaa olla vain jenkkien omasta ahneudesta.
 
Kuka kuuluisa laskuvarjojääkäri?

1) Oli esikunnassa suunnittelemassa operaatio Market Gardenia ja näki operaation mahdottomuuden ennen sen alkua, mutta koska oli vasta luutnantti, hänen mielipiteellään ei ollut merkitystä.

2) Ihmeen kaupalla jäi henkiin sodasta. Kerran hänen laskuvarjonsa ei auennut. Hän osui kuuseen ja karsi sen miltei maahan asti. Oksat hidastivat putoamista. Liki kaikki luut murtuivat, mutta mies parani.

3) Oli jokaisen suuremman suomalaisen rauhanturvaamisoperaation taustalla vetelemässä nauhoja 1950-luvulta 1980-luvulle.
 
Vonka kirjoitti:
Kuka kuuluisa laskuvarjojääkäri?

1) Oli esikunnassa suunnittelemassa operaatio Market Gardenia ja näki operaation mahdottomuuden ennen sen alkua, mutta koska oli vasta luutnantti, hänen mielipiteellään ei ollut merkitystä.

2) Ihmeen kaupalla jäi henkiin sodasta. Kerran hänen laskuvarjonsa ei auennut. Hän osui kuuseen ja karsi sen miltei maahan asti. Oksat hidastivat putoamista. Liki kaikki luut murtuivat, mutta mies parani.

3) Oli jokaisen suuremman suomalaisen rauhanturvaamisoperaation taustalla vetelemässä nauhoja 1950-luvulta 1980-luvulle.

Villi arvaus: William Westmoreland, ei kyllä oikein sovi tohon kolmanteen vihjeeseen(?)
 
No, Bob Midwood taisi olla noihin aikoihin luutnantti, eikä muitakaan brittejä tule nyt mieleen.
 
Sitten on tietty tämä myöhempien aikojen NATO-kenraali ( taisi olla jossain vaiheessa NATO:n P-Euroopan joukkojen komentaja tms. ) Sir Anthony Heritage Farrar-Hockley, koka ikänsä puolesta olisi voinut olla luutnantti tuolloin ( s. 1924 ).
 
Ei vielä. Annan vihjeitä.

Hänellä oli merkittävä YK-ura.

"Rauhanturvaamisen Grand Old Man" junaili YK:ssa operaatiot Suezilta 1956 alkaen. Hänen toiveestaan yksi suomalaiskomppania vuonna 1973 lennätettiin pikamääräyksellä Kyprokselta Siinaille osapuolten väliin sekä avaamaan egyptiläisten huoltotiet, maailmanrauhan kannalta todella kriittisellä hetkellä. Vain muutaman kerran hän moitti suomalaisia: kreikkalaisen kapakan hajottamisesta Nikosiassa ja sellaisten polkupyörien kaupittelemisesta, joista YK jo oli maksanut korvauksen.

Muistelmissaan tämä mies kertoo Libanonin panttivankikriisin taustalla olleen suomalaisten sääntöjenvastaisen toiminnan, jossa he hyysäsivät Amalin sissejä läpinäkyvällä ja lapsellisella juonella. Tästä Israelin tukema SLA olisi sitten suuttunut.

Hän jätti tehtävänsä YK:ssa 1986.

Hän on syntynyt vuonna 1919 ja kaiken lisäksi elää vielä.
 
Vonka kirjoitti:
Ei vielä. Annan vihjeitä.

Hänellä oli merkittävä YK-ura.

"Rauhanturvaamisen Grand Old Man" junaili YK:ssa operaatiot Suezilta 1956 alkaen. Hänen toiveestaan yksi suomalaiskomppania vuonna 1973 lennätettiin pikamääräyksellä Kyprokselta Siinaille osapuolten väliin sekä avaamaan egyptiläisten huoltotiet, maailmanrauhan kannalta todella kriittisellä hetkellä. Vain muutaman kerran hän moitti suomalaisia: kreikkalaisen kapakan hajottamisesta Nikosiassa ja sellaisten polkupyörien kaupittelemisesta, joista YK jo oli maksanut korvauksen.

Muistelmissaan tämä mies kertoo Libanonin panttivankikriisin taustalla olleen suomalaisten sääntöjenvastaisen toiminnan, jossa he hyysäsivät Amalin sissejä läpinäkyvällä ja lapsellisella juonella. Tästä Israelin tukema SLA olisi sitten suuttunut.

Hän jätti tehtävänsä YK:ssa 1986.

Hän on syntynyt vuonna 1919 ja kaiken lisäksi elää vielä.

No, sitten Brian Urquhart. Oliko Market Gardenin aikaan vain luutnantti...? Mun mielestä korkea-arvoisempi. Mutta tsekataan. Tsekkasin, oli majuri Market Gardenin aikoihin, eli se "luutnantti" hämäsi... Tehtävä oli Chief intelligence officer of 1st Airborne division. Eli varmaankin suomennettuna 1. maahanlaskudivisioonan tiedustelupäällikkö.
 
Bodyguard kirjoitti:
Vonka kirjoitti:
Ei vielä. Annan vihjeitä.

Hänellä oli merkittävä YK-ura.

"Rauhanturvaamisen Grand Old Man" junaili YK:ssa operaatiot Suezilta 1956 alkaen. Hänen toiveestaan yksi suomalaiskomppania vuonna 1973 lennätettiin pikamääräyksellä Kyprokselta Siinaille osapuolten väliin sekä avaamaan egyptiläisten huoltotiet, maailmanrauhan kannalta todella kriittisellä hetkellä. Vain muutaman kerran hän moitti suomalaisia: kreikkalaisen kapakan hajottamisesta Nikosiassa ja sellaisten polkupyörien kaupittelemisesta, joista YK jo oli maksanut korvauksen.

Muistelmissaan tämä mies kertoo Libanonin panttivankikriisin taustalla olleen suomalaisten sääntöjenvastaisen toiminnan, jossa he hyysäsivät Amalin sissejä läpinäkyvällä ja lapsellisella juonella. Tästä Israelin tukema SLA olisi sitten suuttunut.

Hän jätti tehtävänsä YK:ssa 1986.

Hän on syntynyt vuonna 1919 ja kaiken lisäksi elää vielä.

No, sitten Brian Urquhart. Oliko Market Gardenin aikaan vain luutnantti...? Mun mielestä korkea-arvoisempi. Mutta tsekataan. Tsekkasin, oli majuri Market Gardenin aikoihin, eli se "luutnantti" hämäsi... Tehtävä oli Chief intelligence officer of 1st Airborne division. Eli varmaankin suomennettuna 1. maahanlaskudivisioonan tiedustelupäällikkö.

Oikein! Alipääsihteeri Brian Urquhart. Pahoittelen harhautusta sotilasarvossa, mahdollisesti hän oli luutnantti tullessaan suutarina käsittämättömässä ihmehypyssään 1942. Jostain olen tiedon napannut. Koska hän lopetti sotilasuransa 1945, oletan minäkin, että noin lahjakas mies on ollut korkeampiarvoinen, mahdollisesti jo majuri, 1944.
 
Back
Top