Kysymys- ja vastaustopiikki

Tarkistin tuon Urquhartin sotilasarvon ja hän todellakin oli majuri Market Gardenin aikoihin. Pysytäänpäs laskuvarjojääkäreissä ja pistetään tämmöinen helppo veryttelykysymys: Kuka erään urheilulajin maailmanmestari osallistui laskuvarjojääkärinä Kreetan valtaukseen?
 
Jatketaan samalla aiheella ja henkilöllä.

Kuinka Maxista tuli FSJ ja mitä hän piti siitä?
 
Tvälups kirjoitti:
Jatketaan samalla aiheella ja henkilöllä.

Kuinka Maxista tuli FSJ ja mitä hän piti siitä?

Eiköhän se mennyt jotenkin seuraavasti: Voitettuaan raskaan sarjan MM:n Schmelingistä tuli natsien suosikki ja Hitler piti häntä saksalaisena sankarina. Max kuitenkin kieltäytyi jatkuvasti liittymästä NSDAP:hen ja joutui vähitellen Hitlerin epäsuosioon.
Kerrotaan Hitlerin junailleen Maxin laskuvarjojääkäriksi, mutta Max ei siitä pitänyt, joutui hetkeksi vangiksikin Kreetalla ( omasta halustaan??? ). Oli anti-natsi, mm. piilotteli Levinin veljeksiä ( juutalaisia ) asunnollaan ja ilmeisesti auttoi heidät pakenemaan Saksasta..
 
Bodyguard kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Jatketaan samalla aiheella ja henkilöllä.

Kuinka Maxista tuli FSJ ja mitä hän piti siitä?

Eiköhän se mennyt jotenkin seuraavasti: Voitettuaan raskaan sarjan MM:n Schmelingistä tuli natsien suosikki ja Hitler piti häntä saksalaisena sankarina. Max kuitenkin kieltäytyi jatkuvasti liittymästä NSDAP:hen ja joutui vähitellen Hitlerin epäsuosioon.
Kerrotaan Hitlerin junailleen Maxin laskuvarjojääkäriksi, mutta Max ei siitä pitänyt, joutui hetkeksi vangiksikin Kreetalla ( omasta halustaan??? ). Oli anti-natsi, mm. piilotteli Levinin veljeksiä ( juutalaisia ) asunnollaan ja ilmeisesti auttoi heidät pakenemaan Saksasta..

Suurin piirtein noin. Max ei suostunut erottamaan juutalaista manageriaan, jonka vuoksi joutui HH:n epäsuosioon. Liitettiin laskuvarjojoukkoihin, ei saanut osallistua koulutukseen vaan eka hyppy oli kova sellainen, suoraan Kreetalle. Kaikesta huolimatta selvisi sodasta hengissä ja jatkoi nyrkkeilyuraansa.

Bodyguard jatkaa:
 
Tvälups kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Jatketaan samalla aiheella ja henkilöllä.

Kuinka Maxista tuli FSJ ja mitä hän piti siitä?

Eiköhän se mennyt jotenkin seuraavasti: Voitettuaan raskaan sarjan MM:n Schmelingistä tuli natsien suosikki ja Hitler piti häntä saksalaisena sankarina. Max kuitenkin kieltäytyi jatkuvasti liittymästä NSDAP:hen ja joutui vähitellen Hitlerin epäsuosioon.
Kerrotaan Hitlerin junailleen Maxin laskuvarjojääkäriksi, mutta Max ei siitä pitänyt, joutui hetkeksi vangiksikin Kreetalla ( omasta halustaan??? ). Oli anti-natsi, mm. piilotteli Levinin veljeksiä ( juutalaisia ) asunnollaan ja ilmeisesti auttoi heidät pakenemaan Saksasta..

Suurin piirtein noin. Max ei suostunut erottamaan juutalaista manageriaan, jonka vuoksi joutui HH:n epäsuosioon. Liitettiin laskuvarjojoukkoihin, ei saanut osallistua koulutukseen vaan eka hyppy oli kova sellainen, suoraan Kreetalle. Kaikesta huolimatta selvisi sodasta hengissä ja jatkoi nyrkkeilyuraansa.

Bodyguard jatkaa:

Aikani mietittyäni löysin sopivan kysymyksen. Britit kutsuivat erästä vehjettä lempi-/haukkumanimellä "Farting Furies". Mikä se oli?
 
Tvälups kirjoitti:

Nehän ne olivat, taisi olla liian helppo. Toi nimi vaan oli jotenkin osuva ja kuvasi brittien huumoria. On mennyt kaksinpuheluksi tää topikki, olis mukava jos muitaakin osallistuisi. Tvälups jatkaa.
 
Kuka entinen tykistöupseeri, sittemmin lentäjä, tunnettiin Stellvertreter -arvonimestään?
 
Noh, koetetaampa...

Kun painoonsa nähden teknisesti ja tehollisesti hieman alimitoitettu Tiger-panssari jämähti kiinni itärintamalla, niin sitä pystyi hinaamaan vain toinen Tiikeri. Kun tämä toimenpide sitten usein aiheutti apuun tulleen vaunun voimansiirron laukeamiseen tai moottorin ylikuumenemiseen ja mahdollisesti jopa tulipaloon, niin tuo toisella vaunulla hinaaminen kiellettiin.

Kysymys: mikä oli sitten se "ohjesäännön mukainen" oikea tapa hinata tuota 57-tonnista keijukaista?
 
Sepeteus kirjoitti:
Noh, koetetaampa...

Kun painoonsa nähden teknisesti ja tehollisesti hieman alimitoitettu Tiger-panssari jämähti kiinni itärintamalla, niin sitä pystyi hinaamaan vain toinen Tiikeri. Kun tämä toimenpide sitten usein aiheutti apuun tulleen vaunun voimansiirron laukeamiseen tai moottorin ylikuumenemiseen ja mahdollisesti jopa tulipaloon, niin tuo toisella vaunulla hinaaminen kiellettiin.

Kysymys: mikä oli sitten se "ohjesäännön mukainen" oikea tapa hinata tuota 57-tonnista keijukaista?

kahdella tiikerillä?
 
crane kirjoitti:
Sepeteus kirjoitti:
Noh, koetetaampa...

Kun painoonsa nähden teknisesti ja tehollisesti hieman alimitoitettu Tiger-panssari jämähti kiinni itärintamalla, niin sitä pystyi hinaamaan vain toinen Tiikeri. Kun tämä toimenpide sitten usein aiheutti apuun tulleen vaunun voimansiirron laukeamiseen tai moottorin ylikuumenemiseen ja mahdollisesti jopa tulipaloon, niin tuo toisella vaunulla hinaaminen kiellettiin.

Kysymys: mikä oli sitten se "ohjesäännön mukainen" oikea tapa hinata tuota 57-tonnista keijukaista?

kahdella tiikerillä?

Nein, nein!!
 
Sepeteus kirjoitti:
crane kirjoitti:
Sepeteus kirjoitti:
Noh, koetetaampa...

Kun painoonsa nähden teknisesti ja tehollisesti hieman alimitoitettu Tiger-panssari jämähti kiinni itärintamalla, niin sitä pystyi hinaamaan vain toinen Tiikeri. Kun tämä toimenpide sitten usein aiheutti apuun tulleen vaunun voimansiirron laukeamiseen tai moottorin ylikuumenemiseen ja mahdollisesti jopa tulipaloon, niin tuo toisella vaunulla hinaaminen kiellettiin.

Kysymys: mikä oli sitten se "ohjesäännön mukainen" oikea tapa hinata tuota 57-tonnista keijukaista?

kahdella tiikerillä?

Nein, nein!!

Mikäli saatavilla oli Sd.Kfz. 9 Famo traktoreita ( puolitelavaunuja ), voitiin Tiikeriä hinata 2-3 sellaisella. Ilmeisesti 3 oli se ihanteellinen lkm. Liikkui kai kahdella nippa nappa.
Mikäli niitä ei ollut saatavilla, miehistö räjäytti tai poltti vaurioituneen vaunun, ettei se päädy vihulaisen käsiin.
 
Bodyguard kirjoitti:
Sepeteus kirjoitti:
crane kirjoitti:
Sepeteus kirjoitti:
Noh, koetetaampa...

Kun painoonsa nähden teknisesti ja tehollisesti hieman alimitoitettu Tiger-panssari jämähti kiinni itärintamalla, niin sitä pystyi hinaamaan vain toinen Tiikeri. Kun tämä toimenpide sitten usein aiheutti apuun tulleen vaunun voimansiirron laukeamiseen tai moottorin ylikuumenemiseen ja mahdollisesti jopa tulipaloon, niin tuo toisella vaunulla hinaaminen kiellettiin.

Kysymys: mikä oli sitten se "ohjesäännön mukainen" oikea tapa hinata tuota 57-tonnista keijukaista?

kahdella tiikerillä?

Nein, nein!!

Mikäli saatavilla oli Sd.Kfz. 9 Famo traktoreita ( puolitelavaunuja ), voitiin Tiikeriä hinata 2-3 sellaisella. Ilmeisesti 3 oli se ihanteellinen lkm. Liikkui kai kahdella nippa nappa.
Mikäli niitä ei ollut saatavilla, miehistö räjäytti tai poltti vaurioituneen vaunun, ettei se päädy vihulaisen käsiin.

Juuri näin. 18 tonnisia Famoja piti valjastaa kolme Tiikerin vetoon, tiellä kulki kai kahdellakin, ainakin kuvan mukaan

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_101I-022-2926-11A,_Russland,_Abschleppen_eines_Tiger_I.jpg

Bodyguard, lava on Teidän!
 
Palataanpa siihen V1 rakettiin. Paljonko sellaisen valmistus maksoi? Valuuttana tietysti sen ajan Reichsmark. Toleranssina +/- 10 %.
 
Back
Top