Bodyguard
Kenraali
Sepeteus kirjoitti:Tarjotaan 310 000 sepoyta ja 50 000 brittiä
Puolet oikein, mutta vaan puolet, joten en voi hyväksyä.
[/quote]
Pudotetaan sitten eurooppalaiset 45 000:een
[/quote]
Edelleenkin vain puolet oikein.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sepeteus kirjoitti:Tarjotaan 310 000 sepoyta ja 50 000 brittiä
Bodyguard kirjoitti:Helpotetaan vähän: Sepeteuksen vastauksessa Sepoyn määrä on riittävän oikea ( lähteeni mukaan 311038 ), mutta eurooppalaisia on vielä hiukan liikaa.
Bodyguard kirjoitti:Helpotetaan vähän: Sepeteuksen vastauksessa Sepoyn määrä on riittävän oikea ( lähteeni mukaan 311038 ), mutta eurooppalaisia on vielä hiukan liikaa.
Vonka kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Helpotetaan vähän: Sepeteuksen vastauksessa Sepoyn määrä on riittävän oikea ( lähteeni mukaan 311038 ), mutta eurooppalaisia on vielä hiukan liikaa.
Jos laskee brittien siirtomaa-armeijat Madrasin armeijan (47 000), Bengalin armeijan (105 000), Bombayn armeijan (44 000) yhteen, siitä tulee kauppakomppanian lopun (1870-luvun alku) vahvuudessa 196 000 nuppia. Sitten ovat tietysti Portugalin, Ranskan, Tanskan ja Hollannin maksamat joukot. Voidaan päästä 250 000:een.
Eurooppalaisia palveli upseereina kaikissa siirtomaa-armeijoissa. Lisäksi esim. Madrasissa oli kolme rykmenttiä, Bengalissa eri aikoina joko musketöörejä (fusiliers) tai kevyttä jalkaväkeä (light infantry), kolme rykmenttiä ehkä. Bombayn armeijassa oli tykistörykmenttikin, mutta vuoteen 1862. Sitten se liitettiin "yksityisarmeijasta" brittiarmeijaan. Bombayn narmeijaa supistettiin muutenkin, esim. 2. rykmentti oli 1860-luvulla enää pataljoona.
Mikäli 1857 on ollut 34 000 eurooppalaista sotilasta, 1874 ehkä 20-25 000.
Bodyguard kirjoitti:Vonka kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Helpotetaan vähän: Sepeteuksen vastauksessa Sepoyn määrä on riittävän oikea ( lähteeni mukaan 311038 ), mutta eurooppalaisia on vielä hiukan liikaa.
Jos laskee brittien siirtomaa-armeijat Madrasin armeijan (47 000), Bengalin armeijan (105 000), Bombayn armeijan (44 000) yhteen, siitä tulee kauppakomppanian lopun (1870-luvun alku) vahvuudessa 196 000 nuppia. Sitten ovat tietysti Portugalin, Ranskan, Tanskan ja Hollannin maksamat joukot. Voidaan päästä 250 000:een.
Eurooppalaisia palveli upseereina kaikissa siirtomaa-armeijoissa. Lisäksi esim. Madrasissa oli kolme rykmenttiä, Bengalissa eri aikoina joko musketöörejä (fusiliers) tai kevyttä jalkaväkeä (light infantry), kolme rykmenttiä ehkä. Bombayn armeijassa oli tykistörykmenttikin, mutta vuoteen 1862. Sitten se liitettiin "yksityisarmeijasta" brittiarmeijaan. Bombayn narmeijaa supistettiin muutenkin, esim. 2. rykmentti oli 1860-luvulla enää pataljoona.
Mikäli 1857 on ollut 34 000 eurooppalaista sotilasta, 1874 ehkä 20-25 000.
Mun lähteeni mukaan brittien Itä-Intian kauppakomppanian armeija oli suurimmillaan juurikin 1857. Sepeteus jo sai Sepoyden määrän oikein, enää puuttuu se eurooppalaisten määrä. Lähellä ollaan, mutta ei vielä toleranssin sisällä, eli ei riittävän lähellä. Lisää haarukointia.
Vonka kirjoitti:Cambridgen yliopiston julkaisun mukaan briteillä oli 59.500 miestä sen Bengalin armeijasta lähteneen kapinan aikana (1857).
Tätä lähdettä voi pitää luotettavana.
Bodyguard kirjoitti:Myönnän, että tää on ollut aika huono kysymys, mutta ei voi mitään. Sorry...
Vonka kirjoitti:Vonka kirjoitti:Cambridgen yliopiston julkaisun mukaan briteillä oli 59.500 miestä sen Bengalin armeijasta lähteneen kapinan aikana (1857).
Tätä lähdettä voi pitää luotettavana.
Tsiigaa. Tämä on kaikkein seikkaperäisin ja kopio tunnetun yliopiston painotuotteesta:
http://www.shsu.edu/~his_ncp/Sepoy.html
Mutta sun lähteessä on siis 39 000 - 40 000.
Voi olla, että tässä mun lähteessä on hallintovirkamiehet laskettu joukkoon. Puhtaasti sotilaiden määrä voi olla pienempi.
[/quote
Valitettavasti en ole pystynyt tsekaamaan kaikkia mahdollisia lähteitä. Jos sen tekisi, niin sitten ei ehtisi kysyä mitään. Mutta olkoon.
Mun lähteeni mukaan brittejä oli 39500, joten Vonka osui toleranssiin, melkoisen tarkastikin.
Kun sanoin tätä huonoksi kysymykseksi, tarkoitin juurikin sitä, että eri lähteet antavat eri määriä. Varsinkin kun erotellaan britit ja sepoyt.
Armeijan kokonaisvahvuus mun lähteen mukaan oli siis 350538, joista 38977 sepoyta on merkittty paikallisiksi sotapoliiseiksi (MP). Jos heidät vähennetään, saadaan 312477 ( 39500+272061 ). Jos otetaan TvälUps sepoyt 257000 ja Vonkan britit 59500, summaksi saadaaan 316500, mikä ei käytännössä juurikaan eroa tuosta mun lähteen kokonaismäärästä, silloin kun MP:t on vähennetty.
Itse asiassa TvälUps oli melkoisen lähellä eurooppalaisten määrässä (34000), mutta ei osunut toleranssiin.
Nyt on vähän huono päättää, kuka voitti, mutta sanotaanpa niin, että nopein osallistujista ( TvälUps, Sepeteus, Vonka ) saa jatkaa.
Bodyguard kirjoitti:Mutta anyway, annetaan nyt tämmöinen Salomonin tuomio. Nopein osallistujista ( TvälUps, Sepeteus, Vonka ) saa jatkaa.
Vonka kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Mutta anyway, annetaan nyt tämmöinen Salomonin tuomio. Nopein osallistujista ( TvälUps, Sepeteus, Vonka ) saa jatkaa.
No mä annan välillä helpon. Vai onko se sittenkään...
Viimeinen ilmavoittomme. Mikä kone, kuka lentäjä ja missä.
Sepeteus kirjoitti:Vonka kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Mutta anyway, annetaan nyt tämmöinen Salomonin tuomio. Nopein osallistujista ( TvälUps, Sepeteus, Vonka ) saa jatkaa.
ylikersantti Oiva Hietala (BW-367)
1. Pvm. 3.10.44 klo 13.15-15.45
2. Taistelupaikka ja korkeus: Kärkyvaara-Pisavaara-Lonevaara
3. Tuhottu 1 JU-87 ja 1 vaurioitettu.
Tarinan mukaan Teromaan konetta ammuttiin ensin ja kun kone ja mies ottivat hieman kipeää, niin tästä kimpaantuneena Teromaa pudotti ensin yhden Stukan ja siipimiehensä Hietala sitten toisen.Bodyguard kirjoitti:Sepeteus kirjoitti:Vonka kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Mutta anyway, annetaan nyt tämmöinen Salomonin tuomio. Nopein osallistujista ( TvälUps, Sepeteus, Vonka ) saa jatkaa.
Jonkun tilaston mukaan myös luutnantti E. Teromaa samassa paikasssa samaan aikaan pudotti 1 kpl Ju87.
Ilmeisesti nämä pudotukset eivät ole täysin vahvistettuja. Se lienee selvää, että suomalainen hävittäjäosasto kohtasi saksalaisen Stuka osaston, mutta syntyikö ilmataistelu vai ei, siitä on kiistelty. Pudotettuja koneita ei muistaakseni ole löydetty, mutta lentäjät vakuuttivat raporteissaan pudotukset. Jotenkin näin. Hiukan kiistanalainen tapaus kuitenkin.
Sepeteus kirjoitti:Tarinan mukaan Teromaan konetta ammuttiin ensin ja kun kone ja mies ottivat hieman kipeää, niin tästä kimpaantuneena Teromaa pudotti ensin yhden Stukan ja siipimiehensä Hietala sitten toisen.Bodyguard kirjoitti:Sepeteus kirjoitti:Vonka kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Mutta anyway, annetaan nyt tämmöinen Salomonin tuomio. Nopein osallistujista ( TvälUps, Sepeteus, Vonka ) saa jatkaa.
Jonkun tilaston mukaan myös luutnantti E. Teromaa samassa paikasssa samaan aikaan pudotti 1 kpl Ju87.
Ilmeisesti nämä pudotukset eivät ole täysin vahvistettuja. Se lienee selvää, että suomalainen hävittäjäosasto kohtasi saksalaisen Stuka osaston, mutta syntyikö ilmataistelu vai ei, siitä on kiistelty. Pudotettuja koneita ei muistaakseni ole löydetty, mutta lentäjät vakuuttivat raporteissaan pudotukset. Jotenkin näin. Hiukan kiistanalainen tapaus kuitenkin.
Sepeteus kirjoitti:ylikersantti Oiva Hietala (BW-367)
Sepeteus kirjoitti:Vonka kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Mutta anyway, annetaan nyt tämmöinen Salomonin tuomio. Nopein osallistujista ( TvälUps, Sepeteus, Vonka ) saa jatkaa.