Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Seuraava kysymys meneekin hieman pitemmälle historiaan.

Jan Zizka oli Hussilaissotien(1420-1436) aikaan radikaalien Taboriittien sotilaallinen johtaja ja on yksi niistä harvoista sotilasjohtajista jotka eivät hävinneet taisteluakaan. Varsinainen kysymys onkin, että mitä erikoista hänessä oli viimeisinä elinvuosinaan/taisteluissaan?
 
Seuraava kysymys meneekin hieman pitemmälle historiaan.

Jan Zizka oli Hussilaissotien(1420-1436) aikaan radikaalien Taboriittien sotilaallinen johtaja ja on yksi niistä harvoista sotilasjohtajista jotka eivät hävinneet taisteluakaan. Varsinainen kysymys onkin, että mitä erikoista hänessä oli viimeisinä elinvuosinaan/taisteluissaan?

Ööh, eikös ukkoa pidetä ainakin jossain määrin edelläkävijänä tykistön käytön suhteen ? Aiemminhan tykistöä oli käytetty lähinnä piiritystilanteissa, mutta Zizka taisi soveltaa ihan normitaisteluihinkin.
 
Hän johti joukkojaan sokeana.
 
Kysymys koskee vuoden-18 Tampereen ratkaisutaistelua.

Miksi valkoiset hyökkäsivät piiritettyyn kaupunkiin idästä eikä suinkaan lännestä?
 
Kysymys koskee vuoden-18 Tampereen ratkaisutaistelua.

Miksi valkoiset hyökkäsivät piiritettyyn kaupunkiin idästä eikä suinkaan lännestä?
Tampereen länsipuolen harjuilla oli jokseenkin täydellinen juoksuhautaverkosto, torjuntasuunta länsi. Tehty I maailmansodan linnoitustöinä saksalaisia vastaan varauduttaessa venäläisten toimesta. Silloisilla kouluttamattomilla joukoilla olisi ollut itsemurhaa hyökätä tällaisia asemia vastaan valkoisten toimesta. Tätä tosin yksi kunniannälkäinen pässi upseeri yritti joukoillaan, jotka kokivat pahoja tappioita.
Yhtä lailla kouluttamaton vastapuoli, punaiset, pystyivät hyvin hallitsemaan tilanteen juoksuhaudoista kk- ja kivääritulella.
Itäpuolen suosiota edesauttoi myös parempi logistinen yhteys ratoineen ja teineen, jotka olivat suoraan yhteydessä tukialueisiin Pohjanmaalla..
 
Viimeksi muokattu:
JR49 jatkaa ole hyvä.

Linnoitteita on vieläkin nähtävissä paikka paikoin, kuten esim. Mustanvuoren ympäristössä
 
Eräs sukellusveneässä, joka upotti 11 rahtialusta, kaksi sota-alusta ja kaappasi yhden rahtialuksen, on myöhemmin tunnettu musiikillisista ympyröistä.
Kukakohan mahtaa olla kyseessä? Ja mitkä olivat nämä musiikilliset ympyrät?
 
Eräs sukellusveneässä, joka upotti 11 rahtialusta, kaksi sota-alusta ja kaappasi yhden rahtialuksen, on myöhemmin tunnettu musiikillisista ympyröistä.
Kukakohan mahtaa olla kyseessä? Ja mitkä olivat nämä musiikilliset ympyrät?

Tämmönen tuli mieleen, että voisi olla ekan maailmansodan aikainen Itävalta-Unkarin meriupseeri ja sukellusvenekippari Georg von Trapp. Tuo musiikkivihjaus viittaa varmaankin musikaaliin The Sound of Music, jossa esiintyi laulava Trappin perhe. Elokuvahan kertoi perheen myöhemmistä vaiheista ja Itävallan liittämisestä Natsi-Saksaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Georg_von_Trapp
 
Vaikka on täysin OT, niin en malta olla heittämättä tuohon "Sound of Music"-juttuun tätä:

the-sound-of-music-gats-gif.gif


:D
 
Viimeksi muokattu:
Tämmönen tuli mieleen, että voisi olla ekan maailmansodan aikainen Itävalta-Unkarin meriupseeri ja sukellusvenekippari Georg von Trapp. Tuo musiikkivihjaus viittaa varmaankin musikaaliin The Sound of Music, jossa esiintyi laulava Trappin perhe. Elokuvahan kertoi perheen myöhemmistä vaiheista ja Itävallan liittämisestä Natsi-Saksaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Georg_von_Trapp
Täydellistä, arvoisa @tulikomento !
Edit: vuoro siirtyi sinulle, aina meinaa unohtua tämä...

Kapteeni Trapp oli nuoruudessaan varsin tehokas sukellusvenekippari. Saadessaan U-5:n komentoonsa, jo seuraavassa kuussa pohjassa oli ranskalaisten 12.400 tonnin Leon Gambetta. Ilmankos kaveria laulatti!
Panssariristeilijä upposi kymmenessä minuutissa. 684 miestä kaikkiaan 812 menehtyi, mukana vara-amiraali Senes. Taktiseksi voitoksi voi laskea sen, että ranskalaiset tästä pelästyneinä vetivät risteilijöidensä ylläpitämän sulkulinjan huomattavasti etelämmäksi.
Trappien perhe oli todella musikaalisuudestaan tunnettu. Mainittu elokuva, jonka ilmeisesti leikkausvaiheessa pois saksitun kohtauksen @Sardaukar postasi :), kertoo perheen vaiheista väljästi tulkiten. Olen joutunut siinä ohessa katsomaan usein tätä vaimoni suosikkielokuvaa, ja mm. lopussa oleva pako yli Alppien on puppua. He eivät olleet kuolemanvaarassa, vaan todellisuudessa poistuivat junalla. Syynä se, että perhe oli Italian kansalaisia, koska kapteeni oli syntynyt Zaran kaupungissa, joka luovutettiin sodan jälkeen Italialle.
Että muistakaas pilata jonkun elokuvanautinto ao. trivialla :D.
Leon_Gambetta.jpg
Leon Gambetta, vielä pinnalla.
 
Saattaa olla liiankin helppo, mutta kysytään silti. Eli, mitä erikoista oli sotamarsalkka Erich von Mansteinin lemmikkikoirassa nimeltä Knirps ?
 
Kaksi varusesinettä. Kaksi sotivaa osapuolta. Kummatkin kehittivät ao. varusteesta omat versionsa.
Toisen osapuolen varusteen suunnitteli taiteilija, kun taas toinen osapuoli suunnitteli oman vastaavansa täysin tieteelliseltä pohjalta.
Mikä varuste ja ketkä olivat osapuolina?
 
Veikkaan tapahtumaksi ensimmäistä maailmansotaa, osapuoliksi Saksaa ja Ranskaa, varusteeksi kypärää. Ja taiteellisempi suunta löytyi Ranskasta.
 
Täydellistä, arvoisa @karponaattori ! Vuoro siirtyy sinulle.
Asemasodan myötä länsirintamalla alkoivat sirpaleet ja srapnellikuulat niittää totuttua enemmän luokoa. Tarvittiin kunnon kypärä. Ranskalaiset alkoivat suunnitella sitä keväällä -15, ja hommaan palkattiin, totta kai, taiteilija :rolleyes:. Mites muutenkaan... Siitä haluttiin kevyt, 750 gr, minkä vuoksi se suojasi vain pieniltä sirpaleilta. Tehtiin 20 miljoonaa kappaletta. Syrjäytyi monesta maasta parempien tieltä, Suomessakin niistä tehtiin palomiehenkypäriä.

Saksalaiset tarttuivat toimeen puoli vuotta myöhemmin. He eivät kumma kyllä luottaneet taivaanrannanmaalareihin, vaan jostain syystä :D, lähtivät hommaan vain ja ainoastaan tieteelliseltä pohjalta. Suunnitteluun kytkettiin lääkäreitä, proffia, teknillisen korkeakoulun insinöörejä ja Kruppin insinööri. Tulos on Stalhhelm /16. Testaus kenttäkokein ja koeammunnoin. Yli millin ainepaksuus, krominikkeliterästä, 1-1,5 kiloa, viittä eri kokoa.
Kypärissä on oleellista, että kupuun kohdistuneet iskut eivät välity päähän. Jos tätä ei estä, energialtaan riittävä osuma vammauttaa, vaikkei läpäisisikään. Mallissa sisuksen runkona oli paksu nahkavaanne, johon kiinnitetyt nahkatyynyt pitivät kuvun kahden sormenleveyden verran irti päästä.

Tämä suunnittelun välinen ero on aina huvittanut minua. Antaa suorastaan stereotyyppisiä mielikuvia kansoista. Samahan on jatkunut nykypäiviin asti. Citroen ja Renault ovat periaatteessa autoja, mutta...

Ranskalaisten m/15, suunnittelijansa, taiteilija Adrianin mukaan yleensä nimetty:
adrian_infanterie.jpg


Saksan m/16, perillisineen pitkään maailman paras:
stahlhelm.jpg
 
Kävipä tuuri. Mietin myös uniformuja, mutta kypärä tuntui paremmalta. Kolmas vaihtoehto olisi ollut Italia sulkahattuineen, mutta ne taisivat olla enemmän paraatikäyttöön.

Oma kysymykseni on kuvantunnistus. Eli mikä aparaatti löytyy kuvasta.
2015-08-23_02.07.55.webp
 
Annetaan vinkkinä, että kuva on kyseisen laitteen koe-ammunnoista Niinisalosta vuodelta 2001. Autokauppias myisi tämän todellisena yksilönä.
 
kimmoj vastasi jo eilen illalla: "
kimmo.j Egyptiläisille tarjottu 155mm telatykkiproto lienee kuvissa.
Tämä lienee purettu, koska missään museossa tätä ei ole näkynyt ja kuvatkin jääneet vähäisiksi."

Tästä tietoa lisää Panssariseminaarissa, mm:

"Puolassa valmistettiin 1960-luvun lopulta 1970-luvulle runsaasti T-55-taistelupanssarivaunuja.
Kylmän sodan päättymisen jälkeen Puola entisen Neuvostoliiton ja Saksan Demokraattisen
Tasavallan tapaan myi käytöstä poistettua sotakalustoa. Yhtenä ostajamaana
vuosina 1991-1992 oli Suomi. Suomen hankinnassa taustalla oli ITPSV90- eli Marksmanilmatorjuntapanssarivaunuprojekti
Yksi Suomeen hankituista puolalaisesta vaunuyksilöstä oli vuonna 1970 valmistettu T-55,
valmistusnumeroltaan 63M2568D. Tätä vaunua ei hyödynnetty ITPSV90-hankkeessa, ja
se päätyi 1990-luvun puolivälissä Pyynikin kesäteatterissa esitetyn Tuntemattoman sotilaan
ja mahdollisesti myös joidenkin elokuvien rekvisiitaksi.
...
Koska Puolustusvoimien kiinnostus kohdistui ensisijaisesti valmiisiin ulkomaisiin telatykkimalleihin
eikä telatykin tilaaminen kotimaasta näyttänyt todennäköiseltä, Patria-Vammas
esitti egyptiläisille kiinnostuksensa kehittää T-55:een perustuva 155-millinen telatykki työnimeltään
155GH52-SP-T55. Kyseessä ei ollut panssarihaupitsi vaan telatykki, itse liikkuva
kenttätykki.
...
Kokeilumallin valmistamiseen Patria sai Pyynikin kesäteatterilla tarpeettomaksi tulleen T-
55-vaunun alustan. Vaunun runkotyöt tehtiin syksyllä 2000. Tulitoiminnan vaatimat hydrauliikalla
toimivat tukijalat asennettiin talvella 2000-2001. Ylälavetti ja ase asennettiin keväällä
2001. Telatykki oli valmis koeammuntoihin kesällä 2001. Ammunnat tehtiin yhteistyössä
Puolustusvoimien kanssa. Koeammunnat aloitettiin laaka-ammunnoilla Niinisalossa kesäkuussa
2001. Alusta ja tukijalat osoittautuivat erittäin vakaiksi. Kaarituliammunnat toteutettiin
pian tämän jälkeen Katajaluodon linnakesaarella Helsingin edustalla. Niitä tuli seuraamaan
myös egyptiläisiä. Viivästyksiä aiheuttivat tulialueella liikkuvat huviveneilijät. Koeammunnoissa
saavutettiin edelleen voimassa oleva ilman rakettiammusta tehty tykinkantaman
Suomen ennätys, noin 46 km."
 
Back
Top