Kysymys- ja vastaustopiikki

Juu ja ei. Nykyään käytössä oleva "kalina" on nimenomaan PKM:n vyöntäyttölaite ja siis sotien jälkeiseltä ajalta. Käynee myös Maximin teräsvyön lataamiseen. Suomen sotaväjen käytössä sotien aikaan oli Jyväskyläläisen Mikron valmistama laite. Kangasvöille oli omansa laite. Niitä on monta eri variaatiota.

Ja se wanha Maximin teräsvyö apparaat: http://www.militarywebshop.com/product/36/maxim-kk-vyontayttolaite-taydellinen
Reserviläisen vuosikirja 2002 kertoo käytössä olleen sekä tuo uudempi veivattava, että alustaan kiinni ruuvattava vanha Maxim-täyttäjä.
@JR49 @VUps Minullakin oli paarit mielessä, nekin on kyllä varmasti vanhoja.
Tämä on se malli, jollaisia näkyy sotakuvissa ja se on edelleenkin käytössä:
34362.jpg
 
Reserviläisen vuosikirja 2002 kertoo käytössä olleen sekä tuo uudempi veivattava, että alustaan kiinni ruuvattava vanha Maxim-täyttäjä.
Tämä on se malli, jollaisia näkyy sotakuvissa ja se on edelleenkin käytössä:
34362.jpg
Juuri tätä paaria tarkoitin. Ja voin vahvistaa myös tuon Maximin vyöntäyttäjä-asian, minulla on sama vihko. Sen mukaan Maximin vyöntäyttäjä on edelleen käytössä, joten kuuluu listaan.
Edit: siis vihko vuosituhannen alusta. Tilanne voinut muuttua, hyvinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on se malli, jollaisia näkyy sotakuvissa ja se on edelleenkin käytössä:
34362.jpg
Juu, kyllä tuo malli minulle tuttu on. Laitetaan tähän vielä nuo uudemmat paarit. Kuvassa artikkelit paarit, nato ja paarienkuljetusteline, nato:
stretcher.jpg
 
Juu, kyllä tuo malli minulle tuttu on.
Sen verran offtopikkia, että minulla on hyinen aito kantokokemus tuolla puisella mallilla. Sotaharjoituksessa oli jääkäri loukannut jalkansa aivan oikeasti, ja oli monta sataa metriä lähimmistä tiestä hitonmoisessa pöpelikössä. Meitä oli neljä kantamassa, mutta oli muuten yksi raskaimpia fyysisiä kokemuksia armeijassa. Äijä ei ollut pieni, ja oli vähän kiirekin, polvi oli sökönä ihan tosissaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uusia varusteita tullut kehiin, mutta yrittäkää löytää myös virallinen nimike ja vuosimalli, jotta lista saadaan oikeaan järjestykseen.
 
Eikö nuo paarit voitaisi nykyaikana tehdä paikanpäällä kasattaviksi jostain teleskooppisesti täyteen pituuteen venyvistä alumiiniprofiileista? Sitten päistä kiinni karabiinihaalla ja hihnalla kantajien taisteluliiveihin, jotta kädet vapautuu.
 
Eikö nuo paarit voitaisi nykyaikana tehdä paikanpäällä kasattaviksi jostain teleskooppisesti täyteen pituuteen venyvistä alumiiniprofiileista? Sitten päistä kiinni karabiinihaalla ja hihnalla kantajien taisteluliiveihin, jotta kädet vapautuu.

Noita näkee soltujen selässä niin Israelissa kuin Afgoissa, tosin ovat esim 3 osaan taittuvaa mallia. Kulkevat repun päällä ilmeisen hyvin.

Tactical-Folding-Stretchers-9442_image.jpg
 
Ja voin vahvistaa myös tuon Maximin vyöntäyttäjä-asian, minulla on sama vihko. Sen mukaan Maximin vyöntäyttäjä on edelleen käytössä, joten kuuluu listaan.
Jaa, minä kun olin siinä kuvitelmassa että viimeisetkin myytiin surplus markkinoille jokin aika sitten. Onko niitä tosiaan vielä jossain tänäpäivänä käytössä v 2015. :eek:
 
Jaa, minä kun olin siinä kuvitelmassa että viimeisetkin myytiin surplus markkinoille jokin aika sitten. Onko niitä tosiaan vielä jossain tänäpäivänä käytössä v 2015. :eek:
Tarkkaan ottaen itsekin aloin miettimään, että tietoni on kyllä yli 10 vee vanhaa. Voin lukita sinun kertomasi, ei siinä mitään. Sehän olisi vain merkki siitä, että jotain on kerrankin ostettu tarpeeksi.
 
Peltipaita ei kyllä tähän listaan kuulu lähimainkaan. Muistan sen valkoisen edeltäjänkin, jonka esikuvana näytti olevan näytti sairaalan potilaspaita.

Kyllä sitä valkoista sanottiin peltipaidaksi. Sen materiaali oli pesun jälkeen kuin se olisi tärkätty - siitä peltipaita.
 
Löysin lähteen Kyllin iälle, kirjahyllystäni :rolleyes:, pitäisiköhän se järjestellä...
P-2-15, VPKNT, Kylli. valmistaja Vahe kommunatoor 1 Liin . nr 401, Tartosta. Otettu käyttöön 30-luvun alussa.
P-2-15A, VPKNP, Kylli, Suomalainen Oy Puhelinteollisuus aloitti saman mallin valmistuksen 1942.
Sitten on vielä saksalaista ja ruotsalaista mallia sodan ajalta.
Kirja: Jussi Harola, Yhteys! Tiedonanto- ja viestivälineitä Suomen puolustusvoimissa. Koala-Kustannus, 2013
 
Kyllä sitä valkoista sanottiin peltipaidaksi. Sen materiaali oli pesun jälkeen kuin se olisi tärkätty - siitä peltipaita

Meille jossain vaiheessa alussa jaettiiin niitä valkoisia paitoja, mutta myös tuttua harmaata. Valkoisia ei tainnut kukaan ylleen laittaa ja muistan ihan varmasti, että harmaan paidan kutsumanimi oli peltipaita.

P-2-15, VPKNT, Kylli. valmistaja Vahe kommunatoor 1 Liin . nr 401, Tartosta. Otettu käyttöön 30-luvun alussa.
P-2-15A, VPKNP, Kylli, Suomalainen Oy Puhelinteollisuus aloitti saman mallin valmistuksen 1942.

Kylli -nimen alkuperäkin selvisi, veikkaukseni meni muutamalla vuosikymmenellä pieleen. Ne oli sekä kotimaisia että virolaisia; siinä taas oli kaikki oikeassa. Käyttöönottovuosi vielä puuttuu.
 
Kylli -nimen alkuperäkin selvisi, veikkaukseni meni muutamalla vuosikymmenellä pieleen. Ne oli sekä kotimaisia että virolaisia; siinä taas oli kaikki oikeassa. Käyttöönottovuosi vielä puuttuu.
Kaivoin jopa Viestimies -käsikirjan vuodelta 1983 esiin, eikä siinäkään puhuta käyttöönottovuodesta mitään. Jos kenellä on Viestimies-käsikirja I painos vuodelta 1955 tai sen jälkeen, niin ne taitavat olla ainut mahdollisuus. Ainoa toistaiseksi löytynyt lähde puhuu tosiaan 30-luvun alusta.
 
Tai armeijan pyyhe? Koska se ei ime vettä, se ei tottele siten muutenkaan normaaleja fysiikan lakeja. :D

Valitettavasti joudun kumoamaan tämän urbaanilegendan. Olen nimittäin nähnyt omin silmin, kuinka repun sivutaskussa, vesilätäkössä ollut PV:n pyyhe imi itsensä likomäräksi. Ja bonuksena jäätyi sitten jääkuutioksi. Kyllä sillä oli mukava "kuivailla" paikkoja saunan jälkeen.
 
Valitettavasti joudun kumoamaan tämän urbaanilegendan. Olen nimittäin nähnyt omin silmin, kuinka repun sivutaskussa, vesilätäkössä ollut PV:n pyyhe imi itsensä likomäräksi. Ja bonuksena jäätyi sitten jääkuutioksi. Kyllä sillä oli mukava "kuivailla" paikkoja saunan jälkeen.
Paljastui siis älymateriaalista tehdyksi. Kärsimyksen maksimointi olosuhteiden mukaan.
 
Uusia esityksiä ei enää ole tullut, joten kymmenen vanhimman sotavarusteen listaa voisi jo alkaa kokoilemaan:

1. Miehistövyö m/30
2. Tuliasemasuuntakehä m/33 Zeiss
3. Tuliasemasuuntakehä m/34 Tampella
4. Krh suuntain m/34 Tampella
5. Keskusosakeskus Kylli vm 1930+
6. Stereoetäisyysmittari Zeiss 0,7 m vm 1930+
7. Marssikompassi m/34 Suunto
8. Puolijoukkueteltta m/36-20
9. Kenttäpakki m/39

Miehistövyo ei selitystä kaipaa, mutta muista voisi todeta tuliasemasuuntakehää käytettävän, ei aseen suuntaamiseen vaan suunnan välittämiseen tuliasemassa. Tykkimiesten nimike näille on häveliäästi m/60-33 ja -34.
"Modernisointi" v 1960 oli kuitenkin ainoastaan täysin kosmeettisia parannuksia sisältänyt peruskorjaus. Krh:ssa nimikkeet ovatkin rehellisemmin m/33 ja -34. Krh suuntain v:lta 1934 taas on laite, jolla suunnataan kaikki
krh-aseemme AMOSta lukuunottamatta.

Keskusosakeskus ja stereoetäisyysmittari ovat kadottaneet vuosilukunsa pitkän palvelusuransa varrelle. Niitä ei ole ollut tarpeen modernisoida; jälkimmäinen ainakin toimii yhtä hyvin, kun nykyisten käyttäjien isoisien kä-
sissä 30-luvulla. Kompassista ei enempää, mutta puolijoukkueteltasta on syytä todeta, ettei luku 20 siinä ole alkuperäinen vuosiliuku, vaan kapasiteetti; ainakin v 1936. Kenttäpakin vuosimalli on peräisin Sotamuseon vit-
riinin esittelytekstistä. Se lienee kyllä virheellinen, teksti "INT 39" pakin kyljessä tarkoittanee, että Intendentuuriosasto on hankkinut juuri kyseisen vimpaimen sinä vuonna.

Aikaisemmin ehdotetun käsisuuntakehän vuosimalli on 1968. Silloin siihen tuli valaiseva radioaktiivinen aine, joka mahdollisti pimeäkäytön. Paarit ja huopa jäivät jatkoselvittelyn varaan. Samanlaiselta vanhoissa kuvissa
näyttävät varusteet eivät ehkä olekaan samoja. Esimerkkinä vaikka aikaisemmin käsitelty kenttäkeitin m/29. Kun useimmille tuttua vanhaa "malli 29:a" vertaa Sotamuseon aitoon, huomaa, että alkuperäisen rosterikattilan
ympärille on kaikki muu rakennettu uudestaan. Siis kuten "kotimaiset" kiväärimme, mutta niille annettiin uusi nimike.

Toivottavasti vielä tulee täydennyksiä, ainakin komentit ovat tervetulleita.
 
Onko lusikka-haarukka-yhdistelmän käyttöönottovuodesta tietoa? Itse retkilläni syödä puputan int/44 -sellaisella, mutta muistelen nähneeni myynnissä jopa 1920- luvun leimoilla varustettuja.
 
Onko lusikka-haarukka-yhdistelmän käyttöönottovuodesta tietoa?

Lusikka/haarukka yhdistelmä on taatusti vanha varusesine. Kun se kuitenkin on ainoastaan kaksi aterinta yhteen niitattuna, on myös vuosien varrella tapahtuneet muutokset tutkittava. Tällöin havaitsee, että malli on
muuttunut, eikä siinä ole muuta samaa alkuperäiseen verrattuna, kun mainitut lusikka ja haarukka. Ne taas eivät varmaan ole muuttuneet sitten 1700 -luvun. Kun myös kyse on sodankäyntivälineistä, riittänee, että
talouspuolen kalustoa edustaa pakki. Sille on sentään löydettävissä jonkun vahvistama vuosimalli, joskin ilmeisen virheellinen.

Olisiko kellään vielä mitään lisättävää listalle? Nythän se on kovin epäsuoratuli -painotteinen, vaikka vanhaa kalustoa luulisi olevan vielä muuallakin, Ilmavoimia ja viestijoukkoja lukuunottamatta, käytössä.
 
Back
Top