Kysymys- ja vastaustopiikki

Mitä varusteita kuului Bf 109:n Trop varustesarjaan.

Edit: tulikin samaan aikaan toinenkin
kysymys, ei haitanne vaikka vastaa molempiin.
Muistelen, että korkkareissa (laatusarjis ;) taisi olla maininta, että joku suodatin aavikon pölyjä vastaan. Olisko vielä pilotille ollut jotain?
 
Suodatin moottoriin hiekkaa vastaan.
Ja arvaan että kuskille pakkolaskua varten vesikanisteri ja aurinkolasit.
 
Suodatin moottoriin hiekkaa vastaan.
Ja arvaan että kuskille pakkolaskua varten vesikanisteri ja aurinkolasit.

Hiekanerotin ahtimen edessä, mutta muutakin varustusta mainitsemienne lisäksi täydelliseen tropiikivarustukseen kuului.
Sekä koneen muutoksia että pilotin varustusta.
 
Hiekanerotin ahtimen edessä, mutta muutakin varustusta mainitsemienne lisäksi täydelliseen tropiikivarustukseen kuului.
Sekä koneen muutoksia että pilotin varustusta.
Lisään hellekypärän, jonkinlaisia merkinantovälineitä kuten peili, valkoinen lakana (voi käyttää myös aurinkosuojan rakentamiseen ja lämmittelyyn yöllä), rautaisannoksia, valopistooli.
Koneelle en keksi juuri mitään. Olisiko renkaisiin tehty jotain muutoksia hiekan ja lämmön takia? Kestävämpi kumi, veikataan.
 
Isommat renkaat. Pääasiassa leveämmät, ja rengaspaine alhaisempi. Epäilisin jäähdyttimeen myös lisätyn ritilöitä. Lentäjälle pelastautumisvälinepakkaus, malliltaan laskuvarjovaljaisiin kiinnitettävä. Edellisiin lisäten mukana veikkaan olleen rahaa, koska arabit eivät olleet ottaneet puolta sodassa, mutta heidän palveluksiaan voitiin ostaa. Saksan markoilla tuskin lienee tehnyt aavikolla mitään, joten ovat voineet olla Egyptin puntia.
 
Kultaa vyössä, ei käteistä. Ei voinut tietää, mikä valuutta kelpaa millekin arabille, mutta kulta kelpasi kaikille.
 
Kyssäri taisi olla vaikea joten ei pitkitetä tämän enempää. 700 000 tämän kohortin miestä kuoli sodassa. Sodan läpi selvisi siis n. 32% v. 1923 syntyneistä. Vuoden 1923 ikäluokan miehiä syntyi n. 3 370 000. Alle 1-vuotiaina heistä kuoli jo 800 000 (24%) ja saman verran ennen kahdeksattatoista ikävuottaan, siis n. 800 000. Sodan alkuun (1941) selvisi siis noin puolet ikäluokasta, lukuna noin 1 785000. Suuruusluokat tässä ovat mielenkiintoiset, melkein yhtä paljon kuoli ennen ensimmäistä ikävuottaan, kuin välillä 1-17 vuotta sekä sodassa. Kertoo paljon ajan oloista. Nopein jatkakoon.
Datalähteinä näille nämä:
  • Andreev, E. M., L. E. Darskii, and T. L. Kharkova. 1993. Naselenie Sovetskogo Soiuza, 1922-1991. Moscow: Nauka.
  • Harrison, Mark. 2003. Counting Soviet Deaths in the Great Patriotic War: Comment. Europe-Asia Studies 55:6, pp. 939-44.
Täältä voi lukea enemmän, jos aihe kiinnostaa: http://blogs.warwick.ac.uk/markharrison/entry/was_the_soviet/

Tähän on pakko laittaa vastineeksi suomalaiset tilastot (jotka eurooppalaisittain eivät ole kovin mairittelevat):
vaesto_12_03_esim_03.gif


Suomessa imeväiskuolleisuus 1920-luvun alussa oli alle 10% (joka on ihan pirusti), mutta silti kolmannes NL:n vastaavasta.

Ja samaa blogia on luettu. :)
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Sekä @JR49 että @Samovarius ovat hyvin käryllä asiasta, kuitenkin joitakin tarvikkeita puuttuu.
Pelastuspakkaus oli, mutta pakattuna ohjaamon taakse runkoon.

Renkaitakin oli muutettu, mutta miten?
Renkaiden muutos on jokseenkin hämmästyttävä, mielessä kävi, että kyseessa on vink. Hannu Valtosen käännösvirhe.
Suojat oli nestejäähdyttimeen, sen termostaattiin sekä öljynjäähdyttimeen, nestejäähdyttimen sekä laskutelineiden työsylintereihin.

Runkoon oli pakattu jokaisen saksalaisen sotilaan tärkein selvitymisväline, mikä?
Myös koneen maasäilytykseen oli lisävarusteita, mitä ne olivat?

edit: muutos renkaisiin oli Afrikan olosuhteet ja sen aikainen rengasteknologia huomioiden varmastikin perusteltu.
Tosin Valtonen mainitsee, että se oli harvinainen, peräti harvoissa valokuvissa nähtävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Sekä @JR49 että @Samovarius ovat hyvin käryllä asiasta, kuitenkin joitakin tarvikkeita puuttuu.
Pelastuspakkaus oli, mutta pakattuna ohjaamon taakse runkoon.

Renkaitakin oli muutettu, mutta miten?
Renkaiden muutos on jokseenkin hämmästyttävä, mielessä kävi, että kyseessa on vink. Hannu Valtosen käännösvirhe.
Suojat oli nestejäähdyttimeen, sen termostaattiin sekä öljynjäähdyttimeen, nestejäähdyttimen sekä laskutelineiden työsylintereihin.

Runkoon oli pakattu jokaisen saksalaisen sotilaan tärkein selvitymisväline, mikä?
Myös koneen maasäilytykseen oli lisävarusteita, mitä ne olivat?
Teltta hiekkamyrskyjä vastaan ja konjakkipullo selviytymisvälineeksi :).
Ainakin tuota pulloa jotkut suomalaiset etsivät saksalaisvalmisteisista koneistaan pakkolaskun jälkeen.
 
Teltta hiekkamyrskyjä vastaan ja konjakkipullo selviytymisvälineeksi :).
Ainakin tuota pulloa jotkut suomalaiset etsivät saksalaisvalmisteisista koneistaan pakkolaskun jälkeen.
En tiedä, mitä oli pelastuspakkauksen sisältönä. Saattoihan pakkauksessa konjamiinipullokin:) sekä teltta olla.

Nämä varusteet eivät kuitenkaan ole niitä vielä mainitsemattomia trop-varusteita.
 
bf109f4trop48pp_1.jpg

Täydelliseen tropiikivarustukseen kuuluivat laskutelineiden pyörien valkosivuiset renkaat. Ei ilmeisestikään sen takia, että oli näyttävämpi rullailla, vaan rengas lämpeni auringon paahteessa vähemmän. Muutakaan järkevää syytä noihin valkosivurenkaisiin en keksi.
Lisäksi suojapeitteet nokan ja ohjaamo-osan täydelliseksi peittämiseksi. Suojamaalaus.
Auringonvarjo + ohjaamon tuuletusreijät ohjaamon sivuun.

Lisäksi jo edellisissä vastauksissa luetellut varusteet.

Jos nyt laskin oikein, @Samovarius sinulla oli eniten oikeita tai oikean suuntaisia varusteita vastauksessasi, joten vuoro kysyä siirtyy sinulle.
 
Nakataanpa jokin pikainen... Miksi F-4 Phantom II:n siiven ja korkeusvakaajan muoto on sangen omaperäinen?

f-4-phantom-3.png
 
Nakataanpa jokin pikainen... Miksi F-4 Phantom II:n siiven ja korkeusvakaajan muoto on sangen omaperäinen?

f-4-phantom-3.png
Tuulitunnelitesteissä havaittiin ettei F4 alkuperäinen versio kääntynyt kovin hyvin, jonka vuoksi siipien asentoa muutettiin eri kulmiin, jonka avulla koneen ketteryys parani merkittävästi. Tämä oli halvempi ratkaisu, kuin siipien uudelleen suunnittelu. Samankaltainen siipiratkaisu löytyy myös Sea Harrierista.

Alkuperäinen F4 konsepti, jossa siivet ovat suorat:
854px-McDonnell_F3H-G_mockup_in_1954.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Tuulininnelitestaus osoitti, että siipeen oltaisiin vaadittu 5 asteen kallistus ylöspäin, mutta tämä olisi vaatinut koko siiven ja rungon keskiosan uudelleensuunnittelua. Niinpä ulointa kolmannesta taivutettiin 12 astetta, millä oli sama vaikutus. Korkeusvakaajaa taas kallistettiin alaspäin, jotta se purisi ilmavirtaan suurilla kohtauskulmilla, mutta näin se saatiin myös pysymään irti moottorien suihkuvirrasta. @Mikoyan jatkaa.
 
bf109f4trop48pp_1.jpg

Täydelliseen tropiikivarustukseen kuuluivat laskutelineiden pyörien valkosivuiset renkaat. Ei ilmeisestikään sen takia, että oli näyttävämpi rullailla, vaan rengas lämpeni auringon paahteessa vähemmän. Muutakaan järkevää syytä noihin valkosivurenkaisiin en keksi.
Lisäksi suojapeitteet nokan ja ohjaamo-osan täydelliseksi peittämiseksi. Suojamaalaus.
Auringonvarjo + ohjaamon tuuletusreijät ohjaamon sivuun.


Käytettiikö tassä ha ha gassia+. (ilokaasua).
Lisäksi jo edellisissä vastauksissa luetellut varusteet.

Jos nyt laskin oikein, @Samovarius sinulla oli eniten oikeita tai oikean suuntaisia varusteita vastauksessasi, joten vuoro kysyä siirtyy sinulle.

Käytettiinkö?? tässä ha ha gassia ? (ilokaasua)
 
Back
Top