Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuota vaan pähkin että kaasuttimet,tankin- ja öljysumpun imuputket varmaan horppisivat ilmaa jos vaakalentoa selällään tai jopa tarpeeksi kallistettuna jatkuisi pidempään.
Rotaxin manuskassa taisi olla jokin maininta noista rajoituksista, astein ilmoitettuna...
 
Tuota vaan pähkin että kaasuttimet,tankin- ja öljysumpun imuputket varmaan horppisivat ilmaa jos vaakalentoa selällään tai jopa tarpeeksi kallistettuna jatkuisi pidempään.
Rotaxin manuskassa taisi olla jokin maininta noista rajoituksista, astein ilmoitettuna...

Näinhän se tekee jos lennät vaakalentoa selällään. Mutta silmukassa, missä veto sauvasta on päällä ja g posiivista, se kyllä voitelee. Eikä ehdi vetää ilmaakaan tankista, ei sen silmukan teossa montakaan sekuntia mene.

On siellä asteluku rajoitukset, enkä kehota silmukkaakaan tekemään. Mutta mahdollista se voiteluteknisesti olisi.
 
"Fokker tarjosi konetta mielellään myyntiin, ja moottorivaihtoehdoksi tarjottiin asiakaan toivomuksen mukaan 600-1100hv:n tehoista rivi- tai tähtimootoria."
Tässä jos haluaisi olla pilkunviilaaja, niin noilla muilla moottorivaihdoehdoilla ei ole vastauksen kanssa mitään tekemistä:

- Kysymys kuului: "Mitä moottori vaihto ehtoja tarjottiin tehtaalta ilmavoimille tähän koneeseen?"

- Tehdas tarjosi myyntilauseella: " moottorivaihtoehdoksi tarjottiin asiakaan toivomuksen mukaan..."

- Suomi tilasi: "Seitsemässä tilatussa koneessa (ns. I-sarja) piti olla 840 hevosvoiman Bristol Mercury VII –tähtimoottori.."

--->

Eli Fokker tarjosi tarjouspyynnön mukaisesti vain Mercuryitä koska Ilmavoimat niin halusi, muilla vaihtoehdoilla ja muille tehdyillä ei ole mitään tekemistä Suomen tilauksen kanssa koska niitä ei Suomelle tarjottu. Jos Fokker olisi tarjonnut konetta tyyllin "moottorivaihtoehdot Suomen Ilmavoimille ovat XX, YY ja ZZ, oilla vaihtoehdoilla hinnat ovat..." niin silloin olisi ollut muitakin vastauksia, mutta nyt mielestäni ainoa vaihtoehto oli Mercury, jonka Ilmavoimat halusi ("toivoi") koneeseen.:cool:

No tämä on saivartelua ja olkoon niin.
D XXI:hin suunniteltiin noiden aikaisemmin mainitsemieni vaihtoehtojen lisäksi myös Bristol Hercules -tähtimoottoria sekä RR Merlin ja DB 600H rivimoottoreita, mutta näitä ei rakennettu.

Jos Ottoville nyt kuitenkin hyväksyisi tuon vastaukseni, niin heitän kysymysvuoron ilmaan, kysyköön nopein, jos en itse satu jotain keksimään.
 
Kun kukaan ei mitään kysy, niin pitää koettaa itse tällaisen kevyen välipalan muodossa:

Keiden WWII:n merkkihenkilöiden omituisuuksia olivat seuraavat:
1. Kirjoitteli rivoja huomautuksia alastomia miehiä esittävien kuvien marginaaleihin
2. Söi vuoden ajan vain maitoa ja voileipäkeksejä
3. Kammosi numeroa 13
4. Viihtyi alasti omissa tiloissaan
5. Piti lännentarinoista.

Eli: jokainen em. mieliteko on eri henkilön "omituisuus". Ensimmäinen joka saa kaikki oikein, saa jatkaa. Ellei lähipäivinä tule oikeaa listaa, niin eka 4 oikein.
 
Kun kukaan ei mitään kysy, niin pitää koettaa itse tällaisen kevyen välipalan muodossa:

Keiden WWII:n merkkihenkilöiden omituisuuksia olivat seuraavat:
1. Kirjoitteli rivoja huomautuksia alastomia miehiä esittävien kuvien marginaaleihin
2. Söi vuoden ajan vain maitoa ja voileipäkeksejä
3. Kammosi numeroa 13
4. Viihtyi alasti omissa tiloissaan
5. Piti lännentarinoista.

Eli: jokainen em. mieliteko on eri henkilön "omituisuus". Ensimmäinen joka saa kaikki oikein, saa jatkaa. Ellei lähipäivinä tule oikeaa listaa, niin eka 4 oikein.

Kaikki on kuultu, mutta muistanko vielä kehen mikäkin liittyy. No, testataan:
1. Kirjoitteli rivoja huomautuksia alastomia miehiä esittävien kuvien marginaaleihin
Churchill
2. Söi vuoden ajan vain maitoa ja voileipäkeksejä
Mussolini
3. Kammosi numeroa 13
Stalin
4. Viihtyi alasti omissa tiloissaan
Yamamoto
5. Piti lännentarinoista.
Hitler
 
Mielenkiinnosta kysyn, että mitä rivimoottoria Fokker tarjosi vaihtoehdoksi? Jotakin Hispano-Suizaa?

Voitaneen kai tulkita, että @Sepeteus olisi vastauksellaan niin lähellä, että on seuraavana kysymys vuorossa?

As has been mentioned the inability of the DXXI to be fitted with an in line engine is of course wrong.
At the May 1936 Internationella Luftfartsutstallningen held in Stockholm the Fokker Sales team offered the DXXI with either fixed or retractable undercarridge, and with the 1,100HP Hispano Suiza 14Ha radial, 830HP Mercury or the 925HP Hispano Suiza liquid cooled engine.

Ensimmäinen moottori oli Rolls-Royce Kestrel IV 645hv nestejäähdytteinen rivi moottori.


Tuo ”1,100HP Hispano Suiza 14Ha radia” olisi ollut mielenkiintoinen vaihtoehto.

30% lisää tehoa olisi varmaan tuonut 50-65kmh lisää nopeutta koneelle.

Ja nousukin olisi sujunut 2m/s nopeammin.



hsc-36.jpg
hs-1000hp.jpg
$_58.JPG

Ps
Siis vastaus yskittää jotenkin...o_O
Ps. Ja tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun vittuillaan sana sokeudesta/lukihäiriöstä.
Voitte jatkaa leikkiä keskenänne rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:
"Ps

Ps. Ja tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun vittuillaan sana sokeudesta/lukihäiriöstä.
Voitte jatkaa leikkiä keskenänne rauhassa."

Näin syytettynä voinen vielä vastata tähän.

Ensimmäiseksi anteeksipyyntöni Ottovillelle, joka on mielensä pahoittanut varmasti tyylittömästä, mutta tahattomasta kommentistani.

Mutta: Se, että jos haluan vinoilla jonkun kirjoittajan jostain ominaisuudesta / rajoitteesta vaatii sen, että olen tietoinen tuosta tilanteesta. Minä en ainakaan ole missään huomannut Ottovillen tuoneen ilmi, että hänellä on sanasokeus. Silloin asiaan ei tietenkään kuulu asiasta kuittailla. Tuo edellä ollut viesti joka mielensä mustutti, oli mielestäni hieman ympäripyöreä ja tarkoituksenani oli varmistaa että siinä oli jokin virhe / vajavaisuus, joka kysymyksen laatijaa vielä närästi. Eräs minulle tuttu ilmaisu tällaiselle tlanteelle, ettei kaikki aivan ole kohdallaan, on se, etteä asia ryittää (kantasana rykiä), eli siis yskittää. Tästä siis nappasin mielestäni näppärästi tuon edellisessä viestissä olleen painovirheen, jota luulin autocorrectin aikaansaannokseksi.

Näillä palstoilla, joissa näkyvillä on ainoastaan nimimerkit ilman tietoa niiden takana olevista todellisista, on mielestäni liioiteltua vetää palkokasvia ylähengitysteihin yhdestä irrallisesta kommentista. Jokaisella on siihen tietenkin oikeus, kuten nyt sitten loukkaantua vaikka tästäkin kommentista.

Summa summarum Ottoville: heittoni ei ollut vittuilua, jos tahtoisin vittuilla, niin sen kyllä sitten huomaisi.

Anyway, nostan käden virheen merkiksi, otan omaehtoisen rangaistuksen tästä ja pysyn poissa keskusteluista.
Ettei jäisi tuo kyssäri avoimeksi, pistän vastaukset näkyviin. Jatkakoon kuka haluaa.

1. Kirjoitteli rivoja huomautuksia alastomia miehiä esittävien kuvien marginaaleihin - Stalin
2. Söi vuoden ajan vain maitoa ja voileipäkeksejä - Mussolini
3. Kammosi numeroa 13 - Roosevelt
4. Viihtyi alasti omissa tiloissaan - Churchill
5. Piti lännentarinoista - Hitler
 
No minä sain 2/5 oikein, joten jatkan simppelillä trivia-kysymyksellä.

Korean sodassa Kiinan Kansantasavallan Koreaan lähettämillä vapaaehtoisjoukoilla oli käytössään eräs yhteydenpitoväline, joka jo 1950-luvulla oli yleisesti hylätty, mutta aiemmin hyvinkin yleinen. Sama väline kuului vielä talvisodan syttyessä myös Suomen puolustuvoimain keinovalikoimiin, mutta tietääkseni sitä ei koskaan käytetty tositilanteessa talvi- tai jatkosodassa. Mikä viestiväline on kyseessä?
 
Pulu?
 
Oletan ettei kyse ollut eri lintulajista eli (kirje)kyyhkystä, vaan kokonaan eri eläimestä. Muistelin nähneeni joskus kuvan viestikoirasta ja sellainen todellakin löytyi kirjasta "suomen puolustusvoimat ennen ja nyt" vuodelta 1959. Eli vastaan viestikoira.


IMG_20160309_231057.webp
 
Hyviä arvauksia, mutta valitan.

Mikoyan on siinä mielessä lähimpänä, että äänestä on kysymys.
 
Ennen sotia yksi viestitysmenetelmä oli ns. viestinhuuto, jossa viesti välitettiin ketjussa mieheltä miehelle. Arvataan siis viestinhuuto.
 
Signaalitorvi?
Ja sieltähän se oikea vastaus löytyi. Englund kirjoitti asiasta esseessään ja piti tarkistaa asian paikkansapitävyys ja kyllä. Signaalitorvia näköjään käyttivät.

Sotasaaliina saatuja myydään näköjään Amerikan mantereella nettihuutokaupoissa.

Sepeteus jatkaa.
 
Pikainen ja lyhyt ettei ketju katkea:

Milloin Suomi antoi vakinaisessa sotapalveluksessa oleville kansalaisilleen äänioikeuden?
 
Ennen sotia yksi viestitysmenetelmä oli ns. viestinhuuto, jossa viesti välitettiin ketjussa mieheltä miehelle. Arvataan siis viestinhuuto.

Olisiko sallittua palata vielä edellisen kysymyksen oikeaan vastaukseen. Siltä osin, että Suomen PV:llä ei ole ollut signaalitorvien kanssa mitään tekemistä. Huutoketju taas oli krh:n tulikomentojen
välitysmetodi vielä 1970 -luvulla. Ei tietenkään pää- sellainen.
 
Back
Top