John Hilly
Ylipäällikkö
Telamiina minulle tuli mieleen, mutta sytytin puuttuu...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aika monta Herman Lindqvistin kirjaa koskien Ruotsi historiaa on tullut luettua.Kyllä,on tainnut tulla ainakin jonkin verran perehdyttyä Kaarlen,"Rautapään", vaiheisiin?
Kalvosinnappi on PEAB (Philips Elekronikindustrier Ab) 9LV200 (9LV220) tulenjohtojärjestelmän antenni.
Aika monta Herman Lindqvistin kirjaa koskien Ruotsi historiaa on tullut luettua.
Sotilaamme saavuttivat merkittävän voiton jatkosodassa eräällä aseella, joka oli peräisin vuodelta 1912. Mikäköhän vehje oli kyseessä, ja mikä taistelu kyseessä?
OT: oliko näitä siis tykkilautoillakin? http://www.pictaram.com/media/1294191057202013263_1661376341Tykkejä kenttä- ja rannikkotykistöllä oli kirjava kokelma, joista löytyvät lähes kaikki vuodet ennen ja jälkeen vuosisadan vaihteen. Obuhoffin 102 mm 60 cal laivatykin käyttöönotto alkoi vuonna 1912. Tykkivene Uusimaan keulatykki oli tätä mallia eli siis täl-
tä kysytyltä vuodelta 1912. Alus osallistui Bengtskärin ym taisteluun ja upotti yhden vihollislaivan. Forum Marinumin pihalta löytyy yksi säilynyt ja aidan takaa Pansion ruokalan edestä toinen.
Okei, tätä en tiennytkään! Täyttää näemmä ehdon, mutta löytyy toinenkin, jonka lähde mainitsee olevan samalta vuodelta. Kyseessä oli merkittävämpi voitto kuin vartiomoottoriveneen tai moottoritorpedoveneen upottaminen.Tykkejä kenttä- ja rannikkotykistöllä oli kirjava kokelma, joista löytyvät lähes kaikki vuodet ennen ja jälkeen vuosisadan vaihteen. Obuhoffin 102 mm 60 cal laivatykin käyttöönotto alkoi vuonna 1912. Tykkivene Uusimaan keulatykki oli tätä mallia eli siis täl-
tä kysytyltä vuodelta 1912. Alus osallistui Bengtskärin ym taisteluun ja upotti yhden vihollislaivan. Forum Marinumin pihalta löytyy yksi säilynyt ja aidan takaa Pansion ruokalan edestä toinen.
No johan niitä nyt löytyy! Annetaan lisää vinkkiä, jos vaikka se minun kaipaamani ase/asejärjestelmä löytyisi. Merivoimista on kyse, ja saalis on iso, jos "kiäntää kohille".(Liian) pikaisen muistinselauksen jälkeen olin vakuuttunut, ettei vm 1912 jv-aseita ollut sodissamme. Mutta olihan eli Vickers 303 Mk 1, jota oli nimenomaan Merivoimien yksiköillä. Siten myös jo mainitussa Bengtkärin taistelussa, joka päättyi suomalaisten
voittoon. Aseen tuntee ulkonäöltä voimakkaasti uritetusta vaipasta. Siis syvemmät urat kun venäläisessä Maximissa.
Tätä samaa Vickers-uraa kolusin minäkin. Tosin arvelin noiden olleen Blenheim-puolella ja etsin sieltä.(Liian) pikaisen muistinselauksen jälkeen olin vakuuttunut, ettei vm 1912 jv-aseita ollut sodissamme. Mutta olihan eli Vickers 303 Mk 1, jota oli nimenomaan Merivoimien yksiköillä. Siten myös jo mainitussa Bengtkärin taistelussa, joka päättyi suomalaisten
voittoon. Aseen tuntee ulkonäöltä voimakkaasti uritetusta vaipasta. Siis syvemmät urat kun venäläisessä Maximissa.
Tätä samaa Vickers-uraa kolusin minäkin. Tosin arvelin noiden olleen Blenheim-puolella ja etsin sieltä.
OT: oliko näitä siis tykkilautoillakin?
Miten olisi tuo Mäkiluodon 12 tuumainen eli 305/52 O
Veli @Old Boy ei petä koskaan! Juuri näin.Merivoimiemme toiminta II MS:n aikana oli suurimmaksi osaksi erilaisia epäonnistumisia joten vinkeillä "1942" ja "suuri voitto" ei vaihtoehtoja jäää kun Somerin taistelu tai Lavansaaressa tapahtunut tykkivene (voisi kutsua hävittäjäksikin) Krasnoje Znamjan upotus Lavansaaren satamassa. Edelliseen osallistui jo käsitelty tykkivene UUsimaa 102 mm Obuhoff -tykkeineen. Mutta veikkaan, että veli @JR49 tarkoittaa jälkimmäsitä. Thornycroft -moottoritorpedoveneiden torpedot olivat 45 cm Whitehead -mallia, joita venäläisiltä jäi maahan v 1918. Ne olivat kuutta torpedohävittää varten, jotka Merivoimat otti häyttöön nimillä S 1-6. Alukset romutettiin 1925 kun S 2
upposi traagisesti. Vanhat torpedot kierrätettiin muutama vuosi myöhemmin hankituille Thornycroft moottoritorpedoveneille, koska rahaa kalustohankintoihin ei silloinkaan ollut.
Vuosi 1912 esiintyy tosiaan kirjallisuudessa. Se on ilmeisesti peräisin Keisarin Venäjältä, jossa ulkomainen aseistus nimettiin ostovuoden mukaan. Sillä tämä alatyyppi Mk 5 on peräisin jo edelliseltä vuosikymmeneltä. Aina
luotettava Wikipedia kertoo Whitehead -torpedon viimeisekssi taisteluksi risteilijä Blücherin upotuksen Norjassa 1940.
Whitehead torpedosta vielä, kun sen wiki -artikkelikistakin näkyy puuttuvan tärkein pointti;
Mr Whitehead keksi 1800 -luvulla sijoittaa torpedoihinsa kaksi tärkeää laitetta. Suuntagyron, joka pystyi pitämään torpedon oikeassa suunnassa sekä hydrostaattisen painemittarin, joka taas osasi pitää vehkeen tarkoitetussa syvyydessä. Hän saattoi jopa
itse keksiä nämä uutuusvimpaimetkin.
Katso liite: 13563
Vaikea, onko Morsetuslyhty? Tai sellainen viesti-/Merkkilyhty?
Sitten uuteen kysymykseen. Uhmaan sääntöjä, kun en ite tiedä vastausta. Minulle lähetettiin tunnistettavaksi oheinen öljylamppu, jossa on iso SA stanssaus kannessa. Siinä on mun mielestä vähän liikaan osia ollakseen vain lyhty. Mm tuplaluukku edessä.