Kysymys- ja vastaustopiikki

Tämäpä olikin todella mielenkiintoinen kysymys!
NavWeapons saitti oli kyllä tuttu ennestään mutta veli @tulikomento n postaama ei ollut. Pikainen silmäys omaan erikoisalaani eri nykykielellä ammunnanhallintaan osoitti että tieteellisyys oli kyllä vältetty. Lisää huomioita: eversti evp
eläkkeellä oleva suurlähettiläs Risto Hyvärinen osoittautui merihistorian harrastajaksi. Kirjoitusta on ehkä tarjottu HS:llekin eikä ole kelvannu. Muistaisin luultavasti, jos olisi siinä julkaistu.

Kirjoista:
Matti E Mäkelä on nykyään aika unohdettu. Kirjoitti realistisesti esim aiheesta: Laivasto Talvisodassa, joka oli lähes yksinomaan erilaista hölmöilyä. Hänen jälkeensä kynään tarttuivat entiset meriupseerit kirjoittamaan omista toimistaan.
Jatkosodan toilailut pääsivät unohtumaan lukuunottamatta Ilmarisen uppoamista. Etenkin se, ettei oikein mitään saatu aikaan. Tosin tällekin on syynsä eikä se ole nyt aiheena. Nykyään arvostettu tutkija Mirko Harjula taas tuli tunne-
tuksi aika erikoisella tavalla. Joku nimekäs tutkija piti jotain esitystä ja kun lopetti pyysi yleisöä odottamaan, sillä "täällä on eräs henkilö, joka haluaa pitää puheenvuoron." Estradille astui epävarma kolmekymppinen Mirko Harjula, joka
sanoi: "Niin, minä olen vain ylioppilas, mutta tuolla takana on saatavilla kirjaani, jos jotakuta kiinnostaa." Kustantaja oli SKS, koska kaupalliset kustantajat anto hylsyn. Johtui varmaan siitä, että hän elätti silloin itsensä ajamalla taksia.
Nykyään on kyllä maisterismies.

Liite, jossa oli USS South Dakotan vauriot oli mielenkiintoista luettavaa. Laiva sai useita 14 tuuman ja 203 mm osumia, mutta ne olivat suurimmaksi osaksi sirpalekranaatteja (HE). Eikä siis laivoja vastaan käytettäviä panssarikranaatteja
(AP). Taistelulaivaan tulee sellaisista vain sirpaleiden reikiä. Syynä oli se, että japanilaisten tehtävänä oli pommittaa maihinnousurantaa. Listassa mainitut Common -kranaatit taas oliva pienempien kaliberien ns puolipanssarikranaatteja.

Sitten ylituomarin epäkiitolliseen tehtävään:
Tarkoituksena siis oli etsiä laivaluokka, joka parhaiten täytti tehtävänsä ja mahdollisimman kauan. Eli oli modernisoitavissa tai muuten sopiva. Meillähän on Suomessa omakin laivaprojekti, jossa pitäisi arvata, mitkä on merisodan vaati-
mukset 2030 -luvulla. Historiasta vauhtia ottaen voi sanoa, että meillä rakennettiin panssarilaivat, koska Ruotsillakin oli. Ja suurvalloilla astetta isommat tykistöalukset. Merivoimamme osoitti asiantuntemusta, kun ei aluksi niitä halunnut.
Mutta ei kaukonäköisyyttä ja rohkeutta, koska sitten antoivat periksi ja hyväksyivät hankkeen.

Japanin alukset Tsushimassa: Ei jatkoon ja perustelut:
1900 -luvun alussa kaikki Aasian ja Afrikan kehitysmaat oli alistettu siirtomaiksi. Kiinasta tosin ainoastaan rannikot ja kauppareitit. Japani oli poikkeus, joka onnistui nousemaan teollisuusvaltioksi. Mutta ei sen sodankäyntitaitoon kukaan
uskonu v 1904. Epäreilua yllätyshyökkäystä pidettiin syynä Port Arthurin menestykseen. Kunhan tsaarin ammattilaivasto saadaan paikalle, palautuu maailmaan taas järjestys. No näinhän ei käynyt ja kaikkein hämmästyttävintä on, että
britit teki tasan saman virheen 1942 lähes 40 v myöhemmin. Tsushiman voittoon oli siis syynä vastustajan aliarviointi ja parempi johtaminen, eivät laivat. Japanilaisten lippulaiva Mikasa muuten laitettiin I MS:n jälkeen museoalukseksi.
Kun Washingtonin laivastosopimus astui voimaan piti japanilaisten täyttää alus betonilla. Muut sopijavaltiot näet pelkäsi, että ne vielä modernisoivat sen...

SMS Goeben: Ei jatkoon myöskään ja perustelut:
Göeben oli I MS Rommel. Tuli kuuluisaksi, vaikka alkuperäinen tehtävä jäi täyttämättä. Sen piti nimittäin yhdessä Itävallan laivaston kanssa estää Ranskaa kuljettamasta joukkoja Pohjois-Afrikasta Ranskaan. Laivan ominaisuudet eivät
taas vaikuttaneet siihen, että aluksen toiminta sai Turkin liittymään I MS:aan. Huonommalla onnella olisi uponnut Välimereen. Muitakin syitä Turkin sotaan liittymisen toki oli, sillä länsiliittoutuneilta ei myötätuntoa Turkille ollut tulossa,
vaan tarkoituksena oli jakaa heikossa hapeassa ollut Ottomaanien valtakunta. Goeben tosiaan oli taisteluristeilijä, mutta sillä ei ole tässä merkitystä, sillä niiden tehtävät oli ihan samat kuin taistelulaivoilla. Pidetäänhän Goebenia aiheesta
maailman viimeisenä Dreadnoughtina. Siitä ei tosiaan tullut sotamuistomerkkiä, koska asia ei voinut vähempää kiinnostaa koko II MS:n ajan Norjassa paossa ollutta silloista liittokansleria Willy Brantia.

Tämä on kisa, jossa kellään ei ole oikeaa vastausta. Pari hyvää vastausta on jo mainittu ja muitakin hyviä vaihtoehtoja on ollut esillä. Mutta pidetään tämä vielä avoimena ja odotellaan huomenna uusia postauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tämäpä olikin todella mielenkiintoinen kysymys!
NavWeapons saitti oli kyllä tuttu ennestään mutta veli @tulikomento n postaama ei ollut. Pikainen silmäys omaan erikoisalaani eri nykykielellä ammunnanhallintaan osoitti että tieteellisyys oli kyllä vältetty. Lisää huomioita: eversti evp
eläkkeellä oleva suurlähettiläs Risto Hyvärinen osoittautui merihistorian harrastajaksi. Kirjoitusta on ehkä tarjottu HS:llekin eikä ole kelvannu. Muistaisin luultavasti, jos olisi siinä julkaistu.

Kirjoista:
Matti E Mäkelä on nykyään aika unohdettu. Kirjoitti realistisesti esim aiheesta: Laivasto Talvisodassa, joka oli lähes yksinomaan erilaista hölmöilyä. Hänen jälkeensä kynään tarttuivat entiset meriupseerit kirjoittamaan omista toimistaan.
Jatkosodan toilailut pääsivät unohtumaan lukuunottamatta Ilmarisen uppoamista. Etenkin se, ettei oikein mitään saatu aikaan. Tosin tällekin on syynsä eikä se ole nyt aiheena. Nykyään arvostettu tutkija Mirko Harjula taas tuli tunne-
tuksi aika erikoisella tavalla. Joku nimekäs tutkija piti jotain esitystä ja kun lopetti pyysi yleisöä odottamaan, sillä "täällä on eräs henkilö, joka haluaa pitää puheenvuoron." Estradille astui epävarma kolmekymppinen Mirko Harjula, joka
sanoi: "Niin, minä olen vain ylioppilas, mutta tuolla takana on saatavilla kirjaani, jos jotakuta kiinnostaa." Kustantaja oli SKS, koska kaupalliset kustantajat anto hylsyn. Johtui varmaan siitä, että hän elätti silloin itsensä ajamalla taksia.
Nykyään on kyllä maisterismies.

Liite, jossa oli USS South Dakotan vauriot oli mielenkiintoista luettavaa. Laiva sai useita 14 tuuman ja 203 mm osumia, mutta ne olivat suurimmaksi osaksi sirpalekranaatteja (HE). Eikä siis laivoja vastaan käytettäviä panssarikranaatteja
(AP). Taistelulaivaan tulee sellaisista vain sirpaleiden reikiä. Syynä oli se, että japanilaisten tehtävänä oli pommittaa maihinnousurantaa. Listassa mainitut Common -kranaatit taas oliva pienempien kaliberien ns puolipanssarikranaatteja.

Sitten ylituomarin epäkiitolliseen tehtävään:
Tarkoituksena siis oli etsiä laivaluokka, joka parhaiten täytti tehtävänsä ja mahdollisimman kauan. Eli oli modernisoitavissa tai muuten sopiva. Meillähän on Suomessa omakin laivaprojekti, jossa pitäisi arvata, mitkä on merisodan vaati-
mukset 2030 -luvulla. Historiasta vauhtia ottaen voi sanoa, että meillä rakennettiin panssarilaivat, koska Ruotsillakin oli. Ja suurvalloilla astetta isommat tykistöalukset. Merivoimamme osoitti asiantuntemusta, kun ei aluksi niitä halunnut.
Mutta ei kaukonäköisyyttä ja rohkeutta, koska sitten antoivat periksi ja hyväksyivät hankkeen.

Japanin alukset Tsushimassa: Ei jatkoon ja perustelut:
1900 -luvun alussa kaikki Aasian ja Afrikan kehitysmaat oli alistettu siirtomaiksi. Kiinasta tosin ainoastaan rannikot ja kauppareitit. Japani oli poikkeus, joka onnistui nousemaan teollisuusvaltioksi. Mutta ei sen sodankäyntitaitoon kukaan
uskonu v 1904. Epäreilua yllätyshyökkäystä pidettiin syynä Port Arthurin menestykseen. Kunhan tsaarin ammattilaivasto saadaan paikalle, palautuu maailmaan taas järjestys. No näinhän ei käynyt ja kaikkein hämmästyttävintä on, että
britit teki tasan saman virheen 1942 lähes 40 v myöhemmin. Tsushiman voittoon oli siis syynä vastustajan aliarviointi ja parempi johtaminen, eivät laivat. Japanilaisten lippulaiva Mikasa muuten laitettiin I MS:n jälkeen museoalukseksi.
Kun Washingtonin laivastosopimus astui voimaan piti japanilaisten täyttää alus betonilla. Muut sopijavaltiot näet pelkäsi, että ne vielä modernisoivat sen...

SMS Goeben: Ei jatkoon myöskään ja perustelut:
Göeben oli I MS Rommel. Tuli kuuluisaksi, vaikka alkuperäinen tehtävä jäi täyttämättä. Sen piti nimittäin yhdessä Itävallan laivaston kanssa estää Ranskaa kuljettamasta joukkoja Pohjois-Afrikasta Ranskaan. Laivan ominaisuudet eivät
taas vaikuttaneet siihen, että aluksen toiminta sai Turkin liittymään I MS:aan. Huonommalla onnella olisi uponnut Välimereen. Muitakin syitä Turkin sotaan liittymisen toki oli, sillä länsiliittoutuneilta ei myötätuntoa Turkille ollut tulossa,
vaan tarkoituksena oli jakaa heikossa hapeassa ollut Ottomaanien valtakunta. Goeben tosiaan oli taisteluristeilijä, mutta sillä ei ole tässä merkitystä, sillä niiden tehtävät oli ihan samat kuin taistelulaivoilla. Pidetäänhän Goebenia aiheesta
maailman viimeisenä Dreadnoughtina. Siitä ei tosiaan tullut sotamuistomerkkiä, koska asia ei voinut vähempää kiinnostaa koko II MS:n ajan Norjassa paossa ollutta silloista liittokansleria Willy Brantia.

Tämä on kisa, jossa kellään ei ole oikeaa vastausta. Pari hyvää vastausta on jo mainittu ja muitakin hyviä vaihtoehtoja on ollut esillä. Mutta pidetään tämä vielä avoimena ja odotellaan huomenna uusia postauksia.
Ollut tosiaan mielenkiintoisia hetkiä tämän kysymyksen parissa :)
Matti E. Mäkelä kertoo niin kaukaisista ajoista, että taitaa tuon ajanjakson historiaharrastajat olla valikoitunutta joukkoa. Erityisesti arvostan hänen teoksissaan sitä, että mies kaivoi haastateltavakseen ihan oikeita I maailmansodan merisodan veteraaneja. Kulttuuriteko tallentaa silloin katoamassa olevaa tietoa.
 
@Old Boy :n kommentista siihen, että Goeben on taisteluristeilijä (ja tällä ei ole merkitystä); voidaanko kisaan siis ottaa mukaan taisteluristeilijät ? Se laajentaisi mehukkaasti aihepiiriä.

Tsushimasta pitää kyllä sanoa, että pääsyynä tappioon oli totaalisen epäpätevä ja naurettavilla aatelis"ansioilla" virkoihin asetetut korkeimmat upseerit. Laivaston alempi upseeristo lienee ollut hyvinkin tehtäviensä tasolla .. ainakin Mosambikin bakkanaaleihin saakka. Muuten, sen lisäksi että ampuivat nuo kuuluisat laukaukset brittiläisiin kalastusaluksiin Pohjanmerellä, onnistuivat myös ampumaan omaa risteilijää. Tästä on hauska päiväkirjamerkintä eräällä nuoremmalla tykistöupseerilla, jossa hän valittelee surkeaa päivää ja toteaa että ainoa hieno juttu oli se, että osuttiin hyvin, mutta huonoa oli että se olikin oma risteilijä.

Ja lopuksi vielä Goebenin tehtävästä. Totta on, sen piti häiritä ja estää joukkojen siirtoja Afrikasta. Tehtävä oli lähellä onnistua ja käsittääkseni Goeben suoritti sitä niin pitkälle, kuin se oli mahdollista. Goebenillä oli kuitenkin jo pitkä partio takana ja sen olisi ollut pikaisesti päästävä vaihtamaan/puhdistamaan kattiloiden putkia sekä puhdistamaan pohjaa. Muuten putoaa nopeus, joka oli taisteluristeilijän keskeinen ominaisuus. Mutta toisaaltahan, jos haetaan laivaluokan tehtävää, sehän on tietenkin laajempi kuin yksittäisen käsketyn tehtävän suorittaminen.

Tätä ajatellen brittilaivaston suorittaman Saksan merisaarto on kyllä aika lailla sitä mihin koko Home fleet oli tarkoitettu. Pelastaa Britannia. Ja käytännössä, jos siitä pitää hakea jokin yksittäinen alusluokka, tuo QE on ehkä paras - saati sen myöhemmät ansiot.

Toisaalta (nojoo, aikajänne jää lyhyeksi), molempien puolien taisteluristeilijät ahersivat runsaasti sodan töissä ja toteuttivat sitä roolia johon ne oli luotu ja suunniteltu.

Odotan jännityksellä seuraavaa käännettä ...
 
Pahoittelut...pääsi kysymys välillä unohtumaan!
Varmaan ei enää tule uusia vastauksia, joten on aika clousata tämä. Kaksi vastausta esitän ainoastaan aikajärjestyksessä, sillä absoluuttista oikeaa tulosta ei varmaan kenelläkään ole.

Dreadnought mainittiin vastauksissa. Vuosisadan vaihteessa Saksa ja Britannia kävivät laivastokilpailua isojen tykistöalusten rakentamisessa. Asiaa ajoi Saksassa meriministeri amiraali Tirpitz sekä telakka- ja terästeollisuus Alfred Kruppin johdolla eli maail-
man ensimmäinen "teollismilitaristinen kompeksi" 60 vuotta ennen kuin Eisenhower varoitti samasta asiasta päättäessään presidenttikautensa 1961. Sitten vastapeluri brittien amiraali Sir John Fisher rakennutti Dreadnoughtin, jonka aseistus, panssarointi
ja nopeus olivat ylivoimaisia ja tekivät kaikki entiset laivat vanhanaikaisiksi. Kilpailu täytyi aloittaa alusta uudelleen, mutta dreadnought, joksi uusia taistelulaivoja alettiin kutsua, maksoi kaksi kertaa niin paljon kun aikaisemmat alukset. Kielin kanava tai sil-
loin Kaiser Vilhelm Kanal, täytyi leventää ja syventää uusia isompia taistelulaivoja varten. Siihen meni Saksalta ne resurssit, joilla se olisi voinut mahdollisesti päästä Kanaalin ranniukolle v 1914 kuten neljännesvuosisata myöhemmin.Tirpitz sai lopulta pot-
kut v 1912. On joskus sanottukin, että "Saksan onnettomuus ei alkanut Hitleristä vaan amiraali Tirpitzistä."

Kun kysymyksenä aiia oli hyödyllisin laivahankinta, on Dreadnoughtin suurpoliittiset hyödyt kiistattomat. Laivathan on tarkoitettu sotien, ei vain taisteluiden voittamiseen. Laitoin kuitenkin lisäkriteereitä pitkän käyttöiän ja taistelumenestykset. Dreadnought
oli v 1914 jo vanhentunut. Siten QE luokka on selvä toinen vastaus. Perustelut esitti jo veli @JR49. Iowa -luokka kilpailee monilla taisteluilla ja pitkällä käyttöiällä, mutta taistelut olisi voitettu ihan samoin ilman niitäkin. Ei siten hyödyllisyyskisassa kovin kor-
kealla. QE -luokan HMS Warspitella on yksi ennätys, jota ei koskaan lyödä. Se osui toiseen laivaan 24.000 metrin etäisyydeltä Calabrian taistelussa v 1941. Taistelulaivoilla oli erittäin kehittynyt tulenjohtolaitteisto sekä tutkatulenjohto. Asiaa voi verrata sii-
hen, että meidän rt -historioitsijat piirtelee edelleen paljon pidempiä tykkien kantamakaaria lähes Suomenlahden vastarannalle. Ja suurinpiirtein tsaarinaikaisella tulenjohtolaitteistoilla.

@JR49 antoi ekan oikean vastauksen ja hyvät perustelut. Olisiko se sitten tällä perusteella parempi vastaus kun @Juna112Porojetsiin jolla Dreadnought ilman perusteluja?
 
Jep, QE / @JR49 voittoon, olen samaa mieltä tästä.

... heitin tuon Dreadnoughtin lähinnä sillä, että kyseessähän ei ole taistelulaivaluokka, siinä mielessä kuten QE:t tai Iowat tms. vaan yksittäinen alus, jonka merkitys oli nimenomaan proof of concept. En ajatellut, että luokka-käsitteen olisi voinut laajentaa ns. dreadnoughteihin .. siis siihen itseensä ja sen valmistumisen jälkeisiin laivoihin ympäri maailman. Itse Dreadnoughtin merkitys ei minusta perusteluja kaipaa, mutta laivana varsin lyhytikäinen. Tämä tarkennuksena, ei ruikutuksena ;).

Lisää tämmöisiä !!
 
Selvä, odottelin veli @Juna112Porojetsiin kommentia vielä ennen jatkoa. (Mistä muuten tulee noin pitkä nicci :D?)

Tämä oli hyvä keskustelusarja, todettakoon se vielä. Valitettavasti tämä ei yltäne samaan.

Eletään vuotta 1916. Kaksi venäläistä kauppalaivaa purjehtii jossain Viron rannikolla. Yhtäkkiä laivurit huomaavat kauhukseen, että kolme saksalaista lentokonetta laskeutuu mereen laivojen läheisyyteen. Seuraa pakokauhu. Toinen laiva ajaa itsensä rantaan kiinni, ja toinen pysäyttää itsensä niihin sijoihin. Miehistö laskee pelastusveneet ja ryntää niihin. Hässäkässä yksi merimiehistä hukkuu.
Jonkin ajan päästä lentokoneet starttaavat takaisin ilmaan. Laivan miehistö pääsee takaisin alukseensa, ja rantaa kiinni ajaneessa laivassa on epäilemättä siunattu ja kiroiltu yhtäaikaa.

Kysymys; mitä merimiehet pelkäsivät noin paljon? Mikä sai aikaan moisen paniikin?
 
Eletään vuotta 1916. Kaksi venäläistä kauppalaivaa purjehtii jossain Viron rannikolla. Yhtäkkiä laivurit huomaavat kauhukseen, että kolme saksalaista lentokonetta laskeutuu mereen laivojen läheisyyteen. Seuraa pakokauhu. Toinen laiva ajaa itsensä rantaan kiinni, ja toinen pysäyttää itsensä niihin sijoihin. Miehistö laskee pelastusveneet ja ryntää niihin. Hässäkässä yksi merimiehistä hukkuu.
Jonkin ajan päästä lentokoneet starttaavat takaisin ilmaan. Laivan miehistö pääsee takaisin alukseensa, ja rantaa kiinni ajaneessa laivassa on epäilemättä siunattu ja kiroiltu yhtäaikaa.

Kysymys; mitä merimiehet pelkäsivät noin paljon? Mikä sai aikaan moisen paniikin?


Saksalaiset vesilentokoneet saivat käyttöönsä uusia aseita, torpedoja, jotka oli ammuttava laskeutuneesta koneesta.
 
Saksalaiset vesilentokoneet saivat käyttöönsä uusia aseita, torpedoja, jotka oli ammuttava laskeutuneesta koneesta.
Oikein! Jatka, ole hyvä.
Minulle oli äskettäin uusi tieto, että todellakin ensin piti laskeutua, ja sitten ampua torpedo. Hankala metodi, sen aikaiset lentokoneet vielä huomioiden.
Palautin jo epähuomiossa sen kirjan, jossa asia mainittiin, mutta muistaakseni tässä tapauksessa torpedot ammuttiin, huonolla tuloksella.
 
Selvä, odottelin veli @Juna112Porojetsiin kommentia vielä ennen jatkoa. (Mistä muuten tulee noin pitkä nicci :D?)
Itseasiassa se on Nononovkasta Porojetsiin, siis juna #112. Vanha Ollin pakina. Tarina Kulkulaitoskomissariaatin saamasta vallankumouksellisesta tarmon puuskasta.
 
Oikein! Jatka, ole hyvä.
Minulle oli äskettäin uusi tieto, että todellakin ensin piti laskeutua, ja sitten ampua torpedo. Hankala metodi, sen aikaiset lentokoneet vielä huomioiden.
Palautin jo epähuomiossa sen kirjan, jossa asia mainittiin, mutta muistaakseni tässä tapauksessa torpedot ammuttiin, huonolla tuloksella.


Minä katsoin kirjasta; Itämeri 1914-1921, Itämeren laivastot maailmansodassa sekä venäjän vallankumouksissa. Ei kai ollut torpedoilla osuminen helppoa, pysähtynyt laiva ja pysähtynyt lentokone. Ja ohi menee! :)

Ei ole nyt tässä kovin nopeaa kyssäriä mietittynä niin kysytäänpä seuraavaa: mitä yhteistä/tekemistä Tsekkoslovakian presidentillä Tomas Masarykillä on Budapestin piirityksen v. -44 kanssa?
 
Jaa, olikos se sitten kuitenkin vaikea kyssäri? Vai eikö ollut mielenkiintoinen aihe? :D
 
Pistetääpä villi arvaus. Olisiko niin, että Masaryk sai ennen IIMS Unkarin Pyhän Tapanin kunniamerkin ja marsalkka Malinovski sitten saman vallattuaan Budapestin 1945 puolella. Tuo piirityshän alkoi Joulukuussa 1944, mutta valtaus tapahtui 1945 puolella. Toinen vaihtoehto tietty on, että Budapestissa on esim. Masarykin aukio tai katu ( niitä on useissa eri kaupungeissa ), joka sitten näytteli isoa osaa tuossa piirityksessä. Empä tässä muutakaan osaa arvailla...ja kovin menee arvailun puolelle.
 
Jaa, olikos se sitten kuitenkin vaikea kyssäri? Vai eikö ollut mielenkiintoinen aihe? :D
Vaikea on, ei mitään tietoa.
Villimpi arvaus: kaveri osallistui Puna-armeijan riveissä Budabestin piiritykseen lentäessään vänrikkinä Sturmovikia.
:)
 
Vaikea on, ei mitään tietoa.
Villimpi arvaus: kaveri osallistui Puna-armeijan riveissä Budabestin piiritykseen lentäessään vänrikkinä Sturmovikia.
:)

Tomas Masaryk kuoli jo ennen IIMS, joten ei ole voinut lentää. Ei myöskään hänen poikansa, koska vaikuttivat Lontoossa natsimiehityksen aikana. Ja olivat demokraatteja, eivät kommunisteja.
 
Tomas Masaryk kuoli jo ennen IIMS, joten ei ole voinut lentää. Ei myöskään hänen poikansa, koska vaikuttivat Lontoossa natsimiehityksen aikana. Ja olivat demokraatteja, eivät kommunisteja.
:D. Haamu?
Minähän varoitin villistä veikkauksesta :).

Ok, vakavasti sitten. Unohtakaa äskeiset.
Masaryk näytti olleen avainroolissa Tsekki-legioonan värväämisessä I maailmansodan aikana. Värvättiin Venäjän vangeiksi jääneistä tai loikanneista. Eli venäläisillä käytössä tällainen joukko-osasto.
No, Budabestin piiritykseen näyttää osallistuneen myös samantyyppinen osasto. Siinä olisi hyvin löyhä linkki.
Volunteer Regiment of Buda
The Volunteer Regiment of Buda (Hungarian: Budai Önkéntes Ezred), was a World War II military force made up of prisoner of war (POW) volunteers from Hungary serving in the Soviet Red Army at the Battle of Budapest. They were organized into tank, artillery, and, presumedly, infantry troops. A division was organized but was not ready in time to participate in the siege. Approximately 600 men from this regiment were killed in action at Budapest. After the war the surviving members were again made prisoners, sent to the camp at Jászberény, and treated as POWs.[1]

Another Hungarian regiment organized by the Soviets, the Kossuth Lajos Regiment, trained at the Talizi camp but was also ultimately disbanded and made POW in Ivanovo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volunteer_Regiment_of_Buda
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt tuli hyvää settiä :D

Hyviä veikkauksia mutta ei sinne päinkään! Toki Tsekki-legioonan kautta voisi kaukaisen yhteyden hakea. Vaikka Presidentti Masaryk kuoli 87-vuotiaana jo vuonna 1935, niin hän liittyy em. taisteluun varsin mielenkiintoisella tavalla.

Autetaan sen verran, että juttu liittyy Sakemanni puolen taisteluihin.
 
Vastataan Operaatio kevätheräys (6 – 16 maalikuuta 1945). https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Spring_Awakening.
Siellä operaatioon osallistui President Masaryk uudelleennimettynä Bechelareniksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/President_Masaryk_(monitor)
220px-Hl%C3%ADdkov%C3%A1_lo%C4%8F_President_Masaryk_%282%29.jpg
 
Vastataan Operaatio kevätheräys (6 – 16 maalikuuta 1945). https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Spring_Awakening.
Siellä operaatioon osallistui President Masaryk uudelleennimettynä Bechelareniksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/President_Masaryk_(monitor)
220px-Hl%C3%ADdkov%C3%A1_lo%C4%8F_President_Masaryk_%282%29.jpg


We have a winner! Olkaa hyvä ja jatkakaa.

Skodan valmistama monitori President Masaryk oli 30-luvulla Tsekkoslovakian jokilaivueen suurin alus. Saksalaisten Bechelareniksi nimeämänä taisteli mm. Budapestin puolustuksessa loppuvuodesta 1944. Antautui Amerikkalaisille Linzissä ja myöhemmin luovutettiin takaisin Tsekkoslovakialaisille mutta ilman aseistusta.
 
Back
Top