Kysymys- ja vastaustopiikki

Tämä on ihan mielenkiintoinen spekuloinnin kohde, että olisko sillan alitus lentämällä ollut mahdollista vai ei? :)
Tuossa on drone-kuvaa, ja sitten joku laskemaan mikä tuollaisen rekan pituus ja toisaalta Spitin kärkiväli.
Mitä raati sanoo, onko teoreettisesti mahdollista, jos olet Maltan sankari?

Ja kyllä, tämä on offtopikkia ;), mutta kunhan nyt Ikarus kerkiää paikkeille jatkamaan :whistle: niin tapetaan aikaa.:whistle::coffee:

Edit: Väärä silta, oootakaas nyt....:unsure:
Kai se on tämä sittenkin?
 
Viimeksi muokattu:
Spitfire = 11m.

fig2.gif

lorry_length21.png
 
Kyllä, veli @Ikarus voitti, ja hyvä että lentäjä vastasi oikein, koska voin samalla kysyä, että tekisitkö Ikarus perässä?o_O

Riippuu aukon koosta ja lennettävän koneen nopeudesta ja kärkivälistä. Jollain n. 10 m kärkivälisellä hitaasti lennettävällä ultralla jostain 20*5m reijästä helposti hyvällä kelillä, jos olisi pakko. Vapaaehtoisesti en, on aivan turha kaivaa verta nenästänsä.

Siirrän kysymysvuoron nopeimmalle, ei ole nyt valmista kyssäriä.
 
Tämä on ihan mielenkiintoinen spekuloinnin kohde, että olisko sillan alitus lentämällä ollut mahdollista vai ei? :)
Tuossa on drone-kuvaa, ja sitten joku laskemaan mikä tuollaisen rekan pituus ja toisaalta Spitin kärkiväli.
Mitä raati sanoo, onko teoreettisesti mahdollista, jos olet Maltan sankari?

Ja kyllä, tämä on offtopikkia ;), mutta kunhan nyt Ikarus kerkiää paikkeille jatkamaan :whistle: niin tapetaan aikaa.:whistle::coffee:

Edit: Väärä silta, oootakaas nyt....:unsure:
Kai se on tämä sittenkin?
Minulla on kirjahyllyssä Maltan ässä eli Beurlingin muistelmat. Pitääköhän kaivaa esiin, siitä saattaisi sillan alituskin löytyä. Taitava lentäjä Beurling oli, sikäli en pitäisi alitusta ihmeenä.

Kirjan olen lukenut ja saattaa olla jotain muistijälkeä siitä, että Beurling olisi ollut riittävän hullu tekemään silmukkaa tuon sillan ympäri.. pitää vissiin kaivaa kirja esiin.

Sinällään maavaikukseen matalalle tuuppaaminen kovalla nopeudella saattaa tuoda ohjattavuuteen yllätyksen.Maavaikutus pyrkii kohottamaan konetta. Jotta erittäin herkällä kädellä tuon kaltaiseen yritykseen.
 
Minulla on kirjahyllyssä Maltan ässä eli Beurlingin muistelmat. Pitääköhän kaivaa esiin, siitä saattaisi sillan alituskin löytyä. Taitava lentäjä Beurling oli, sikäli en pitäisi alitusta ihmeenä.

Kirjan olen lukenut ja saattaa olla jotain muistijälkeä siitä, että Beurling olisi ollut riittävän hullu tekemään silmukkaa tuon sillan ympäri.. pitää vissiin kaivaa kirja esiin.

Sinällään maavaikukseen matalalle tuuppaaminen kovalla nopeudella saattaa tuoda ohjattavuuteen yllätyksen.Maavaikutus pyrkii kohottamaan konetta. Jotta erittäin herkällä kädellä tuon kaltaiseen yritykseen.
Näyttäisi olleen oikea komentajan unelma, ja joutuneen usein vaikeuksiin railakkaan taitolennon vuoksi :). Ja ehkä hän käyttikin vaikka Mothia tuossa alituksessa? Sittenhän tilanne muuttuisi äärimmäisen vaarallisesta tempusta hyvin vaaralliseksi :sneaky:.

Disciplinary problems annoyed his commander, but Beurling was promoted to flight lieutenant. However, his stunting of a de Havilland Tiger Moth at zero feet over his airfield eventually led to his Wing Commander, Hugh Godefroy, threatening him with a court martial. Subsequently, Beurling was transferred to 126 Wing HQ and then to 412 Squadron.

At 412 Squadron, Beurling again came into conflict with his commander for stunting and his lack of teamwork, leading to his eventual grounding. He claimed his last kill on 30 December, shooting down and wounding Uzz. Wyrich of 5 Staffel, JG 26 flying a Fw 190,[52] when the squadron was covering returning American bombers near Compiègne, France
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Beurling#Instructor
 
Minulla on kirjahyllyssä Maltan ässä eli Beurlingin muistelmat. Pitääköhän kaivaa esiin, siitä saattaisi sillan alituskin löytyä. Taitava lentäjä Beurling oli, sikäli en pitäisi alitusta ihmeenä.

Kirjan olen lukenut ja saattaa olla jotain muistijälkeä siitä, että Beurling olisi ollut riittävän hullu tekemään silmukkaa tuon sillan ympäri.. pitää vissiin kaivaa kirja esiin.

Sinällään maavaikukseen matalalle tuuppaaminen kovalla nopeudella saattaa tuoda ohjattavuuteen yllätyksen.Maavaikutus pyrkii kohottamaan konetta. Jotta erittäin herkällä kädellä tuon kaltaiseen yritykseen.

Minulle jäi kirjasta mieleen se, että "Buzz" Beurling oli lievästi sanottuna tärähtänyt heppu. Mies rakasti lentämistä ja sotimista. Maltalla kaikkein pahimpinakin aikoina tämä laivuekavereiden harmiksi halusi vain puhua ja jutella ilmataisteluista, ennakkokulmista yms. Muut taas halusivat puhua kännäämisestä ja tytöistä. :)

Tässä muuten Spitfire lentää sillan ali.

 
Riippuu aukon koosta ja lennettävän koneen nopeudesta ja kärkivälistä. Jollain n. 10 m kärkivälisellä hitaasti lennettävällä ultralla jostain 20*5m reijästä helposti hyvällä kelillä, jos olisi pakko. Vapaaehtoisesti en, on aivan turha kaivaa verta nenästänsä.

Siirrän kysymysvuoron nopeimmalle, ei ole nyt valmista kyssäriä.
en lahtisi kokeilemaan. Mutta jos olisi pakko, tekisin homman nain:
Taysin tyven aamu, ei pyorteita ilmassa, lahestyisin joensuuntaisesti n. 30 m. Korkeudella ja asettaisin koneen liukuun jo kilometrin paassa sillasta keskimaarin 3/4 tehoilla seka suurehkolla nopeudella, sitten oikaisisin liu' n n.3 m.n korkeuteen jossa en tekisi mitaan muutoksia, kuin tahtaamalla tarkalleen sillan keskijanteelle asettamaani kirkuvankeltaista merkkia ja viimeisen 100 m.n paassa varmistaisin korkeuden pysyvyyden jamptisti samana koko ajan. Todennakoisesti onnistuisi.
 
Ja kylla, olen lentanyt kerran elaessani sillan ali... Minun trikella... :) kotipaikkani joessa (kemijoki) on isoja siltoja, korkealla, jos vertaa pikkuiseen painopistetrikeen... Faijan kanssa poristeltiin tien alitse. Isa viela sano, etta "et muuten uskalla lentaa tuosta alitte" johon kysyin, etta "et itekkaan uskaltaisi". Faija sanoi "velliperse" ja en sitten vastannut, vaan kaarsin loivasti joeuomaan ja poristeltiin huimaavaa 40 km/h kemijarven pitkansillan alta.. :D tilaahan siella on vaikka kuinka... Tyven paiva ja sieva saa...
 
en lahtisi kokeilemaan. Mutta jos olisi pakko, tekisin homman nain:
Taysin tyven aamu, ei pyorteita ilmassa, lahestyisin joensuuntaisesti n. 30 m. Korkeudella ja asettaisin koneen liukuun jo kilometrin paassa sillasta keskimaarin 3/4 tehoilla seka suurehkolla nopeudella, sitten oikaisisin liu' n n.3 m.n korkeuteen jossa en tekisi mitaan muutoksia, kuin tahtaamalla tarkalleen sillan keskijanteelle asettamaani kirkuvankeltaista merkkia ja viimeisen 100 m.n paassa varmistaisin korkeuden pysyvyyden jamptisti samana koko ajan. Todennakoisesti onnistuisi.
(y)(y)(y)
Tämä on kyllä tavattoman kiehtova tapa tarkistaa parviälyllä palstan asiantuntijoiden kanssa wikipedian väittämiä kysymyksiin :cool:
 
Paljonko ammuksia tarvittiin yhden nelimoottorisen pommikoneen alas ampumiseen (keskimäärin)?
Tässä siis kaiketi kysyttiin it:n ammuskulutus/it:n alasampuma 4-moottorinen pommari. Ne lensi alkaen 5.000 m korkeudessa, joten hommaan tarvittiin 88 ItK. 40 mm ammuksia ei siis kulunu yhtään. Raskaidenkin kranaattien määrä/alasammuttu saattaa yllättää.
 
Tässä siis kaiketi kysyttiin it:n ammuskulutus/it:n alasampuma 4-moottorinen pommari. Ne lensi alkaen 5.000 m korkeudessa, joten hommaan tarvittiin 88 ItK. 40 mm ammuksia ei siis kulunu yhtään. Raskaidenkin kranaattien määrä/alasammuttu saattaa yllättää.
Hmm... mielenkiintoinen kysymys. Kompavastaus suomalaisittain lienee ei yhtään, jos mission tuhoaminen on sama kuin koneen tehtävän tavallaan tuhoaminen sillä lennolla... kun siis saatiin pommarit käännettyä pois kun ammuttiin sulkua, toisaalta se oli hyvin suomalainen taktiikka ja käytännössä käytössä ainoastaan Helsingin ilmapuolustuksessa 1944 helmikuussa ja maaliskuussa.

Mutta "off the top of my hat" vaikkaisin että ainakin 88mm IT oli hyvinkin tehokas Saksassa estämään bonb run:it, eli koneet joutuivat vaihtamaan maalia tai jopa palaamaan tukikohtaan ja pudottamaan pommit mihin huvitti... yleensä johkin natsi-Saksan maaseudulle tilastollisesti:

 
Mutta "off the top of my hat" vaikkaisin että ainakin 88mm IT oli hyvinkin tehokas


Niin haetaan alas ammuttu kone→ kpl ammuksia ja tykkimalli:p




Kysymys koskee nimenomaan ilmatorjuntaa.
(mainita puutui kysymyksettä)


G2.gif


Pommikoneen alas ampuminen vaati MG 151/20 ~25 kpl osumia ja

MG-151-20_Mgeschpatr_w300.jpg



MK108:salla saatiin sama tulos neljällä osumalla.

brgrpatr_w300.jpg
 
Veikataan vaikka 12.000 laukausta/88 ItK/pudotettu pommittaja.
Sen muistan, että suomalaisilla tämä luku oli pienempi kuin saksalaisilla.
 
En tiedä miten luotettava lähde tämä on, mutta tässä mainitaan luku 16,000 88:n kranaattia / tuhottu nelimoottorinen pommikone. Luku on keskimääräinen kulutus vuodelta 1944.

1.jpg
 
Back
Top