Kysymys- ja vastaustopiikki

Tällä sillalla on oma roolinsa ilmasodan historiassa. Millainen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Crosskeys_Bridge

Crosskeys_Bridge_Sutton_Bridge_Lincolnshire.JPG

 
Lähellä olevan entisen sotilaslentokentän (Sutton bridge airfield) muistomerkki on sillan cvieressä. Muistomerkki Hurricanin potkurin puolikas.
 
testi
 
Viimeksi muokattu:
Lähellä olevan entisen sotilaslentokentän (Sutton bridge airfield) muistomerkki on sillan cvieressä. Muistomerkki Hurricanin potkurin puolikas.
Olet jäljillä. Tämä kenttä liittyy kysymykseen. Nyt kun kenttä on löydetty, voin tarkentaa.
Kenttä antaa vihjeen henkilöstä. Eli henkilöä etsitään.
Kun yhdistätte sillan ja kentän, pääsette henkilöön.


@vilval , plussana totean, että hyvä kun tämä ketju saa lisää harrastajia puoleensa.
Miinuksena totean sinulle, että ensin pitää tietää vastaus kysymykseen, ennen kuin voi esittää omansa. Voittaja jatkaa. Syynä se, että menee sekavaksi, jos yhtäaikaa käsitellään useampaa kysymystä.
Poikkeuksena tilanteet, jossa voittaja luovuttaa vuoronsa ensiksi ehtivälle, tai jos ketju on ollut kuolleena muutaman päivän. Sellaisiakin hetkiä tulee kyllä paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Lisää vinkkejä. Liittyy Välimerellä käytyyn ilmasotaan toisessa maailmansodassa.

-------------------------------------

@vilval , näemmä poistit kysymyksesi ja muokkasit tekstiä, propsit siitä.
Esitän kuitenkin painokkaan kehottavasti :), että tuot sen uudelleen pramille sopivana hetkenä. Kuten todettu, tämä Kyssäri-palsta tarvitsee lisää kiinnostuneita, ja sovit varmasti hyvin joukkoon, kuten jokainen MPnetissä oleva.
Minäkin aikoinani liittyessäni toimin täsmälleen samalla tavalla, ja joku kokeneempi jäsen siitä tietysti minullekin huomautti. Sittemmin on tullut vietettyä täällä eräskin hetki, ja ajan kuluessa tuntuu, että tämä on niitä harvoja ketjuja, jotka ovat enää syy kirjautua :).

Uskoisin, että tämä on kuitenkin yksi seuratuimpia lankoja, ja tuottaa samalla valtavan määrän lisää yleistietoa lukijoilleen. Yksittäinen taistelija ei sitä vielä tee, mutta kun ison joukon tietämys kerääntyy yhteen, syntyy mielenkiintoista tulosta.
Vai mitä, te harvalukuiset veljet? Mainostuokio ooteena, kaikki aktiivit, saa suorittaa!
 
Olet jäljillä. Tämä kenttä liittyy kysymykseen. Nyt kun kenttä on löydetty, voin tarkentaa.
Kenttä antaa vihjeen henkilöstä. Eli henkilöä etsitään.
Kun yhdistätte sillan ja kentän, pääsette henkilöön.


Kun en nyt onnistu tuota oikein yhdistelemään Välimeren ilmasotaan niin heitän kuitenkin jotain ettei aivan hiljene:

Tuota siltaa käytettiin harjoitusmaalina kun treenattiin Operaatio Chastisea, eli sitä padonmurtajien operaatiota. Operaatiota hohti Guy Gibson, joka oli sanut koulutusta tuolla RAF Sutton Bridgessä. Matalalla lentämisen erityisharjoitteluun olivat oleet omiaan Nene-joen ylittävät sähköjohdot, jotka oli kai ensi alitettu ja sitten vedetty ylös nipin napin ennen siltaa.

Joku saa ratkoa eteenpäin, tämä tällaisena välihuutona tähän.

Tämä lanka on myös ehdoton suosikkini, täällä oppii paljon. Parviäly tiivistyy täällä, osallistuhat tuovat kortensa kekoon.
 
Parviäly, osuvasti todettu :).

Mikä oli todistettu, koska tuota mainitsemaasi seikkaa en tiennyt, ja nostaa alkuperäisen kysymyksen ja postattujen kuvien arvoa sillasta melkoisesti.
Sitä paitsi olet sinäkin jäljillä, sillä matalalentäminen liittyy olennaisesti kyssäriini ;).
 
Olé Ikarus.

Oli niin hyvä kysymys ja vastaus, etten voinut olla vakoilematta googlesta :
"It is alleged that whilst stationed at RAF Sutton Bridge he actually flew under the Crosskeys Bridge that crosses the Nene, which still stands today having been built 1897. "
Häpeän tekoani.
 
Olé Ikarus.

Oli niin hyvä kysymys ja vastaus, etten voinut olla vakoilematta googlesta :
"It is alleged that whilst stationed at RAF Sutton Bridge he actually flew under the Crosskeys Bridge that crosses the Nene, which still stands today having been built 1897. "
Häpeän tekoani.
Älä turhaan, säästit minulta kirjoittamisen vaivan, kun juuri vasta kirjauduin tänne (y):);)
Kyllä, veli @Ikarus voitti, ja hyvä että lentäjä vastasi oikein, koska voin samalla kysyä, että tekisitkö Ikarus perässä?o_O
Piti käydä linkistä katsomassa tuota siltaa, kun silloin aikoinani luin Beurlingistä. Ja minusta kun tuo näyttää melkoisen matalalta, että jos oletetaan kaverin vielä käyttäneen Spitfireä, niin on syytäkin kirjata asia aikakirjoihin. Että hurja jätkä.
@TBman , mitä mieltä sinä? Maailmanmatkaajana sinähän voit käydä vuokraamassa koneen, toistaa tempun ja striimata se tänne :cool:
 
Ei nyt liity kysymykseen, mutta @Ikarus han voisi aloittaa Asikkalan Pulkkilansalmen sillasta, jonka alitse on tiettävästi lennetty ennen sotia. Olisi paitsi lähempänä niin vähän helpompi tehtävä.
 
Olé Ikarus.

Oli niin hyvä kysymys ja vastaus, etten voinut olla vakoilematta googlesta :
"It is alleged that whilst stationed at RAF Sutton Bridge he actually flew under the Crosskeys Bridge that crosses the Nene, which still stands today having been built 1897. "
Häpeän tekoani.


Ko. herra oli myös yrittänyt liittyä Suomen Ilmavoimiin talvisodassa, muttei saanut lupaa vanhemmiltaan!
 
Ei ole mahdollista että olisi lentänyt Crosskey Bridge-sillan alta. Katsokaa kuvasta. Vaikka korkeus riittäisi nippa-nappa niin leveys ei, ei millään olisi Spitin siivet mahtunut läpi.
SB-SWING-BRIDGE.jpg
 
Ei ole mahdollista että olisi lentänyt Crosskey Bridge-sillan alta. Katsokaa kuvasta. Vaikka korkeus riittäisi nippa-nappa niin leveys ei, ei millään olisi Spitin siivet mahtunut läpi.
SB-SWING-BRIDGE.jpg
Joo, pieneltä näyttää rako, mutta siksi juuri pistinkin kyssärin siitä. Mene ja tiedä, mikä on wiki-totuus.
Kirjaa hänestä en ole lukenut, en tiedä, mainitaanko siinä.
Mutta tarina on ainakin hyvä, ja jos vaikka lensikin tällä :LOL:
1522254695338.png
 
Älä turhaan, säästit minulta kirjoittamisen vaivan, kun juuri vasta kirjauduin tänne (y):);)
Kyllä, veli @Ikarus voitti, ja hyvä että lentäjä vastasi oikein, koska voin samalla kysyä, että tekisitkö Ikarus perässä?o_O
Piti käydä linkistä katsomassa tuota siltaa, kun silloin aikoinani luin Beurlingistä. Ja minusta kun tuo näyttää melkoisen matalalta, että jos oletetaan kaverin vielä käyttäneen Spitfireä, niin on syytäkin kirjata asia aikakirjoihin. Että hurja jätkä.
@TBman , mitä mieltä sinä? Maailmanmatkaajana sinähän voit käydä vuokraamassa koneen, toistaa tempun ja striimata se tänne :cool:
huuuhuui.... Aika matalan nakoinen silta.. No, kun nuoruudessa hinasin purkkareita Tervolan kentalta Rallye Minervalla ja kuten joku kukaties muistaa taman radan, se paattyi Kemijokeen ja kun piti olla bensaa koneessa, jottei tarvisi kanisterishowta pitaa niin paljoa, tankattiin puolet tankit ja sitten erittain lammin kesapaiva ja Blanik L13 peraan ja kaksi 120 kg painavaa pilottia purkkarissa... Kahdesti kavi niin, etta kun sain revittya Rallyen irti ruohoradasta, kentta loppui ja maavaikutus vaheni, kun joki oli 7 metria alempana, joten "laskeuduttiin" n. 2 metrin korkeuteen joenpaalle, ennenkuin sai sen 110 km/h nousuvauhdin ja paasi aloittamaan nousun... Niimpa sattui sitten kerran, etta naapurin isanta ja emanta olivat soutuveneella tulossa joenyli lentopaikan rantaan, kun tempaisin joenpaalle taysi ramina paalla ja blanik perassani, eika oikein nousu maistunut Minerva vanhukselle niin meni tooooosi lahelta soutuveneen paalta yhdistelmamme. Rantauduttuaan ja toivuttuaan jarkytyksestaan isanta oli soittanut Kemin lennonjohtoon ja sanonut, "ottakaa silta hullulta pojalta lupakirja pois, sen koneen potkurissakin on lehtivihreaa"!
Oi aikoja... Voi tapoja.
:D
 
huuuhuui.... Aika matalan nakoinen silta.. No, kun nuoruudessa hinasin purkkareita Tervolan kentalta Rallye Minervalla ja kuten joku kukaties muistaa taman radan, se paattyi Kemijokeen ja kun piti olla bensaa koneessa, jottei tarvisi kanisterishowta pitaa niin paljoa, tankattiin puolet tankit ja sitten erittain lammin kesapaiva ja Blanik L13 peraan ja kaksi 120 kg painavaa pilottia purkkarissa... Kahdesti kavi niin, etta kun sain revittya Rallyen irti ruohoradasta, kentta loppui ja maavaikutus vaheni, kun joki oli 7 metria alempana, joten "laskeuduttiin" n. 2 metrin korkeuteen joenpaalle, ennenkuin sai sen 110 km/h nousuvauhdin ja paasi aloittamaan nousun... Niimpa sattui sitten kerran, etta naapurin isanta ja emanta olivat soutuveneella tulossa joenyli lentopaikan rantaan, kun tempaisin joenpaalle taysi ramina paalla ja blanik perassani, eika oikein nousu maistunut Minerva vanhukselle niin meni tooooosi lahelta soutuveneen paalta yhdistelmamme. Rantauduttuaan ja toivuttuaan jarkytyksestaan isanta oli soittanut Kemin lennonjohtoon ja sanonut, "ottakaa silta hullulta pojalta lupakirja pois, sen koneen potkurissakin on lehtivihreaa"!
Oi aikoja... Voi tapoja.
:D
:LOL: Mitäs Blanik-kuskit kommentoi? Normihomma?
 
:LOL: Mitäs Blanik-kuskit kommentoi? Normihomma?
no se rata oli niin samperin lyhyt, etta kaikkia hieman jannitti sielta toimiminen. Kylla oli pelastyneita naamoja, kun tulivat alas... Todettiin, etta puolet tankit ja Blanik silla kuormalla hieman liikaa... Kerran kavi samankaltainen joenpaalle laskeutuminen Pik-20 perassani ja Rintasalon Ilmari oli onneksi pikissa, han vaan sanoi radioon, etta "ala loysaa, ma vahan tyonnan" :D
 
Back
Top