Kysymys- ja vastaustopiikki

ironside kirjoitti:
Prinssi Llywellyn ap Gryffudd kuitenkin jäi satimeen joulukuussa 1282 ja kaatui Orewinin sillan taistelussa. Kuka tämän kapinallisen tappoi?

Ainakaan keskiaikainen runoilija Gruffudd ab yr Ynad Coch ei nimeä ketään nimeltä kuninkaan tappajaksi koska olosuhteet olivat epäselvät.

For the killing of our prop, our gladden-handed king,
for LLywelyn´s death, I remember no one.
The heart is chilled under a breast of fear,
lust shrivels like dry branches.
 
Itsenäisen Walesin viimeinen hallitsija Llywelyn ap Gruffydd (huomaa u:n ja y:n järjestys oikeinkirjoituksessa) alias Llywelyn Ein Llyw Olaf (eli Llywelyn viimeinen johtajamme) kuoli 12.12.1282.Hänet tunnetaan myös nimillä Llywelyn III ja Llywelyn II of Wales. Hänen kuolemastaan on kaksi versiota. Läntisen version mukaan yksinäinen peitsimies Edmund Mortimerin tai Hugo Le Strangen joukoista pudotti hänet hevosen selästä ja tappoi tuntematta häntä. Ruumis tunnistettiin vasta jälkeenpäin Itäisen version mukaan hänet erotettiin petoksella joukoistaan saatiin pudotettua hevosen selästä, haavoittuneena hän pyysi pappia ja paljasti henkilöllisyytensä ja tapettiin. Tämän version mukaan tapon suorittajat kuuluivat Edmund ja Roger Mortimer, Hugo Le Strangen ja Gruffudd ap Gwenwynwynin johtamiin joukkoihin. Kumpikin tarina on syntynyt useita vuosia tapahtuneen jälkeen eikä kerro varsinaisen tapon tai pään irrottamisen suorittajan nimeä.
Brut y Tywysogion taas kertoo että hän joutui omien miestensä pettämäksi tarkentamatta saiaa sen kummemmin.
 
noska kirjoitti:
Läntisen version mukaan yksinäinen peitsimies Edmund Mortimerin tai Hugo Le Strangen joukoista pudotti hänet hevosen selästä ja tappoi tuntematta häntä. Ruumis tunnistettiin vasta jälkeenpäin

Tätä hain, joten vaikka nimeä ei tullut, pakko kai hyväksyä vastaus. Perimätiedon mukaan kuoliniskun antoi asemies Stephen de Frankton, kotoisin Shropshirestä, ja prinssi kuoli siksi että hän oli pukeutunut siviilivaatteisiin (oltuaan tapaamassa mahdollisia kannattajia sillan liepeillä).

Noska siis jatkaa.
 
On sangen kiistanalaista tappoiko Stephen de Frankton prinssin vai ei, kun kaikki tarinat ovat syntyneet vuosia tapahtuman jälkeen ja etenkin kun Stephen de Frankton kotipaikasta, aselajista ja sotilasarvosta tuntuu olevan liikkeellä useita versioita.

Vähän sama tilanne kuin Che Gueavaran kuoleman kanssa. Kaikki melko epäselvää ja huhuja jatrinoita valtavasti. Kun Walesin tapauksessa on vielä kulunut useita satoja vuosia, niin totuuden selvittäminen on mahdotonta.

Tietenkin tämän topicin luonteen mukaan oikea vastaus on se mitä ironside haki, mutta en tuota kysyttyä nimeä tuonut esiin, niin en oikeastaan mitään ratkaisevaa tuonut lisää Museon vastaukseen, joten luovutan kysmysvuoron hänelle. Katson että hänen vastauksensa oli aivan yhtä oikea kuin minunkin.
 
Museo kirjoitti:
No jatketaan sitten. Kuka oli ainoan Suomea pommittaneen lentotukialuksen kippari?

I MS:n taisteluristeilijästä lentotukialukseksi muutetun HMS Furiousin lentokoneet pommittivat Liinahamarin satamaa Petsamon alueella 31.7.1941. Aluksen päällikkönä toimi Captain (kommodori ) G.T. Phillips.
 
Bodyguard kirjoitti:
Museo kirjoitti:
No jatketaan sitten. Kuka oli ainoan Suomea pommittaneen lentotukialuksen kippari?

I MS:n taisteluristeilijästä lentotukialukseksi muutetun HMS Furiousin lentokoneet pommittivat Liinahamarin satamaa Petsamon alueella 31.7.1941. Aluksen päällikkönä toimi Captain (kommodori ) G.T. Phillips.

Samasta operaatiosta puhutaan mutta minun lähteeni mukaan G.T. Phillips ei ole etsitty mies.
 
Niinpä tietysti, plokkasin sen Furiousin viimeisen kipparin. Eiköhän tuo etsitty päällikkö ollut Captain (kommodori) Arthur George Talbot.
 
Bodyguard kirjoitti:
Niinpä tietysti, plokkasin sen Furiousin viimeisen kipparin. Eiköhän tuo etsitty päällikkö ollut Captain (kommodori) Arthur George Talbot.

Petsamoa vastaan hyökännyt alus oli tosiaan HMS Furious kapteeninaan Arthur George Talbot. Käytännössä suurin menetys taisi kai olla Petsamon satamassa upotettu rommilastissa ollut norjalaisalus. Suomi ja Britannia eivät muuten taitaneet olla tuolloin teknisesti edes sodassa.

Jonkin tietojen mukaan myös vesitasojen emälaivalta operoineet koneet olisivat pommittaneet ekan maailmansodan aikana kohteita Kainuussa. Emme kuitenkaan pidä mitään vesitasojen emälaivaa oikeana lentotukialuksena.

Bodyguard siis jatkaa!
 
Museo kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Niinpä tietysti, plokkasin sen Furiousin viimeisen kipparin. Eiköhän tuo etsitty päällikkö ollut Captain (kommodori) Arthur George Talbot.

Petsamoa vastaan hyökännyt alus oli tosiaan HMS Furious kapteeninaan Arthur George Talbot. Käytännössä suurin menetys taisi kai olla Petsamon satamassa upotettu rommilastissa ollut norjalaisalus. Suomi ja Britannia eivät muuten taitaneet olla tuolloin teknisesti edes sodassa.

Jonkin tietojen mukaan myös vesitasojen emälaivalta operoineet koneet olisivat pommittaneet ekan maailmansodan aikana kohteita Kainuussa. Emme kuitenkaan pidä mitään vesitasojen emälaivaa oikeana lentotukialuksena.

Bodyguard siis jatkaa!

Kiitos Museo. Eikös tuo vesitasojen pommitus liittynyt jotenkin heimosotiin IMS:n jälkeen, 1920? En oo varma, mutta niin muistelisin.

Tässä olisi tämmöinen helppo pikakysymys: Kuka saksalainen IIMS:n aikaisen "sotalaivan" päällikkö toimi myöhemmin ( sodan jälkeen ) oman maansa merivoimien komentajana?
 
Josko tosta listasta löytyisi: http://de.wikipedia.org/wiki/Inspekteur_der_Marine tai vaikkapa tuolta http://de.wikipedia.org/wiki/Volksmarine#Chef_der_Volksmarine ?

Ne toivoivat Bodyguard kysymyksiä itärintamalta eikä Kriegsmarinesta... :dodgy:
 
Museo kirjoitti:
Josko tosta listasta löytyisi: http://de.wikipedia.org/wiki/Inspekteur_der_Marine tai vaikkapa tuolta http://de.wikipedia.org/wiki/Volksmarine#Chef_der_Volksmarine ?

Ne toivoivat Bodyguard kysymyksiä itärintamalta eikä Kriegsmarinesta... :dodgy:

Mielenkiinnolla seuraan mikä on itseensä pettyneen yksilön (Omasta mielestään näppärän) merkitys useimpia meistä kiinnostavan ketjun jatkoon.
 
Vanha veteraani kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Josko tosta listasta löytyisi: http://de.wikipedia.org/wiki/Inspekteur_der_Marine tai vaikkapa tuolta http://de.wikipedia.org/wiki/Volksmarine#Chef_der_Volksmarine ?

Ne toivoivat Bodyguard kysymyksiä itärintamalta eikä Kriegsmarinesta... :dodgy:

Mielenkiinnolla seuraan mikä on itseensä pettyneen yksilön (Omasta mielestään näppärän) merkitys useimpia meistä kiinnostavan ketjun jatkoon.

Jos mua tarkoitat, niin enpä minä kovin näppärä ole, toki joskus ( jopa aika usein ) pettynyt itseeni.
Mun lähteeni on näköjään virheellinen vaikka onkin saksalaisen kenraalin kirjoittama. Olisi pitänyt tarkistaa, ennen kuin alkaa kysellä.
Kysytty henkilö on Bernhard Rogge, kaapparilaiva Atlantiksen sodanaikainen päällikkö. Hän ei sitten kuitenkaan ollut Bundesmarinen komentaja ( kuten Museon listasta ilmenee ) vaan näköjään ollut NATO-joukkojen komentaja Schleswig-Holsteinin osavaltiossa 50- ja 60-luvuilla.

Mun mielipiteeni on, että jos topikin nimi on kysymys- ja vasstaustopiikki ja se on otsikon "menneet sodat ja sotahistoria" alla, niin silloin pitää saada kysyä myös muista aiheista kuin itärintamasta. Mutta ihan miten haluatte, minä aion kyllä jatkossa kysyä muistakin, jos vielä kysymään pääsen.

Museo jatkaa.
 
Kiitos Bodyguard kysymysvuorosta. Valitettavasti en nyt jaksa tähän väliin keksiä uutta kysymystä. Luovutan kysymysvuoron nimimerkille Vanha veteraani; häneltä kun tuntuu kompetenssia löytyvän ainakin muiden arvosteluun.

Tämä nyt muutenkin tällainen viihteellinen foorumi jolla toisinaan käsitellään vakavia asioita. Kiitän tähän väliin kaikkia teitä jotka olette jaksaneet kysymyksiä mistä aiheesta tahansa esittää ja kaivaa niihin vastauksia!
 
Siltä varalta ettei itä ja länsirintama joutuisi vastakkain kylmässä sodassa kysymmekin kysymyksen keskirintamalta.

Göteborgin pohjoispuolelta (noin 70km) salakuljetettiin sotien aikana erästä sodankäynnin kannalta merkittävää tuotetta sotaa käyvään valtioon.

Mikä tuote.
Millä keinoin.
Mihinkä valtioon.
 
Vanha veteraani kirjoitti:
Siltä varalta ettei itä ja länsirintama joutuisi vastakkain kylmässä sodassa kysymmekin kysymyksen keskirintamalta.

Göteborgin pohjoispuolelta (noin 70km) salakuljetettiin sotien aikana erästä sodankäynnin kannalta merkittävää tuotetta sotaa käyvään valtioon.

Mikä tuote.
Millä keinoin.
Mihinkä valtioon.

Tämä nyt on ihan arvaus, mutta olisiko tuo tuote ollut kuulalaakerit (SKF), joita Ruotsi toimitti Saksaan. Olisiko ollut niin, että ne vietiin Saksaan ns. valkoisilla autoilla, joilla sitten paluumatkalla tuotiin Ruotsiin juutalaisia pakolaisia.
 
Vanha veteraani kirjoitti:
Göteborgin pohjoispuolelta (noin 70km) salakuljetettiin sotien aikana erästä sodankäynnin kannalta merkittävää tuotetta sotaa käyvään valtioon.
Mikä tuote.

Veikkaan, että kuulalaakerit.

Millä keinoin.

Gay Viking -luokan "nopeat rahtialukset", eli kevennetyt ja tuunatut Fairmile-moottoritykkiveneet.

Mihinkä valtioon.

Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneeseen kuningaskuntaan.

Hemmetti, tulipa Cluedo-flashback nuoruudesta. "Eversti Sinappi, köydellä, kirjastossa..."
 
ironside kirjoitti:
Vanha veteraani kirjoitti:
Göteborgin pohjoispuolelta (noin 70km) salakuljetettiin sotien aikana erästä sodankäynnin kannalta merkittävää tuotetta sotaa käyvään valtioon.
Mikä tuote.

Veikkaan, että kuulalaakerit.

Millä keinoin.

Gay Viking -luokan "nopeat rahtialukset", eli kevennetyt ja tuunatut Fairmile-moottoritykkiveneet.

Mihinkä valtioon.

Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneeseen kuningaskuntaan.

Hemmetti, tulipa Cluedo-flashback nuoruudesta. "Eversti Sinappi, köydellä, kirjastossa..."

100%:n vastaus. 110% olisi edellyttänyt mainintaa Turkin laivaston tilaamista ja Britannian takavarikoimista moottoritykkiveneistä.

Fredh, Terje Kullagertrafiken (The Blockade Runners) mellan Hull och Lysekil-Brofjorden-Hunnebostrand 1943-1945 : Lysekil 1978

Ja sitten vain uutta, että päästään eteenpäin.
 
Back
Top