Kysymys- ja vastaustopiikki

Kuvaus sopisi Sopwith Triplaneen, mutta se oli RNAS:in eikä RFC:n kalustoa. 187 km/h huippunopeuskaan ei nyt erityisen hitaalta tuossa sarjassa kuulosta.
 
Tehdas on oikea, kuten Ressukin jo tiesi, mutta oikea tuote on vielä hakusessa. Eipä niitä nyt jo lueteltujen lisäksi montaa enää olekaan, mitkä lensivät päivällä rintamalla -17 lokakuussa, jolloin tyyppi korvattiin siis Camelilla.
 
Vastausten tulo tyrehtynyt, joten julistan oikea vastauksen: Sopwith 1 1⁄2 Strutter
https://en.wikipedia.org/wiki/Sopwith_1½_Strutter
Like other early Sopwith types, the 1 1⁄2 Strutter was very lightly built and its structure did not stand up very well to arduous war service. It was far too stable to make a good dogfighter and the distance between the pilot and the observer's cockpits impeded their communication. The last operational 1 1⁄2 Strutters in the RFC were replaced by Sopwith Camels in late October 1917.

Nopeus 161 km/h) at 6,500 ft (1,980 m)

Lähteeni kyllä sanoo, että syyskuussa, mutta tällaiset eivät enää joka tapauksessa pärjänneet. Jos konetyypissä oli mainitut ongelmat ja vielä hidas suhteessa vihollisiin, kyyti oli kylmää. Tosin, oli se sitä muutenkin. Täytyy Kirjat-osiossa jossain vaiheessa referoida tarkemmin, mutta pahimmassa vaiheessa lentäjiä jouduttiin käskemään rintamalaivueisiin 5 yksinlentotunnin jälkeen vuoden -17 aikana... Kaksi Ranskassa ollutta konevarikkoa syötti laivueille koneita siinä tuhannen yksilön kuukausitahtia, jotta kulutus saatiin korvattua.
Mainittujen suurtaisteluiden aikana RFC korvamerkitsi 15 laivuetta rynnäkkötehtäviin. Maataistelukoneet olivat syntyneet. Nämäkin toimivat loppuaikoinaan niissä tehtävissä.

Mainittakoon, että Sopwith Camel sopi oikein hyvin juoksuhautapippurointiin, hevoskolonnojen tuhoamiseen ja tykistön häiritsemiseen. Näillä oli lisäksi suuri moraalinen efekti, verrattavissa Sturmovikeihin omassa sotahistoriassamme.
Noin 18 koneen laivueet kärsivät 30 prosentin tappiot, jokainen vuorokausi, eli kalusto ja miehet uusittiin siinä neljäntenä vuorokautena. Ilmasodassa oli sama kulutusmeininki kuin alhaalla mudassa hyökkäävillä.
@Panssari Salama jatkaa, olit tarpeeksi lähellä

1920px-Sopwith_1_2-1_Strutter-2006.jpg
 
@Panssari Salama jatkaa, olit tarpeeksi lähellä

Kiitos vaan, vinkki tuosta eräästä tunnetusta I maailmansodan lentäjäsankarista auttoi eteenpäin, muuten en olisi osunut noinkaan lähelle.

Strutteria taidettiin käyttää pommikoneenakin, joten jatketaan nopealla lento- ja pommittaja-aiheisella kysymyksellä ja samoin pitäydytään ritareissa:

Kuka oli ensimmäinen Mannerheim-ristin saanut suomalainen pommituslentolaivueen jäsen?
 
Kiitos vaan, vinkki tuosta eräästä tunnetusta I maailmansodan lentäjäsankarista auttoi eteenpäin, muuten en olisi osunut noinkaan lähelle.

Strutteria taidettiin käyttää pommikoneenakin, joten jatketaan nopealla lento- ja pommittaja-aiheisella kysymyksellä ja samoin pitäydytään ritareissa:

Kuka oli ensimmäinen Mannerheim-ristin saanut suomalainen pommituslentolaivueen jäsen?

Olisiko niinkin helppo kuin lentomestari Viljo Salminen, ritari no 33. Ainakin ensimmäinen ristin saanut pommikonelentäjä. Ensimmäinen ilmavoimien ritari oli O. Tuominen, ritari no 6, mutta hänhän oli hävittäjälentäjä.
 
vinkki tuosta eräästä tunnetusta I maailmansodan lentäjäsankarista auttoi eteenpäin, muuten en olisi osunut noinkaan lähelle.
OT: kyllä tämäkin tieto tuntuu edustavan huomattavaa sotilaallista yleissivistystä, että osaa liittää Ressun tuossa asussa Sopwith Cameliin. Tulin ajatelleeksi, että onko tässä jo sukupolviero niin suuri, ettei tuo vinkki sano nuoremmille mitään. Testasin 2005 syntyneeseen poikaani, joka tiesi sen liittyvän Punaiseen Paroniin ja veikkasi WW2:sta. Tyttärellä ei ollut aavistustakaan koko asiasta.
Eikä vuonna -76 syntyneellä vaimolla :LOL:. Kyllä minä luin kaikki Tenavat läpi moneen kertaan. Jos hankkisin kissan (not), sen nimeksi tulisi Toinen Maailmansota.
OT loppu
 
Olisiko niinkin helppo kuin lentomestari Viljo Salminen, ritari no 33. Ainakin ensimmäinen ristin saanut pommikonelentäjä. Ensimmäinen ilmavoimien ritari oli O. Tuominen, ritari no 6, mutta hänhän oli hävittäjälentäjä.
Kyllä, tämä on oikea vastaus. Pasila ja Porilaisten marssi, olkaa hyvä!

Hävittäjälentäjämme tunnetaan hyvin, joten pommituslentolaivue oli nimenomaan haussa. Alla Viljo Salminen ja miltä näyttää täydellinen tikkataulutulos pommittajan silmin:

35704_r500.jpg


Viljo Frithiof Salminen (11. elokuuta 1905 Askola – 8. lokakuuta 1991 Lahti) oli Suomen ilmavoimienlentäjä ja Mannerheim-ristin ritari.

Viljo Salminen oli ylennetty lentomestariksi 16. toukokuuta 1931. Hän osallistui talvi- ja jatkosotaan pommitus- ja tiedustelulentäjänä. Hänelle esitettiin jo jatkosodan alussa toisen luokan Mannerheim-ristiä, lähinnä talvisodan ansioista, mutta sotamarsalkka Mannerheim ei 18. elokuuta 1941 hyväksynyt esitystä vaan myönsi Salmiselle 3. luokan Vapaudenristin. Ilmavoimienkomentajan uusintaesityksesta lentomestari Salminen nimitettiin 5. marraskuuta 1941 Mannerheim-ristin ritariksi numero 33. Hänen sotalentojensa määrä oli tuolloin 105, joista 49 talvisodassa.

Salminen suoritti päämajan kaukotiedustelu- ja valokuvauslentoja Bristol Blenheim BL-106:lla (Kaarina) ja Dornier Do 17 DN-64:llä (Pataässä). Hänen pääasiallinen sijoitusyksikkönsä oli Lentolaivue 44. Hän lensi talvisodassa 49 sotalentoa; jatkosodan päätyttyä lentoja oli 197. Vuosina 1944–1945 hän palveli Pommituslentolaivue 41:ssä ohjaaja-aliupseerina.

Siviiliammatiltaan Salminen oli autonkuljettaja. Hän työskenteli hankintamiehenä ja autonkuljettajana Asko Oy:ssä 1945–1969. Hänet on haudattu Lahteen, Levon hautausmaan ritarilehtoon.
 
OT: kyllä tämäkin tieto tuntuu edustavan huomattavaa sotilaallista yleissivistystä, että osaa liittää Ressun tuossa asussa Sopwith Cameliin. Tulin ajatelleeksi, että onko tässä jo sukupolviero niin suuri, ettei tuo vinkki sano nuoremmille mitään. Testasin 2005 syntyneeseen poikaani, joka tiesi sen liittyvän Punaiseen Paroniin ja veikkasi WW2:sta. Tyttärellä ei ollut aavistustakaan koko asiasta.
Eikä vuonna -76 syntyneellä vaimolla :LOL:. Kyllä minä luin kaikki Tenavat läpi moneen kertaan. Jos hankkisin kissan (not), sen nimeksi tulisi Toinen Maailmansota.
OT loppu
OT jatkuu:

Tenavat oli ja on omia ehdottomia suosikkeja. Todella ajatonta kamaa. Siltikin vaikka itsekin olen lukenut ne moneen kertaan, niin nyt Jenkkien Veteraanipäivänä sattui säie, joka avasi kokonaan uuden kulman, eli Ressu ja Veteraanipäivä ja miten Schultz muisti WW2 -kamujaan, sarjakuva piirtäjä Bill Mauldinia ja kirjailija Ernie Pyleä. Mauldinin sarjiksia löytyy googlaamalla, samoin Pylen ilmaisia e-kirjoja.

Laitoin tästä pari riviä Kirjat säikeeseen, lämmin suositus kahlata twiittivirta läpi + tutustua Mauldiniin ja Pyleen (jotka ainakin itselle oli tuntemattomia).

/OT


Muoks: Tämä osui ihan sattumalta silmään, eli Schultz oli Sopwith Camel -speksinsä lukenut, kun piirteli Ressua I maailmansodan lentäjäsankarina.

Vertaa tämä sarjakuvastrippi ... ja tämä Sopwith Camel -kommentti wikistä:

The Camel turned more slowly to the left, which resulted in a nose-up attitude due to the torque of the rotary engine, but the torque also resulted in being able to turn to the right quicker than other fighters, although that resulted in a tendency towards a nose-down attitude from the turn. Because of the faster turning capability to the right, some pilots preferred to change heading 90° to the left by turning 270° to the right.
:salut:
 
Viimeksi muokattu:
OT jatkuu:

Tenavat oli ja on omia ehdottomia suosikkeja. Todella ajatonta kamaa. Siltikin vaikka itsekin olen lukenut ne moneen kertaan, niin nyt Jenkkien Veteraanipäivänä sattui säie, joka avasi kokonaan uuden kulman, eli Ressu ja Veteraanipäivä ja miten Schultz muisti WW2 -kamujaan, sarjakuva piirtäjä Bill Mauldinia ja kirjailija Ernie Pyleä. Mauldinin sarjiksia löytyy googlaamalla, samoin Pylen ilmaisia e-kirjoja.

Laitoin tästä pari riviä Kirjat säikeeseen, lämmin suositus kahlata twiittivirta läpi + tutustua Mauldiniin ja Pyleen (jotka ainakin itselle oli tuntemattomia).

/OT


Muoks: Tämä osui ihan sattumalta silmään, eli Schultz oli Sopwith Camel -speksinsä lukenut, kun piirteli Ressua I maailmansodan lentäjäsankarina.

Vertaa tämä sarjakuvastrippi ... ja tämä Sopwith Camel -kommentti wikistä:

:salut:
Vau :p:cool: kaikkea sitä oppii lisää! Tämähän menee jo syvälliseksi. Kiitos veli @Panssari Salama !
 
Ketjun herätys. Tietäjät tietää saman tien.

Kenen kenraalin hautajaisiin osallistui kunnioituksesta ja kiitollisuudesta verivihollisen armeijan korkeinta johtoa?
beerdigung3g.jpg
 
Kyseisellä herralla oli tärkeä rooli Bundeswehrin perustamisessa sodanjälkeisessä Saksassa. Länsi-Saksa oli Naton merkittävä jäsen kylmän sodan aikana ja ehkä siitä osoitettiin myös kiitollisuutta entisten vihollisten toimesta. Täysi arvaushan tämä on.
 
No nyt vaihtui kuva.
Ei ollut, tai ainakaan hänen hautajaisiaan en tarkoittanut. Ja tuo kuvan vaihtuminen sivua päivittämällä on muuten erittäin rasittavaa :oops:

Isompaa vaihdetta. Tapahtumat jotka johtivat vihollisen kunnioitukseen hänen tekoaan kohtaan, saivat alkunsa rakastumisesta, muttei naiseen. Eikä mieheen. Jos olisi ihminen niin luultavasti nainen kuitenkin.
 
Back
Top