Kysymys- ja vastaustopiikki

Kuka Yhdysvaltain sisällissodassa sanoi:

"Damn the torpedoes, full ahead".

Kuka oli kyseessä ja mitä olivat kyseiset "torpedot"?
 
Olipas mielenkiintoinen tapaus! Vastaus on Iris Evans, joka palveli sota-aikaan Women's Royal Naval Servicessa ("Wrens"). Papukaijamerkkiä varten on aika paljon kirjoitettavaa, mutta stoorin voi lukea sivulta https://en.wikipedia.org/wiki/1947_BSAA_Avro_Lancastrian_Star_Dust_accident.

No, referoidaan vähän. Lento oli matkalla Santiagoon ja kapteeni ilmeisesti suihkuvirtauksen takia luuli virheellisesti Andien jääneen jo taakse, pudotti korkeutta ja ajoi suoraan päin pystysuoraa vuorenseinämää. Törmäys aiheutti lumivyöryn, joka hautasi koneen eikä sitä etsinnöissä koskaan löydetty ennen kuin jäätikkö valui vuosikymmenien saatossa alemmas ja suli. Yksi matkustajista oli diplomaattilähetti, toisella väitetään olleen timantti ommeltuna pukunsa vuoriin, ja koneesta tullut viimeinen sähkötysviesti päättyi vastaanottajan mukaan "STENDEC". Ilmeisesti kuitenkin kysessä oli vastaanottajan virhe - samat titaat niin että kirjainten välit ovat eri kohdassa olisi SCTI AR (airport code, "over").

Tämä on oikea vastaus. Tapaus on ilmeisesti tuttu, kun vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä, vaikka yritin abstraktoida keissin. Viesti STENDEC on yhä arvoitus, ja se vastaanotettiin yhteensä kolmesti. Selitysmalleja on useita, joita olen selittänyt tässä: https://samovarius.blogspot.com/2018/02/tapahtui-eraana-paivana-sian-vuonna.html
 
Tämä on oikea vastaus. Tapaus on ilmeisesti tuttu, kun vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä, vaikka yritin abstraktoida keissin. Viesti STENDEC on yhä arvoitus, ja se vastaanotettiin yhteensä kolmesti. Selitysmalleja on useita, joita olen selittänyt tässä: https://samovarius.blogspot.com/2018/02/tapahtui-eraana-paivana-sian-vuonna.html

Mielenkiintoinen teksti.

Miten tuo SCTI AR selitys mikä oli Wikissä? Samat merkit, mutta eri jaksotus ja viesti olisi kai ollut silloin looginen?
 
Ei, ja se oli kampanja.
Ainakin CSS Shenandoah on kuuluisa siitä että ampui sodan viimeiset laukaukset 22.6.1865. Aluksen kapteeni James I. Waddell sai vasta 2.8. varman tiedon että sota on ohi, jolloin hän määräsi aluksensa muuntamisen takaisin alkuperäiseen rooliinsa kauppalaivana. Hän oli vallannut Yhdysvaltojen kalastus- ja valaanpyyntialuksia vielä myöhään heinäkuussa, sodan ollessa jo ohi ja pelkäsi syytettä piratismista (jonka tuomio oli kuolema hirttämällä). Täten kapt Waddell määräsi aluksensa purjehtimaan Liverpooliin, Englantiin ja antautumaan vasta siellä. Shenandoah lipui Liverpoolin satamaan 6.11.1865 ja viimeinen Konfederaation sotilasyksikön kampanja päättyi tällöin.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Mennään vähän ajassa taaksepäin seuraavaan kysymykseen.

Missä sotilasteknologiassa Suomi oli maailman huipulla Napoleonin sotien aikaan, ja jonka lupaavan kehityksen tilapäisesti katkaisi Suomen siirtyminen Venäjän vallan alle 1809?
 
Oiskos saaristolaivaston ja saaristofregattien valmistuksessa ja käytössä?
 
Mennään vähän ajassa taaksepäin seuraavaan kysymykseen.

Missä sotilasteknologiassa Suomi oli maailman huipulla Napoleonin sotien aikaan, ja jonka lupaavan kehityksen tilapäisesti katkaisi Suomen siirtyminen Venäjän vallan alle 1809?
Ei tule varsinaista teknologiaa mieleen, mutta liittyisikö se sissisotaan?
 
Missä sotilasteknologiassa Suomi oli maailman huipulla Napoleonin sotien aikaan
Kovin paljon suomalaista sotataitoa ei maassa ollu Napoleonin sotien aikana. Edellämainittu saaristolaivasto oli ruotsalainen, samoin nimestään huolimatta Kuninkaallinen Suomen Tykistörykmentti. Mutta jotain oli, nimittäin Haapaniemen sotakoulu, jossa opetettiin mm topografiaa eli maanmittausta ja kartanpiirtämistä. Tämä oli ainakin lähellä maailman huippua.
 
Mennään vähän ajassa taaksepäin seuraavaan kysymykseen.

Missä sotilasteknologiassa Suomi oli maailman huipulla Napoleonin sotien aikaan, ja jonka lupaavan kehityksen tilapäisesti katkaisi Suomen siirtyminen Venäjän vallan alle 1809?

Jos nyt saivarrellaan, niin Suomea ei ollut olemassakaan tuolloin.
 
Back
Top