Herman vastasi siis, että lumihiutale.
Tämä on koko ketjun kiinnostavin kysymys. En halua arvata ketään niistä kahdestakymmenestä jääkäristä, jotka saivat ristin. Se on lottoa, ei tietämistä. Jos lukee vihjeet, näistä kahdestakymmenestä on helppo tarkistaa ne, jotka ovat olleet
idän ilmansuunnalla 1919-1922. Voihan se olla vaikka Paavo Talvela itse jossain oudossa tilanteessa ottaessaan jotain karjalaista vapaajoukkoa komentoonsa tms.
Jaarittelen aikani kuluksi "punahommista" Pohjanmaalla. Olihan sitä sellaisissa kunnissakin, joissa periaatteessa oli vain suojeluskunta.
Lähimpänä jääkäreistä sisällissodan alkuvaiheissa Pohjanmaan "punapäällikköä" on Vilho Laakso, joka otti mukaan koulutettavaksi Laihian palokunnankin (niistä palokunnista yleensä tuli punakaartia), kun Equityn lastista oli saatu aseita. Tämä oli sitä aikaa, kun SDP oli sekaisin. Jotkut Wuolijoen tapaan vaativat punakaartin kiihkeitä erotettavaksi mutta jotkut halusivat hyväntahtoisesti ja helpommalla päästäkseen kyyn povellaan. Siitenhän Edvard Gyllingin ehdotuksesta ne bolshevikkikärpäsen puremat otettiin puoluetoimikuntaan, ja se oli sitten sitä myöten selvä.
Radikalisoitumassa olleet Laihian työväen nuoret miehet luottivat jääkärin sanaan kuin kallioon, ja muita höpinöitä kuuntelivat enää vain puolella korvalla. Puujalka-Laakso myös sai Mannerheim-ristin ja kaatui 1944. Mutta palokuntamiehet eivät olleet vielä punakaartia, virallisesti.
Muutenkin sisällissota oli alkuvaiheissaan erikoista ja osoitus myrkkypolitiikan ja kyllä - vihapuheen - vaarallisuudesta! Kun käskyjä tulee ylhäältä ja kuulut kaartiin, jossa käsketään, konformistinen ihminen on ilman valintaa. Etelä-Suomessa ei ollut valinnanvaraa. Siellä oli otettava puoli heti.
Muualla yritettiin pitää tilanne järjellisenä aikansa. Ruovedellä tehtiin pitäjäkohtainen rauhansopimus punakaartin ja suojeluskunnan välillä. Ajateltiin että mitä paskaa tässä nyt riitelemään. Tämä tapahtui vielä tammikuun viimeisenä päivänä 1918.
Kimmo Kontio tutki tätä asiaa, ja Veikko Huuska kirjoitti joskus. Sovittiin paperille pantuna ja allekirjoitettuna, että
Ruovedellä ei tapella eikä ulkopuolisia päästetä pitäjän alueelle tappelemaan. Takavarikoidut aseet palautetaan niiden omistajille ja vastikään hankitut aseet pannaan yhteisiin varastoihin, joita vartioidaan yhdessä. Rauhansopimus oli niin tärkeä kummallekin osapuolelle, että sitä lähdettiin
yhdessä viemään valkoisten esikuntaan Pohjanmaalle. Insinööri Särkkä ja kirvesmies Järvinen lähtivät. Vilppulassa lapualaiset ja muut valkoiset olivat ehättäneet pystyttämään etuvartion. Miehet tietysti pidätettiin. Järvinen olisi pidetty vankina ja ties vaikka ammuttukin vielä, mutta Särkkä ei suostunut lähtemään kotiin ilman Järvistä. Niin pääsi Järvinen kotiin Ruovedelle.
Liki kolmessakymmenessä pitäjässä Keski-Suomessa, Satakunnassa ja Hämeessä tehtiin näitä rauhansopimuksia alkuvaiheessa. Olikohan Pieksämäellä ja Iisalmessakin jotain vastaavaa. Etelän punaiset sitten toimillaan ja toisaalta Pohjanmaan valkoiset näyttivät, missä mennään, ja rauhanpuheita ei sitten enää kiväärinpaukkeelta kuullut. Ruovedelle tuli Paul Wallenius, joka perusti "kunnon suojeluskunnan" epämääräisten amatöörien ja makkaranpaistajien tilalle.
No joo, nämä jutut nyt vain siksi, kun monet eivät tiedä. Eivät sitäkään, että on kuntia, joissa samat ihmiset (tai ihminen) olivat perustaneet sekä suojeluskunnan että työväenyhdistyksen.
Aatteessaan kiihkomieliset oppineet olivat vallankumouksen sytyttäjät. Tämä on minun tulkintani, mutta olen lukenut paljon. Taustalla voi olla mitä vain, Venäjän vallankumousta tai sosiaalista kurjuutta, mutta oppineiden ja yläportaan kiihko ja kiihotustyö on se juttu.
Tästä jos mennään Karjalan, Petsamon, Aunuksen ja ja Viron retkiin 1919-1922, siellä on ollut paljon vielä sekavampia porukoita ja erilaisia seikkailijoita ja motiiveja. Karjalaisia, inkeriläisiä, suomalaisia, englantilaisia, venäläisiä, virolaisia, latvialaisia, saksalaisia... ja eri taustoista erilaisin aattein. Kyllä siellä sarka löytyy.