Kysymys- ja vastaustopiikki

Roope Ristintekijä kirjoitti:
Enpä jaksa haeskella, mutta tuo hlö kenen nimellä pitäisi vdeoita hakea on siis Rautavaara. Ja tuossa edellä viitataan saunaa. Oisko Tapsa lauleskellut kanssa jotain löylyä lissää- silmien välliin ryssää biisiä molotohvista

Joo. Nyt on oikea biisi. Ja maakunta on Karjala. Vastaus on kuitenkin R Palmroth.

Otti ko. sävelmän ja teki propagandalaulun. Kulkee nimellä silmien väliin.

Ikään kuin paljastin vastauksen, mutta ei se mitään, Roope saa jatkaa.
 
Tiesin kyllä tuon Pallen osuuden silmien välliin biisissä, mutta hämäsi nuo Tapsaan viittavat vinkit.

Nyt ei ole hyvää kysymystä esittää, niin nopein jatkakoon.
 
Kun ei kukaan muu ehtinyt niin laitetaas tälläinen yksinkertainen.

Tunnista kuvissa olevat ajoneuvot.

[attachment=696]

[attachment=697]

[attachment=698]
 

Liitteet

  • 1.jpg
    1.jpg
    872.2 KB · Luettu: 9
  • IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    403.9 KB · Luettu: 8
  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    433.6 KB · Luettu: 8
M151A2 Jeep


Willys Quad ja Willys G503


Willys M38 ja Willys M38A1
 
M151A2 on oikein, samoin Willys Quad, G503 mallinimikkeellä valmistettiin Willys MB:tä ja Ford GPW:tä ja kuvassa siis Willys MB eli G503 eli kolmaskin oikein. Kolmannessa kuvassa vasemmalla on itse asiassa Willysin valmistama M38A1 eli viimeinen on tunnistamatta, siis kolmannessa kuvassa oikealla oleva.
 
Ä,..ääää. Kolmannessa kuvassa nimenomaan vasemman puoleinen on jatkokehitelmä WILLYS M38 ja oikean puoleinen on WILLYS M38A1. Juuri kuten vastasin.

Kiinnitä huomiota mm lokasuojiin. http://www.m38a1.com/Resources/history.htm

No tässä linkki josta asia selvinnee. Sieltä valmistus vuodet 1950 -52 ja 1952 - 57. Nää sun kuvat on otettu Willys esittelystä vuodelta 1952
 
chigeen kirjoitti:
Ä,..ääää. Kolmannessa kuvassa nimenomaan vasemman puoleinen on jatkokehitelmä WILLYS M38 ja oikean puoleinen on WILLYS M38A1. Juuri kuten vastasin.

Kiinnitä huomiota mm lokasuojiin. http://www.m38a1.com/Resources/history.htm

No tässä linkki josta asia selvinnee. Sieltä valmistus vuodet 1950 -52 ja 1952 - 57. Nää sun kuvat on otettu Willys esittelystä vuodelta 1952

Jaa no mun lähten mukaan ne on M38A1 ja M606A2 ja ainakin tuo jälkimmäinen on helposti tunnistettavissa pyöreämmistä muodoistaan ja suureemasta korkeudestaan. Ylin kuva on Will Fowlerin ja alemmat William Reidin. En tiedä mihin tarkoitukseen tai missä tilaisuudessa ovat alunperin otettuja, mutta ei voi olla vuodelta 1952, koska M606A2 valmistus aloitettiin vasta -54.

chigeen'a jatkakoon.
 
Roope Ristintekijä kirjoitti:
Jaa no mun lähten mukaan ne on M38A1 ja M606A2 ja ainakin tuo jälkimmäinen on helposti tunnistettavissa pyöreämmistä muodoistaan ja suureemasta korkeudestaan. Ylin kuva on Will Fowlerin ja alemmat William Reidin. En tiedä mihin tarkoitukseen tai missä tilaisuudessa ovat alunperin otettuja, mutta ei voi olla vuodelta 1952, koska M606A2 valmistus aloitettiin vasta -54.

chigeen'a jatkakoon.
Ei ei ei....
Et tainnut ihan jaksaa tutkia asiaa syvemmin. Lokasuojat huomio! .Eli vuosina 50 - 52 valmistetussa M38:ssa on "suorat " etulokasuojat ja vuosina 52 - 57 valmistetuissa M38A1 malleissa on "pyöristetyt" lokasuojat kuten kuvastasi voidaan havaita. Tästä lempinimi M38A1:selle The "Original" Round Fender.

Kuva on otettu toukokuussa 1952 iloisessa Willys perheenlisäys tapahtumassa, jossa esiteltiin uusi M38 eli sittemmin nimellä M38A1. Esillä sen hetkinen kehitys kaari 1940 - 1952 vasemmalta oikealle.

JTJ_2009
[/URL][/img][/b]

1952 photo announcing the new Willys MD (M38A1). Quad on far left modified with MA windshield

Parhaiten tästä kuvakulmasta M38A1:sen erottaa upotetuista vilkuista kun virheellisesti mainitsemassasi M606A2:ssa ne on pinta-asennettuna ja lyhyt M38:sta lainattu etupuskuri vetolenkein joka korvattiin ensimmäisen valmistuserän jälkeen pidemmällä puskurilla. Tämä kertoo, että kyseessä on aivan alkupään, vuoden 1952 Willys esittelymalli. M606A2:ssa ei ole ko vetolenkkejä puskurissa. Ja koska kuvasi on vuodelta 1952 ei M606:sen valmistus ollut vielä alkanutkaan. Eikä koskaan enää Willys-Overland nimellä, sillä se myytiin Kaiserille jo vuonna 1953 joka sitten alkoi tekemään lievästi muunneltua M606 mallia vuonna 1954 josta sitten ennen pitkää kehiteltiin vuonna 1968 myös M606A2 (A3) malli jota valmistettiin vuoteen 1982 asti. Joka ei kuitenkaan ole yksikään näissä kuvissa esiintyvistä 40 - 50 luvun Willys-Overland tuotteista.

Tarkkuutta vaaditaan. Jopa kysyjältä.

Kysymyskin tulee, kunhan jotain keksin.
 
chigeen kirjoitti:
Roope Ristintekijä kirjoitti:
Jaa no mun lähten mukaan ne on M38A1 ja M606A2 ja ainakin tuo jälkimmäinen on helposti tunnistettavissa pyöreämmistä muodoistaan ja suureemasta korkeudestaan. Ylin kuva on Will Fowlerin ja alemmat William Reidin. En tiedä mihin tarkoitukseen tai missä tilaisuudessa ovat alunperin otettuja, mutta ei voi olla vuodelta 1952, koska M606A2 valmistus aloitettiin vasta -54.

chigeen'a jatkakoon.
Ei ei ei....
Et tainnut ihan jaksaa tutkia asiaa syvemmin. Lokasuojat huomio! .Eli vuosina 50 - 52 valmistetussa M38:ssa on "suorat " etulokasuojat ja vuosina 52 - 57 valmistetuissa M38A1 malleissa on "pyöristetyt" lokasuojat kuten kuvastasi voidaan havaita. Tästä lempinimi M38A1:selle The "Original" Round Fender.

Kuva on otettu toukokuussa 1952 iloisessa Willys perheenlisäys tapahtumassa, jossa esiteltiin uusi M38 eli sittemmin nimellä M38A1. Esillä sen hetkinen kehitys kaari 1940 - 1952 vasemmalta oikealle.

JTJ_2009
[/URL][/img][/b]

1952 photo announcing the new Willys MD (M38A1). Quad on far left modified with MA windshield

Parhaiten tästä kuvakulmasta M38A1:sen erottaa upotetuista vilkuista kun virheellisesti mainitsemassasi M606A2:ssa ne on pinta-asennettuna ja lyhyt M38:sta lainattu etupuskuri vetolenkein joka korvattiin ensimmäisen valmistuserän jälkeen pidemmällä puskurilla. Tämä kertoo, että kyseessä on aivan alkupään, vuoden 1952 Willys esittelymalli. M606A2:ssa ei ole ko vetolenkkejä puskurissa. Ja koska kuvasi on vuodelta 1952 ei M606:sen valmistus ollut vielä alkanutkaan. Eikä koskaan enää Willys-Overland nimellä, sillä se myytiin Kaiserille jo vuonna 1953 joka sitten alkoi tekemään lievästi muunneltua M606 mallia vuonna 1954 josta sitten ennen pitkää kehiteltiin vuonna 1968 myös M606A2 (A3) malli jota valmistettiin vuoteen 1982 asti. Joka ei kuitenkaan ole yksikään näissä kuvissa esiintyvistä 40 - 50 luvun Willys-Overland tuotteista.

Tarkkuutta vaaditaan. Jopa kysyjältä.

Kysymyskin tulee, kunhan jotain keksin.
Olkoon sitten niin. Luotin omassa lähteessäni (josta kuvan otin) olleesseen tietoon ja erittelyyn ominaisuuksista, jotka poikkeavat esittämistäsi erittelyistä. MIssään vaiheessa en tainut väittäkään M606A2:sta Willysin valmistamaksi. Jos niin tein niin se oli vahinko. Tiesin kyllä tuon, että vaihtui Kaiserille valmistus.
Wlillys MC oli M38 ja MD siitä edelleen kehitetty "roundfendered" M38A1.
M606 taas kehitettiin siviiliversion CJ3B:n pohjalta 1954 ja oli taas varustettu suoremmalla konepellilla. Konetilaa oli korotettu ja konepeltiin ei tarvittu enää pokkaukisa ja taivutuksia kuten M38A1:ssä. Sitä valmistettiin vuoteen 1968.
M606A2 tehtiin korkemmalle CJ5:n rungolle vodesta 1968 lähiten (aiemmin virheellisesti väitin että vuodesta -54) ja jälleen palattiin pyöreämpään konepeltiin. Se kuitenkin oli leveämpi kuin MD mallissa, eikä pituussuuntaisia pokkauksia ei ole näkyvissä.
Sekä M38A1 että M606 malleissa esiintyy suuria variaatioita valmistusajankohdasta riippuen ja etenkin jälkimmäistä tehtiin paljon vientiin, jolloin vastaanottajan toiveiden mukaisia muutoksia esiintyy.

En ole varsinainen jeeppi-asiantuntija ja kuten sanoin, luotin lähteeseeni (Will Fowler) jonka pitäisi olla jonkun tasoinen asiantuntija. Perustelit vastauksesi ainakin sen verran vakuuttavasti, etten ala kinaamaan siitä kumpi teistä on oikeassa. Koska tunnistit mistä yhteydestä kuva on ja tuo M606A2 valmistus on aloitettu vasta -68 kallistun sinun mielipiteesi puolelle.

Pahoitelen epätarkkuutta kysymyksessä.
 
Chineegalta ei tunnu kysymystä irtoavan niin heitän yhden tähän väliin. Minkä sotaelokuvan alkukohtauksessa on näkyvillä Theodore Rooseveltin lauseella varustettu the Rough Rider -patsas (elokuvan suomennoksen mukaan Tuntematon taisteiija).
 
noska kirjoitti:
Chineegalta ei tunnu kysymystä irtoavan niin heitän yhden tähän väliin. Minkä sotaelokuvan alkukohtauksessa on näkyvillä Theodore Rooseveltin lauseella varustettu the Rough Rider -patsas (elokuvan suomennoksen mukaan Tuntematon taisteiija).

Ennen kuin kukaan "Peter von Bagh" ehtii paikalle, näyttää siltä, että tuo Rough Rider on tuntematonta sotilasta tai tuntematonta taistelijaa täsmällisempi asia, joka liittyy Yhdysvaltain Kuuban sotaan.

Colonel Roosevelt, the rough rider
 
Jos jatketaan elokuvalinjalla niin kysyn, tietääkö kukaan, minkä suositun laulun tuotti elokuva В бой идут одни "Старики" eli "Taisteluun menevät vain vanhat (siis taistelukokemusta hankkineet kauan palvelleet)!". Elokuvan pätkistä, jossa pistoolilla varustettujen soittajien luulisi olevan joku soittojoukko, ei ilmene niin kuin koko elokuvasta, että he ovat lentäjiä.

Suomessa ilmeisesti tuota laulua voi kuunnella jossain Venäjän federaation asevoimien kuoron esityksissä. Tosin Suomessa on tutumpi mm. Kalinka. Kalinka lienee deminutiivi nimestä Galina, jotka Kalinkan tapaan voidaan kutsua myös Galjaksi.

Neuvostoliittolaisissa ja venäläisissä elokuvissa on esitetty yleensä kaksi naistyyppiä. Toinen on hieman vanhempi Äiti-Venäjä, joka huolehtii ja toinen on tyttötyyppi, joka on patrioottinen ja idealistinen.

Jotenkin tulee mieleen neuvostoliittolainen kansakoulunopettaja (keskikoulun alempien luokkien opettaja), joka rappiosta ja juoppoudesta huolimatta yritti ylläpitää kulttuuria ja sivistystä.

Etelä-Venäjältä ja Ukrainasta, on tullut ehkä väkirikkauden vuoksi melkoisesti poliitikkoja: Brežnev, Hruštšov, Gorbatšov. Pohjoisia henkilöitä ovat Anropov, Jeltsin ja Putin, myös Medvedev.
 
Rikoin tietoisesti tämän ketjun ideaa pitääkseni sen hengissä. Koska åstrand ei kuitenkaan ketjun ideaa ole ymmärtänyt (kulloinkin voimassa on vain yksi kysymys, jonka esittämiseen saa oikeuden vsataamalla kysyjän hyväksymästi edelliseen kysymykseen) paljastan oman kysyymykseni vastauksen ja siten vedän sen pois pöydältä. Varsinainen kysymisvuorohan oli siis chigeenalla ja avoimeksi jää vain jokirannan kysymys, joka tuolta puheripulin välistä jostain on löydettävissä.
Vastaus esittämääni kysymykseen oli Red Dawn Rising (Punainen vaara).
 
Topiikki ei ole edennyt. Käytän siis tilaisuuttani:

Mikä on "paskavaunu"?, ja miksi ?:sleepy:.
 
veffeade kirjoitti:
Topiikki ei ole edennyt. Käytän siis tilaisuuttani:

Mikä on "paskavaunu"?, ja miksi ?:sleepy:.

... 5 pisteen vihje: Kysessä on siis T-55/54 taistelupsv, mutta mistä syystä ja miksi sitä sanottiin vaunupataljoonan perimätiedon mukaan "paskavaunuksi"?. Eihän se oikeasti ollut mikään paska taisteluvaunuksi...
 
veffeade kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Topiikki ei ole edennyt. Käytän siis tilaisuuttani:

Mikä on "paskavaunu"?, ja miksi ?:sleepy:.

... 5 pisteen vihje: Kysessä on siis T-55/54 taistelupsv, mutta mistä syystä ja miksi sitä sanottiin vaunupataljoonan perimätiedon mukaan "paskavaunuksi"?. Eihän se oikeasti ollut mikään paska taisteluvaunuksi...

Vastausaika päättynyt.

Vaunupataljoonan perimätiedon mukaan tuo T-55 olikin juuri lempinimeltään "paskavaunu". Tämä johtui käytetyistä 100 mm harjoitusammuksista. Olivat muistaakseni lempinimeltään "rättipäitä": Tuommoisen kun ampui ja hylsy otettiin ulos, sisään lemahti hirvittävä katku (itsekin käynyt ammunnan jälkeen vaunun sisällä toteamassa). Käry johtui oletettavasti käytetystä r-aineesta paukussa. Voi olla että jos paukussa vielä käytettin jotakin "rättiä" tulppana edessä, niin tälläkin voi tietysti olla merkitysta.

Tuosta rättitulpasta en ole satavarma, perustuu muistikuviin vuodelta -82. Ilmeisesti kordiittia oli tuo a-aine harjoituspaukun sisässä. Jos joku tietää, oikaiskoon muistikuviani.

Joka tapauksessa juurikin tuon harakin ampuminen generoi tuo paskankäryn vaunun sisälle ja näinollen vaunu sai lempinimeksi "paskavaunu".

Nopein jatkakoon...
 
Heitänpä minä huvikseni: Koska kuoli viimeinen Rooman keisari?

Eli nyt etsitään ihan oikeaa hallitsijaa jonka titteli oli "Rooman keisari". Mikään kylähullu ei kelpaa. Koska tehtävä tällaisenaan voi olla liian vaikea, niin riittää kun arvaa oikein kotimaan ja vuosisadan.
 
Tuomas Palaiologos. Itä-Rooman eli Bysantin keisari ja kuoli 1465.

Tai Julius Nepos, joka oli Länsi-Rooman viimeinen keisari ja kuoli vuonna 480.
 
fulcrum kirjoitti:
Heitänpä minä huvikseni: Koska kuoli viimeinen Rooman keisari?

Eli nyt etsitään ihan oikeaa hallitsijaa jonka titteli oli "Rooman keisari". Mikään kylähullu ei kelpaa. Koska tehtävä tällaisenaan voi olla liian vaikea, niin riittää kun arvaa oikein kotimaan ja vuosisadan.

Titteliä Rooman Keisari ei varsinaisesti koskaan käytetty nokkamiehet olivat Imperator eli sotaväen ylipäällikkö ja Augustus eli kunnianarvoisa.

Länsi-Rooman viimeinen Keisari oli Romululus Augustulus joka kuoli vallastasyöstynä palttiarallaa 507, Itä-Rooman eli Bysantin viimeinen keisari Konstaninos XI kuoli taistelussa 1453.
 
Back
Top