Kysymys- ja vastaustopiikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
adam7 kirjoitti:
kun täällä niin ansiokkaasti ja hyväntahtoisesti on arvioitu niksulan ja drakan (huom ! ei dragan) välistä pakollista ja tietysti kielestä johtuvaa kohtalonyhteyttä, päästän kysymyksen vapaaksi.

kyselkää te, niin minä vastaan.

Älähän nyt adam, tuo oli pientä veljellistä ilkamointia...tilaisuus oli vain liian hyvä. :angel:

Saanko minä jatkaa??

Tämä suomalainen osasto perusti Gustav II Adolf ja se oli mukana melkein jokaisessa sodassa vuoteen 1809.

Mikä on osaston nimi?

Toinen kysymys, missä maasa tai maa-aluella se taisteli ?

Porin rykmentti eli nykypäivän Porin Prikaati. Sotivat vähän ympäri Eurooppaa ensin hakkapeliittoina, myöhemmin karoliineina ja nykyään räppäreinä.

pstsika kirjoitti:
Porin rykmentti eli nykypäivän Porin Prikaati. Sotivat vähän ympäri Eurooppaa ensin hakkapeliittoina, myöhemmin karoliineina ja nykyään räppäreinä.

Hyvää vastaus mutta väärin....kokeille uudestaan :)

Tämä osasto lakkautetiin 1809 kun suomi siiryi venäjään

Uudenmaan rykmentti, josta myöhemmin tuli Uudenmaan prikaati

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nylands_regemente

adam7 kirjoitti:
Uudenmaan rykmentti, josta myöhemmin tuli Uudenmaan prikaati

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nylands_regemente

Hienoa adam7 ..oikein...voit jatkataa....

Se perustetiin vuonna 1626

Kungliga Nylands regemente 1626 - 1809

pstsika kirjoitti:
Protestoin.

Miten Lützenissa 1632 kaatunut Kustaa II Adolf pystyi perustamaan uuden rykmentin 1633?

Käskyn ja todellisen perustamisen välillä on usein viive. Ehkä piti ensin organisoida PERK?

Koska pstsika kuitenkin palaa aiheen puolesta annan kysymyksen hänelle.

Onneksi pstsika ei ole tällainen sika ... ;)
1329103718090.gif

adam7

Minä hain tätä Kungliga Nylands regemente 1626 - 1809 mutta sun linkissä niin se oli mukana siinä "notes"

siis se on se sama mitä sä kirjoitit?

Wigren, Helge E (2006). Kungliga Nylands regemente 1626 - 1809. Dragsvik: Nylands brigad. sid. 289. ISBN 952-91-8951-6

@ Hejsan: Kyseessä on sama joukko, mutta tuo kuninkaallinen tippui siitä pois.

Minulla ei ole sopivaa kysymystä nyt eli nopein jatkaa. Hejsan voi mieluusti laittaa jonkun hakkapeliittoihin tai karoliineihin liittyvän kysymyksen.

Edit.

Laitan itse helpon kysymyksen.

Mitä erikoista oli karoliinisen ratsuväen hyökkäyksissä verrattuna muihin saman ajan ratsuväkijoukkoihin?

pstsika kirjoitti:
@ Hejsan: Kyseessä on sama joukko, mutta tuo kuninkaallinen tippui siitä pois.

Minulla ei ole sopivaa kysymystä nyt eli nopein jatkaa. Hejsan voi mieluusti laittaa jonkun hakkapeliittoihin tai karoliineihin liittyvän kysymyksen.

Edit.

Laitan itse helpon kysymyksen.

Mitä erikoista oli karoliinisen ratsuväen hyökkäyksissä verrattuna muihin saman ajan ratsuväkijoukkoihin?

Karoliinit suorittivat hyökkäyksensä kylmin asein. Tuliaseita ei käytetty. Yleensä ratsuväki tuohon aikaan käytti pistooleja hyökkäyksissään.

Keitä olivat Reisläuferit ja missä heitä voi vielä nähdä?

Hakusana Googlelle on siis reisläufer.

baikal kirjoitti:
Sveitsiläistä henkikaartia Vatikaanissa?

No Perkele. Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä.

Sveitsiläiset palkkasotilaat olivat aikoinaan maan tärkeimpiä vientituotteita. Tunnetuin yksikkö olivat keihäsmiehet. Yleensä osastot järjestettiin maakunnittain, jolloin toverikuri pysyi korkeana. Lisäksi sota-artiklat olivat tiukat ja niitä valvottiin ankarasti. Usein sveitsiläiset muuten allekirjoittivat klausuulin, ettei sveitsiläisiä joukko-osastoja saanut käyttää toisiaan vastaan.

Viimeinen sirpale on tosiaankin nähtävissä Vatikaanissa, paavia vartioimassa. Tunnettu on myös Ludvig XVI:n tapaus Ranskan suuren vallankumouksen ajalta. Sveitsiläinen kaarti kun kuoli kuningasta puolustaessaan.

Back