Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Majuri Majewski johti talvella -42 iskua Mai Guban asemalle. Isku oli riskipeliä alusta alkaen ja parhaimmillaankin tiedettiin saatavan rata poikki muutamaksi päiväksi. Miksi isku toteutettiin?
 
baikal kirjoitti:
Majuri Majewski johti talvella -42 iskua Mai Guban asemalle. Isku oli riskipeliä alusta alkaen ja parhaimmillaankin tiedettiin saatavan rata poikki muutamaksi päiväksi. Miksi isku toteutettiin?

Päämaja halusi selvittää, voidaanko rata katkaista ja Puna-armeija kuljetukset pysäyttää. ????
 
ääh. Minä olen huono kysymysten tekijä. Hain sitä, että tuo operaatio todennäköisesti palveli rintamatilannetta nimenomaan kaiketi Syvärillä...sitoi puna-armeijan joukkoja runsaasti pitkäksi aikaa varmistukseen. Toiseksi se palveli sikäli, että sakut itkivät suomalaisia aktiivisuuteen ja olihan tuo aktiviteetti ihan sinänsä.

Eräs juttu hykerryttää uteliasta mieltäni: saiko suomalaistiedustelu tietoonsa jonkin arvokuljetuksen päivämäärät? Jonkin erikoisen arvokkaan kuljetuksen, joka sisälsi jotain amerikkalaisten lähettämää venäläisille ainutlaatuista? Ja piruuttaan sohaistiin oikein kunnolla, osoitettiin, että tarvittaessa rata pannaan poikki, jos halutaan.

Bodyguardilla on hyviä merisotakysymyksiä, Tvälupsilla samoin, jospa Herrat jatkavat, kumpi ehtii.
 
baikal kirjoitti:
ääh. Minä olen huono kysymysten tekijä. Hain sitä, että tuo operaatio todennäköisesti palveli rintamatilannetta nimenomaan kaiketi Syvärillä...sitoi puna-armeijan joukkoja runsaasti pitkäksi aikaa varmistukseen. Toiseksi se palveli sikäli, että sakut itkivät suomalaisia aktiivisuuteen ja olihan tuo aktiviteetti ihan sinänsä.

Eräs juttu hykerryttää uteliasta mieltäni: saiko suomalaistiedustelu tietoonsa jonkin arvokuljetuksen päivämäärät? Jonkin erikoisen arvokkaan kuljetuksen, joka sisälsi jotain amerikkalaisten lähettämää venäläisille ainutlaatuista? Ja piruuttaan sohaistiin oikein kunnolla, osoitettiin, että tarvittaessa rata pannaan poikki, jos halutaan.

Bodyguardilla on hyviä merisotakysymyksiä, Tvälupsilla samoin, jospa Herrat jatkavat, kumpi ehtii.

Biisoninlihaa? Muistelen että jollain reissulla suomalaiset saivat saaliiksi biisonipurkkeja.
 
juhapar kirjoitti:
baikal kirjoitti:
ääh. Minä olen huono kysymysten tekijä. Hain sitä, että tuo operaatio todennäköisesti palveli rintamatilannetta nimenomaan kaiketi Syvärillä...sitoi puna-armeijan joukkoja runsaasti pitkäksi aikaa varmistukseen. Toiseksi se palveli sikäli, että sakut itkivät suomalaisia aktiivisuuteen ja olihan tuo aktiviteetti ihan sinänsä.

Eräs juttu hykerryttää uteliasta mieltäni: saiko suomalaistiedustelu tietoonsa jonkin arvokuljetuksen päivämäärät? Jonkin erikoisen arvokkaan kuljetuksen, joka sisälsi jotain amerikkalaisten lähettämää venäläisille ainutlaatuista? Ja piruuttaan sohaistiin oikein kunnolla, osoitettiin, että tarvittaessa rata pannaan poikki, jos halutaan.

Bodyguardilla on hyviä merisotakysymyksiä, Tvälupsilla samoin, jospa Herrat jatkavat, kumpi ehtii.

Biisoninlihaa? Muistelen että jollain reissulla suomalaiset saivat saaliiksi biisonipurkkeja.

Muistelisin, että ainakin Tali-Ihantalan taisteluissa suomalaiset olisivat löytäneet biisoninlihapurkkeja vallatuista/tuhotuista venäläisten panssareista. Pieniä määriä tietty, mutta kuitenkin.
 
baikal kirjoitti:
ääh. Minä olen huono kysymysten tekijä. Hain sitä, että tuo operaatio todennäköisesti palveli rintamatilannetta nimenomaan kaiketi Syvärillä...sitoi puna-armeijan joukkoja runsaasti pitkäksi aikaa varmistukseen. Toiseksi se palveli sikäli, että sakut itkivät suomalaisia aktiivisuuteen ja olihan tuo aktiviteetti ihan sinänsä.

Eräs juttu hykerryttää uteliasta mieltäni: saiko suomalaistiedustelu tietoonsa jonkin arvokuljetuksen päivämäärät? Jonkin erikoisen arvokkaan kuljetuksen, joka sisälsi jotain amerikkalaisten lähettämää venäläisille ainutlaatuista? Ja piruuttaan sohaistiin oikein kunnolla, osoitettiin, että tarvittaessa rata pannaan poikki, jos halutaan.

Bodyguardilla on hyviä merisotakysymyksiä, Tvälupsilla samoin, jospa Herrat jatkavat, kumpi ehtii.

Jospa yrittäisin. Pysytään siellä Oslon vuonossa vuonna 1940. Tuo Blücherin osasto kuljetti mukanaan myös jalkaväen iskuosastoja rannikkolinnakeiden valtausta varten. Miten/millä nämä osastot siirrettiin maihin suorittamaan tehtäväänsä? Onkohan liian helppo?
 
baikal kirjoitti:
Apinavaijerilla?

Eipä ollut apinavaijeri. Sanotaan näin, että Saksasta vuonolle nämä sotilaat siirtyivät risteilijöillä, mutta millä he siirtyivät risteilijjöistä maihin?
 
Vihje: näillä aluksilla oli monia käyttötapoja varsinaisen tehtävänsä ohella. Eräänlaisia aikansa monikäyttöaluksia.
 
Bodyguard kirjoitti:
Vihje: näillä aluksilla oli monia käyttötapoja varsinaisen tehtävänsä ohella. Eräänlaisia aikansa monikäyttöaluksia.

Jonkinsortin proomuilla?
Saako tarkennusta,toivatko sakut nämä maihinnousukapineet mukanansa?
 
Pyllyvaltteri kirjoitti:
crane kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Vihje: näillä aluksilla oli monia käyttötapoja varsinaisen tehtävänsä ohella. Eräänlaisia aikansa monikäyttöaluksia.

Schnellboot ?

Schnellboot alkaa polttaa, mutta ei vielä ole oikea vastaus. Jäljille tosin pääsit jo....
Cranelle tiedoksi, nämä alukset kulkivat osaston mukana ihan itse koko matkan.
 
Oisko sitten ollu se toinen pikkualus eli Räumboote?
 
Creidiki kirjoitti:
Oisko sitten ollu se toinen pikkualus eli Räumboote?

Räumboot (moottoriraivaaja/raivausvene) on oikea vastaus. Saksalaiset käyttivät niitä rannikovesien raivaamisen lisäksi mm. vartiotehtäviin, kuljetustehtäviin, saattajina ym. Rakenteeltaan ne olivat samanlaisia kuin s-veneet ( Schnellboot ), mutta varustelu erilainen.
Creidiki jatkaa.
 
31. Heinäkuuta 1970 oli merkittävä ja surullinen päivä laivastohistoriassa, miksi?
 
Back
Top