Kysymys- ja vastaustopiikki

jep. Mutta se ei ole vielä vastaus.
 
"laatusinetti"? Tuote testattu ja havaittu toimivaksi, hyvä myyntiargumentti?
 
Aivan oikein! 1600-luvun Englannisa rintapanssarit testattii kyseisellä tavalla. (En ole tavannut, että missään muualla olisi samalla tavalla tehty materiaalitestausta). Ammuttiin musketilla/pistoolilla n. 30m etäisyydeltä ja jos kuula ei läpäissyt panssaria, niin eikun myyntiin.

Pienenä yksityiskohtana kerrottakoon... Jos Kustaa II Adolf olisi Lutzen:in taistelussa käyttänyt Kylterin lisänä moista panssaria , olisi voinut 30-vuotinen sota olla lyhyempi ja Saksa osa Ruotsi-Suomi valtakuntaa.

@Fremen ole hyvä ja jatka.
 
Herrat, toinen maailmansota oli täynnä kahjoja ja vähemmän kahjoja operaatiosuunnitelmia, minkä niminen oli suunniteltu operaatio jonka tarkoituksena oli kääntää sodan kulku hallitulla lentokoneen pakkolaskulla mereen, josta osallistujien oli tarkoitus selvitä hengissä vihollisen pelastusmiehistön käsiin?
 
Viimeksi muokattu:
Aivan oikein! 1600-luvun Englannisa rintapanssarit testattii kyseisellä tavalla. (En ole tavannut, että missään muualla olisi samalla tavalla tehty materiaalitestausta). Ammuttiin musketilla/pistoolilla n. 30m etäisyydeltä ja jos kuula ei läpäissyt panssaria, niin eikun myyntiin.

Pienenä yksityiskohtana kerrottakoon... Jos Kustaa II Adolf olisi Lutzen:in taistelussa käyttänyt Kylterin lisänä moista panssaria , olisi voinut 30-vuotinen sota olla lyhyempi ja Saksa osa Ruotsi-Suomi valtakuntaa.

@Fremen ole hyvä ja jatka.

Taisi olla, että GA II ei aikaisemman haavoittumisen perusteella pystynyt kipujen takia kantamaan moista.
 
Pitää paikkansa. Hän eksyi taistelussa omista joukoistaan, Ensin haavoittui miekasta keskivartaloon ja lopuksi ammuttiin pistoolilla päähän. Ryöstetty alaston ruumis löydettiin taistelun loputtua. Surkea loppu karismaattiselle todelliselle soturille.
 
Herrat, toinen maailmansota oli täynnä kahjoja ja vähemmän kahjoja operaatiosuunnitelmia, minkä niminen oli suunniteltu operaatio jonka tarkoituksena oli kääntää sodan kulku hallitulla lentokoneen pakkolaskulla mereen, josta osallistujien oli tarkoitus selvitä hengissä vihollisen pelastusmiehistön käsiin?
Vinkki: kyseessä oli Pohjanmeri, kone oli Heinkel 111... joka ei suunnitelman puitteissa kuitenkaan noussut ilmaan Saksasta tai Ranskasta ennen liittymistään pommarilauttaan häntäkoneena. Tavoitteena kääntää sodan kulku siis.

 
Osui ja upposi! Well done Sir, operaatiossa oli lievästi sanottuna aika monta liikkuvaa osaa, ja tuli silti hyväksytyksi ylimmällä tasolla siihen pisteeseen että eteni go-no-go -tasolle asti. Alan Turing oli kirjaimellisesti tuskaantunut kun "Operaatio Armotonta" ei viety loppuun saakka...

Eli idea oli lentää kaapatulla ja lentokuntoisella Heinkel 111 -pommikoneella (Luftwaffen merkinnöillä, sotarikos?), miehistönä viisi saksankielentaitoista erikoiskoulutettua sotilasta/ lentäjää (joista yksi natiivi-tasolla, radioääni) mantereelle palaavan pommariletkan hännille, lähettää valheellinen S.O.S. -kutsu Kriegmarinen lentäjä-taajuudella, sammuttaa yksi moottori, laukaista koneen pyrstöön sijoitettu savupanos, tehdä hallittu hätälasku Kanaaliin, odottaa saksalaista pelastusalusta/ sukellusvenettä, ampua sen komentajat/ miehistö, ottaa alus haltuun ja purjehtia se lähimpään britti-satamaan Enigma-laitteen ja kuukauden vaihteen tuoreiden koodikirjojen kanssa.
What could possibly have gone wrong? :rolleyes:

Veli @krd jatkaa, ole hyvä.
 
Siinä olisi oheeksi ollut pakko upottaa joku paatti R.A.F.:n yms. toimesta, josta olisi lähtenyt uskottava hätäkutsu saksalaisille, ettei olisi jäänyt jäytävää epäilystä Enigman-laitteen ja koodikirjojen menetyksestä viholliselle. Kaiken kaikkiaan aika älytön projekti, kuvastaa epätoivoa joka Admiraltyssa vallitsi Atlantin taistelun ollessa (brittien kannalta) pahimmillaan...
 
Ian Fleming mietti kyllä ihmejuttuja! Nyt ei ole kysymystä mielessä. Nopein jatkakoon.
 
Jos vaikka minä olen nyt nopein ja laitetaan helpohko näin Suomen 100 vuoden kunniaksi.

Kuka Suomen tiedustelun unohdettu sankari on kyseessä?

Toimi ennen WW2:sta maanviljelijänä Karjalan kannaksen kaakkoisosassa. Hän organisoi omilla vähillä varoillaan ja omalla luvallaan tiedustelumatkoja Pietarin suuntaan jo ennen sisällissotaa. Oli suurena ideoijana Suomen tiedustelun rakentamisessa, kun Suomi ajautui/meni kohti jatkosotaa. Jääkäriupseeri haavoittui kaukopartiomatkalla.

Kukahan mahtaa olla kyseessä?
 
Jos vaikka minä olen nyt nopein ja laitetaan helpohko näin Suomen 100 vuoden kunniaksi.

Kuka Suomen tiedustelun unohdettu sankari on kyseessä?

Toimi ennen WW2:sta maanviljelijänä Karjalan kannaksen kaakkoisosassa. Hän organisoi omilla vähillä varoillaan ja omalla luvallaan tiedustelumatkoja Pietarin suuntaan jo ennen sisällissotaa. Oli suurena ideoijana Suomen tiedustelun rakentamisessa, kun Suomi ajautui/meni kohti jatkosotaa. Jääkäriupseeri haavoittui kaukopartiomatkalla.

Kukahan mahtaa olla kyseessä?


?
 
Jos vaikka minä olen nyt nopein ja laitetaan helpohko näin Suomen 100 vuoden kunniaksi.

Kuka Suomen tiedustelun unohdettu sankari on kyseessä?

Toimi ennen WW2:sta maanviljelijänä Karjalan kannaksen kaakkoisosassa. Hän organisoi omilla vähillä varoillaan ja omalla luvallaan tiedustelumatkoja Pietarin suuntaan jo ennen sisällissotaa. Oli suurena ideoijana Suomen tiedustelun rakentamisessa, kun Suomi ajautui/meni kohti jatkosotaa. Jääkäriupseeri haavoittui kaukopartiomatkalla.

Kukahan mahtaa olla kyseessä?

Kuittaan tämän pois, koska foorumin sääntöjen mukaan aikarajat paukkuvat. Kyseessä on siis https://fi.wikipedia.org/wiki/Kustaa_Loukola. Hieman olen pettynyt vastauksen puutteeseen, koska ainakin omaksi ymmärryksekseni vihjeet olivat aika johdattelevia tai oikeastaan ehkäpä ilmiselviä. Kustaa taitaa olla vanhin kaukopartioissa haavoittunut soturi? Olikohan muita jatkosodan kaukopartioissa haavoittuneita jääkäreitä?

Nopein jatkakoon, kiitos.
 
Jos ei ole erikoistunut kaukopartioiden tutkimiseen niin on se aika vaikea tietää yksittäisten miesten kohtaloita.
 
Jos ei ole erikoistunut kaukopartioiden tutkimiseen niin on se aika vaikea tietää yksittäisten miesten kohtaloita.

Joo on se varmaan näin. Olen pahoillani.

Edit: Jos asiaa katselee laajemmin, niin ehkä saattaa olla terveellistä myös harkita kysymyksenasettelua. Loukolahan oli yksi koko jatkosodan tiedustelupalvelun perustajien "harmaista varjoista", eli "Isä" osasto Vehniäiselle. Ilmeisesti tämä asia ei kysymyksenasettelussa tullut tarpeeksi esille. En halua missään tapauksessa tuoda esille sitä kysymystä, että millainen kysymys voisi olla tasoltaan sellainen, ettei sitä voisi välittömästi kuukkelilla löytää? Siis ilman syvällistä lähteisiin tutustumista tai muuta omaan harrastukseen perustuvaa tietoa.

Tiedän, että minua mykistävästi viisaammat osaavat asiaan vastata.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top