Kysymys- ja vastaustopiikki

Pioneerit? Piirityslaitteiden, siltojen, suojaa antavien risukimppujen eli faskiinien rakentelu. Jne.
 
Pioneerit laskee perinteensä Schmardenin taistelusta joka tapahtui nykyisessä Latviassa heinäkuussa 1916. Tätäkin "vanhempia" aselajeja on olemassa.
 
Old Boy vanhana tykkimiehenä ollee löytänyt tykistön vanhimmaksi?

"Ensimmäinen todennettavissa oleva tykki tuli Suomeen vuonna 1434."
 
Jos "vanhin aselajimme" tarkoittaa Suomen Puolustusvoimia niin sitten se ei voi olla mikään mikä on vanhempi kuin 100 vuotta.
 
Ei ollut hupikysymys!
Kysyttiin, mikä on "vanhin" aselajimme eli lainausmerkeistä piti huomata, että ikä on määriteltävä luovasti. Eikä aselajejamme voi ainakaan vertailukelpoisesti asettaakaan mihinkään absoluuttiseen ikäjärjestykseen. Tämä ilmenee hyvin siitä, että oma aselajini kenttätykistö täytti 200 vuotta vuonna 1994 mutta nyt kahden viikon päästä ainoastaan 100 vuotta. Tykkimiehen taipaleeni oli siten niin pitkä, että siihen mahtui kaksikin satavuotisjuhlaa.

Tämän johdosta haettiin nyt ikäjärjestys siitä, miten kukin aselaji itse määrittelee elinkaarensa tai ainakin mistä alkaen laskee perinteensä. Ylivoimaisen voiton vie Ilmatorjunta, joka laskee perinteensä Viipurin Pamauksesta v. 1495. Tiedossani ei kyllä ole millainen ilmatilannekuva tuolloin vallitsi, tarkka päivä on 30.11. Nopein jatkakoon, koska perusteluja ei ollut syytä enää tämän kauempaa odottaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viipurin_pamaus
 
Koska nopein jatkaa, niin tartun tähän sitten. Kysymys lienee historiaa tunteville helppo, mutta ainakin saadaan ketjuun eloa. Eli: Kuka mahtaa olla kysymyksessä? Kyseinen henkilö liittyy vahvasti nyt esillä olevaan Suomen sisällissotaan.

1. Asui tai ainakin oleskeli viidessä maassa.
2. Osallistui ainakin (tulkintakysymys) kahteen tai neljään sotaan neuvostoliittolaisia vastaan.
3. Oli yksi tärkeimmistä ihmisistä taistelussa yhden maan itsenäisyyden puolesta neuvostoliittolaisia valloittajia vastaan.
4. Häntä syytettiin aiheetta sotarikoksista.
5. Omasi kaksi tohtorin tutkintoa.
6. Häntä vihattiin Neuvostosuomessa suorastaan pohjattomalla raivolla.

Nopein osuja sitten jatkakoon ketjua, kiitos.
 
Koska nopein jatkaa, niin tartun tähän sitten. Kysymys lienee historiaa tunteville helppo, mutta ainakin saadaan ketjuun eloa. Eli: Kuka mahtaa olla kysymyksessä? Kyseinen henkilö liittyy vahvasti nyt esillä olevaan Suomen sisällissotaan.

1. Asui tai ainakin oleskeli viidessä maassa.
2. Osallistui ainakin (tulkintakysymys) kahteen tai neljään sotaan neuvostoliittolaisia vastaan.
3. Oli yksi tärkeimmistä ihmisistä taistelussa yhden maan itsenäisyyden puolesta neuvostoliittolaisia valloittajia vastaan.
4. Häntä syytettiin aiheetta sotarikoksista.
5. Omasi kaksi tohtorin tutkintoa.
6. Häntä vihattiin Neuvostosuomessa suorastaan pohjattomalla raivolla.

Nopein osuja sitten jatkakoon ketjua, kiitos.

Pirujen kanssakin se puuhasi.
 
Kiitos analyysistäsi. Ihan ei ikävä kyllä taida vastauksen kriteereitä tämä täyttää.

.

Kuvaus sopii ainakin virolaistaustaiseen Hans Kalmiin, jonka Hämeen itäisellä rintamalla johtamia lentäviä joukkoja vastapuoli kutsui 'Kuhmoisten piruiksi'.
 
Harmillisesti tämä jää ehkä selvittämättä.. Mikähän on tässä mainittu "Neuvostosuomi" - eikai punainen osapuoli oikein saanut sellaista aikaan, ..
Kuusisella se oli lähellä https://fi.wikipedia.org/wiki/Neuvosto-Suomi
Vai onko mahdollisesti kyseessä sodanjälkeisen Suomen (haukkuma)nimi, tuohan periaatteessa viittaa fiktiiviseen NL:n osavaltioon.
Ja onko tämä vihje: "Neuvostoelukoiden horinat saa näköjään ignoroitua kätevästi. Kiitos ylläpidolle." .. vai osa jotain henkien kamppailua ?

Kieltämättä Hans Kalm kyllä näyttäisi täyttävän hyvin nuo ehdot; ehkä tuo kohta nelosen "aiheetta" on vailla pohjaa, käsitän ettei ole todistettu kumminkaan päin.
 
Kieltämättä Hans Kalm kyllä näyttäisi täyttävän hyvin nuo ehdot; ehkä tuo kohta nelosen "aiheetta" on vailla pohjaa, käsitän ettei ole todistettu kumminkaan päin.
Kalm se varmaankin oli. Minulla on Jaakko Heinämäen kirja: Hans Kalm, vapaussoturi ja vaihtoehtolääkäri (se kirja oli vähän pettymys, en suosittele, ei tullut mitään uutta tietoa), mutta siinä kerrotaan tästä Harmoisten sairaalan murhista. Valkoisten partio tappoi sotasairaalaan punaisia 11, ehkä myös lisäksi yksi naissairaanhoitaja.
Joka tapauksessa hiihtojoukkoa johti vääpeli Gyllenbögel. Kuhmoisissa kiertävän sitkeän huhun mukaan joukossa olisi ollut mukana itse Lauri Pihkala.
Mene ja tiedä, mutta joka tapauksessa Kalmilla ei ollut ampumisen kanssa mitään muuta tekemistä kuin että joukko kuului hänen pataljoonaansa. Ampumiskäskyä tässä Ruotsissa ministeritasolla tutkintavaatimuksia herättäneessä joukkomurhassa hän ei kuitenkaan ole voinut antaa.
Kalm on yhdistetty sikäli virheellisesti tapahtumaan, että nelosehto toteutunee.
@StepanRudanskij heitto piruista oli ensimmäinen oikeaan osunut. Kohteliaaseen tapaansa hän ei vain halunnut heti viedä muilta pohtimisen iloa.
Minusta kuitenkin Stepan ansaitsee jatkaa. Jos hän ei jatka, minulla on kysymys mielessä. Mitä mieltä veljet tästä?
 
Kalm se varmaankin oli. Minulla on Jaakko Heinämäen kirja: Hans Kalm, vapaussoturi ja vaihtoehtolääkäri (se kirja oli vähän pettymys, en suosittele, ei tullut mitään uutta tietoa), mutta siinä kerrotaan tästä Harmoisten sairaalan murhista. Valkoisten partio tappoi sotasairaalaan punaisia 11, ehkä myös lisäksi yksi naissairaanhoitaja.
Joka tapauksessa hiihtojoukkoa johti vääpeli Gyllenbögel. Kuhmoisissa kiertävän sitkeän huhun mukaan joukossa olisi ollut mukana itse Lauri Pihkala.
Mene ja tiedä, mutta joka tapauksessa Kalmilla ei ollut ampumisen kanssa mitään muuta tekemistä kuin että joukko kuului hänen pataljoonaansa. Ampumiskäskyä tässä Ruotsissa ministeritasolla tutkintavaatimuksia herättäneessä joukkomurhassa hän ei kuitenkaan ole voinut antaa.
Kalm on yhdistetty sikäli virheellisesti tapahtumaan, että nelosehto toteutunee.
@StepanRudanskij heitto piruista oli ensimmäinen oikeaan osunut. Kohteliaaseen tapaansa hän ei vain halunnut heti viedä muilta pohtimisen iloa.
Minusta kuitenkin Stepan ansaitsee jatkaa. Jos hän ei jatka, minulla on kysymys mielessä. Mitä mieltä veljet tästä?

Jatka ihmeessä kysymyksellä. Minulla oli kanssa kysymys mielessä, mutta vaatii muotoilua vielä. Vastauksenkin jo unohdin.:D
 
No mikäpäs siinä.

Haetaan maamme nykyisten rajojemme sisäpuolella olevaa suomalaista sotamuistomerkkiä, jonka juurella on takuuvarmasti oltu tuliasemissa ja tulitettu vihollista verisessä taistelussa, joka ei ollut mikään lyhytkestoinen kahakka. Vastaukseksi ei kelpaa sellainen muistomerkki, jonka ympärillä olevilla alueilla on taisteltu, tai jonka kautta rintamalinja on kulkenut.
Tuliasema juuri siinä paikassa tulee olla perusteltavissa.

Vastauksia voi olla useita, onkin mielenkiintoista nähdä mitä tulee tarjolle, mutta minulla on yksi tietty mielessä.
 
Back
Top