Kysymys- ja vastaustopiikki

Hah. Tuurilla ne laivatkin seilaa :p.

Saksalaiset ovat insinöörikansaa senhän me kaikki tiedämme.
WWII:n aikanahan saksalaiset insinöörit keksivät ja kehittelivät kaikenlaista, laidasta laitaan.
Yksi kehitetty tuote oli aurinkolasit tiettyä käyttötarkoitusta varten :cool:.
Varsinkin sukellusveneen tähystäjät käyttivät tietyn mallisia aurinkolaseja (veikkaan, että muitakin käyttäjiä oli).
Mikä piirre/ominaisuus noissa aurinkolaseissa oli, että varsinkin tähystäjät niitä käyttivät?

Polarisointi on tietysti ehdoton etu noissa olosuhteissa. Pitkään tunnettu ja käytetty idea erilaisissa tutkimuslaitteissa, mutta ei ollut helppoa toteuttaa laajemmille pinnoille ennenkuin jodi-vinyyli -rakenteiset polarisoivat kalvot saatiin kehitettyä.
 
Polarisointi on tietysti ehdoton etu noissa olosuhteissa. Pitkään tunnettu ja käytetty idea erilaisissa tutkimuslaitteissa, mutta ei ollut helppoa toteuttaa laajemmille pinnoille ennenkuin jodi-vinyyli -rakenteiset polarisoivat kalvot saatiin kehitettyä.
Polaroid ei tullut mulle mieleenkään.
Hyvä vastaus tämäkin, mutta ei ole se mitä haetaan.
 
Nyt just ei keksi mitään, eli jos jollakin on kysymys, niin ottakoon vuoron. Koetan katsella jotain, jos muuta ei ilmene.
 
Nyt just ei keksi mitään, eli jos jollakin on kysymys, niin ottakoon vuoron. Koetan katsella jotain, jos muuta ei ilmene.
Jos laitan nopean U-boot teemaisen tähän rillien perään...

Sukellusveneiden pahimpia vihollisia ovat hävittäjät sekä lentokoneet, mutta veneitä on uponnut myös oudommista syistä. Ainakin yhden sukellusveneen kohtaloksi koitui kapteenin liiallinen mukavuudenhalu. Nimeä alus ja kapteeni.
 
Jos laitan nopean U-boot teemaisen tähän rillien perään...

Sukellusveneiden pahimpia vihollisia ovat hävittäjät sekä lentokoneet, mutta veneitä on uponnut myös oudommista syistä. Ainakin yhden sukellusveneen kohtaloksi koitui kapteenin liiallinen mukavuudenhalu. Nimeä alus ja kapteeni.

U-1206.
 
Jos laitan nopean U-boot teemaisen tähän rillien perään...

Sukellusveneiden pahimpia vihollisia ovat hävittäjät sekä lentokoneet, mutta veneitä on uponnut myös oudommista syistä. Ainakin yhden sukellusveneen kohtaloksi koitui kapteenin liiallinen mukavuudenhalu. Nimeä alus ja kapteeni.

Ei kait tämä ole se painevessajuttu jossa saksalainen sukellusveneen kapteeni tumpeloi painevessan kanssa niin, että lopulta koko sukellusvene upposi tapahtumien seurauksena?
Tämä kysymys on ollut jo kahdesti tässä vitjassa (WC jutut kiinnostaa aina :D)
 
Jos laitan nopean U-boot teemaisen tähän rillien perään...

Sukellusveneiden pahimpia vihollisia ovat hävittäjät sekä lentokoneet, mutta veneitä on uponnut myös oudommista syistä. Ainakin yhden sukellusveneen kohtaloksi koitui kapteenin liiallinen mukavuudenhalu. Nimeä alus ja kapteeni.

UB-85 WWI Gunther Krecht

Kapteenin lämmitin upotti aluksen. Herra väitti uppoamisen syyn olleen merihirviö.

Marine engineers from Scottish Power found the wreck of UB-85 when they were laying underground cables
 
UB-85 WWI Gunther Krecht

Kapteenin lämmitin upotti aluksen. Herra väitti uppoamisen syyn olleen merihirviö.

Marine engineers from Scottish Power found the wreck of UB-85 when they were laying underground cables
Oikein! Kyseessä juuri tämä ensimmäisen maailmansodan alus. Aluksen kapteeni Krecht halusi sähkölämmittimen omaan hyttiinsä, ja ainoa paikka mistä sai tarvittavaa sähkövirtaa löytyi aluksen tornista. Kaapelit vedettiin sitten sieltä luukun kautta läpi, jolloin luukkuun ei saanut täydellistä tiiviyttä. Kun alus oli suorittamassa tehtävää Irlanninmerellä huhtikuun 30, 1918, havaittuaan vihollisaluksia Krecht määräsi aluksen sukeltamaan. Aluksen tornin ulommainen luukku ei kuitenkaan sulkeutunut kunnolla, ja kun hänen lämpöpatterin johdot pitivät seuraavaa luukkua aluksen komentokeskukseen myös auki, katastrofi oli valmis. Vuotoa ei saatu tukittua ja aluksen akut alkoivat kastua. Kapteeni päätti tyhjentää ballastin ja tehdä hätänousun pintaan, koska muut vaihtoehdot olivat joko hukkuminen tai myrkytys märistä akuista syntyvään kloorikaasuun. Koko aluksen miehistö selvisi ja jäi sotavangiksi, alus itse makaa hyvässä kunnossa 100m syvyydessä kuten yllä olevasta kaikuluotaimen kuvasta hyvin näkyy. Kapteeni selitteli merihirviön upottaneen aluksen, jotta hänen oma syyllisyys ei paljastuisi. Loppujen lopuksi melko onnellinen päätös sotaan tämän sukellusveneen miehistölle.

Aluksen tyyppi oli UB-III, jonka jatkokehityksen kaari kulki Suomenkin kautta Vetehinen-luokan sukellusveneissä, ja loppui Saksan toisen maailmansodan perustyökaluun, VII-tyyppiin.

Inscout jatkaa...
 
Oikein! Kyseessä juuri tämä ensimmäisen maailmansodan alus. Aluksen kapteeni Krecht halusi sähkölämmittimen omaan hyttiinsä, ja ainoa paikka mistä sai tarvittavaa sähkövirtaa löytyi aluksen tornista. Kaapelit vedettiin sitten sieltä luukun kautta läpi, jolloin luukkuun ei saanut täydellistä tiiviyttä. Kun alus oli suorittamassa tehtävää Irlanninmerellä huhtikuun 30, 1918, havaittuaan vihollisaluksia Krecht määräsi aluksen sukeltamaan. Aluksen tornin ulommainen luukku ei kuitenkaan sulkeutunut kunnolla, ja kun hänen lämpöpatterin johdot pitivät seuraavaa luukkua aluksen komentokeskukseen myös auki, katastrofi oli valmis. Vuotoa ei saatu tukittua ja aluksen akut alkoivat kastua. Kapteeni päätti tyhjentää ballastin ja tehdä hätänousun pintaan, koska muut vaihtoehdot olivat joko hukkuminen tai myrkytys märistä akuista syntyvään kloorikaasuun. Koko aluksen miehistö selvisi ja jäi sotavangiksi, alus itse makaa hyvässä kunnossa 100m syvyydessä kuten yllä olevasta kaikuluotaimen kuvasta hyvin näkyy. Kapteeni selitteli merihirviön upottaneen aluksen, jotta hänen oma syyllisyys ei paljastuisi. Loppujen lopuksi melko onnellinen päätös sotaan tämän sukellusveneen miehistölle.

Aluksen tyyppi oli UB-III, jonka jatkoversio on toisen maailmansodan perustyökalu VII-tyypin U-boot.

Inscout jatkaa...

Jatketaan.

Tällä palstalla on paljon käsiasespesialisteja joten seuraava varsinkin heitä ajatellen:).

Kuten tiedetään, todellinen uuberkommando vaihtaa lipasta nykyään sekunnissa ja AR-sukuisissa aseissa nanosekunnissa. Menneinä aikoina aseen lataamisnopeus oli kuitenkin vielä merkittävämmässä roolissa.

30-vuotisesta sodasta on käytössä monia kirjallisia lähteitä eräästä suositusta tekniikasta lataamisen nopeuttamiseksi. Muutamia vuosia sitten löydettiin kiistaton todiste siitä, että kertomukset ovat olleet totta.

Mikä oli käytetty tekniikka ja miten sen todenperäisyys on pystytty osoittamaan?
 
Back
Top