Lähimaksaminen ja käteisen tulevaisuus

Käytätkö lähimaksamista?

• Kyllä

Ääniä: 60 78.9%
  • En

Ääniä: 16 21.1%

• Äänestäjiä yhteensä
    76
Hyvä ajatus, osaako joku kertoa miksei Euroopassa ole omaa korttia jolla voisi ostoksensa maksaa? Tätä voisi myydä kuluttajille halvempaan hintaan esim. (Tosin pankkien kulta-asiakkaille kortit ei taida juuri maksaakaan..)

Itse näen tuollaisen erillisen lompakon turhan vaivalloisena jatkuvaan käyttöön, hätävarana ok.

Joku Paypalin vastine siis tuo digilompakko?

Ot: hauska ketju, kun n. puolet tähän kirjoittaneista bännätty 😅

Hyvä ajatus, osaako joku kertoa miksei Euroopassa ole omaa korttia jolla voisi ostoksensa maksaa? Tätä voisi myydä kuluttajille halvempaan hintaan esim. (Tosin pankkien kulta-asiakkaille kortit ei taida juuri maksaakaan..)

Itse näen tuollaisen erillisen lompakon turhan vaivalloisena jatkuvaan käyttöön, hätävarana ok.

Joku Paypalin vastine siis tuo digilompakko?

Ot: hauska ketju, kun n. puolet tähän kirjoittaneista bännätty 😅
Koska Visa ja MasterCard ovat säännönmukaisesti ostaneet varteenotettavaksi kilpailijaksi katsottavat kortit (esim. Eurocard) pois kilpailemasta. Ongelmaksihan tuossa nähdään se, että korttiyhtiöt ottavat siivun jokaisesta maksusta, joka siis vie rahaa ulos euroalueelta. Toki tuossa puhutaan järjestelmien kaatumisesta yms. huoltovarmuudesta, mutta itse pidän sitä puhtaana savuverhona. Maksu kiertää niin monen systeemin kautta että korttiyhtiöiden järjestelmän sijainti ei juurikaan vaikuta sen luotettavuuteen.

Tuollaisen erillisen lompakon toimivuuteen en minäkään usko. Sellaisia on pyrkinyt markkinoille ennenkin, eivätkä ne ole kestäneet pitkään. Suoraan tililtä/kortilta siirron tekevät sovellukset (MobilePay yms) ovat kyllä saavuttaneet yleisen suosion. Homma taitaa olla tuollaista kiemurtelua, koska komissio ei halua näyttää siltä että se puuttuu markkinoiden vapaaseen toimintaan. Vaikka haluaakin siihen puuttua pakottamalla kaupat tukemaan EU-maksutapaa. Pankeille ei haluta samaa pakkoa jostain syystä, joten ainoa tapa on siirtää raha pankkien ulkopuolelle tuollaiseen "lompakkoon."

Kun tämä kerran on ruudullani avoinna, niin mainitaan vielä lähimaksamisen vuodenvaihteessa alkanut uutuus, jota ei ole vielä tässä ketjussa mainittu. Nyt lähimaksulla alkaa voida maksaa yli 50 euronkin summia. Jos pääte on täysin ajan tasalla, niin se vain kysyy PIN-koodin eikä korttia tarvitse laittaa laitteeseen. Samoin pääte voi kysyä PIN-koodin vaikka maksu olisikin ollut alle 50 euroa. Tietysti jonkin aikaa saattaa osua eteen sellainenkin pääte, joka ei uutta systeemiä ymmärrä. Silloin se vain pyytää syöttämään kortin, niin kuin homma on ennenkin toiminut.

Kun tämä kerran on ruudullani avoinna, niin mainitaan vielä lähimaksamisen vuodenvaihteessa alkanut uutuus, jota ei ole vielä tässä ketjussa mainittu. Nyt lähimaksulla alkaa voida maksaa yli 50 euronkin summia. Jos pääte on täysin ajan tasalla, niin se vain kysyy PIN-koodin eikä korttia tarvitse laittaa laitteeseen. Samoin pääte voi kysyä PIN-koodin vaikka maksu olisikin ollut alle 50 euroa. Tietysti jonkin aikaa saattaa osua eteen sellainenkin pääte, joka ei uutta systeemiä ymmärrä. Silloin se vain pyytää syöttämään kortin, niin kuin homma on ennenkin toiminut.

Jännästi Google walletilla tai Apple paylla tämänkin on voinut ohittaa jo vuosia. Puhelin pitää avata, mutta sen jälkeen se vilautetaan lähimaksupäätteelle ja pin-koodia ei koskaan kysytä summasta riippumatta. Lukitus tosiaan avataan, mutta tuo on paljon nopeampi prosessi kuin koodin näpyttely. Toimii kaikissa lähimaksupäätteissä, mutta ei kaikilla korteilla eikä boonuspalleroitakaan taida automaattisesti kertyä.

Taas sai todeta kaupassa, että käteinen on kingi. Pankit kuulemma reistailleet koko päivän ja kortit yms. eivät toimineet maksaessa. Automaatista saa silti nostettua rahaa. Yöllä ei Paytrailkään toiminut.

Taas sai todeta kaupassa, että käteinen on kingi. Pankit kuulemma reistailleet koko päivän ja kortit yms. eivät toimineet maksaessa. Automaatista saa silti nostettua rahaa. Yöllä ei Paytrailkään toiminut.
Sama mieltä.
Muistiongelmat lisääntyvät kun elinikä kasvaa, se vielä puutuisi että ikääntyneitä kiusataan kaikki maailman pin kodeilla ja stressi iäkkäille varsinkin valtava.

Pankkikorttien toiminnassa on tasaiseen tahtiin katkoksia kassoilla. Useinmiten juuri Nordean korteissa. Nordea on sekä Suomessa, että Ruotsissa merkittävä pankki, joten ei tarvita paljoa mielikuvitusta, mistäpäin pankkien häirintä tulee. Ei maksa vaivaa itänaapurilla häiritä jotain pikkupankkia, mutta isommat pankit, jotka toimivat sekä Suomessa, että länsinaapurissa ovat oiva kohde tehdä kiusaa.

Suomea voi odottaa käteispakko – selvitimme, mitä se tarkoittaisi​

Käteinen käy yhä harvemmassa suomalaisyrityksessä. Tekeillä oleva EU-asetus voi johtaa käteispakkoon eli käteisen olisi käytävä maksuvälineenä kaikkialla euroalueella.

Tuleeko käteispakko Suomeen? Tätä se tarkoittaa​

Suomessa lähes 40 prosenttia pitää käteistä edelleen tärkeänä maksuvälineenä. Myös suurin osa liikkeistä ja palveluista hyväksyy käteismaksamisen.

…………………….

Oikein vaan erittäin hyviä uutisia nämä Ylen ja Iltalehden jutut (y)

Minä kuulun kanssa itse siihen koulukuntaan joka käyttää pelkästään käteistä.
Pankki kortteja minulla on kaksi joita käytän lähes pelkästään pankkiautomaatilla käteisen nostamiseen.
Kyllä, ihan kaikki pyrin ostamaan käteisellä ruokakauppa ostoksista lähtien.
Niin arkielämän pienet kuin isotkin ostokset käteisellä ja kokonaisuudessaan.
Ja autonkin tankkaan vain seteliautomaateilla :salut:

Joo kyllä kyllä esim. asuntolainan lyhennykset, vastikkeet, uuden auton ostaminen yms. menevät sähköisesti tietty. Mutta nämä ovatkin eri asioita.
Tietty auton voisi ostaa käteisellä Saksasta..:unsure::sneaky:

Esim. jos olen ostamassa kaupassa x jotain ja kassalla sanotaan, että käteinen ei käy niin ostokset jäävät siihen paikkaan ja ilmoitan, että jos rahani ei täällä kelpaa niin se kelpaa aivan varmasti naapuri liikkeessä. Siinä kauppiaalle mietittävää.

Apple pay, mobil pay yms. muita turhan päiväisiä sovelluksia minulla ei puhelimessa ole.

Syyt miksi käytän käteistä:

No ensin se henkilökohtainen elikkä minua aika paljon v**uttaa jos maksava asiakas ei saa päättää millä maksutavalla hän maksaa. Eikö asiakas ole kuitenkin aika tärkeä kaupalle? Ei ilmeisesti jos raha ei kelpaa. Kelpaa sitten varmasti toisessa kaupassa.

Sitten se tärkeämpi elikkä huoltovarmuus.
Kuinka usein tämä päivänäkin on hetkiä, joskus pidempiäkin aikoja kun kortti tai muussa sähköisessä maksamisessa on katkos tai jokin häiriö. Ja silloinhan ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa käteisellä.
Ja sitten porukka jonottaa pankkiautomaateille joita vielä onneksi on suht laajasti.

Entä sitten jos sähköisen maksamisen järjestelmiin tulisi sellainen vika tai jonkin vihamielisen tahon/valtion (minkäköhän) isku joka lamauttaisi suurimman osan tai koko sähköisen maksamisen ja pidemmäksi aikaa?

Ison mittakaavan kyberisku epätodennäköinen? Kyllä.
Mahdotonta? No, eipä olleet koko pallon laajuinen pandemia ja toisaalta laaja hyökkäyssota Euroopassakaan mahdottomuuksia niin ei varmaan tämäkään.

Näinä epävakaina aikoina on siis ensiarvoisen tärkeää, että on mahdollisuus maksaa käteisellä rahalla. Ja ennen kaikkea mahdollisimman laajasti.
Ruuan, lääkkeiden ja polttoaineiden käteismaksut ja niiden hyväksyminen ovat itsestään selvää, mutta käteisen mahdollisin laaja hyväksyttävyys maksutapana on aina parempi.
Olkoot sitten vaikka se käteisen 100% hyväksyttävyys pakko/velvoite.

Olen aika EU-kriittinen ihminen, mutta hyvä huomata, että EU-komissiolta tulee järkeviäkin asetuksia. Tämä on yksi niistä (harvoista) järkevistä (y)

Ja huom! Totta kai joskus on käytettävä sähköistä maksamista.
Enemmän olen huolissani siitä, että käteisen kelpaamattomuus olisi yleistymässä liikkeissä.
Sittenhän ei ole muuta mahdollisuutta kuin säätää laki joka turvaa käteisen hyväksyttävyyden kaupankäynnin maksutapana ja käteisen nostomahdollisuudet myös mahd. laajasti.
Tässä mielessä EU-komissio on hyvällä asialla.

Eli kun tämä asetus ja laki tulee voimaan koko euroalueella niin kyllähän käteinen raha on ja pysyy myös tulevaisuudessa maksutapana. Useissa euro-maissahan jo velvoitetaan hyväksymään käteinen raha kaupankäynnissä. Ja onneksi kohta myös Suomessa.
Pitää myös muistaa se, että käteinen raha on jo pelkästään keski- ja etelä-Euroopassa (esim. Saksassa) huomattavasti yleisempi maksutapa kuin esim: Suomessa. Saksassahan suurin osa taitaa maksaa käteisellä.

Cash is King 💶💵💷💰💰!

Viimeksi muokattu:

Suomea voi odottaa käteispakko – selvitimme, mitä se tarkoittaisi​

Käteinen käy yhä harvemmassa suomalaisyrityksessä. Tekeillä oleva EU-asetus voi johtaa käteispakkoon eli käteisen olisi käytävä maksuvälineenä kaikkialla euroalueella.

Tuleeko käteispakko Suomeen? Tätä se tarkoittaa​

Suomessa lähes 40 prosenttia pitää käteistä edelleen tärkeänä maksuvälineenä. Myös suurin osa liikkeistä ja palveluista hyväksyy käteismaksamisen.

…………………….

Oikein vaan erittäin hyviä uutisia nämä Ylen ja Iltalehden jutut (y)

Minä kuulun kanssa itse siihen koulukuntaan joka käyttää pelkästään käteistä.
Pankki kortteja minulla on kaksi joita käytän lähes pelkästään pankkiautomaatilla käteisen nostamiseen.
Kyllä, ihan kaikki pyrin ostamaan käteisellä ruokakauppa ostoksista lähtien.
Niin arkielämän pienet kuin isotkin ostokset käteisellä ja kokonaisuudessaan.
Ja autonkin tankkaan vain seteliautomaateilla :salut:

Joo kyllä kyllä esim. asuntolainan lyhennykset, vastikkeet, uuden auton ostaminen yms. menevät sähköisesti tietty. Mutta nämä ovatkin eri asioita.
Tietty auton voisi ostaa käteisellä Saksasta..:unsure::sneaky:

Esim. jos olen ostamassa kaupassa x jotain ja kassalla sanotaan, että käteinen ei käy niin ostokset jäävät siihen paikkaan ja ilmoitan, että jos rahani ei täällä kelpaa niin se kelpaa aivan varmasti naapuri liikkeessä. Siinä kauppiaalle mietittävää.

Apple pay, mobil pay yms. muita turhan päiväisiä sovelluksia minulla ei puhelimessa ole.

Syyt miksi käytän käteistä:

No ensin se henkilökohtainen elikkä minua aika paljon v**uttaa jos maksava asiakas ei saa päättää millä maksutavalla hän maksaa. Eikö asiakas ole kuitenkin aika tärkeä kaupalle? Ei ilmeisesti jos raha ei kelpaa. Kelpaa sitten varmasti toisessa kaupassa.

Sitten se tärkeämpi elikkä huoltovarmuus.
Kuinka usein tämä päivänäkin on hetkiä, joskus pidempiäkin aikoja kun kortti tai muussa sähköisessä maksamisessa on katkos tai jokin häiriö. Ja silloinhan ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa käteisellä.
Ja sitten porukka jonottaa pankkiautomaateille joita vielä onneksi on suht laajasti.

Entä sitten jos sähköisen maksamisen järjestelmiin tulisi sellainen vika tai jonkin vihamielisen tahon/valtion (minkäköhän) isku joka lamauttaisi suurimman osan tai koko sähköisen maksamisen ja pidemmäksi aikaa?

Ison mittakaavan kyberisku epätodennäköinen? Kyllä.
Mahdotonta? No, eipä olleet koko pallon laajuinen pandemia ja toisaalta laaja hyökkäyssota Euroopassakaan mahdottomuuksia niin ei varmaan tämäkään.

Näinä epävakaina aikoina on siis ensiarvoisen tärkeää, että on mahdollisuus maksaa käteisellä rahalla. Ja ennen kaikkea mahdollisimman laajasti.
Ruuan, lääkkeiden ja polttoaineiden käteismaksut ja niiden hyväksyminen ovat itsestään selvää, mutta käteisen mahdollisin laaja hyväksyttävyys maksutapana on aina parempi.
Olkoot sitten vaikka se käteisen 100% hyväksyttävyys pakko/velvoite.

Olen aika EU-kriittinen ihminen, mutta hyvä huomata, että EU-komissiolta tulee järkeviäkin asetuksia. Tämä on yksi niistä (harvoista) järkevistä (y)

Ja huom! Totta kai joskus on käytettävä sähköistä maksamista.
Enemmän olen huolissani siitä, että käteisen kelpaamattomuus olisi yleistymässä liikkeissä.
Sittenhän ei ole muuta mahdollisuutta kuin säätää laki joka turvaa käteisen hyväksyttävyyden kaupankäynnin maksutapana ja käteisen nostomahdollisuudet myös mahd. laajasti.
Tässä mielessä EU-komissio on hyvällä asialla.
Olen täysin sama mieltä. Ihmiset myös jeesaa toisia, vanhuksia ja kavereita, kun ovat kipeänä. Itsekin auttanut jatkuvasti yhtä vanhusta, kunnes kuoli, moni halua elää kotona viimeisen asti, mutta apua tarvitaan, yhteisössä aina autettiin toisia, nyt tämä vähenemään päin ikävä kyllä, muttei onneksi hävinnyt kokonaan.
Kun itse nyt jäänyt yksin, jos kovasti sairas, kaveria tai naapuria pyydän hakemaan kaupasta/tai apteekista jotain, käteinen ja homma hoituu, jos en millä jaksa. Siksi minulla ja monilla tutulla on aina käteinen kotona, juuri tähän tarkoitukseen.
Kaikki eivät ole niin reippaita ruoan kotiin tilaajia. Itse en tilannut koskaan. Jaksanut hakea kaiken itse.
Huomasin kuitenkin että moni heikkokuntoisempi ja vähemmän kyvykkäämpi iäkäs silloin kun on voimat, halua itse valikoida tarjouksia, vihanneksia ja hedelmiä yms. Seurasin alueeni vanhusten kohdalla, jollekin se on jopa päivän kohokohta kun käy kaupassa itse, juttelevat toisten samanlaisten kanssa siellä kaupan aulan pöytien äärellä, johon voi käydä hakee kahvikin myymälästä. Monella samalla hoituu päivän liikuntakin ja käteinen on suosittu.

Huoltovarmuus on se juttu tässä minullakin. Enkä oikein enää luota mihinkin enää tässä maailmassa. Olen nähnyt myös kauhusta sekaisin korttinsa hukkaneita, yhdeltä hänen epäilyksensä mukaan varas taitavasti anasti kortin jo kassalla. No kadonneesta kortista tehty ilmoitus ja jäädytys, ja ihmettely kuinka reippaasti sitä ehditty käyttää heti - tämä on yksi ongelman osa, mutta jos sen lisäksi ei yhtä käteistä kotona ole, sitten ongelmia, ennen kun saat uuden kortin.

Joskus käytän sähköistä maksamista minäkin, mutta edelleen mielummin näkisin ostettava tavara ensin livenä, on ollut pettymyksia riittämmin. Sitten tulee edes takaisin pakettien pyörittelyä.

Käteinen kunniapaikalle takaisin!

Viimeksi muokattu:
Olin pitkään käteisen käyttäjä, kunnes siirryin korttimaksuihin ehkä joskus vuosituhannen vaihteessa. Täytyy sanoa, että en kyllä käteiseen siirry takaisin kuin pakon edessä. Yksi tällainen pakko on se, että työpaikan kahvikassaan pitää maksaa kolikoilla, mutta se onkin melkein ainoa paikka missä maksan käteisellä.

Viimeksi käytin käteistä kun ruuvasin asevaloa aseesta toiseen, ja se kiristysruuvin kanta on kuin tehty 10 sentin kolikolle - mitä se varmaan onkin. Myös auton renkaiden urasyvyyden tarkistaminen onnistuu hyvin 2 euron kolikolla.

Käteinen on toki huoltovarmuuden kannalta hyvä backup; mutta ei kai kukaan kompuralla tuota sähköä normaalioloissa, vaikka se onkin hyvä olla olemassa varalla. Kustannuksia käteisen käyttäminen toki lisää, ja se joka väittää että käteisellä maksaminen on nopeampaa kuin kortilla, on varmaan vähän irtaantunut todellisuudesta.

Melkein kaikki maksut menevät nykyään digitaalisesti, oli se sitten verkkopankki tai puhelimella maksu kaupan kassalla. Mutta käteistä pitäisi ehdottomasti käyttää enemmän, Orwellilainen yhteiskunta on hyvin lähellä jos kaikki raha liikkuu sähköisesti. Ai kävit tässä kaupassa? Ostit nämä tuotteet?

Ainakin jos on huolissaan korttimaksujen myötä yksityisyyden suojan kapenemisesta, pitää ensimmäisenä heivata kaikki kanta-asiakkuusohjelmat, bonuskortit ym. Netistä ei pidä ostaa myöskään mitään. Samoin kannattaa lopettaa kaikki somen käyttäminen ja ylipäätään kaikki nettisurffailu tapahtuu VPN-yhteyden kautta.

Ainakin jos on huolissaan korttimaksujen myötä yksityisyyden suojan kapenemisesta, pitää ensimmäisenä heivata kaikki kanta-asiakkuusohjelmat, bonuskortit ym. Netistä ei pidä ostaa myöskään mitään. Samoin kannattaa lopettaa kaikki somen käyttäminen ja ylipäätään kaikki nettisurffailu tapahtuu VPN-yhteyden kautta.
Yksityisyyden suoja on toki yksi asia, mutta ainakin käteisen kanssa on vaihtoehtoja. Etukorttia ei tarvitse näyttää, lahjakortteja voi ostaa. Jos jokainen euro on digitaalinen, ne eivät sitten tietyssä pisteessä enää siirry toimijoille joita valtiollinen koneisto ei suosi. Jokainen voi miettiä skenaarioita.

Olin pitkään käteisen käyttäjä, kunnes siirryin korttimaksuihin ehkä joskus vuosituhannen vaihteessa. Täytyy sanoa, että en kyllä käteiseen siirry takaisin kuin pakon edessä. Yksi tällainen pakko on se, että työpaikan kahvikassaan pitää maksaa kolikoilla, mutta se onkin melkein ainoa paikka missä maksan käteisellä.

Viimeksi käytin käteistä kun ruuvasin asevaloa aseesta toiseen, ja se kiristysruuvin kanta on kuin tehty 10 sentin kolikolle - mitä se varmaan onkin. Myös auton renkaiden urasyvyyden tarkistaminen onnistuu hyvin 2 euron kolikolla.

Käteinen on toki huoltovarmuuden kannalta hyvä backup; mutta ei kai kukaan kompuralla tuota sähköä normaalioloissa, vaikka se onkin hyvä olla olemassa varalla. Kustannuksia käteisen käyttäminen toki lisää, ja se joka väittää että käteisellä maksaminen on nopeampaa kuin kortilla, on varmaan vähän irtaantunut todellisuudesta.

Ei käteinen se nopein tapa maksaa ole, mutta varmin kyllä on.

YJT sanoit, että siirryit vuosituhannen vaihteen jälkeen pitkälti kortti maksamiseen?
Eikö näiden parin vuosikymmenen aikana sinulle ole tullut eteen tilannetta, että korttipäätteet (sähköinen maksaminen) ei ole toiminut? Eli sähköiset maksupäätehäiriöt ovat mahdollisia.
Onko ostokset jääneet siihen vai oletko kuitenkin maksanut käteisellä?

Tätä juuri tarkoitan. Normaalioloissakin näitä tilanteita on.
Esimerkiksi:

Flow-festivaaliikin kehotettiin nostamaan käteistä.

Mitäs sitten jos sähköistenmaksupäätteiden häiriöt kestäisivätkin pidemmän aikaa?

Ja se minkä sinäkin mainitsit niin huoltovarmuuden kannalta käteinen raha on aivan olennainen osa.

Ja edelleen, erittäin hyvä tämä EU-komission asetus siitä, että käteinen raha on täysin laillinen maksutapa ja loppupeleissä se pakko hyväksyä kaupankäynnissä maksuna.
Jos ei muuten niin sitten lainsäädännöllä määrätään.

Joo, kuten itsekin mainitsin niin huoltovarmuuden kannalta käteinen on hyvä olla olemassa. En kuitenkaan tuota sähköä normaalioloissa kompressorilla, vaan käytän sähköverkkoa vaikka sähkönjakelussa esiintyykin aika ajoin häiriöitä.

En siis vastusta käteisen käyttämistä; kunhan vain totesin että korttimaksaminen on parempi tapa. Eikä se käteisen käyttäminenkään mitenkään varmaa ole; täälläkin on todettu että jos kassapääte ei toimi niin maksaminen ei onnistu edes rahalla. Lisäksi käteisaikana kävi välillä niin, että en ollut nostanut tarpeeksi käteistä tai en ollut muistanut käydä automaatilla, ja osa ostoksista jäi ostamatta, vaikka rahaa olisikin tilillä. Tai sitten piti erikseen lähteä hakemaan rahaa.

Korttimaksuissa on tosiaan aika ajoin todettu häiriöitä; aika usein tuntuvat kohdistuvan Nordeaan tai Visa electroniin. En muista, että omalle kohdalle olisi montaakaan kertaa osunut ongelmia.

Leikitään ajatuksella että korttimaksuhommelit menee vaikka viikoksi tilttiin. Muutenkin kaikenlaiset verkkopankki ja rahoitukseen liittyvät asiat ovat enempi vähempipois pelistä. Ottokoneita on karsittu aika paljon, joten niillä vähillä koneilla on jonoa. Siinäpä on hyvä tilaisuus "pienellä jengillä" kampittaa vanhuksia kun köpöttelevät pois koneelta eläke nostettuna.
Koska tilanne tuli yllärinä, koneista loppuu setelit aika nopeaan. Ei hätää, kaupan kassalta saa nostaa. Ehkä saa jos sitä riittää,

Mitäs jos pitäisi hakea vaikka auto korjaamolta, tehty parin tonnin remppa. Ei toimi kortit, verkkopankit, rahoitukset, käteistä ei ole. Hupsista.

Joidenkin liikkeiden johtajat repivät hiuksiaan kun viikon jälkeen on kassassa tolkuttomasti käteistä, kymmeniä tuhansia, joita ei saa siirrettyä pankkiin koska pankki ei ole auki kuin ajanvarauksella, seuraava aika 2kk päästä, eikä tuollaisia summia missään kirjekuoressa voi pudottaa "yösäilöön". Ja selvityskin pitäisi tehdä mistä moiset rahat ovat peräisin.Vakuutusyhtiö sanoo että koska noin paljon käteistä niin tarvii kassakaapin spekseillä xy, muuten ei korvata vahingon sattuessa.Toimitusaika 6kk. Ainoa valmistaja Italiassa. Etumaksu 50% koska valmistetaan tilauksesta.

Lämmityskattila sanoo joulukuun 1 että "en haluu enään lämmittää", eihän siinä mitään, soitto asiantuntevaan lämmitysfirmaan ja ja kas, viisinumeroinen kustannusarvio koska 60v putket murenee kun katsookin ilkeästi. Mites maksupuoli? Olisko perämettiä tai kelomökkiä lapissa?

Sitä yritän sanoa että normaalit päivittäiset ostokset voi hoitaa käteisellä, ei muuta. Kusessa ollaan jos tuommoinen tilanne tulee.

Just sitä

Mä en kyllä lämpene pakolle. Voisin kuvitella, että niinkin triviaali asia kuin kahvikupillisen osto olisi sellainen, ettei siihen tarvita valtion puuttumista, mutta pieleen meni. En näe syytä sille miksei kauppais saisi itse määritellä hyväksymiään maksutapoja.

Huoltovarmuus on vähän sellainen suomalainen hokkupokkus millä perustellaan aivan kaikkea kengurunlihasta kuumailmapalloihin ja millä aina vaaditaan valtion nänniä imettäväksi sekä verorahojen kaatosadetta. Ikävä tosiasia on, ettei se seteli taskussani tuo sähköä kassapäätteeseen. Aika moni kassajärjestelmä ei toimi ilman edes nettiyhteyttä vaikka valot kaupassa palaisivatkin. Tietysti sellaisessa tilanteessa siitä on apua, jos vaikka jonkin tietyn pankin järjestelmät ovat joutuneet palvelunestohyökkäyksen tai Nordean asiakaspalvelun tai proggressiivise päivityskohtauksen kohteeksi, mutta näissäkin tilanteissa usein luottokortit toimivat.

Käteisenkään käsittely ei tule ilmaiseksi ja esmes oma ampumaseurani on luopunut käteiskassasta ja ratamaksut kerätään nykään Zettlellä. Sen kertyvän pikkukolikkovuoren tilittäminen kun oli aina oma ongelmansa eikä sen ronttaaminen mukana ollut mitenkään herkkua.

Käteiseen liittyy myös turvallisuusnäkökulma. Sitä on suhteellisen houkuttelevaa ja helppoa ryöstää enkä moiti jotain pikkukioskia siitä ettei tämä halua tehdä itsestään houkuttelevampaa murron tai jopa ryöstön kohdetta.

Kannan itse aina muutamaa kymppiä pikkurahaa mukana vähän kaiken varalta, lisäksi yliopiston kiltahuoneilla yleensä kahvikassaan käy vain käteinen, samaten oman kiltani juoma-automaattiin. Muutoin arjessa sitä tarvitsee harvoin. Kannatan siis käteisen käyttömahdollisuutta, mutten velvollisuutta ottaa sitä vastaan. Kauppias itse päättäköön onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä, hän kai oman bisneksensä paremmin tuntee kuin valtio.

Ehkä sellainen paikka missä käteisen vastaaonttovelvollisuutta voisi jotenkin ehkä perustella, on julkinen liikenne eli käytännössä lähinnä bussit, siinä voi joutua kansalainen vähän kohtuuttomaan paikkaan jos Nordealle tulee proggressiivinen hetki juuri ennen viimeisen yöbussin lähtöä. Tosin olen vahingossa mennyt vasta muutaman kerran pummilla, sillä Nobinan kortinlukijat eivät näytä matkakortilla jäljellä oelvien matkojen määrää joten aidosti luulin lukijan olevan tiltissä (varsinkin kun virheilmoitus on "kortti vanhentunut" vaikka käytän sarjalippua enkä kuukausikorttia) ja kuski on aina päästänyt vain kyytiin eli ehkä tämäkään ei ole vallan ylitsepääsemätön ongelma.

En ole myöskään ihan vakuuttunut käteisen olevan edes katoamassa mihinkään. Sen ahkerimpia käyttäjiä ovat eläkeläiset eli vauraimmat ikäluokat, jotka kuluttavat paljon palveluita joten kyllä kaupalla on vahva kannustin ottaa heidän rahansa vastaan

Back