Suomea voi odottaa käteispakko – selvitimme, mitä se tarkoittaisi
Käteinen käy yhä harvemmassa suomalaisyrityksessä.
Tekeillä oleva EU-asetus voi johtaa käteispakkoon eli käteisen olisi käytävä maksuvälineenä kaikkialla euroalueella.
Käteinen käy yhä harvemmassa suomalaisyrityksessä. Tekeillä oleva EU-asetus voi johtaa käteispakkoon eli käteisen olisi käytävä maksuvälineenä kaikkialla euroalueella.
yle.fi
Tuleeko käteispakko Suomeen? Tätä se tarkoittaa
Suomessa lähes 40 prosenttia pitää käteistä edelleen tärkeänä maksuvälineenä. Myös suurin osa liikkeistä ja palveluista hyväksyy käteismaksamisen.
Suomessa lähes 40 prosenttia pitää käteistä edelleen tärkeänä maksuvälineenä. Myös suurin osa liikkeistä ja palveluista hyväksyy käteismaksamisen.
www.iltalehti.fi
…………………….
Oikein vaan erittäin hyviä uutisia nämä Ylen ja Iltalehden jutut
Minä kuulun kanssa itse siihen koulukuntaan joka käyttää pelkästään käteistä.
Pankki kortteja minulla on kaksi joita käytän lähes pelkästään pankkiautomaatilla käteisen nostamiseen.
Kyllä, ihan kaikki pyrin ostamaan käteisellä ruokakauppa ostoksista lähtien.
Niin arkielämän pienet kuin isotkin ostokset käteisellä ja kokonaisuudessaan.
Ja autonkin tankkaan vain seteliautomaateilla
Joo kyllä kyllä esim. asuntolainan lyhennykset, vastikkeet, uuden auton ostaminen yms. menevät sähköisesti tietty. Mutta nämä ovatkin eri asioita.
Tietty auton voisi ostaa käteisellä Saksasta..

Esim. jos olen ostamassa kaupassa x jotain ja kassalla sanotaan, että käteinen ei käy niin ostokset jäävät siihen paikkaan ja ilmoitan, että jos rahani ei täällä kelpaa niin se kelpaa aivan varmasti naapuri liikkeessä. Siinä kauppiaalle mietittävää.
Apple pay, mobil pay yms. muita turhan päiväisiä sovelluksia minulla ei puhelimessa ole.
Syyt miksi käytän käteistä:
No ensin se henkilökohtainen elikkä minua aika paljon v**uttaa jos maksava asiakas ei saa päättää millä maksutavalla hän maksaa. Eikö asiakas ole kuitenkin aika tärkeä kaupalle? Ei ilmeisesti jos raha ei kelpaa. Kelpaa sitten varmasti toisessa kaupassa.
Sitten se tärkeämpi elikkä
huoltovarmuus.
Kuinka usein tämä päivänäkin on hetkiä, joskus pidempiäkin aikoja kun kortti tai muussa sähköisessä maksamisessa on katkos tai jokin häiriö. Ja silloinhan ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa käteisellä.
Ja sitten porukka jonottaa pankkiautomaateille joita vielä onneksi on suht laajasti.
Entä sitten jos sähköisen maksamisen järjestelmiin tulisi sellainen vika tai jonkin vihamielisen tahon/valtion (minkäköhän) isku joka lamauttaisi suurimman osan tai koko sähköisen maksamisen ja pidemmäksi aikaa?
Ison mittakaavan kyberisku epätodennäköinen? Kyllä.
Mahdotonta? No, eipä olleet koko pallon laajuinen pandemia ja toisaalta laaja hyökkäyssota Euroopassakaan mahdottomuuksia niin ei varmaan tämäkään.
Näinä epävakaina aikoina on siis ensiarvoisen tärkeää, että on mahdollisuus maksaa käteisellä rahalla. Ja ennen kaikkea mahdollisimman laajasti.
Ruuan, lääkkeiden ja polttoaineiden käteismaksut ja niiden hyväksyminen ovat itsestään selvää, mutta käteisen mahdollisin laaja hyväksyttävyys maksutapana on aina parempi.
Olkoot sitten vaikka se käteisen 100% hyväksyttävyys pakko/velvoite.
Olen aika EU-kriittinen ihminen, mutta hyvä huomata, että EU-komissiolta tulee järkeviäkin asetuksia. Tämä on yksi niistä (harvoista) järkevistä
Ja huom! Totta kai joskus on käytettävä sähköistä maksamista.
Enemmän olen huolissani siitä, että käteisen kelpaamattomuus olisi yleistymässä liikkeissä.
Sittenhän ei ole muuta mahdollisuutta kuin säätää laki joka turvaa käteisen hyväksyttävyyden kaupankäynnin maksutapana ja käteisen nostomahdollisuudet myös mahd. laajasti.
Tässä mielessä EU-komissio on hyvällä asialla.