Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tietääkö kukaan miten isot nuo varastot on ? Jos 90% täynnä niin päästäänkö sillä talven yli Saksassa. Toki vaikea ehkä laskea, kun kaasua toki muista maista tulee koko talven ajan. Onkohan tässä hyvässä kehityksessä syy miksi tuntuu, että Saksan kivekset on laskeutuneet ...
 
Tietääkö kukaan miten isot nuo varastot on ? Jos 90% täynnä niin päästäänkö sillä talven yli Saksassa. Toki vaikea ehkä laskea, kun kaasua toki muista maista tulee koko talven ajan. Onkohan tässä hyvässä kehityksessä syy miksi tuntuu, että Saksan kivekset on laskeutuneet ...
Jostain muistan lukeneeni, että täydet varastot vastaavat n. 3 kk kulutusta mutta ei Saksa tule kuluttamaan niin paljoa kaasua tänä talvena eli varmaan todellisuudessa lähemmäs 4 kk ja edelleen saavat muuta reittiä kaasua hankittua (LNG plus putkikaasun kuljetus kauempaa Saksaan).
 
Eli Kiina puuhailee Kirgistanin ja Uzbekistanin kanssa rautatieyhteyttä joka kiertää kokonaan Venäjän alueen. Tämähän on suoraa myrkkyä Putlerin keittoon, koska heiltä jäisi transito rahat saamatta, se lähentää Eurooppaa, Turkkia ja Kiinaa se erityisesti vahvistaa noiden eteläisten naapurivaltioiden elinvoimaisuutta (Uzb. & Kirg.). Tietenkin kaikki muut paitsi Venäjä hyötyvät useita päiviä lyheymmästä junakuljetusmahdollisuudesta Euroopan ja Kiinan välillä, mutta se ei ole homman pihvi vaan se, että Venäjän limaiset sormet eivät enää pääse kosketuksiin noiden kuljetusten kanssa. Voivat ns. pitää tunkkinsa.
Pihvi on rahdin siirtyminen pois örkkien valvonnasta. Yksi vipuvarsi pois työkalupakista. Mutta ei Kiina tuota hyvää hyvyyttää suunnittele. Tarkoitus on saada lisää kiinalaisia lähiulkomaista. Noilla mailla on tarkan pelin paikka, jotta eivät vain päädy uuden isännän lemmikeiksi. Helppo veikata, että tuolla asetellaan jälleen paria kiinalaista velkaloukkua infra-hankkeiden varjolla. Esimerkkejä löytyy Afrikasta. Se on sitä uutta silkkitietä.
 
Mutta Putlerin ruplat kyllä kelpasivat. Ja Ahon mukaan Spermapankissa mukanaolo kannatti, koska hän halusi olla vaikuttamassa siellä juuri siihen ettei Venäjä lähde sodan tielle.



– Kaikki Venäjää vähänkään ymmärtävät ajattelivat, ettei Venäjä lähde tällaiseen sotaan. Itsekin kuuluin niihin. Sotaa pidettiin järjettömänä, koska Venäjä ei saavuta sillä mitään.

– Sota alkoi siitä huolimatta. Se oli yllätys ja olin väärässä sen suhteen. Siinä olin oikeassa, että Venäjä ei voi sodalla voittaa mitään. Suuruus ei ole palaamassa, jos tavoitteena oli Venäjän suuruuden palauttaminen.
 
Tietääkö kukaan miten isot nuo varastot on ? Jos 90% täynnä niin päästäänkö sillä talven yli Saksassa. Toki vaikea ehkä laskea, kun kaasua toki muista maista tulee koko talven ajan. Onkohan tässä hyvässä kehityksessä syy miksi tuntuu, että Saksan kivekset on laskeutuneet ...

Jossain oli tilasto, jossa oli EU:n varastojen koot, täyttöprosentit ja arvio mihin asti riittävät. Saksa muistaakseni selviäisi helmi- maaliskuun vaihteeseen 90% varastoilla.
Heikoin oli Portugali, joka 100% varastoilla selviää jouluun...
 
Olisiko tässä huhussa mm osasyy Moskovan pörssipaniikkiin. Toki pörssikurssit olleet keinotekoisia jo pitkään, mutta yleisellä tasolla Nabiullina on onnistunut erinomaisesti Venäjän talouden vakauttamisessa läpi eri menneiden ja nykyisen kriisin. Tilalle joku jeesmies/nainen niin se on menoa sitten lopullisesti.

 
Venäläiset purkavat Helsingissä vuonna 1974 rakennetun jäänmurtajan varaosiksi, jotta vuonna 1976 rakennettu sisaralus pysyisi liikenteessä. Samassa yhteydessä puhutaan kuuden 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa rakennetun jäänmurtajan elinkaaren pidentämisestä jopa 15 vuodella vaihtamalla vanhat pääkoneet ja järjestelmät, joihin ei enää saa varaosia lännestä, uusiin venäläisvalmisteisiin.


Nuo Wärtsilän rakentamat jäänmurtajat ovat kyllä todiste suomalaisen laivanrakennuksen laadusta: alukset ovat olleet kovassa käytössä jo yli 40 vuotta selviten niin Neuvostoliiton hajoamisesta kuin Venäjän 90-luvun haasteista. Niin ikään rivien välistä voi lukea, kuinka Venäjän jäänmurtajalaivaston suunniteltu uudistaminen ei ole mennyt aivan suunnitelmien mukaan ja jo nyt teknisesti vanhentuneita aluksia joudutaan tekohengittämään jopa 2040-luvun puoliväliin asti, koska venäläistelakoilla ei ole enää pääsyä esimerkiksi Wärtsilän dieselmoottoreihin. Alkaakohan Koillisväylä kohta muistuttaa Havanan katuja...
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa virkamenettelyyn ja päätöksiin tarvitaan laki. Onneksi. Virkamiehet eivät voi soveltaa mitä haluavat.

Siksi laintasoinen koko shengenin koskeva säännös tarvitaan. Mitään järkeä ei ole viritelmissä, joita voidaan kiertää.
Haluatko hieman, öh, tarkentaa tätä? Jutusta on kulunut viikko, ja nyt Hakka Peevisto heittää lehdistössä jo tämmöistä:

– Olemme päättäneet tänään alkaa valmistella kansallista ratkaisua siihen, miten voimme tätä turistiliikennettä rajoittaa tai se kokonaan estää, ja tämä kansallinen ratkaisu voi sisältää uutta lainsäädäntöä, joka tehtäisiin hyvin nopeasti tai olemassa olevien säädösten tulkinnalla, Haavisto sanoi. (jtsaari2004 lisäsi boldin)
 
Tässä öljystä vähän uutisentynkää

Taitaa olla tässä taustaa miksi sitä LKP:täkin pitää kokeilla, mitä tahansa pitää tehdä, jotta sota loppuisi ennenkuin kansa huomaa keisarin seisovan alasti ja yhtä köyhänä kuin he kaikki ovat.

Kaasutulot ovat enään 20-25 % siitä mitä ne ovat olleet ja laskemassa edelleen.
Öljy ja öljytuotteiden vienti on tuonut lähes puolet Venäjän valtion tuloista. Öljyn hinta on ollut loivassa laskussa jo pitkään, nyt Venäjän volyymeihin on myös tulossa reilu leikkaus eivätkä ne voi kaikkea toimittaa muille asiakkaille.

Niillähän ei ole tuolla ryssälässä edes talvilaadun dieseliä omasta takaa. Mitenkähän sitä riittää kaikille tankeille, kuorma-autoille, junille, generaattoreille jne. tuolla Ukrainassa.
 
Hesarin juttu pakotteiden toimeenpanosta


Ulosottomiehen haltuun HS:n mukaan otettu taas kaikenlaista:
Ulosottolaitos takavarikoi Venäjän suurimman hakukoneyhtiön Yandexin omistukset Suomessa sen jälkeen, kun EU oli lisännyt yhtiön perustajan ja toimitusjohtajan Arkadi Voložin pakotelistalle.
Elokuisen päätöksen mukaan voudin hallinnassa ovat hakukoneyhtiön Yandexin Suomen-yhtiön osakkeet ja niiden tuotto. Takavarikkopäätöksellä ei todennäköisesti ole suoraa vaikutusta yhtiön toimintaan.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan ulosotto on jäädyttänyt myös Långvik Capital -yhtiön osakkeet ja sen omistuksia kahdessa muussa yhtiössä.

Käytännössä viranomainen otti näin määräysvaltaansa omistukset Hartwall-areenana tunnetussa jääkiekkohalliyhtiössä Helsinki Hallissa ja Kirkkonummella sijaitsevan Långvikin kylpylän kiinteistöyhtiössä.
Ulosotto on saanut oligarkkisuvun yhtiöpapereita haltuunsa etsinnässä, jonka se teki Boris Rotenbergin Rinimex-yhtiön tiloihin Helsingin Mannerheimintiellä. Toukokuussa 2022 tehdyssä etsinnässä ulosotto kohtasi kassakaapin, jota se ei saanut auki. Ulosotto tiedusteli kassakaapin koodia turhaan Boris Rotenbergin asiainhoitajalta. Koodia tai avainta ei saatu. Lopulta viranomainen avasi kaapin väkisin elokuun lopussa ja löysi sieltä käteisenä 20 000 euroa, 650 Englannin puntaa ja 1 600 Yhdysvaltain dollaria. Käteiset jäädytettiin syyskuun alussa tehdyllä päätöksellä.
Toukokuussa HS uutisoi, että Boris Rotenbergiin liittyviä jäädytyksiä oli tehty siihen mennessä yli 10 miljoonalla eurolla. Toimenpiteiden kohteeksi oli joutunut muun muassa hankolainen luksushuvila, tiluksia Lapissa, rähjääntyneitä kerrostaloja Hangossa sekä Ferrari-autoja ja vene.

Keväällä jäädytettiin myös Långvikin kylpylän viereinen merenrantatontti nimeltään Tanskarlan kenttä. Kiinteistö on Boris Rotenbergin Rinimex-yhtiön omistuksessa.
 
EU päättäjät sopivat että Venäjälle langetetaan uusia pakotteita. Ukrainalle lähetetään lisää aseita.
 
Lakimuutoksen aika; turvavyöt ovat länsimaisten kapitalistien salajuoni Pyhän Rodinan arjalaisia vastaan. Samoin kuin kondomit, koronarokotteet, antibiootit sekä lähestulkoon kaikki mitkä ylläpitävät läntistä sivistystä.
 
Öljyn hinta se vaan laskettelee alamäkeen vauhti kiihtyen. Tietää hyvää Euroopalle, mutta ei Venäjälle. Harmi. Pari viikkoa tällä radalla ja hinta alittaa sen, mitä se oli ennen sotaa.

Kuvassa ja linkissä näkee erikseen myös Uralsin hinnan Euroopassa, Aasiassa se on vieläkin alemmalla tasolla.

Aletaan olla pisteessä, että venäläiset eivät saa myymästään öljystä sitä vertaa fyrkkaa kun nostaminen maksoi. Ei siis jää kellekään mitään varastettavaa.

Nesteen hintaseuranta

Screenshot_2022-09-23-19-44-59-57_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Back
Top