Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kaasun vienti Venäjältä on aivan vapaassa pudotuksessa. Tässä jutussa on siis tilasto koko vuodelta tähän mennessä ja siinä on huomioitava, että kuukaudet 1-4 ei juurikaan vähennystä tapahtunut vaan leikkaus on alkanut sen jälkeen.

Silti tuotannosta pois 16 % YTD.
Ei-CIS maihin vienti pudonnut 39 % kokonaisvolyymissä vaikka ensimmäiset 4 kk oli normaalia vientiä.
Ja kaiken huippuna syyskuu joka on kylmempi kuukausi kuin elokuu on 22 % alempana päivittäisellä kaasunmäärällä mitattuna, joten linjat on menossa lähes kiinni.
Jutussa mainitusta 2021 vuoden kokonaismäärästä ja syyskuun päiväkohtaisesta luvusta voi laskea, että viimevuoden tasosta Venäjän kaasunvienti ei-CIS maihin on laskenut 73.4 %.
Se tarkoittaa kyllä tasan varmasti sitä, että kaasuvarastot Venäjällä ovat jo täynnä tai täyttymässä ja heidän tulee massiivisesti soihduttaa kaasua mutta mahdollisesti siitä huolimatta sulkea kaasukenttiä. Talousmielessä se on kyseisen valtion itsemurha, kulut juoksevat, tuloja ei ole.

Vuoden 2021 kaasunvienti 185 MRD kuutiota
Elokuun vienti 173 miljoonaa kuutiota päivässä, josta syyskuu 22 % alempi eli pyöreästi 135 miljoonaa kuutiota päivässä.
Sen vauhdin kun laskee koko vuodelle (365 päivää) niin tulee 49 MRD kuutiota, joka on 26,6 % tuosta viimevuoden keskimääräisestä kokonaisvolyymistä.

TASS juttu kaasunviennin tilanteesta
 
Kaasun vienti Venäjältä on aivan vapaassa pudotuksessa. Tässä jutussa on siis tilasto koko vuodelta tähän mennessä ja siinä on huomioitava, että kuukaudet 1-4 ei juurikaan vähennystä tapahtunut vaan leikkaus on alkanut sen jälkeen.

Silti tuotannosta pois 16 % YTD.
Ei-CIS maihin vienti pudonnut 39 % kokonaisvolyymissä vaikka ensimmäiset 4 kk oli normaalia vientiä.
Ja kaiken huippuna syyskuu joka on kylmempi kuukausi kuin elokuu on 22 % alempana päivittäisellä kaasunmäärällä mitattuna, joten linjat on menossa lähes kiinni.
Jutussa mainitusta 2021 vuoden kokonaismäärästä ja syyskuun päiväkohtaisesta luvusta voi laskea, että viimevuoden tasosta Venäjän kaasunvienti ei-CIS maihin on laskenut 73.4 %.
Se tarkoittaa kyllä tasan varmasti sitä, että kaasuvarastot Venäjällä ovat jo täynnä tai täyttymässä ja heidän tulee massiivisesti soihduttaa kaasua mutta mahdollisesti siitä huolimatta sulkea kaasukenttiä. Talousmielessä se on kyseisen valtion itsemurha, kulut juoksevat, tuloja ei ole.

Vuoden 2021 kaasunvienti 185 MRD kuutiota
Elokuun vienti 173 miljoonaa kuutiota päivässä, josta syyskuu 22 % alempi eli pyöreästi 135 miljoonaa kuutiota päivässä.
Sen vauhdin kun laskee koko vuodelle (365 päivää) niin tulee 49 MRD kuutiota, joka on 26,6 % tuosta viimevuoden keskimääräisestä kokonaisvolyymistä.

TASS juttu kaasunviennin tilanteesta

"Venäjä käyttää kaasua energia-aseenaan hajottaakseen Euroopan yhtenäisyyttä. Sillä on siihen varaa, koska kaasun osuus maan vientituloista on pieni.
– Kuten tuosta kuvasta nähdään, niin maakaasu ei ole valtion tuloja ajatellen mikään hirvittävän dramaattinen asia. Sen takiahan Venäjä yrittää sillä pelata. Jos tilanne jää tällaiseksi, niin se on dramaattista lähinnä Gazprom-yhtiölle itselleen, jonka kaasuviennistä suurin osa tullut Euroopan Unionin alueelle, Solanko sanoo."

 
"Venäjä käyttää kaasua energia-aseenaan hajottaakseen Euroopan yhtenäisyyttä. Sillä on siihen varaa, koska kaasun osuus maan vientituloista on pieni.
– Kuten tuosta kuvasta nähdään, niin maakaasu ei ole valtion tuloja ajatellen mikään hirvittävän dramaattinen asia. Sen takiahan Venäjä yrittää sillä pelata. Jos tilanne jää tällaiseksi, niin se on dramaattista lähinnä Gazprom-yhtiölle itselleen, jonka kaasuviennistä suurin osa tullut Euroopan Unionin alueelle, Solanko sanoo."


Ei se öljyn tasoinen vaikutus ole, mutta aivan messevä silti. Sama kuin Suomesta loppuisi paperi-, sellu- ja kartonkiteollisuus kerta pyyhkäisyllä.

Leikkaa siis tuota vajaan 13 % palkkia huomattavasti pienemmäksi. Lähes kaikki mistä ko. kuvasta pystyy lukemaan tekstin on pakotteiden piirissä. Öljy on sinne vääjäämättä tulossa ja siitäkin on jo hinnan sekä kuljetuskustannuksien vuoksi leikattu paras siivu pois.

Russia_Export_Treemap.png
 
Saksan ei tarvinnut tehdä poliittista päätöstä Uniperin kaatamiseksi, Uniper olisi jo konkurssissa ellei Saksa olisi tullut apuun heinäkuussa. Ja Saksa olisi kansallistamisen sijaan voinut ostaa Uniperin liiketoiminnan konkurssipesältä.

Suomi ei ole laittanut Uniperiin rahaa. Fortum antoi lainat ja takaukset Uniperille tammikuussa, siis ennen sodan syttymistä.

Jos Uniper olisi annettu kaatua konkurssiin, niin Saksan yritykset ja kuluttajat eivät olisi saaneet edullista kaasua nyt kuukausitolkulla. Myös kaasuntoimitukset olisivat voineet katkeilla.

Uniperin kaatuminen ei olisi mennyt kuvaamasikaltaisesti, kuin Strömssössä.
 
Venäläiset säätävät rekisterikilpien kanssa, jottei heidän autoja tunnistettaisi venäläisiksi.



https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/0ed3b8e5-1430-4b32-a3e5-8de65734c785

"Ylen jutussa haastateltu helsinkiläinen Aleksander kertoo, että hänen Venäjä-kilvillä varustetusta autostaan varastettiin rekisterikilvet. Tämän jälkeen hän hankki Suomessa rekisteröidyn auton ja osti Euroopassa usein autoileville vanhemmilleen kilvet, joissa ei ole Venäjän lippua."

Miten helvetissä "helsinkiläinen" Aleksander ajelee Venäjälle rekisteröidyllä autolla? Jos asuu Suomessa auto on rekisteröitävä Suomeen ja siitä on maksettava autovero ja käyttöverot Suomeen, kuten meidän muidenkin. Aleksander on kiertänyt ilmeisesti veroja ja käyttömaksuja?
 
"Venäjä käyttää kaasua energia-aseenaan hajottaakseen Euroopan yhtenäisyyttä. Sillä on siihen varaa, koska kaasun osuus maan vientituloista on pieni.
– Kuten tuosta kuvasta nähdään, niin maakaasu ei ole valtion tuloja ajatellen mikään hirvittävän dramaattinen asia. Sen takiahan Venäjä yrittää sillä pelata. Jos tilanne jää tällaiseksi, niin se on dramaattista lähinnä Gazprom-yhtiölle itselleen, jonka kaasuviennistä suurin osa tullut Euroopan Unionin alueelle, Solanko sanoo."


Juu. Tuhoan 13% tuloistani tästä tulevaisuuteen perustellen: "eihän se ole iso-osa tuloistani". Venäjän kohdalla se vaan tarkoittaa kumulatiivisesti tulevaisuuteen isoa rahaa... Jota ei tule.
 
Saksan ei tarvinnut tehdä poliittista päätöstä Uniperin kaatamiseksi, Uniper olisi jo konkurssissa ellei Saksa olisi tullut apuun heinäkuussa. Ja Saksa olisi kansallistamisen sijaan voinut ostaa Uniperin liiketoiminnan konkurssipesältä.
Se, että Uniper ei saanut käyttää force majeuria kaasun toimitushintojen nostamiseksi oli Saksalta vain ja ainoastaan poliittinen päätös, jonka se olisi voinut tehdä, mutta päätti olla tekemättä. Se oli valinta, tavoitteena saada Uniper.
 
Kouvolan asemalla rupesi vituttamaan. Selkeästi jotain ryssälandiasta vielä tuodaan.20220916_195005.jpg
 
"Ylen jutussa haastateltu helsinkiläinen Aleksander kertoo, että hänen Venäjä-kilvillä varustetusta autostaan varastettiin rekisterikilvet. Tämän jälkeen hän hankki Suomessa rekisteröidyn auton ja osti Euroopassa usein autoileville vanhemmilleen kilvet, joissa ei ole Venäjän lippua."

Miten helvetissä "helsinkiläinen" Aleksander ajelee Venäjälle rekisteröidyllä autolla? Jos asuu Suomessa auto on rekisteröitävä Suomeen ja siitä on maksettava autovero ja käyttöverot Suomeen, kuten meidän muidenkin. Aleksander on kiertänyt ilmeisesti veroja ja käyttömaksuja?

Tunnen muutaman virolaisen jotka ASUU epävirallisesti Suomessa (kotiosoite on Virossa) ja verot sen mukaan maksetaan Viroon (kuulemma). Perheellä on kolme autoa Viron kilvissä Virossa. Käyvät vain välillä Virossa ja tulevat eri autolla takaisin. Ja kun yksikään auto ei ole Suomessa YHTÄJAKSOISESTI muutamaa kuukautta pidempään ei tarvitse huolehtia Suomen autoveroista tuon taivaallista.
 
Se, että Uniper ei saanut käyttää force majeuria kaasun toimitushintojen nostamiseksi oli Saksalta vain ja ainoastaan poliittinen päätös, jonka se olisi voinut tehdä, mutta päätti olla tekemättä. Se oli valinta, tavoitteena saada Uniper.

Saksa ei aikonut pistää yrityksiään ja yksityisiä maksamaan sitä laskua. Luultavasti olisi kiistänyt Uniperin FM:n ja siitä sitten käytäisiin oikeutta myöhemmin. Kiistihän Uniper Gazpromin Force Majour ilmoituksen heinäkuussa ja harkitsee oikeustoimia. Tai harkitsi, en tiedä nykyisestä.

Mutta siis, Saksa ei olisi antanut eikä anna Uniperin mennä nurin. Tuota olisi varmaan voinut käyttää neuvotteluissa mutta sitten Saksa olisi suuttunut ja eihän Suomi sellaista voi tehdä...
Robert Habeck, Germany’s economics minister, warned that the situation could get worse, but said the government would not allow the collapse of one energy company to bring down the entire European market.

“We will not allow a systemic effect in the German and European gas market, because domino effects will then occur and a company bankruptcy will affect other sectors or even the security of supply as a whole,” he told reporters

So, when Russia decided not to honor their contract to supply the gas that was agreed, Uniper was left in a tricky position. It either had to (1) declare force majeure or (2) buy expensive gas in the market and sell it at the agreed lower price. I had actually assumed that if this would ever happen, Uniper could declare force majeure and renegotiate its contracts. That was fairly naive of me. The German government would have none of it, at least up until 1st October 2022 when they will allow Uniper to move 90% of the costs to their customers.

Nooh, jos menee suunnitellusti, niin lokakuun 1. pvän jälkeen suomalaiset eivät maksa kuin 10% saksalaisten kaasulaskusta... /s

Mistä näitä neuvottelijoita löytyy...
 
Meillähän jäi ryssän vaunuja tälle puolelle kun EUn sanktioissa niitä ei saanut siirtää rajan yli. Voihan nuo olla suomalaisessa käytössä.
Venäläistyyppisiä säiliövaunuja ei ole toistaiseksi Suomen sisäisessä käytössä. Vain venäläistyyppisiä puutavaravaunuja on tähän mennessä otettu Suomen sisäiseen käyttöön.

Tuossa kuvassa näkyvien vaunujen mallista ja kyljessä olevan raidan väristä päätellen kyseessä ovat venäläiset nestekaasuvaunut.
 
...
Nooh, jos menee suunnitellusti, niin lokakuun 1. pvän jälkeen suomalaiset eivät maksa kuin 10% saksalaisten kaasulaskusta... /s

Mistä näitä neuvottelijoita löytyy...
"SAKSA nostaa kaasun kuluttajahintoja vasta lokakuun lopulla, kertoi uutistoimisto Reuters torstaina. Aiemmin kesällä Saksa lupasi, että kaasun kuluttajahinnat nousevat jo lokakuun alusta alkaen."

 
"SAKSA nostaa kaasun kuluttajahintoja vasta lokakuun lopulla, kertoi uutistoimisto Reuters torstaina. Aiemmin kesällä Saksa lupasi, että kaasun kuluttajahinnat nousevat jo lokakuun alusta alkaen."

No sitten lokakuukin maksetaan 90% saksalaisten kaasulaskusta. "Me tienataan tällä".. Mä vaan kysyisin että kuinka kauan sitä kuuluisaa "poliittista good williä" pitää keräillä ennen kuin sitä uskaltaisi käyttää...
 
Jos Uniper olisi annettu kaatua konkurssiin, niin Saksan yritykset ja kuluttajat eivät olisi saaneet edullista kaasua nyt kuukausitolkulla. Myös kaasuntoimitukset olisivat voineet katkeilla.

Uniperin kaatuminen ei olisi mennyt kuvaamasikaltaisesti, kuin Strömssössä.

Hankala arvioida kuinka kauan siirtymäkausi olisi kestänyt, mutta kuukausista on hankala puhua. Saksa olisi voinut myös kansallistaa pikalailla konkurssipesän strategisesti tärkeät osat ja jatkaa kaasutoimituksia.

Ja nyt edulliset kaasutoimitukset ovat jatkuneet Saksan valtion myöntämän rahoituksen turvin. Saksalaiset veronmaksavat siis viime kädessä maksavat edullisesta kaasusta.

Se, että Uniper ei saanut käyttää force majeuria kaasun toimitushintojen nostamiseksi oli Saksalta vain ja ainoastaan poliittinen päätös, jonka se olisi voinut tehdä, mutta päätti olla tekemättä. Se oli valinta, tavoitteena saada Uniper.

Force majeure ei ole poliittinen vaan juridinen kysymys. Sopimusoikeudellisesti kyse ei ollut force majeure -tilanteesta, koska kaasua sai edelleen maailmanmarkkinoilta, sen hinta vain nousi. Kaasun markkinahinnan nousu on nimenomaan sellainen riski, jota varten kiinteähintaisia sopimuksia tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top