Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikä nuo junanvaunut ole ainoita asioita, joilla Suomi tukee ryssän sodankäyntiä:


Suomeen on tuotu Venäjältä nikkeliä koko helmikuussa alkaneen sodan ajan. Nikkelin tuonti Venäjältä on jopa lisääntynyt. Tullin ulkomaankaupan ennakkotilaston mukaan syyskuussa nikkelin tuonti kasvoi 59 prosenttia vuoden takaisesta.
 
Eikä nuo junanvaunut ole ainoita asioita, joilla Suomi tukee ryssän sodankäyntiä:


Suomeen on tuotu Venäjältä nikkeliä koko helmikuussa alkaneen sodan ajan. Nikkelin tuonti Venäjältä on jopa lisääntynyt. Tullin ulkomaankaupan ennakkotilaston mukaan syyskuussa nikkelin tuonti kasvoi 59 prosenttia vuoden takaisesta.

Tässä asiassa Suomi noudattaa EU:n linjaa pakotteiden osalta. En oikein ymmärrä, mitä järkeä Suomen olisi lähteä sooloilemaan vielä omilla pakotteilla.
 
Haisee juurikin, tosin teollisuuskemikaaleille, tässä Turussa mätänevä satsi:
https://www.ts.fi/uutiset/5601829

Eli ne vaunut on täynnä jotain ryssän teollisuuskemiallista tavaraa, eli ryssän paskaa. Olivat matkalla jostain johonkin Suomen kautta. Nyt nuo mahdollisesti jo pilallalle hapantuneet kemikaalit menee ryssän murheiksi. Oikeuskäytännön mukaan jäädytetty omaisuus säilytetään joten sisällön tuhoaminen Ekokemillä ei tullut kyseeseen ja eipä tuolle olisi ollut maksajaakaan.

Toki näitä teollisuuskemikaalilastissa olevia vaunuja on vain osa niistä yli 800 vaunusta. Paljon on myös esimerkiksi avovaunuja ja tavallisia umpitavaravaunuja.
 
Tässä asiassa Suomi noudattaa EU:n linjaa pakotteiden osalta. En oikein ymmärrä, mitä järkeä Suomen olisi lähteä sooloilemaan vielä omilla pakotteilla.
Tähän samaan vedottiin rajojen sulkemisenkin kanssa. Joku porsaanreikä kuitenkin löytyi, että ainakin turistit saatiin pysymään rajan tuolla puolen. En tosin ole kuullut kuinka tiukasti tämä on pitänyt, vai tuleeko niitä edelleenkin jollain verukkeella tänne?
 
Taloussotaan ohkaisesti liittyen Immigramille annettu Slush-palkinto on peruutettu, kun firman venäläinen tausta selvisi
Slush ei siis selvitä palkitsemistaan yrityksistä yhtään mitään, eikä epäillyt mitään "venäjäyhteyksiä" edes siitä että yhtiön sivujen kielivaihtoehdot ovat englanti ja ... venäjä.
 
Tähän samaan vedottiin rajojen sulkemisenkin kanssa. Joku porsaanreikä kuitenkin löytyi, että ainakin turistit saatiin pysymään rajan tuolla puolen. En tosin ole kuullut kuinka tiukasti tämä on pitänyt, vai tuleeko niitä edelleenkin jollain verukkeella tänne?
Läpikulkuna voi tulla jos määränpää on Suomen ulkopuolella. Sitten on sukulaisuussuhteet joiden nojalla voi liikkua viisumin saatuaan.
Kävin taannoin Lappeenrannassa ja muutamana päivänä kaupungilla kulkiessa tein huomioita. Yksi(!) ryssän kilvissä oleva auto päivässä keskustan alueella, samoin yksi ryssää puhuva seurue kulkeilla kadulla. Hyvin on sitten tyhjentyneet keskustan ostoshelvetitkin. Armada sulkeutumassa ja Opri tyhjenee myös.
 
Reilu vuosi sitten koronavuosina öljy ei maksanut oikeastaan mitään. Kaipa Suomi silloin täytti jokaisen varaston, tynnyrin ja entisen kaivoksen öljyllä? Nyt voimme myydä sitä hyvällä voitolla eteenpäin.
 
Tuontikieltoa ja hintakattoa siis tiedossa. Nosto:

Öljyn tuotannon ja viennin supistuminen leikkaa myös Venäjän budjettituloja. Venäjän ensi vuoden budjettikehyksessä raakaöljyn tuotannon odotetaan supistuvan 5 % ja öljyn keskimääräisen hinnan olevan 70 dollaria tynnyriltä. Näillä oletuksilla federaatiobudjetin öljy- ja kaasutuloiksi arvioidaan noin 8 900 mrd. ruplaa (150 mrd. dollaria Venäjän keskuspankin tämänhetkisellä virallisella valuuttakurssilla). Budjettikehikossa on myös suuntaa antavia riskilaskelmia eri tuotantotasoilla ja öljyn hinnoilla. Jos tuotanto supistuisi suunnilleen ulkomaisten järjestöjen odottamalle tasolle (noin 9,5 mbd), ja öljyn hinta olisi 60 dollaria tynnyriltä, Venäjän öljy- ja kaasutulot olisivat 1 500 mrd. ruplaa budjetoitua pienemmät.

Muiden tekijöiden pysyessä ennallaan federaatiobudjetin alijäämä kasvaisi tässä riskilaskelmassa noin yhdellä prosenttiyksiköllä suhteessa BKT:hen ja olisi 3 % hallinnon ennustamasta BKT:stä. Venäjä pystynee rahoittamaan myös tämän kokoisen alijäämän ilman suurempia vaikeuksia. Öljytulojen supistuminen ennakoitua enemmän vaatisi Venäjältä joka tapauksessa entistä tiukempaa vyön kiristystä. Tulojen pudotuksen suuruutta on kuitenkin vaikea arvioida, koska hintakattomekanismin käytännön toteutukseen liittyy vielä paljon kysymysmerkkejä.

 
En yllättyisi että ennen tuota ilmenee ryssällä "toimitusvaikeuksia"
Täysin mahdollista, mutta lienee Fortum tehnyt kotiläksyt ja aiesopimuksren, jotta uudelta jatkotoimittajalta voi hankkia sopivaa uraanipötköä voimallaan ennen nyt ilmoitettua sopimusaikaa.
Eihän kukaan enää jatkossa venäläisiin voi luottaa, missään asiassa....
 
Täysin mahdollista, mutta lienee Fortum tehnyt kotiläksyt ja aiesopimuksren, jotta uudelta jatkotoimittajalta voi hankkia sopivaa uraanipötköä voimallaan ennen nyt ilmoitettua sopimusaikaa.
Eihän kukaan enää jatkossa venäläisiin voi luottaa, missään asiassa....
Fortumille haettiin uutta polttoaineinsinööriä viime kesänä kiireiseen polttoaineen luvitusprojektiin. Taisi olla määräaikainen homma, joka jatkui pari vuotta. Liittyyköhän tähän.
 
Tämä Nesteen seuranta on hyvä, näkyy Urals laadun hinta ja sen virallinen noteeraus alittaa tammikuun hinnan jo selvästi ja on edelleen erinomaisella vauhdilla menossa alaspäin. Lähenee kuuttakymppiä, pakotteet vasta astumassa voimaan ja naapurissa tehdään budjetteja 70 hinnalla. Itsepetosta. Öljy on heille tärkeä, mutta vaikutus muilla alueilla taloudessa on vielä kertaluokkaa suurempi koska siellä on toimialoja jotka ovat lähes kokonaan pysähdyksissä tai tekevät tavaraa raskaalla tappiolla.
Ao. kuva kuitenkin osoittaa, että Venäjä pelasi energiakorttinsa ja hävisi. Sillä on paikkansa enää B-luokan toimittajana jolle maksetaan huonommin kuin kellekään muulle ja tilataan vain varman päälle. Siis sodan jälkeisinä aikoina, kymmenen-kaksikymmentä vuotta nyt alkuun. Volyymihuippu siellä on myös takana, koska tuotantolaitteet vain kuluvat ja vikaantuvat, niitä ei ole kukaan tulossa korjaamaan eikä osaaminen kaalimaassa riitä ylläpitoon. Harmi.

Screenshot_2022-11-23-19-43-41-05_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Konstantin raportoi että Venäjällä on lentoyhtiö alkanut kannibalisoida myös venäläisiä lentokoneita varaosiksi. Ilmeisesti ne "kotimaiset" Superjet 100t sisältää kuitenkin niin paljon länsiosaa etteivät kunnolla pysty valmistamaan niihinkään kaikkia varaosia.

 
Back
Top