Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä on aika kokoelma eri talousuutisia ketjussa. Päälimmäisenä osui silmään tämä

"The Russian Central Bank has announced it will suspend publishing the statistics for the over-the-counter foreign exchange market due to sanctions. It would also make harder to track why they changed the exchange rates."

Lisäksi vapaaehtoisten terveysvakuutusten otto on lisääntynyt 7-40 % 😁 Ovatkohan lukeneet pientä pränttiä

 
Viimeksi muokattu:
Viimeisin pakotekierros romahdutti ryssälän pörssin. Käytännössä kaikki vähänkin kaupallisen puolen kanssa tekevät tiesi heti mitä pakotepaketti tekee: dollariin pääsy estyi ja käytännössä se estää kaiken normaalin materiaalimyynnin ulos ryssälästä. Kiinalaiset pankithan jo totesi että eivät tiedä mitä ruplilla voi tehdä. Käytännössä kukaan virallisessa länsirahaliikenteessä kiinni oleva taho ei voi koskea rupliin. Tästä sitten keksiikin miksi se rahaliikenne on ryssille nyt vähän hasardia, aina joutuu turvautumaan johonkin hämäräpeluriin välikätenä.
 
EU ja Britit yrittävät koordinoida kapuloita ryssän ns. varjolaivaston rattaisiin. Byrokratian piruetit vienee taas aikansa mutta onhan tuossa mahdollisuuksia jos kerran tahtotilaa löytyy. Uutisessa käytetään sanamuotoa, useat EU-maat, joten Unkari & co. varmaan jätetään näistä kinkereistä sovinnolla rannalle, mikä kuulostaa hyvältä.

 
Saattoi vaan olla tämä asia joka sai Orbanin lähtemään maailmalle lakki kourassa ruinaamaan apua.

Ukraina on laittanut Unkarin selkä seinää vasten öljytoimitusten suhteen, mikäli Unkari jatkaa avointa perseilyä niin voinee yrittää selvitä talvesta ilman sitä niin ihanaa veriöljyä Putinilta kun se ei lentopostina Budapestiin siirry.

Saas nähdä kauanko tuossa väännetään kättä, mutta Orbanilla ei ole aikaa odotella minnekään tammi-helmikuulle ja odotella Trumppia, se on aivan pakkoraossa jo nyt tai tippuu palliltaan kuin mätä omena kun Unkarissa loppuu bensa.


Tämä uutinen taas tuo sen mitä olen odotellutkin, mutta viesti on väritetty ryssälän tapaan - ei Venäjän ongelma ole OPEC kiintiöiden noudattaminen vaan se, että jalostamoiskut, polttoainevarastoihin tehdyt iskut sekä rapautuva siirtokapasiteetti putkilla tai laivoilla ei vain yhtälönä toimi kun etäisyydet ovat kasvaneet. Kaiken huipuksi huthit vaurioittavat tai upottavat niitä vähiä tankkereita jotka vielä veriöljyä kuljettavat, tälläkin viikolla kaksi kappaletta 100 000 t tankkeria saanut vähintään pahasti vaurioita. Tilanne on niin, että ryssät ovat pumpanneet enemmän kuin saavat markkinoille uppoamaan julkaistakseen uutisia, että öljybisneksellä menee edelleen kuten ennenkin (oil revenue). Totuus kuitenkin on, että kotimaassa jalostamatta jäänyt öljy pitäisi siirtää sen 10000 km Aasiaan ja sama koskee nykyisellään lähes kaikkea putkiöljyä länteen, Bulgarian aiemmin jalostamaa määrää joka on merkittävä ja ihan viimeisenä tuo Unkarin putkilinjan sulkeminen Ukrainan toimesta. Junien siirtokapasiteettikin on koetuksella koska kalusto ja raiteet ovat mitä ovat eikä niitä korjata kuin sattumalta. Öljyä on siis enemmän kuin markkinat vetävät aivan huolella mikä onkin loogista, koska länsimaat ovat järjestään lisänneet tuotantokapasiteettia ja Aasiassa kun talous ei kasva niin on luotu ylikapasiteettitilanne. Nyt se on ryssä jonka on leikattava, kun ei voi jalostaa, eikä siirtää saati varastoida sitä määrää mikä maasta nousee. Kaiken huipuksi tämä tilanne voi johtaa öljyn hinnan laskuun tai ainakin isompiin alennuksiin kun ryssät diilejä tekevät.

Vähän kyynel, mutta mitäs läksitte.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjän metalliteollisuudelta on kadonnut vientiasiakkaat, aivan kuten jo aikaa sitten sanoin niin jos länsi ei osta ryssien halpaa paskaa niin Aasia sitä ei tarvitse kun niillä on jo ylituotantoa nimenomaan halvasta paskasta.

Venäjä ei ole pystynyt modernisoimaan kuin pienen osan teollisuudestaan ja se ei nyt palkkojen sekä muiden kulujen (esimerkiksi energia nousee 30 % pelkästään tänä vuonna) kykene pysymään mitenkään kilpailukykyisenä kun se hädin tuskin on ollut sitä ennen 2022. Kotimaan volyymit pitävät noita sen aikaa pystössä kun kassasta löytyy rahaa paikata tappiot, sen jälkeen vaihtoehdot on laittaa tuotanto seis ja ukot kilometritehtaalle tai valtio alkaa jälleen kerran subventoida. Mutta mitempä se persaukinen sotaa käyvä valtio kaikkea subventoi?

 
Stuttgartin korkein aluetuomioistuin tuomitsi Saarlandin liittovaltion liikemiehen kuudeksi vuodeksi ja yhdeksäksi kuukaudeksi vankeuteen komponenttien toimittamisesta Venäjälle pakotteita kiertämällä, Deutsche Welle raportoi.
Liikemiehen 54-vuotias vaimo tuomittiin hänen rikoskumppanikseen ja tuomittiin ehdolliseen 21 kuukauden vankeuteen. Molemmilla syytetyillä on sekä Saksan että Venäjän kansalaisuus. Heidän nimiään ei mainita.
Asiakirjan mukaan 59-vuotias liikemies oli myynyt elektroniikkaa yli 15 vuotta ja viimeksi johtanut kahta Saarlandin yritystä. Tammikuusta 2020 toukokuuhun 2023 hänen ansiostaan Venäjälle toimitettiin yli 120 tuhatta osaa, joita käytettiin myöhemmin sotilasvarusteiden valmistuksessa, mukaan lukien Orlan-10 drone.
 
Tässäpä se on oikein Orbanin omalla suulla sanottu miten isosta asiasta nyt on kyse kun Ukraina sulki Druzhba öljyputken Unkariin. Siellä ei ole laitettu tikkua ristiin, että veriöljy korvattaisiin jollain muulla ja kampitetaan Ukrainaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa niin nyt tuli pää vetävän käteen.

Muhikoot nyt unkarilaiset liemissään, polttoaineiden hinta lähtee laukalle ja kemianteollisuus sekä öljynjalostus pysähtyvät alle kuukaudessa riippuen millä tasolla varastot ovat olleet.

Orbanilla ei ole mitään palaa tehdä likaista työtä Zelenskyin selän takana ilman, että oma kansa sekä valtio joutuu maksumieheksi. Hyvä näin.

Samalla se leikkaa ryssien öljytuloja, joten kaksinkertainen hyvä Ukrainalle.

Edit: jotta arvovirran määrä aukeaa niin eräiden raporttien mukaan (suht vanhoja) putkea pitkin on mennyt Unkariin 0.8-1.2 miljoonaa barrelia päivittäin. Se on 56-84 miljoonan dollarin virta, josta Orbanin oma porukka saanee jonkun prosentin siivun. Harmittaa varmasti vähäsen.

 
Viimeksi muokattu:
Pohjoisessa tuulee kylmästi, kun EU kielsi ryssien LNG kaasun siirron satamissaan toiseen laivaan niin selkäranka katkesi Gazpromin/Novatekin LNG toimituksissa, koska jäissä kulkevia LNG aluksia ei ole nimeksikään tarpeeksi siihen, että ne kuljettaisivat lastit perille saakka Aasiaan tai Afrikkaan, minne se verikaasu nyt enää kelpaakaan. Tällöin tuotantoa on täytynyt sopeuttaa kuljetuskykyä vastaavasti ja se on pudonnut ainakin 75 %. Muistetaan, että Gazprom teki jättitappion ensimmäisellä neljänneksellä ja Novatek on porskuttanut LNG:n voimin, nyt molemmilta leikkautuu tuloja aivan mieletön määrä ja joku muu ottaa heidän markkinaosuutensa taakseen katsomatta, parhaissa asemissa Aasian kannalta on USA, Kanada, Australia ja Lähi-Idän kaasujätit.


Tämä ja tuo Unkarille myymättä jäävä öljy tuntuvat sotakassassa kyllä mukavasti, LNG ongelma ei tule korjautumaan ellei EU pyörrä päätöstään ja viimeisin kehityksen suunta on ollut sellainen, että sen käyttö EU-alueella pitäisi sanktioida kokonaan, nythän sitä vielä tuodaan Eurooppaan.

 
Pakotteista puhuttaessa moni luulee, että kyseessä olisi kuin talon palaminen - nopea ja näyttävä tuho. Taitaa enemmänkin olla niin, että laho mädättää perustaa kunnes on liian myöhäistä. Kummasti se jenkeillä vaan on vipuvartta kaikkeen


The problem affects not only commodities like metals and agriculture, but other industries as well. The Association of Russian Automobile Dealers last week warned that imports of vehicles and car parts from China, now the country’s main supplier, may come to a halt due to glitches with settlements.

The situation illustrates how increasingly draconian penalties against Russia are slowly taking a toll on the country’s economy. The central bank said in a July report on macroeconomic and financial trends that it had observed “a decrease in the degree of openness in the Russian economy, which is reflected in a decline in the share of imports and exports in GDP, and an increase in the role of domestic demand and production.”


 
ohjoisessa tuulee kylmästi, kun EU kielsi ryssien LNG kaasun siirron satamissaan toiseen laivaan niin selkäranka katkesi Gazpromin/Novatekin LNG toimituksissa, koska jäissä kulkevia LNG aluksia ei ole nimeksikään tarpeeksi siihen,
Tuohon vielä tankkilaivoille niin tiukat vaatimukset Tanskan salmiin, että turha liikenne tyssää. Luokitukset, katsastukset ja vakuutukset riittävän kireälle, ja siihen olisi kyllä muitakin perusteita kuin pakotteisiin liittyvät.

Kun koskevat kaikkia varustamoja yhtäläisesti, ei ole mikään ryssään kohdistuva toimi vaan silkkaa turvallisuutta.

Lisäys: Tahallinen öljyonnettomuus Suomenlahdella on hyvin todennäköinen (=varma) siinä vaiheessa, kun ryssän nykysysteemi alkaa vetelemään viimeisiään. Siinä Suomelle ja Virolle viimeinen niitti putinilta.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisin pakotekierros romahdutti ryssälän pörssin. Käytännössä kaikki vähänkin kaupallisen puolen kanssa tekevät tiesi heti mitä pakotepaketti tekee: dollariin pääsy estyi ja käytännössä se estää kaiken normaalin materiaalimyynnin ulos ryssälästä. Kiinalaiset pankithan jo totesi että eivät tiedä mitä ruplilla voi tehdä. Käytännössä kukaan virallisessa länsirahaliikenteessä kiinni oleva taho ei voi koskea rupliin. Tästä sitten keksiikin miksi se rahaliikenne on ryssille nyt vähän hasardia, aina joutuu turvautumaan johonkin hämäräpeluriin välikätenä.
Jos Trump ja Orban eivät olisi olleet vallassa USAssa ja EUssa ihan koko ajan niin aivan varmasti näkin toimet olisi tehty jo 2,5 vuotta sitten!
 
Tämähän se viimeistelee Venäjän taloudellisen mahalaskun tällä vuosikymmenellä, valtavat keskeytyneet investoinnit LNG tuotantoon, ristuksen suuret velat niskassa ja korot tukevasti ilmassa, Putinin sotatalouden nostamat palkkakustannukset, kuljetuskalustoa ei ole kuin 25 % kapasiteetista tai jopa alle talvikuukausina kun NSR ei ole käytössä, pakotteiden myötä tekniikan ylläpito on ainakin lähivuosina hankalaa ja kallista, minkä huipuksi tuotetta tulee nyt markkinoille kulutusta enemmän mikä tulee romahduttamaan hintatason. Ylituotanto ja matala kaasun hinta tietenkin ohjaa joustavia kuluttajia takaisin kaasuun esimerkiksi öljystä, mutta sekään ei riitä ja tulee heijastumaan vähän myös öljyn hintaan.

ING siis ennakoi, että 2025 voisi olla ensimmäinen vuosi kun tuotanto ylittää kulutuksen ja seuraava vuosi on lähes varmasti noin.

Ainakin sivistyneissä maissa halvahko kaasu on laittanut paljon öljypolttimia kiinni ja se kehitys jatkunee tulevaisuudessakin. Japanihan hiljattain uudelleen käynnisti ydinreaktorinsa ja sen myötä kaasua vapautuu muille markkinoille valtavia määriä.

Ja tämän vuoksi sitä toista kaasuputkea Siperiasta Kiinaan ei tule koskaan, se ei millään matematiikalla tule kannattavaksi eikä ryssien rahat tai osaaminen riitä sen tekemiseen.

 
ryssän valtionvelkakirjat eivät käy kaupaksi. lainaa tarvittaisiin 4 triljoonaa ruplaa tänä vuonna, mutta vain kolmannes on saatu myytyä. Ei ole luottoa ryssän bondeihin brics-maillakaan.

edellisen 12kk inflaatio on ollut 14.2% ja sama jatkuu arvioiden mukaan.

tietojen lähde ilmeisesti ryssäläinen Kommersant-talouslehti, joten lukuihin voi ehkä lisätä ryssän propagandakertoimen.

1721349377967.png
1721349408704.png
 
Kun Venäjä on myynyt kaasua länsimaihin tai Turkkiin, hinta on pyörinyt 400 $/1000 m3 luokassa, vastaavasti Kiinalle se myy 260 $ hintaan ja tulevien vuosien hinnat ovat alhaisemmat, koska niin on sopimukset kirjoitettu että hinta laskee ajan myötä.

Nyt mennään sitten ihan uusille pohjalukemille kun ovat tehneet sopimuksen Iranin kanssa. Sinne toimitettuna kaasusta saa vain 100 $ per tuhat kuutiota, siis neljäsosan siitä mitä Turkki tai länsimaat ja reilusti alle puolet Kiinan hinnasta. Mitähän tästä tuumailevat Turkin tai Kiinan energiaministerit, että ryssä antaa kaasunsa mieluummin ilmaiseksi Iranille kuin heille alennusta, etenkin Turkin osalta.

Ja tulee olemaan katastrofaalinen vuosi Venäjän kaasuyhtiöille, ensi vuosi vielä tätäkin huonompi.

 
No silti tehdäänkö Suomessakaan tarpeeksi, että nikkeli- ja lannoiteriippuvuudesta päästäisiin eroon Venäjältä, jos nyt Unkaria kritisoidaan ettei tehty mitään toisten tuotteiden kanssa.
Yara nyt ammoniakkinsa yrittää saada muualta ja auttaa että sitä voidaan tuottaa ns vihreänä ammoniakkina..
Pystyttäisiinkö Talvivaaran tai Kevitsan tuotantoa kasvattamaan ja tuliko sitä muualtakin sivutuotteena (Punasuo Sotkamossa tms?)
Eikö aiemmin Talvivaarankin nikkeli mennyt Harjavaltaan. Toki se nyt hankalaa kun siellä venäläisomistus tehtaalla.
 

Noita tullaan tarvitsemaan satojatuhansia sekä valtavasti perselihaksia sillä Venäjän ilmailuliiketoiminta on vapaapudotuksessa.

Airbus koneita puretaan varaosiksi ennenaikaisesti, Venäjän omat koneet eivät edelleenkään toimi kuten pitäisi ja niitä on säälittävän vähän, henkilökunta on ylityöllistettyjä ja tyytymätöntä.

Viimevuonna lentokoneilla matkusti 105 miljoonaa matkustajaa, tänä vuonna jäätäneen parhaassa kun tapauksessa 98 miljoonaan ja se on vain esimakua siitä mitä on edessä kun korjausvelka koneissa saavuttaa ne viimeisetkin yksilöt.

 
Upea ryssän upouusi laatuauto.
Outoa tässä on vaan se, että miten tuollaista kehtaa myydä kaupassa. Laaduttomuus on vaan sitä, että saatavista osista saatavalla työvoimalla mikä tahansa joka pysyy kasassa kelpaa, ts.sotalaatu. Todennäköisesti vaan helpottaa tekemistä ja rullaa noita ulos, kun on kännissä töissä.Toivottavasti länkkäritkin tajuu lopettaa lusikan killottamisen ja alkaa pukkaa raakaa rautaa, vaikka onki selvinpäin töissä.
 
Back
Top