Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lähipiirissä on Suomessa hieman epämääräisellä järjestelyllä asuva venäläinen, on siis käytännössä epävirallisesti kutsuntoja paossa täällä.

Hänen mukaan tuo on hyvin yleinen ajatusmalli venäjällä: "Kunhan Ukrainen sota loppuu niin asiat palautuvat ennalleen. Ikävä välikohtaus painetaan unholaan, kaikki näyttelevät kuin koko ikävää erityisoperaatiota ei olisi koskaan tapahtunutkaan."
Missä tahansa kaupankäynnissä ja varsinkin kansainvälisessä energiakaupassa, tärkein asia on luottamus ostajan ja myyjän välillä. Ja tämä on se asia, mitä moni ei ymmärrä. Toki sodan jälkeen voidaan pakotteet purkaa ja palata käymään kauppa venäjän kanssa, mutta luottamus on mennyt todella pitkäksi aikaa. Ja tämän takia venäjän käymä energiakauppa tulee olemaan todella paljon kannattamattomampaa ja määrällisesti pienempää. Tämä sota on myös kiihdyttänyt valtavasti siirtymää uusiutuvien energialähteiden pariin, josta junasta venäjä tippui jo pois.

Joten, vapaasti voi uskotella itselleen, että paluu vanhaan onnistuu tuosta vaan. Kyllä tulee tulevaisuus tarjoamaan kylmää kyytiä jokaiselle venäläiselle.

Melkein käy sääliksi, mutta en voi sanoa muuta kuin:
Kärsikää, perkeleet!
 
Missä tahansa kaupankäynnissä ja varsinkin kansainvälisessä energiakaupassa, tärkein asia on luottamus ostajan ja myyjän välillä. Ja tämä on se asia, mitä moni ei ymmärrä. Toki sodan jälkeen voidaan pakotteet purkaa ja palata käymään kauppa venäjän kanssa, mutta luottamus on mennyt todella pitkäksi aikaa. Ja tämän takia venäjän käymä energiakauppa tulee olemaan todella paljon kannattamattomampaa ja määrällisesti pienempää. Tämä sota on myös kiihdyttänyt valtavasti siirtymää uusiutuvien energialähteiden pariin, josta junasta venäjä tippui jo pois.

Joten, vapaasti voi uskotella itselleen, että paluu vanhaan onnistuu tuosta vaan. Kyllä tulee tulevaisuus tarjoamaan kylmää kyytiä jokaiselle venäläiselle.

Melkein käy sääliksi, mutta en voi sanoa muuta kuin:
Kärsikää, perkeleet!
Muut tuottajat ovat ottaneet ryssän markkinat monelta osin fossiilisten kaupassa. Esimerkiksi Norja on lisännyt tuotantoaan merkittävästi. Jos ja kun ryssä palaa markkinoille niin siitä seuraa hintojen romahdus. Tämä ei ilahduta isoja öljyjättejä joista merkittävä osa on jenkkiläisiä pörssiyhtiöitä. Joten ei pakotteiden purku jenkkien osalta ei tule tapahtumaan ainakaan millään nopealla aikataululla fossiilisten viennin osalta. Rahaa ne jenkkipolitikot kumartaa, ei mitään muuta. Ja öljy-yhtiöt osaa lobata.
 
Venäläisyrityksistä 61% kertoo vaikeuksista löytää koulutettua työvoimaa. Samalla 63% työnantajista kertoi hakijoiden usein valehtelevan osaamisestaan.

Russian companies report shortage of qualified personnel​

hh.ru experts conducted a study of the corporate educational services market and found that more than half (61%) of companies face difficulties in selecting employees with the required qualifications. Therefore, the overwhelming majority (84%) of companies conduct training for their employees, regardless of the size of the organization. The results of the study were made available to Izvestia on July 3.

The number of employees undergoing training, as well as the average training costs, are proportional to the company size. In 2023, the average number of trainees per company was 46 people. In micro-companies (6-15 employees), six people were trained, in small companies (16-100 employees) - 26, and in medium-sized companies (101-250 employees) - 47 people. The average training costs in 2023 were 343 thousand rubles per company. In micro-companies, the costs are significantly lower (about 110 thousand rubles) than in small (458 thousand rubles) and medium (419 thousand rubles) companies. The average costs per employee are 16,719 rubles per year and they are almost independent of the company size.

Companies mainly train candidates for specialties related to physical labor (31%) and mass positions (27%). Training programs are most in demand for specialists in the field of finance (36%), HR (35%) and employees engaged in physical labor (32%). In micro-companies, training of HR specialists is less in demand - only every fifth employer (23%) is ready to invest time and money in them. The main goal of training is for employees to acquire additional competencies and deepen their skills. 65% of companies conduct training in the specialization of the company or department.

The most common training formats in companies are specialized courses and individual lectures at universities, colleges, private companies and internal training centers. 69% of candidates find employment after training, which meets company expectations.

Training in companies is conducted mainly for new staff (71%) and line employees of different departments (68%). In micro companies, line employees are trained less often, and in small companies — more often than the market average. On average, 11 candidates are trained in a company; their number is proportional to the size of the company: three candidates in micro, nine in small, 11 in medium and 43 in large companies (251–500 and 500+ employees).

The main training formats include online courses (55%) and specialized courses at the workplace or in the office (54%). Combined training (online + offline) prevails in 68% of companies. The most popular training methods are instruction and mentoring (65% each). In large companies, trainings and master classes with external experts are held more often than the market average.

56% of companies plan to maintain the current level of spending on corporate training. The preferred format is combined online + offline training (46%), and 24% are considering online training. Only 21% of companies are considering an exclusively offline format.

Companies do not plan to change educational institutions (49%). 78% of companies are satisfied with cooperation with educational organizations, although satisfaction with work with private training companies is lower (67%). The main criteria for choosing an educational organization are: high quality of education (34%) and qualified teaching staff (26%). Private companies are valued for their individual approach, and factories and colleges for the opportunity to practice.

64% of companies are not actively looking for an educational service provider. The selection criteria are past experience (46%) and favorable cost (42%). Information about providers is most often obtained from the Internet (55%) and recommendations from employees/acquaintances (51%).

Online training started in companies before the COVID-19 pandemic and the mass introduction of remote work — 44%. The top 3 advantages of online training are the ability to choose a convenient time (54%), time saving (48%) and a comfortable environment (42%).

The main disadvantages of online learning are lack of contact with the teacher (38%), lack of self-discipline (35%) and lack of practical classes (35%). The main reasons for abandoning online learning are the inappropriate format and high cost of training, as well as the lack of suitable courses/lectures.

On June 27, a survey by Rabota.ru revealed which points in resumes are most often embellished by job seekers . Thus, 63% of employers surveyed noted that job seekers often distort professional skills in their resumes. 30% each chose work experience and job responsibilities. 22% noted that candidates often exaggerate their level of proficiency in specialized computer programs, 12% emphasized personal data.
https://iz.ru/1721420/2024-07-03/ro...kazali-o-nekhvatke-kvalifitcirovannykh-kadrov
 
Venäjän keskuspankilla ollu kokous jossa on todettu, että kaikki menee suunnitelmien mukaa, elion liuta asioita jotka haittaa Venäjän taloutta, mutta hallinto ei niistä piittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän keskuspankilla ollu kokous jossa on todettu, että kaikki menee suunnitelmien mukaa, elion liuta asioita jotka haittaa Venäjän taloutta, mutta hallinto ei niistä piittaa.
Heh, kannattaa nyt vain hokea sitä lilliputtelin lausetta: "mikään ei vaikuta mihinkään". Joten vatnikki pistää nyt vain vähän lisää kierroksia tekemisiinsä että homma hoituu tai sitten lihayvöry Ukrainassa kutsuu.

Nykytasollaan kolmenpäivänerikoisen rahoitus ja resurssit syö kaiken mitä vatnikit tuottaa eikä se edes riitä.
 
Venäjän keskuspankilla ollu kokous jossa on todettu, että kaikki menee suunnitelmien mukaa, elion liuta asioita jotka haittaa Venäjän taloutta, mutta hallinto ei niistä piittaa.
Ei ehkä kovin yllättävää. Tästä aiheesta näyttää (tuolta) löytyvän huomattava ketju, joka käsittelee itäistä rautatieliikennettä. Sen lisäksi että rautatiet ovat niin heikkenevän kalustonsa, infran ja kapasiteetin kanssa syvässä kyykyssä, valtiojohto antaa kuljetusmääräyksiä joilla ohitetaan kaikki muu; tämä sotkee loputkin mahdollisuudet saada logistiikka toimimaan. Herkullista! Kuinkas monta konttia sitä PKorean ase&ammus-toimituksia varten olikaan.. satoja junia joka tapauksessa. Samaan aikaan pitäisi saada hiililasteja Kiinaan ja hyödykkeitä Kiinasta.

"Oleg Deripaska…complained about the logistical difficulties of entering the markets of the Global South: the speed of rail travel in the eastern direction does not exceed 40 km/h, "everything from the Urals to Irkutsk is at a standstill - a traffic jam for months."
 
Muut tuottajat ovat ottaneet ryssän markkinat monelta osin fossiilisten kaupassa. Esimerkiksi Norja on lisännyt tuotantoaan merkittävästi. Jos ja kun ryssä palaa markkinoille niin siitä seuraa hintojen romahdus. Tämä ei ilahduta isoja öljyjättejä joista merkittävä osa on jenkkiläisiä pörssiyhtiöitä. Joten ei pakotteiden purku jenkkien osalta ei tule tapahtumaan ainakaan millään nopealla aikataululla fossiilisten viennin osalta. Rahaa ne jenkkipolitikot kumartaa, ei mitään muuta. Ja öljy-yhtiöt osaa lobata.
Tämä on ihan totta. Ja kun tähän lisätään se, että venäjän kaasuinfra mätänee käsiin, eikä kohta huoltoja ole varaa tehdä, niin käytännössä kaikki pitää rakentaa kohta uusiksi. Ja viimeksi taidetiin putket vetää Saksalaiselle rahalla ja aika pitkälle länsimaisella osaamiselle. Joten, ei taida lännestä apuja siihen projektiin enää tippua.

Ja eikö tästä ollut pari kuukautta sitten se uutinen, että ei edes kaasuvoimaloihin tarvittavia osia kyetä enää venäjällä valmistamaan? Osaaminen ja rahat ovat lopussa.

Ainoa vaihtoehto on kiinalainen tekniikka, joka tulee sitten all-in-one paketissa, sisältäen mukavat pikku tappokytkimet, joille nuo laitokset saadaan nätisti etänä suljettua, jos tarve tulee.
 
Vähän enemmän junia on kulkenut suunnassa Vainikkala-Hamina. Vissiin lienee, että mäntyöljyn kuljetukset lisääntyneet vaikka Haminan liikenteessä propaaniakin mennyt, eikö se propaani taas mene pakotteiden alle loppuvuonna. Uuteenkaupunkiinkin menee ammoniakkia jälleen ensi viikolla muutaman kuukauden tauon jälkeen. Yaralla lienee kuitenki haluja Venäjän liikenteen lopettamiseen kun noita uutisia, että Siilinjärvellekkin mahdollistetaan ammoniakin tuonti syksyllä Uudestakaupungista junalla kun laitteistot valmistuu.(kun sitä tuotu laivalla ensin sinne ja jos muista syistä mahdollista). Näyttäisi, että Niiralassa olisi nyt ollut kuukauden tauko rajajunissa paikalliselle lannoitetehtaalle (=Cemagro)
 
Ja joidenkin mielestä Kiina aseistaisi Venäjää aivan vapaasti kun todellisuudessa se ei omien pakotteiden uhan vuoksi uskalla edes energiantuotantolaitosten osia viedä Venäjälle.

Kortit on katsottu ja ryssillä sekä Kiinalla oli huonommat kädet.
 
Ja joidenkin mielestä Kiina aseistaisi Venäjää aivan vapaasti kun todellisuudessa se ei omien pakotteiden uhan vuoksi uskalla edes energiantuotantolaitosten osia viedä Venäjälle.

Kortit on katsottu ja ryssillä sekä Kiinalla oli huonommat kädet.
Kun katsoo tuhotvuotista historiaa niin Kiina ei tee mitään mikä vahvistaisi ryssää. Ukrainan sodan aikaan Kiina on pitänyt hyvin passiivista politiikkaa ryssän suuntaan ja ainoa mitä on tullut on hymyilevät kättelykuvat. Kiinan tuhatvuotinen suunnitelma on laajeta. Tätä siellä toteutetaan järjestelmällisesti. Joten se mitä Kiina toimittaa ryssälle on sellaista millä ei voi sotia Kiinaa vastaan. Eli varaosia panssarikalustoon joka uppoaa Ukrainaan muodostuneeseen mustaan aukkoon. Sama näitten golf-kärryjen, drone osien yms. kanssa. Varotaan visusti toimittamasta muuta kuin välttämätön minimimäärä niin että se joudutaan varmasti viemään Ukrainaan tuhoutuvaksi.

Kiinan politiikka alkaa myös tuotta tulosta, eli nyt on jo uutisoitu että ryssä joutuu tyhjentämään itäosienkin varuskuntia kaikesta kalustosta. S-300/400, panssarikalusto, tykistö, kaikki lähtee.

Kiinan ehdoton etu on että ryssä kaatuu aikanaan mutta sitä ennen avustetaan juuri sen verran että ne varikot tyhjenee ja ryssän talous vedetään totaalisen solmuun. Saa arvata mitä Kiina tekee kun tulee se tuhannen vuoden yksi mahdollisuus ottaa ryssältä lisää maata. Nyt käsi ylös joka uskoo että Kiina ei tuota erittäin harvinaista mahdollisuutta käytä hyväkseen. Huomionarvoista on että Kiina ei ole tuominnut hyökkäyssotaa tai rajojensiirtelyä..
 
Tässäpä yhdistyy kaksi mielenkiintoista asiaa.

Ryssien jalostamokapasiteetista on tai on ollut pois pelistä 17 %, eli melkein viidesosa ja se on valtava määrä jalostamatonta öljyä lisää markkinoille, olettaen että se siirtyy raakaöljynä myyntiin.

Edit: tämähän on todennäköisesti vuodettu julkisuuteen sen vuoksi, että Venäjä ja Intia parhaillaan neuvottelevat uusista öljysopimuksista, kun nyt Intia tietää, että ryssällä meinaa jäädä viidesosa kokonaan jalostamatta niin sehän osaa tehdä tarjouksen, joka Venäjän on pakko hyväksyä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa, mutta joka olisi muuten lähes arvoton. Eli tuo pikku tieto antaa valtavasti neuvotteluvoimaa ja sen vuoksi ryssät ovat kaikin keinoin pyrkineet pimittämään iskujen vaikutuksen omaan jalostuskapasiteettiinsa, aina se totuus tulee ilmi kuin korkki pintaan.


Mutta samaan aikaan 53 tankkeria ryssien varjolaivastosta kerää ruostetta ajamalla huvikseen ympyrää jossain tai vain odottaen ankkurissa, miehistö tietenkin laivalla palkattuna ja kulut juoksevat. Tyypillinen päivävuokra isolle tankkerille on jotain 100 000 USD luokkaa, supertankkereilla enemmän. Ryssien laivat on vanhoja ja palkat varmasti huonoimmat ikinä missään, mutta aivan varmasti kulut pyörivät jossain 30-40 000 dollarin tienoilla päivässä. Tällöin pelkästään seisovan fleetin rahoitus maksaa 1.6-2.1 miljoonaa dollaria päivässä, noin 55-65 miljoonaa dollaria kuukaudessa sen lisäksi, että mahdollinen muulla kalustolla tehtävä öljyn kuljetus on silti maksettava.

Silti epäilyttää onko Venäjän öljyn tuotanto enää aiemmalla tasollaan, koska laivastoa on käyttämättä vaikka valtava määrä jalostuskapasiteettia on pois pelistä. Öljyn pumppausta on voitu vähentää koska tiedetään, että se ei pääse markkinoille tuotteena eikä raakana.

 
Viimeksi muokattu:
Kun katsoo tuhotvuotista historiaa niin Kiina ei tee mitään mikä vahvistaisi ryssää. Ukrainan sodan aikaan Kiina on pitänyt hyvin passiivista politiikkaa ryssän suuntaan ja ainoa mitä on tullut on hymyilevät kättelykuvat. Kiinan tuhatvuotinen suunnitelma on laajeta. Tätä siellä toteutetaan järjestelmällisesti. Joten se mitä Kiina toimittaa ryssälle on sellaista millä ei voi sotia Kiinaa vastaan. Eli varaosia panssarikalustoon joka uppoaa Ukrainaan muodostuneeseen mustaan aukkoon. Sama näitten golf-kärryjen, drone osien yms. kanssa. Varotaan visusti toimittamasta muuta kuin välttämätön minimimäärä niin että se joudutaan varmasti viemään Ukrainaan tuhoutuvaksi.

Kiinan politiikka alkaa myös tuotta tulosta, eli nyt on jo uutisoitu että ryssä joutuu tyhjentämään itäosienkin varuskuntia kaikesta kalustosta. S-300/400, panssarikalusto, tykistö, kaikki lähtee.

Kiinan ehdoton etu on että ryssä kaatuu aikanaan mutta sitä ennen avustetaan juuri sen verran että ne varikot tyhjenee ja ryssän talous vedetään totaalisen solmuun. Saa arvata mitä Kiina tekee kun tulee se tuhannen vuoden yksi mahdollisuus ottaa ryssältä lisää maata. Nyt käsi ylös joka uskoo että Kiina ei tuota erittäin harvinaista mahdollisuutta käytä hyväkseen. Huomionarvoista on että Kiina ei ole tuominnut hyökkäyssotaa tai rajojensiirtelyä..
🙋‍♂️
 
Venäjän öljyn ja öljytuotteiden vienti on laskusuunnassa edelleen ja sen myötä kesäkuussa tekivät 4 kuukauden pohjatuloksen valtiolle tuloutettavissa veroissa sekä maksuissa.

Sota maksaa joka kuukaudelta enemmän ja tulot laskevat hiljalleen alemmas.

Mikäli globaali öljyn hinta vielä putoaa nykyisestä tasosta niin tuloihin syntyyn melkoinen romahdus.

Tästä tulosta pitää muistaa vähentää se 2-3 miljardia kuukaudessa polttoainetukiaisia kotimaassa sekä ainakin 60 miljoonaa euroa tyhjänä seisovien tankkerien kuluja, voi olla satakin miljoonaa sekä tietysti Ukrainan tuhoamien polttoainevarastojen arvo & prosessointikulut. Pelkästään yhden suuremman varaston tuho arvioitiin 540 miljoonaksi euroksi ja erikokoisia laitoksia menee useita kuukaudessa.

 
Mielenkiintoinen tilanne, että virolaisen tavallisen sukan kuluttajan kaasulasku on laskevalla trendillä (-11 % vähintään heinäkuussa ja ehkä lisää myöhemmin syksyllä) ja samaan aikaan ryssälässä sukattomalla kuluttajaoletetulla nousi kaasulasku 20 % heinäkuun alusta alkaen ja mahdollisesti lisää vuoden loppuun mennessä.



Tämähän yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että Putkipaavojen ja -eerojen hehkuttamat kaasudiilit ovat olleet sellaisia, että ne ovat näennäisesti halpoja Euroopalle, mutta sen verran kalliita että niillä on subventoitu venäläisille kuluttajille vielä merkittävästi halvempi energiansaanti. Nyt kun Eurooppa on lähes kokonaan irtautunut ryssäkaasusta ja etenee sillä tiellä edelleen niin vatnikkikin joutuu jossain vaiheessa maksamaan todellista hintaa energiastaan ja silloin käy niin, että perse ei kestäkään merivettä. Ja meille irtautuminen tarkoittaa pitkällä aikavälillä parempaa energiaturvallisuutta sekä vakaampia hintoja, koska ne eivät nouse ja laske suoraan sen mukaan miten Kremlistä käsketään venttiilejä väännellä ja valehdellaan kunnossapidosta tai muusta teennäisestä syystä.

Alla on pari uutista inflaation tasosta ja kun "virallinen" inflaatio on 8.6 % ja noussut useita kuukausia putkeen niin Venäjän keskuspankilla ei liene muuta mahdollisuutta kuin nostaa ohjauskorkoaan 1-2 %, jutussa ennakoidaan että viimeisimpien lukujen valossa tuo 2 % olisi realistisempi. Muistetaan se aiemmin tekemäni laskelma, että edes nykyisellä korkotasolla moskovalaisen keskipalkkaisen pariskunnan tuloilla ei makseta lähiöstä ostetun asunnon velasta kuin korot, lyhennykseen ei jää juuri mitään kun ei ne ilmalla elä ja käy töissä. Loppuvuosi siis tarkoittaa noin 20-30 % lisäystä energialaskuun, edelleen nousevia liikennepolttoaineiden sekä ruuan hintaa, ao. jutussa luvut 19-34 % välissä ja paria kolmea prosenttia lisää lainan korkoihin. Lisäksi vuoden 2025 alussa kiristyy vielä tuloverotus ja se alkaa jo moskovalaisten tuloilla vaikuttamaan useita prosentteja vuosiansioihin.

Hamppukravatti alkaa olemaan vaihtoehto.

Ja katsokaa tätä kuvaa.

Ennen sotaa keskuspankin inflaatio ja korkokäyrät ovat kulkeneet käsikädessä, lähes vierekkäin. Tuo onkin normaalia inflaatiokontrollia, mutta verratkaa käyrää sodan alkamisen jälkeen. Inflaation kerrotaan olevan alle kymmenen prosenttia, mutta korkokäyrä lähestyy 20 %. Näin ei ole mikäli todellinen inflaatio ei olisi jossain siellä samoilla alueilla kuin korkokin, ja todellisuudessa se on korkeampi koska jatkaa nousuaan. Ryssiä huijataan ihan täysillä, mutta kyllä siellä talousihmiset tämän pelin hengen tietää. Perusvatnikille voi tulla yllätyksenä, että jouluna rahaa on selkeästi vähemmän käytettävissä kuin nyt, vaikka tuskin sitä nytkään liikaa on.

Russia_monetary_policy_rate_vs_CPI_inflation_y_y__8.png


 
Meno on kuin Titanicilla, laiva on menossa pohjaan , mutta orkesteri soittaa vielä kaltevalla kannella.

Vuoden vaihtuessa ajat muuttuvat hyvin nopeasti vieläkin ankeammaksi ryssille, tik tok, tik tok.

 
Aertikkelin oleellisin kohta:
"Gorodnichenko also noted that when the Soviet Union lost access to petrodollars, its economy collapsed within five years. He suggested that Russia's economic decline could occur even quicker, given that the Soviet Union was far more self-sufficient resource-wise than Russia is today."

Eli tälläisen ison talouden uppoaminen ottaa useita vuosia vaikka pääasiallinen tulonlähde katkeaa nopeasti. Eri pakotteita on säädelty nyt vasta pari vuotta ja ryssällä oli hyvät rahavarastot joilla pelata. joten niitä ongelmia alkaa pulpahdella pintaa. Kun rahaa on vielä jossain kuten kultavarannossa tai keskuspankilla niin noita ongelmia voi paikkailla tovin. Mutta kyllä se seinä sieltä pikkuhiljaa tulee tai paremminkin vedenpinta kun paatin reuna vain vajoaa yhä alemmas.
 
Yksi pakotteiden iloista venäläisfirmoille on ulkomaisten tilausten maksaminen erilaisten välikäsien kautta. Kiinasta tavaraa tilaavat venäläisfirmat ovat joutuneet näiden välikäsien huijausten uhreiksi. Huijarit ovat manipuloineet netin hakutuloksia siten että heidän palvelunsa ovat ensimmäisten hakutulosten joukossa. Tilannetta hankaloitta ettei kiinalaisia oikeusistuimia juuri kiinnosta ulkomaalaisten valitukset.

Importers of Chinese products complain about scammers​

Recently, many scammers have appeared who deceive Russian importers of Chinese products, who are forced to use intermediary schemes when paying for imports from China. This was reported by Vedomosti, citing entrepreneurs.

Most often, scammers approach a businessman who has problems paying for imports and offer him services to transfer funds through their accounts in "clean" banks. Those who fall for this trick transfer the amount to the account of a fake intermediary, who then reports that "the deal failed" or even disappears altogether. A number of gullible companies have already lost more than 50 million rubles in this way.

According to Ilona Gorsheneva-Doluts, a representative of the Opora Rossii association in China , some fraudsters were able to promote the websites where they offered their services so much that they reached the top positions in search results and provided their owners with a regular flow of calls from potential victims. In addition, there are scammers who pose as not just an intermediary bank, but promise the client a full range of services - from purchasing goods from a Chinese factory to logistics and payment. They work on a 30-50 percent "prepayment".

Basically, small or recently opened companies fall for the promises of criminals. They are either inexperienced or do not have money for the services of an expert in the field of foreign economic activity. The situation is aggravated by the fact that international courts in the PRC do not work very well. At the same time, it is almost impossible to return money from China through the Russian human rights system.

As experts note, the abundance of such fraudulent schemes was facilitated by problems with transferring funds to China - Russian companies are increasingly being denied opening accounts.

In order not to become a victim of scammers, the head of the department for work with Asian clients, B1 partner Natalia Khobrakova calls on entrepreneurs to pay attention to the date of registration of the prospective intermediary, the authorized capital, the availability of licenses and permits. In addition, you should familiarize yourself with its financial statements.

In late June, information appeared that the situation with payments from Russian businesses to Chinese counterparties had improved since mid-May. It became easier to make payments after Russian President Vladimir Putin's trip to Beijing . And if in April transactions were barely going through, then in May the volume of imports began to increase, as regional Chinese banks, which have very little or virtually no international business, began to cooperate directly with Russia.
https://lenta.ru/news/2024/07/15/importery-kitayskoy-produktsii-pozhalovalis-na-moshennikov/
 
Yksi pakotteiden iloista venäläisfirmoille on ulkomaisten tilausten maksaminen erilaisten välikäsien kautta. Kiinasta tavaraa tilaavat venäläisfirmat ovat joutuneet näiden välikäsien huijausten uhreiksi. Huijarit ovat manipuloineet netin hakutuloksia siten että heidän palvelunsa ovat ensimmäisten hakutulosten joukossa. Tilannetta hankaloitta ettei kiinalaisia oikeusistuimia juuri kiinnosta ulkomaalaisten valitukset.

https://lenta.ru/news/2024/07/15/importery-kitayskoy-produktsii-pozhalovalis-na-moshennikov/
Ettei tässäkin olisi sellaista vastavuoroisuutta, erinäisiä tapauksia missä Kiinalainen ostaja maksoi mutta rahoja ei tullut. Näissä tapauksissa ryssäläisiä oikeusistuimia asia ei oikein kiinnostanut. Olisko huijareilla ollut liian läheiset välit kremliin.

No antaa ryssän takuta nyt rauhassa. Kiina on hyvä kumppani tähän kaupalliseen nyrkkeilyyn.
 
Back
Top