Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ukrainahan on pysäyttämässä noin puolet ryssien kaasuviennistä länteen vuoden vaihteessa ja viimeksi tänään Slovakian putinisti pääministeri yritti neuvotella bunkkerirotalle syntymäpäivälahjaa, mutta sai tylyt pakit.

Orbanin klaani, Fico ja muut kotiryssät saavat hakea jotain muita tulonlähteitä kun Kremlin kaasunisä ehtyy.

Ja Moskovassa jää miljardeja saamatta kovaa valuuttaa.

Öljyputkikin ehtyy kun aika on kypsä, mutta se säilyy Ukrainan panttina sille että ryssä ei iske Ukrainan kaasuvientiverkkoon eikä varastoihin, mikäli iskee niin öljyputki on sen jälkeen kovin altis häiriöille. Pelimerkit näiltä osin on selvästi pöydällä jo.

 

Liitteet

  • Screenshot_20241008-062139~2.webp
    Screenshot_20241008-062139~2.webp
    34.4 KB · Luettu: 101
Pietarilainen makkaratehdas on hakeutunut konkurssiin, lienee makkaran kysyntä hiukan alamaissa Venäjän nykyisellä hintatasolla.

--

Askel askeleelta kohti sitä mitä Neuvostoliitto oli, mutta Venäjällä ei ole mitään niistä vahvuuksista mitä NL oli.
NL valmisti ydinaseita kuin makkaraa
Venäjä onnistuu makkaran valmistamisessa yhtä hyvin kuin ydinaseiden tekemisessä
 
Ryssien hiiliteollisuus on kontannut koko alkuvuoden ja yli puolet tuotti tappiota ja monet sen päälle nollatulosta.

.

Hiiliteollisuus taitaa olla se, joka ensiksi lussahtaa. Ilmeisesti samat lähdeviitteet, mutta ensimmäisellä vuosipuoliskolla tappiot 7 mrd ruplaa. Euroopan paskiaiset ei osta, Kiina on lätkinyt tulleja ja sitä rataa. Intiaan kelpaa, mutta laivallisesta saa noin 15 miljoonaa rahaa, josta kuskaamiseen menee jo 5 miljoonaa.


Toimitukset Kiinaan laskivat vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla 8 %, eikä niiden kasvua odoteta, Venäjän energiaministeriön johtaja Sergei Tsivilev valitti syyskuussa. Tosiasia on, että Peking on ottanut käyttöön tullit venäläiselle hiilelle, ministeri selitti. Samaan aikaan muut toimittajat - Indonesia ja Australia - eivät kuuluneet niiden alle, koska ne ovat osa vapaakauppa-aluetta Kiinan kanssa.

Intia on leikannut hiilen tuontiaan Venäjältä 55 % ja Türkiye 47 % CREA:n arvioiden mukaan. Hiilen kokonaisvienti Venäjältä laski tammi-heinäkuussa 11,4 % 112,6 miljoonaan tonniin. Ja koska hiilikaivostyöläiset veivät noin puolet tuotannostaan, isku oli heille herkkä, Kluge toteaa.

Venäjän kivihiiliteollisuus on siirtymässä pahimpaan kriisiinsä 30 vuoteen, sanoo riippumaton energiaasiantuntija Maxim Ivanov. Pakotteiden, kiinalaisten tullien ja pakkoalennusten lisäksi hiilen maailmanmarkkinahintojen lasku vaikuttaa: vuoden ensimmäisellä puoliskolla ne putosivat 34 % 132 dollariin tonnilta FOB Newcastlen (Australia) ehdoilla - suurimmassa kivihiilen keskuksessa. Aasian ja Tyynenmeren alueella.


Seurauksena: Rosstatin mukaan yli puolet hiiliyhtiöistä tuli tappiolliseksi ja koko alan nettotulos tappiolliseksi. Kivihiiliteollisuuden kokonaistappio tammi–heinäkuussa oli 7,1 miljardia ruplaa. Samaan aikaan tappiollisten yritysten tappiot kasvoivat 3,4-kertaiseksi ja kannattavien yritysten voitot laskivat 72 %.
 
Ryssien maatalous on talvea vasten siinä kuosissa, että ministeri kehottaa kysymään apuja korkeammilta voimilta.

Joillakin alueilla ei ole tullut sateita kuukausiin ja talvikylvöt on tehty periaatteessa hiekkaan.

Toivottavasti kuivaa jatkuu pakkasiin saakka tai vaihtoehtoisesti kun alkaa satamaan niin tulee oikein kunnon tulvat, etenkin keväällä.


Inflaation ennustetaan edelleen pysyvän korkeana vuoden 2025 aikana vaikka keskuspankin odotetaan nostavan ohjauskoron 21 % vielä tämän vuoden aikana. Erilaiset indeksoidut maksut nousevat jatkuvasti nopeammin kuin inflaatiotavoite, mikä lähes varmasti tarkoittaa että tavoiteluku ei ole saavutettavissa. Sen päälle tulee nousevat energian, tuontitavaroiden, ruuan, kotimaisen työn sekä kuljetusten hinnat eikä oikein missään näy orastaviakaan merkkejä hintojen laskusta venäläisille kuluttajille.

 
Viimeksi muokattu:
Edelliseen jatkoa kun tässä on dataakin mukana. Kyllä viljan ostajat tietävät milloin on piru merrassa ja sen näkee nyt tuosta vehnätonnin hinnan kulmakertoimesta. Ei ennusta kovin ruusuista ruuan hintaa globaalisti ensi vuodelle.

 
Ryssän valtion velkakirjaindeksi on sukeltanut alemmas kuin sodan alussa, tai 2008. Lisäksi korot on jo pumpattu lähes kahteenkymmenen prosenttiin. Ostosuositusmittari huutaa myymään hetimmiten. Romahdus tämä ei toki millään tavalla vielä ole.


Tämä ei suoraan vielä tarkoita mitään. Kymmenvuotisen tuotto on siinä 16 % pinnassa. Jos inflaatio olisi 9 % niin tuohan olisi ok tuotto. Kun yhdistää fossiiliteollisuuden kyykyn, muun taloudellisen toimen puutteen ja ukkojen rahtaamisen rintamalle, ei tuonne kukaan fiksu sijoita korkeintaan kuin muiden rahoja

 
Venäjällä taas keskustellaan sekä esitetään dieselin vientikieltoa, mikäli heidän aiemmin kertomansa pitäisi paikkansa että jalostamoiskut eivät juuri ole vaikuttaneet tuotantoon niin tällaiseenhan ei pitäisi olla mitään syytä, koska tuotantokapasiteetti ylittäisi selkeästi kotimaisen kysynnän. Silti sitä kuitenkin esitetään eli todellisuudessa etenkään talvidieselin osalta ei liene varmaa, että voidaan edes kotimainen kysyntä tyydyttää ja varsinkin siedettävällä hinnalla, joten sen vuoksi vientiä halutaan rajoittaa.

Mielenkiintoista, hintasäännöstelyä haluttiin jo laajasti lähes kaikille kuluttajatuotteille ja öljyjalosteiden vientiä rajoitetaan entistä tiukemmin, tarkoittaa siis väistämättä valtion tulojen leikkaantumista.


Ryssälässä on valtava ongelma tyhjien konttien suhteen, koska Venäjä tuo Kiinasta kaikkea tavaraa, mutta ei vie sinne mitään mikä liikkuisi konteissa, joten tyhjät kontit jäävät ratapihoille, logistiikkakeskuksiin ja jopa junien päälle vain odottamaan seuraavaa siirtoa jota ei koskaan tule. Kiinalaiset joutuvat tilaamaan jatkuvasti uusia kontteja ja luonnollisesti perivät sen ryssiltä. Lokakuusta alkaen nostavat 10 % uusien konttien hintoja, että asiaan tulisi joku tolkku, mutta mikäpä ryssien onnettoman logistiikan muuttaisi. Joutuvat vain maksamaan tuon hinnan nousun ja sitä seuraavankin sitten kun sellainen väistämättä tulee.


Toinen iso ongelma Kauko-Itään suuntautuvassa Venäjän rahdissa on, että 60 % on kannattamatonta hiilen kuljetusta, jota Kremlistä käsketään tehdä vaikka se on tappiollista sekä hiilen tuottajille että rautateille. Venäjän rautatiet haluavat nostaa hiilen ja muun halvan tavaran rahtimaksuja, mutta mitenpä ne maksaisivat enemmän kun nykyiselläänkään ei jää hommasta tuloja käteen.


Aika selvästi on näkyvissä lumipalloilmiö, jossa tulot vähenevät mutta kulut vain nousevat eikä ryssillä ole tuohon itsellään minkäänlaista ratkaisua. Kremlissä halutaan vain peitellä näitä vaikutuksia, mutta ne näkyvät kyllä tilastoista hampaattomasta propangasta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Sen minäkin tiedän, että ruplakoneen käyttö ja 20% korkotaso viittaa inflaatioon, ja toivottavasti superinflaatioon mahdollisimman pian. Ylikuumentunut talous pyörii kuitenkin keinotekoisesti sotilastoimen ympärillä, ja muuhun kansaan se ei ulotu niin hyvin.

Mutta miten hintasäännöstely vaikuttaa suuressa kuvassa ryzzien talouteen? Voiko siitä putain saada vielä vähän lisäaikaa?
 
Mutta miten hintasäännöstely vaikuttaa suuressa kuvassa ryzzien talouteen? Voiko siitä putain saada vielä vähän lisäaikaa?

Yksinkertaisesti valtio joko ottaa piikkiinsä osan myytävien tuotteiden tuotantokustannuksista jolloin valtion kassasta palaa rahaa aivan helvetisti joutavaan asiaan (bensiinin osalta toimivat jo näin ja ovat aina toimineet, maksaa noin 2-4 miljardia kuukaudessa) tai säännöstelyllä hinnalla pakotetaan tuottajat tekemään tappiolla tuotteita myyntiin kuten Neuvostoliitossa, jolloin kaupoissa on hyllyt tyhjinä (viimetalven kananmuna episodi oli osa tätä sirkusta), mutta hintalapuissa on halvat hinnat kuten politrukki vaatii, sitten parempi väki ostaa takahuoneesta tuotteen sen oikealla hinnalla. Virallinen inflaatio on matala, mutta todellinen on korkea ja siksi ruplakoneen pitää pyöriä, korot on korkealla eikä kukaan Venäjän ulkopuolella halua investoida sinne kopeekkaakaan koska tietävät tilanteen mikä siellä on. Putler ostaa siis lisäaikaa omalle hallinnolleen tuhoamalla Venäjän talouden pitkällä aikavälillä.
 
Yksinkertaisesti valtio joko ottaa piikkiinsä osan myytävien tuotteiden tuotantokustannuksista jolloin valtion kassasta palaa rahaa aivan helvetisti joutavaan asiaan (bensiinin osalta toimivat jo näin ja ovat aina toimineet, maksaa noin 2-4 miljardia kuukaudessa) tai säännöstelyllä hinnalla pakotetaan tuottajat tekemään tappiolla tuotteita myyntiin kuten Neuvostoliitossa, jolloin kaupoissa on hyllyt tyhjinä (viimetalven kananmuna episodi oli osa tätä sirkusta), mutta hintalapuissa on halvat hinnat kuten politrukki vaatii, sitten parempi väki ostaa takahuoneesta tuotteen sen oikealla hinnalla. Virallinen inflaatio on matala, mutta todellinen on korkea ja siksi ruplakoneen pitää pyöriä, korot on korkealla eikä kukaan Venäjän ulkopuolella halua investoida sinne kopeekkaakaan koska tietävät tilanteen mikä siellä on. Putler ostaa siis lisäaikaa omalle hallinnolleen tuhoamalla Venäjän talouden pitkällä aikavälillä.
Meinasin juuri kirjoittaa ihan samaa, mutta hyvin kiteytit asian ytimen. Ja sellainen pitää lisätä, että tuo on sellainen kierre, että tuosta ei ihan helposti päästä irti. Ja mitä kauemmin tämä meno jatkuu, sitä vaikeampaa ja kivuliaampaa asioiden korjaaminen tulee olemaan.
 
Ei oo kaveerattu ryssän kanssa. :rolleyes:



Espoolaisliikemies Yrjö Pönni on toimittanut yritysverkostonsa avulla Venäjän sotateollisuudelle elektroniikkakomponentteja noin vuosikymmenen ajan.

Pönnin suomalaisen emoyhtiön Highland-Investmentin kautta omistamat venäläisyritykset ovat päätyneet Yhdysvaltain ja Ukrainan pakotelistoille.

Ukraina pitää Pönnin yhtiötä uhkana sen kansakunnalliselle olemassaololle. Yhdysvallat puolestaan pitää yhtiötä uhkana kansalliselle turvallisuudelleen.
 
Ei oo kaveerattu ryssän kanssa. :rolleyes:



Espoolaisliikemies Yrjö Pönni on toimittanut yritysverkostonsa avulla Venäjän sotateollisuudelle elektroniikkakomponentteja noin vuosikymmenen ajan.

Pönnin suomalaisen emoyhtiön Highland-Investmentin kautta omistamat venäläisyritykset ovat päätyneet Yhdysvaltain ja Ukrainan pakotelistoille.

Ukraina pitää Pönnin yhtiötä uhkana sen kansakunnalliselle olemassaololle. Yhdysvallat puolestaan pitää yhtiötä uhkana kansalliselle turvallisuudelleen.
Liekö sama mies, tehnyt toisten kuolemalla rahaa.

Nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa tuo yrittäjähän on vaaraksi myös Suomen turvallisuudelle myydessään aseteollisuuden komponentteja maalle joka uhkailee mm. Suomea.

Screenshot_2024-10-09-15-11-21-32_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp
 
Joillakin Venäjän alueilla halutaan kieltää useimmat työt maahanmuuttajilta, ryssälässä on huutava työvoimapula, joten tämä kielii jostain muusta ongelmasta, ehkä paikallisesti maahanmuuttajista syntyy liian suuria ja tiiviitä yhteisöjä joita Venäjän laita-alueiden väkivaltakoneisto ei pysty paimentamaan ja sen pelätään riistäytyvän jossain vaiheessa isommiksi hulinoiksi. Jotain tuossa on taustalla muutakin kuin ryssien normalisoitunut rasismi kun työvoimaa ei kotimaastakaan löydy.

 
Joillakin Venäjän alueilla halutaan kieltää useimmat työt maahanmuuttajilta, ryssälässä on huutava työvoimapula, joten tämä kielii jostain muusta ongelmasta, ehkä paikallisesti maahanmuuttajista syntyy liian suuria ja tiiviitä yhteisöjä joita Venäjän laita-alueiden väkivaltakoneisto ei pysty paimentamaan ja sen pelätään riistäytyvän jossain vaiheessa isommiksi hulinoiksi. Jotain tuossa on taustalla muutakin kuin ryssien normalisoitunut rasismi kun työvoimaa ei kotimaastakaan löydy.


Keskivertoryssä on pinttynyt rasisti. Jo neuvostoaikoina oppivat, että puhdas venäläinen slaavi on nokkimisjärjestyksessä ykkösenä. Kakkosena tulivat ukrainalaiset ja näillekin vittuiltiin ja hoholeiksi haukuttiin. Alimpaa kastia ryssälle ovat aasialaistaustaiset "vinosilmät", sekä erityisesti eteläisten alueiden muslimit, eli "tummat."
 
Kiinalaisetkin haluavat ryssän häviävän rahansa. Kylmäkauden alettua on tuplattu lämmitysominaisuusien hinta, ja vielä +150 % päälle.

Chinese automaker Chery just before the onset of cold weather in Russia raised prices for subscription to remote start and interior heating by 250%.

The money is deducted from the card automatically, but no notifications from the official application are received.



Ps. Jos tämmöisetkin ominaisuudet oikeasti menevät kuukausimaksun taakse, niin ei ikinä kannata itseään moisiin vehkeisiin sotkea
 
Kiinalaisetkin haluavat ryssän häviävän rahansa. Kylmäkauden alettua on tuplattu lämmitysominaisuusien hinta, ja vielä +150 % päälle.

Chinese automaker Chery just before the onset of cold weather in Russia raised prices for subscription to remote start and interior heating by 250%.

The money is deducted from the card automatically, but no notifications from the official application are received.



Ps. Jos tämmöisetkin ominaisuudet oikeasti menevät kuukausimaksun taakse, niin ei ikinä kannata itseään moisiin vehkeisiin sotkea

Jaahas. No eikös venäläisillä tileillä ole ruplia. Joten ne maksavat ruplilla lämpönsä. Ja kiinalainen haluaa tietysti paljon ruplia, että niillä saa edea pari paikallista rahaa. Inflaation piikkiin.
 
Jaahas. No eikös venäläisillä tileillä ole ruplia. Joten ne maksavat ruplilla lämpönsä. Ja kiinalainen haluaa tietysti paljon ruplia, että niillä saa edea pari paikallista rahaa. Inflaation piikkiin.
Pohdiskelin tätä valuutta-asiaa myös. Mutta luotan tässä kohtaa täysin, että panda vie karhua eikä toisin päin.

Ruplan virallinen kurssi alkaa taas pikapuoliin huutaa jotain hokkuspokkusta symbolisen satasen lähestyessä

 
Back
Top