Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hyvä että näitä koijarifirmoja tulee ilmi, vaikkakin aika laiskasti näistä uutisoidaan ja sekin mitä julkisuuteen päätyy, tulee pitkällä viiveellä.

Saastat.


Ikuinen banni päälle kuluttajien puolelta ja tarinaa vain eteenpäin, kun selviää mikä yritys.

Tekijöiden nimet julkisuuteen vaan. Sen päälle sakinhivutusta.
 
Länsimaiden asettamien sanktioiden seurauksena Venäjä hakee jäänmurtajalaivastonsa uusimiselle vauhtia nyt Intiasta:

Intia, tuo jäänmurtotekniikan ja -osaamisen syntykehto. Missä olisi suomalainen jäänmurto-osaaminen ilman intialaisten hyväntahtoista konsultointia?
 
Intia, tuo jäänmurtotekniikan ja -osaamisen syntykehto.
Toivottavasti venäläiselle laivanrakennusinsinöörille maistuu curry, koska tuolla komennuksella vierähtänee tovi.

Jäänmurtajien suunnittelu tulee joka tapauksessa kokonaisuudessaan Venäjältä, mutta se intialaistelakka, joka tuon kaupan saa, tarvitsee teknistä tukea myös rakennusvaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän keskuspankki taas hiukan korjailee ennusteitaan:
Estimates of future oil prices, the ruble exchange rate and the budget deficit have worsened

20%+ korkotasoa pidetään aika todennäköisenä.


Jopa 25 % korkotasoa veikkaavat vuodelle 2025.

Pelataan karkeilla luvuilla: Asuinneliön keskihinta moskovassa ollut googlen mukaan 150 000 ruplaa. Nafti 60 neliön kämppä on siis sen 10 miljoonaa ruplaa. 100 000 euroa virallisen kurssin mukaan. Tuommoisesta pienestä asunnosta saisi maksaa korkoja vuodessa 25 000 €, eli pari tonnia kuussa. 200 000 ruplaa siis. Keskipalkka moskovassa on 80 000 ruplaa.

Ehkä laskin jotain väärin, mutta nostakoot mun puolesta vaikka kolmeenkymppiin jos pakotteet ei kerran pure.

 
Viikossa noin 6 % öljyn hinnasta pois sen jälkeen kun Israel ilmoitti, että ei iske Iranin öljykohteisiin. Sama trendi jatkunee, kunnes jotenkin Iran tai ryssä yrittävät eskaloida tilannetta, koska kummankaan budjetti ei kestä laskevia hintoja. Ryssillä hätä on jo kädessä.

Kiinassa jalostusmäärät ovat laskeneet jo kolmatta kuukautta putkeen ja USA:ssa ajelukausi on päättynyt, joten näillä näkymin hinta pysyy alhaalla ainakin kesään saakka ellei joillain uusilla perseilyillä yritetä hintaa kirittää ylemmäs.

 
Sallinette pienen välikevennyksen lauantaiaamun viihdykkeeksi. Informaatioarvo tässä on alhainen, mutta kaipa tässä on jonkinlainen pieni signaali. Instagram-nimisessä nuorisosovelluksessa jo jonkinlaiseksi pikkujulkkikseksi noussut, kiinalaisen konttitalotehtaan PR-nainen, vaikuttaa olevan innoissaan bisnesmahdollisuuksista Venäjällä.

Ei siellä kai kenelläkään ole oikeisiin taloihin enää varaa, tai niille rakentajia, joilla on kaikki raajat tallella. Siksipä tällaista kohdennettua mainontaa sieltä nyt pukkaa:

 
Ryssä anoo ystävällismielistä Kazakstania hoitamaan jatkossa osan ryssälän sisäisestä liikenteestä. Tämä ei tule tapahtumaan tai Kazakstan on myös kohta pakotelistalla ja tätä riskiä ei kukaan maa ota. On omat koneet kohta huoltamatta.
Aika kovaa vauhtia poistuu länsikoneita käytöstä ja ryssäkoneita ei juuri valmistu...

 
Ryssä anoo ystävällismielistä Kazakstania hoitamaan jatkossa osan ryssälän sisäisestä liikenteestä. Tämä ei tule tapahtumaan tai Kazakstan on myös kohta pakotelistalla ja tätä riskiä ei kukaan maa ota. On omat koneet kohta huoltamatta.
Aika kovaa vauhtia poistuu länsikoneita käytöstä ja ryssäkoneita ei juuri valmistu...


Sen kun vielä näkis miten Iran ja Pöö-Korea ottaisivat haltuun Venäjän sisäisen reittiliikenteen.
 
Turkki erkanee hiljalleen yhteistyöstä Venäjän kanssa, tämä on äärimmäisen tärkeä asia ja kohtalon kysymys ryssille. Eikä ajoitus ole ollenkaan yllätys, joka on tätä ketjua seurannut niin on huomannut, että Turkkiin on nousemassa omaa kaasutuotantoa merkittävästi, se rakentaa kaasuvarastoja sekä LNG tuonti satamia.


Samaan aikaan se on sopinut kaasusopimuksia muiden kuin Venäjän kanssa pitkälle tulevaisuuteen, öljyä saa kaikkialta.





Siellä on vielä ne ryssätekniikan ydinvoimalat osittain rakenteilla, mutta kun ne ovat valmiit ja Turkin oma kaasuntuotanto kunnolla käynnissä niin ryssille koittaa ankarat ajat kun Turkin riippuvuus Venäjästä lähes lakkaa olemasta. Aseteollisuudessa se ei Venäjää edes tarvitse enää kun menee ohi osaamisessa sekä tuotteiden laadussa viimeistään tämän vuosikymmenen aikana.

Noista ylläolevista uutisista ja aiemmin laittamastani putkikaasun hinnasta Kiinaan näkee suoraan, että vuosi 2027, jolloin ko. sopimukset alkavat ja Kiinan putkikaasun hinta putoaa 30 % nykyisestä, tulee olemaan taloudellinen katastrofi Venäjälle. Sota edelleen jatkuu syöden kaikkia mahdollisia rahavaroja alemmas ja vaikka se jossain vaiheessa väistämättä päättyykin niin Venäjän taloudellinen kurimus ei siihen lopu vaan monilta osin vain pahenee. Lännen talousase puree vielä pitkään mikä tulee aiheuttamaan epämiellyttävää köyhyyden tunnetta Venäjällä laajassa mittakaavassa, myös niiden osalta jotka ovat jossain vaiheessa ehtineet tottua jo parempaan elämään.

Tuollainen 85 miljoonan asukkaan talous kun hakee edes hiljalleen pesäeroa niin se tuntuu kyllä.

 
Ryssien sateliittilaukaisujen hinnat ovat nousseet 20-30 %, tuolla menolla Venäjä pelaa itsensä ulos kokonaan tuosta bisneksestä ja tällöin muita maksajia ei heidän infralleen ole.




Ryssäministeri sanoo, että olisi nyt viisasta sijoittaa kultaan, niinhän se aina korkean inflaation aikana onkin, on ollut maailman sivu. Mutta samaan aikaan Venäjän keskuspankki myy kuukaudessa noin kymmenen prosenttia arvometallisijoituksistaan joko saadakseen ulkomaan valuuttaa tai tukeakseen ruplaa, tai molempia.

Se ei vain auta kuin sen kerran kun sen myy ja sitten tulee hetken päästä uusi rahapula. Venäjä toimii taloudessa kuin juoppo joka parantaa krapulaa ottamalla loiventavia ryyppyjä aamulla.

In August, the amount of gold in Russian banks' reserves had decreased by 10 percent, or 5.7 tons, according to state news agency Interfax. However, gold could help the Central Bank, which holds around 2.34 tons of the precious metal, accounting for 29 percent of its reserves, and a haven in a time of economic turmoil.

"Its price has risen by 27 percent since the beginning of the year due to geopolitical tensions," said Drozdz. "Profits from this increase would feed into the state budget next year, which could strengthen the rouble's position."
 
Viimeksi muokattu:
Ryssä anoo ystävällismielistä Kazakstania hoitamaan jatkossa osan ryssälän sisäisestä liikenteestä. Tämä ei tule tapahtumaan tai Kazakstan on myös kohta pakotelistalla ja tätä riskiä ei kukaan maa ota. On omat koneet kohta huoltamatta.
Aika kovaa vauhtia poistuu länsikoneita käytöstä ja ryssäkoneita ei juuri valmistu...

Tossa ku parvekkeella kattelen kirkkaalla ilmalla etelään, näkyy Königsbergiin lentävien koneiden juovat taivaalla... Mun veikkaus on, että ennen kuin vuosi vaihtuu, sieltä joku kone tippuu joko mereen tai jonkun muun kun ryssän alueelle hätätilan takia...
 
Ryssäministeri sanoo, että olisi nyt viisasta sijoittaa kultaan, niinhän se aina korkean inflaation aikana onkin, on ollut maailman sivu. Mutta samaan aikaan Venäjän keskuspankki myy kuukaudessa noin kymmenen prosenttia arvometallisijoituksistaan joko saadakseen ulkomaan valuuttaa tai tukeakseen ruplaa, tai molempia.
Arvelen Venäjän yrittävän nostaa kullan hintaa yllyttämällä ihmisiä ostamaan sitä. Näin maan oman kultavarannon arvo nousee ja myytävää riittää pidempään. Jos tämä on totta, niin talous on sakkaamassa pahasti.
 
Dobrevin tuossa ketjussa myös, että: Venäjän rautateillä on pulaa junankuljettajista ja apukuljettajista, he maksavat 150 000 ruplan bonuksen uusille työntekijöille.

(Ja mikä tilanne siellä kalustonkin ja raiteiden kunnon suhteen oikeasti,)
 
Yksi hitaasti kuolemaa tekevä ala Venäjällä on sahateollisuus. Sen volyymit ja kannattavuus on heikentynyt merkittävästi jokaisen sotavuoden aikana ja jo ilmoitetut polttonesteiden, rahdin sekä palkkakustannusten vaikutukset tulevat tekemään vuodesta 2025 vielä vaikeamman sen lisäksi, että kaluston ylläpito pakotteiden myötä on joka vuosi vaikeampaa sekä kalliimpaa.

Exports of sawn timber (excluding round timber) from Russia by the end of 2024 will amount to about 17.5 million cubic meters, NRA predicts. This is 10% lower than in 2023 and 20% lower than in 2022. The crisis in the Russian forest industry continues, Grishunin states. In his opinion, the domestic market is not able to replace lost export volumes and companies are forced to sell products in low-margin markets, where logistics and duties significantly reduce profits.

Muistetaan, että yksi jo ennen sotaa Suomeakin kohtaan suunnattu kiristystoimi ryssillä oli kieltää pyöreän puun vienti maasta, vähän samanlainen asia mutta pienemmässä mittakaavassa kuin Nord Stream kaasuputkien kanssa pelleily niin, että Keski-Euroopan kaasuvarastot olivat lähes tyhjät kun sota alkoi. Loivat siis itselleen kiristysvälineen , mutta molemmat ovat rajusti iskeneet takaisin kun Venäjä on jätetty lähes kokonaan kaupan ulkopuolelle ja sen markkinaosuus pienenee tasaisen varmasti.

Since January 1, 2022, a ban on the export of round timber (unprocessed wood) of coniferous and valuable deciduous trees has been in effect in Russia. The authorities justified its introduction by the need to stimulate wood processing within the country. As a result, the export of round timber from Russia in the year after the ban was introduced, as reported by Roslesinforg, fell by 70% compared to 2021 to 3.8 million tons.

Lopputulos on siis sellainen, että pyöreän puun vienti on tippunut yli 70 %, tarkka data puuttuu kun sitä ei erikseen enää ilmoiteta, mutta suuruusluokka on tuossa. Sahatun puutavaran vienti on vastaavasti pudonnut seuraavasti.

2021 30.5 miljoonaa kuutiometriä
2022 23.0 miljoonaa kuutiometriä
2023 20.7 miljoonaa kuutiometriä
2024 ennuste 17.0 miljoonaa kuutiometriä, joka on noin 44 % vähemmän kuin ennen sotaa.

Mitäs läksivät.

Lähde: Taiwan trade
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on sitten hiiliteollisuus siinä jamassa, että työntekijät on nälkälakossa kun palkkoja ei ole maksettu.

Hitaasti, mutta varmasti ryssien teollisuuden pohja rapautuu eikä kykene enää edes elättämään työntekijöitään.

Ei muuta kuin ukot junaan ja rintamalle niin loppuu valittaminen, tosin niin se loppuu hiilitulotkin.


Eikä Venäjän rautatiet halua enää kuljettaa hiiltä, koska muut maksavat selkeästi paremmin. Tekevät poikkeuksen Kuzbassin alueen hiilen suhteen, mutta todennäköisesti sillekin rahtihintoja halutaan nostaa,. aiemmin on uutisoitu noin 20 % hinnan korotukselle koskien vuotta 2025.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top