Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Patomäki se tosiaan on paras mahdollinen puolueeton tutkija ja asiantuntija. :sneaky:

 
Tämänhän arvasi tulevan siinä vaiheessa kun öljystä on ylitarjontaa. Eli niin kauan kuin oli riskiä, että Venäjän öljyntuotannon ongelmat heijastuvat öljynhintaan nostavasti on annettu yhden yrityksen toimittaa välttämättömiä varaosia, toki varmasti valikoiden mitä ja minne. Nyt kun öljyn tuotanto nousee hiljalleen suuremmaksi kuin kysyntä niin keskustelu on avattu SLB:n roolista ja rivien välistä voi lukea, että jatkossa osien vienti tulee kiristymään, millä sitten aikaansaadaan luonnollista poistumaa öljymarkkinoilta, mutta niin että se koskee vain ryssää. Ja ei tarvitse olla mikään oraakkeli ennustaakseen, että suurimmat ongelmat tulevat koskemaan niitä öljyntuottajia jotka ovat kytköksissä itään päin lähtevään öljyputkeen.

Raakaa peliä.


Vähän samanlaiset on askelmerkit LNG:n suhteen, pakotteet kiristyvät pikkuhiljaa sitä mukaa kun uutta LNG tuotantoa nousee muualle maailmaan. Kun riittävästi kapasiteettia on saatu käyntiin niin taas kiristetään ryssien kaasua vähemmäksi markkinoilta, mutta globaalisti ei tule hintavaikutusta ja muun maailman talous pyörii kuin ennenkin.

 
Viimeksi muokattu:
Patomäki se tosiaan on paras mahdollinen puolueeton tutkija ja asiantuntija. :sneaky:

Jostain ihmeen syystä media valitsee aina tietyn aatesuunnan omaavat henkilöt kommentoimaan mm. Venäjään liittyviä asioita. Wikipediasta:
"Opiskeluaikanaan hän oli lähelle vihreää ympäristöliikettä ja rauhanliikettä. 1990-luvulla hän toimi aktiivisesti globaalissa kansalaisyhteiskunnassa ja poikkikansallisessa Attac-liikkeessä sen perustamiskokouksesta alkaen (pidettiin joulukuussa 1998 Pariisissa). Hän toimi Suomen Attacin puheenjohtajana vuosina 2004, 2011–2012 ja 2016.

Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Patomäki oli vasemmistoliiton ehdokkaana ja sai 1 311 ääntä. Patomäki toimi myös puolueen asiantuntijana kesän 2011 hallitusneuvotteluissa. Hänet valittiin vasemmistoliiton puoluehallitukseen vuonna 2013. Hän oli ehdolla vuoden 2014 eurovaaleissa ja vuoden 2015 eduskuntavaaleissa."
 
Viimeksi muokattu:
Tässä sitä syvintä Brics toveruutta, Kiina on vähentänyt ryssien hiilen tuontia 86 % viime vuoden syyskuuhun verrattuna vaikka teki kyseisessä kuussa tuontiennätyksen. Ryssä vain ei ole enää hintakilpailukykyinen, joten Kiina näyttää sille oikean paikkansa maailmassa.

Ei kummakaan, että Siperiassa nähdään nälkää eikä tuohon taida auttaa vaikka lakkoilisivat itsensä hautaan saakka.

 
Aiemminkin ollut juttua ryssän haaveista kuljettaa lgn kaasua sukellusveneessä. Todella massiivinen alus olisi haaveissa!
En epäile etteikö ryssä 15 vuodessa tälläisen voisi tehdä, mutta sille kävisi samanlailla kuin Neuvostoliiton aikaisille suurhankkeille kuten tupolevin yliäänikone. Kulut ovat infernaalisesti suuremmat kuin tuotot ja hankkeesta luovutaan vähin äänin vuoden sisällä kun totuus paljastuu idean isillekin tai kun kuolevat "vanhuuteen".

 
Aiemminkin ollut juttua ryssän haaveista kuljettaa lgn kaasua sukellusveneessä. Todella massiivinen alus olisi haaveissa!
En epäile etteikö ryssä 15 vuodessa tälläisen voisi tehdä, mutta sille kävisi samanlailla kuin Neuvostoliiton aikaisille suurhankkeille kuten tupolevin yliäänikone. Kulut ovat infernaalisesti suuremmat kuin tuotot ja hankkeesta luovutaan vähin äänin vuoden sisällä kun totuus paljastuu idean isillekin tai kun kuolevat "vanhuuteen".

LNG:n tiheys on alle puolet veden tiheydestä eli tankeista tulee älyttömän kokoiset ja sen kiehumispiste on -161 °C eli tankit pitää eristää hyvin ja niihin tarvitaan aktiivinen jäähdytys. Ydinsukellusveneessä on epäilemättä riittävästi sähkötehoa käytettävissä jäähdytykseen mutta pinta-aluksissa jäähdytystä ei yleensä käytetä vaan osan lastista annetaan hyörystyä ja kaasuhuurut poltetaan laivan moottorissa, mikä säästää polttoöljyä. Yksinkertainen on kaunista.

Ydinkäyttöisiä rahtilaivoja on joskus kokeiltu: ne olivat imagoprojekteja ja taloudellisia katastrofeja. Sukellusvene lienee vähintään 10 kertaa kalliimpi kuin vastaavan kokoinen pinta-alus. Kuulostaa sellaiselta hankkeelta, mihin neukkula olisi kaatunut suuruutensa parhainakin päivinä. Kerrassaan loistava paatti, jos tavoitteena on myydä maailman kalleinta LNG:tä! En pidättäisi hengitystäni tätä idän-ihmettä odotellessa.
 
Moscow Times kirjoittaa Venäjän pahenevasta työvoimapulasta ja sotilaallisen teollisuuden nostamista palkkakuluista. Olen aiemminkin nostanut esille omiin laskelmiini perustuen, että joka vuosi ainakin 500 000 venäläistä häviää työmarkkinoilta koska työikään tulevien ikäluokka on sen verran pienempi kuin eläkkeelle poistuvien. Tähän päälle tulee vielä nykytilanteessa se sodan vaikutus eli miestyövoiman puolelta poistui n. 250 000 plus 400 000 kaatunutta tai haavoittunutta Ukrainassa. Se on työvoimaan aivan valtava suonenisku ja ao. jutun mukaan pahimmat vuodet ovat edessä kun ikäluokkien välinen ero toistaiseksi vain kasvaa. Kumulatiivisesti seuraavan viiden vuoden aikana poistuma on 2.5-3 miljoonan luokkaa ilman sotaa ja mikäli sota jatkuu esimerkiksi kaksi vuotta vielä niin 3.5-4 miljoonaa karkeasti.

Mitä tämä sitten tarkoittaa, no se johtaa palkkojen nousuun niillä aloilla, jotka kykenevät palkat maksamaan eli Putlerin hallintoa suoraan palvelevat alat mm. puolustusteollisuudessa, mutta kaikilla muilla aloilla, etenkin vientiin suuntautuvassa teollisuudessa ne syövät jo valmiiksi heikkoa kilpailukykyä. Yritykset joutuvat sopeuttamaan toimintaansa ja heikoiten kannattavilla aloilla, kuten aiemmin esille tuodut esimerkit hiiliteollisuudessa, pitää sulkea kannattamatonta tuotantoa. Lopulta kyse kuitenkin on siitä, että kaikkea Venäjä ei enää voi tehdä vaan se on todella vaikeiden ja kalliiden valintojen edessä. Mitään suuria infrastruktuuriprojekteja se ei kykene aloittamaan ja nykyisenkin ylläpito käy nousevassa kustannustilanteessa tekemättä kuten se on jäänyt aina ennenkin, tilanne vain tulee nopeasti pahenemaan todella kriittiseksi.

Inflaatio ei kuitenkaan pysähdy siksi, että kaikilla ei ole ruokaa tai varaa maksaa vuokria tai omaa asuntoa, joten valtion tai alueiden hoidettavaksi tulee paljon sellaisia, jotka eivät kykene enää elättämään itseään tai perhettään.

Tuo taas on omiaan synnyttämään sisäistä katkeruutta.

Kehityksen suunta on selvä, mutta mitä Venäjä voi tehdä ongelmia lieventääkseen jää vielä nähtäväksi.

 
Vuoden 2024 alusta voin hinta harpannut 25%. Euroopassa vedellään 2 % tienoilla inflaatiossa.

Rosvoilta suojaamiseen alettu käyttää RFID-tarroja. Kun niitä laittaa tuommoiseen parin euron voipakettiin, niin hauska juttu on se että pelkkä tarra syö katteesta merkittävästi. Meillä näitä on perinteisesti laitettu n. 20+ e arvoisiin paketteihin.

Tule sinä tänne, niin saat voita sen leipäs päälle

 
Venäläiset ilmoittivat taas aikataulun venäläisten matkustajakoneiden valmistamisesta. Jakolev MC-21.n valmistuksen kerrotaan alkavan ensi vuonna, jo vuonna 2017 ensilentonsa tehneen koneen oli tarkoitus olla käytössä vuonna 2019. Suhoi Superjetin venäläisillä korvausosilla varustetun version valmistuksen kerrotaan alkavan vuonna 2026, valmistuksen piti alkaa alunperin vuonna 2023 sitten vuonna 2024...

Rostec plans to start serial production of MS-21 aircraft from 2025​


MOSCOW, October 23. /TASS/. Rostec State Corporation intends to start serial production of the MS-21 aircraft from 2025, and the fully import-substituting Superjet New aircraft from 2026. This was announced by the CEO of the state corporation Sergei Chemezov during a plenary session of the Federation Council.

"Starting next year, we will begin serial production of the MS-21, and in 2026, serial production of the Superjet New will begin," he said.

In January 2024, Russian Prime Minister Mikhail Mishustin reported that the government had approved a program to expand the production of aircraft, engines and instruments. Mishustin indicated that over the next six years, more than 600 "fully domestic" aircraft should be built in Russia
https://tass.ru/ekonomika/22197061
 
Venäjän valtion puolustusteollisuuskonserni Rostec ilmoitti että se saattaa joutua keskeyttämään korkean teknologian aseiden viennin korkean korkotason vuoksi.

Rostec may stop exporting high-tech products due to the Central Bank rate​


Rostec may stop exporting high-tech products due to the record high key rate, said the head of the corporation, Sergei Chemezov. Rosoboronexport's portfolio of arms export orders by the end of 2023 is about $55 billion, he said.

"Unfortunately, we cannot deliver everything on time, on schedule, because first of all, this needs to be done for our army, on the one hand. And on the other hand, as I have already said, the reason is also this high rate, which today, unfortunately, the Central Bank plans to raise even more," Mr. Chemezov said in the Federation Council.

On September 13, the Central Bank raised the key rate from 18% to 19%. The next board of directors of the Central Bank will be held on Friday, October 25.

Rosoboronexport, which is part of the Rostec Corporation, is the only Russian special exporter of weapons and equipment. The company's order book for last year, at $55 billion, was a record for 23 years.

In August 2024, Rosoboronexport CEO Alexander Mikheev announced that the company had ceased cooperation with Western European and North American countries. Among the reasons, he cited the violation of obligations by these countries to re-export Russian products, as well as sanctions.
https://www.kommersant.ru/doc/7249315?from=top_main_5
 
Venäjän veriöljyn rahtikustannukset ovat lähteneet taas talvea vasten nousuun.
Etenkin kun Koillisväylä menee jäähän niin kustannukset nousevat, mutta pakotteiden vaikutuskin alkaa näkymään.


Ryssä ei kykene rakentamaan kuin murto-osan tarvitsemastaan jäävahvistetusta kauppalaivastosta, 70 laivalle olisi tarve ja 16 tullee parhaimmankaan suunnitelman mukaan valmiiksi 2030 mennessä. Uutisessa on mielenkiintoinen pointti, että jäänmurtajan avustamana Koillisväylä ei ole kilpailukykyinen rahtireitti ja tähän vaikuttaa mm. kovasti nousseet korot, lienee siis murtajat rakennettu lainarahoituksella ja se näkyy raskaasti pääomakustannuksissa.

 
Viimeksi muokattu:
Saksan kaasuyhtiö SEFE on tehnyt suuren 9 miljardin kuution sopimuksen, 10 vuotta, amerikkalaisen Conoco Phillipsin kanssa, jutussa mainitaan muitakin sopimuksia joten varsin monipuolisesti Saksa hankki jatkossa kaasunsa.

Neljä LNG terminaalia toiminnassa ja kaksi vielä tulee käyttöön ennen vuoden vaihdetta.

Kauas on tultu siitä kun sota alkoi ja Saksan energiansaanti oli täysin ryssän armoilla.


Romania parantaa rautatieyhteyksiään Constantan sataman läheisyydessä avatakseen enemmän mahdollisuuksia logistiikalle etenkin Ukrainan suuntaan, mutta samalla se parantaa alueen muun yritystoiminnan logistiikkaa.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top