Kiinan öljynjalostus on laskenut koko vuoden ja lasku vain kiihtyy, erityisesti dieselin kysyntä on heikkoa, koska kalustoa siirtyy nopeasti kaasukäyttöiseen edullisemman polttoaineen vuoksi. Jalostamot eivät pysty kilpailemaan ja toimivat jo nyt leikatulla kapasiteetilla, minkä lisäksi syyskuussa avattiin uusi 200000 bpd jalostamo joka vain pahentaa ongelmaa. Toisessa lähteessä luki, että yksityiset pienet jalostamot toimivat n. 53 % kapasiteettiasteella joka on 16 % alempi kuin viime vuonna samaan aikaan.
Syyskuu oli ensimmäinen kuukausi kun kiinassa myytiin enemmän sähköautoja tai ladattavia hybridejä kuin polttomoottorilla varustettuja, joka vastaavasti leikkaa bensiinin kysyntää nopeasti.
EV sales account for 45.8% of total vehicle sales EV exports continue to rise Lithium carbonate market to face downside pressure China's new energy vehicle sales reached 1.29 million units in Septembe
www.spglobal.com
Intia haluaa seurata perässä, mutta siellä infrastruktuuri asettaa vielä kaasun jakelulle sekä sähköautoille haasteita.
Kiinan öljynjalostusteollisuuden ja terästeollisuuden yhteenlaskettu tappio vuoden 9 ensimmäisellä kuukaudella oli 9 miljardia dollaria, eli miljardi kuukaudessa. Ongelmat ovat syvällä ylikapasiteetissa sekä laskevassa kysynnässä, eritoten vienti on kannattamatonta useiden maiden asettamien tuontitullien vuoksi. Dominoilmiö iskee sitten näiden kahden jättimäisen toimialan raaka-ainetuotantoketjuun kuten hiili- ja kaivosteollisuuteen sekä raaka-öljyn tuotantoon, jolloin se heijastuu väistämättä myös Venäjään, jonka suurimmat vientimaat ovat Kiina ja Intia.
Uusimmasta elpymispaketista odotettiin markkinoilla paljon ja aika vaisuksi jäi vaikutukset. Taitaa olla Kiinalla edessään konkurssien kautta uusiutuminen ja siinä menee mukana paljon venäläisiäkin yrityksiä nurin.
China steel’s industry racked up losses of US$5 billion from January to September, while the oil sector’s losses widened to US$4.5 billion.
www.scmp.com
Sitten ehkä vähän yllättävämpänä uutisena Etiopia on jo vuoden alussa kieltänyt polttomoottorikäyttöisten autojen maahantuonnin. Sinne saa viedä vain sähköautoja. Toki ongelmia on ilmennyt kun infrastruktuuri ei ole alkuunkaan valmis, mutta he eivät halua maksaa vuosittain viittä miljardia taalaa polttoaineista ulos maasta kun heillä on lähes rajattomasti vesivoimaa nykyisin saatavilla siitä jättimäisestä vesivoimalaitoksesta.
Ei ole ryssämaailmassa kovin positiivisia tällaiset uutiset kun veriöljyn kauppaaminen alkaa muuttua työksi.
Imports of fully-built electric passenger cars and three-wheelers were not affected by the ban, and hence encouraged. This, coupled with an earlier policy that reduced import duties and taxes levied on electric vehicles, led to a surge in the number of electric vehicles imported into the country...
cleantechnica.com