Antares
Respected Leader
Suolaa mukaan koska alkuperänen lähde on tunnetusti paskaa suoltava VChK-OGPU TG-kanava, mutta toisaalta kuulostaa just niin perus ryssimiseltä että tän melkein voi kyllä uskoo lähteesta huolimatta.
Kanavan mukaan ryssien rautateillä menee niin lujaa, että RZD suunnittelee vähentävän käytettyjen junanvaunujen määrää 100k kpl:eella samalla kun RZD painii entisestään pahenevan varaosapulan ja katastrofaalisen henkilöstöpulan kanssa. Alipalkattu henkilöstö on suksinu vittuun parempipalkkasiin sotilashommiin ja sanktioitten takia ryssät ei oo pystyny hankkiin tarpeeks junanvaunuille kriittisiä kasettilaakereita joita ryssälässä ei luonnollisesti enää valmisteta sen jälkeen kun SKF veti pillit pussiin keväällä 2022.
Väitetysti vuodetussa ääninauhassa RZD:n johtaja Oleg Belozerov ohjeistaa vähentään tyhjien vaunujen määrään 100kpl:eella 1.1 miljoonaan koska "ei yksinkertasesti oo enää mitään mitä niillä kuljettaa, kuljetettavan tavaran volyymi laskee koko ajan". Tosiasia voi olla että nää käytöstäpoistettavat vaunut on niin puhkikuluneita että ne on yksinkertasesti pakko vetää pois käytöstä kun ei korjauksia enää pystytä suorittaan.
Asiaa ei tietenkään paranna se että ryssien pääasiallinen junanvaunujen valmistaja Uralvagonzavod on siirtäny tuotantonsa käytännössä 100%:sti sotamateriaalituotantoon, joten uusia vaunuja ei oo myöskään tulossa.
Kanavalla enteillään että tää tulee iskeen kaikkein pahiten pieniin ja keskisuuriin yrityksiin jotka on täysin riippuvaisia junakuljetuksista, oligarkit saa omien firmojensa kuljetukset hoidettua korruption kautta.
Thread by @ChrisO_wiki on Thread Reader App
@ChrisO_wiki: 1/ Russian Railways is planning to reduce the number of freight cars it operates by 100,000 as it faces a deep crisis, with employees leaving to fight in Ukraine and a lack of spare parts...…threadreaderapp.com
Omaan korvaan kuulostaa oudolta tuo väite että "ei ole mitä kuljettaa joten otetaan 100 000 junanvaunua pois kierrosta ja jätetään jäljelle 1,1 miljoonaa vaunua".
Toisaalta tuossa ketjussa viitatun toisen ketjun "loading" kuva kertoo että kuljetettava massa olisi tosiaan vähentynyt aikaisempiin vuosiin verrattuna (lainaan kuvan spoilerin taakse):
-
Venäjä on kuitenkin pitkien etäisyyksien maa ja elää junarahtiliikenteestä. Siviiliyhteiskunnan normaalin elämisen rahtitarpeet ovat tuskin vähentyneet merkittävästi.
Sotilasrahdin tarpeet ovat puolestaan kasvaneet merkittävästi suuremmiksi kuin sotaa edeltävinä vuosina. Oletan myös että sotateollisuuden rahtiliikenne on kasvanut hyvin rajusti.
Toisaalta on nähty uutisia että esimerkiksi hiilikaivoksilla on ollut suuria vaikeuksia eikä niiden tarpeisiin ole riittänyt junavaunuja.
100 000 junavaunun määrä 1,2 miljoonan kokonaismäärästä tarkoittaa 8,33% eli ei ihan pieni määrä ole kyseessä.