Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Suolaa mukaan koska alkuperänen lähde on tunnetusti paskaa suoltava VChK-OGPU TG-kanava, mutta toisaalta kuulostaa just niin perus ryssimiseltä että tän melkein voi kyllä uskoo lähteesta huolimatta.

Kanavan mukaan ryssien rautateillä menee niin lujaa, että RZD suunnittelee vähentävän käytettyjen junanvaunujen määrää 100k kpl:eella samalla kun RZD painii entisestään pahenevan varaosapulan ja katastrofaalisen henkilöstöpulan kanssa. Alipalkattu henkilöstö on suksinu vittuun parempipalkkasiin sotilashommiin ja sanktioitten takia ryssät ei oo pystyny hankkiin tarpeeks junanvaunuille kriittisiä kasettilaakereita joita ryssälässä ei luonnollisesti enää valmisteta sen jälkeen kun SKF veti pillit pussiin keväällä 2022.

Väitetysti vuodetussa ääninauhassa RZD:n johtaja Oleg Belozerov ohjeistaa vähentään tyhjien vaunujen määrään 100kpl:eella 1.1 miljoonaan koska "ei yksinkertasesti oo enää mitään mitä niillä kuljettaa, kuljetettavan tavaran volyymi laskee koko ajan". Tosiasia voi olla että nää käytöstäpoistettavat vaunut on niin puhkikuluneita että ne on yksinkertasesti pakko vetää pois käytöstä kun ei korjauksia enää pystytä suorittaan.

Asiaa ei tietenkään paranna se että ryssien pääasiallinen junanvaunujen valmistaja Uralvagonzavod on siirtäny tuotantonsa käytännössä 100%:sti sotamateriaalituotantoon, joten uusia vaunuja ei oo myöskään tulossa.

Kanavalla enteillään että tää tulee iskeen kaikkein pahiten pieniin ja keskisuuriin yrityksiin jotka on täysin riippuvaisia junakuljetuksista, oligarkit saa omien firmojensa kuljetukset hoidettua korruption kautta.



Omaan korvaan kuulostaa oudolta tuo väite että "ei ole mitä kuljettaa joten otetaan 100 000 junanvaunua pois kierrosta ja jätetään jäljelle 1,1 miljoonaa vaunua".

Toisaalta tuossa ketjussa viitatun toisen ketjun "loading" kuva kertoo että kuljetettava massa olisi tosiaan vähentynyt aikaisempiin vuosiin verrattuna (lainaan kuvan spoilerin taakse):

1730808687950.webp


-

Venäjä on kuitenkin pitkien etäisyyksien maa ja elää junarahtiliikenteestä. Siviiliyhteiskunnan normaalin elämisen rahtitarpeet ovat tuskin vähentyneet merkittävästi.

Sotilasrahdin tarpeet ovat puolestaan kasvaneet merkittävästi suuremmiksi kuin sotaa edeltävinä vuosina. Oletan myös että sotateollisuuden rahtiliikenne on kasvanut hyvin rajusti.

Toisaalta on nähty uutisia että esimerkiksi hiilikaivoksilla on ollut suuria vaikeuksia eikä niiden tarpeisiin ole riittänyt junavaunuja.

100 000 junavaunun määrä 1,2 miljoonan kokonaismäärästä tarkoittaa 8,33% eli ei ihan pieni määrä ole kyseessä.
 
Toisaalta laadukkaiden väärennösten teko kuluttaa pumpulia/puuvillaa, jonka pitkistä sellukuiduista setelirahat tehdään. Sama resurssi on myös savuttoman ruudin tuotannossa pääkomponentti, tai tietysti myös sillaa/puukuitua voi käyttää ruutiin, mutta se on vielä kalliimpaa.

Nykyäänhän aitoustunnistimet ovat ihan peruskauraa ainakin Suomessa, joten väärennösten pitää olla korkealaatuisia.

Tämä on totta.

Lisäksi setelirahan käsittely, varsinkin suurissa määrissä on huomattavan kömpelöä. Se kelpaa monenlaiseen nappikauppaan mutta suuremman kokonaisuuden kannalta siitä ei ole välttämättä merkittävää hyötyä. Itseasiassa, kuten kirjoitat, väärennöksessä tarvittavat resurssit ovat sellaisia joita tarvitaan muuallakin.

-

MUOKKAUS: Stanimir Dobrev kertoo ryssän hyvinvointirahaston tilanteesta tällaista (viitaten Kommersantin tuoreeseen uutiseen, artikkeli julkaistu 5.11.2024):

The Russian National Welth Fund on November 1st had 12,73 (trillion) rubles or 60,9 billion lower than on October 1st 2024. (eli määrä laski aikavälillä 1.10.2024 - 1.11.2024 eli yhdessä kuukaudessa 60,9 miljardin ruplan verran ollen 12,73 tuhatta miljardia ruplaa ajanhetkellä 1.11.2024)

The liquid assets as part of the fund grew from 5,26 trillion rubles to 5,45 trillion rubles.


https://www.kommersant.ru/doc/7282623

05.11.2024, 16:27


The National Welfare Fund decreased by 61 billion rubles in October, to 12.7 trillion rubles.​

The volume of the National Welfare Fund (NWF) as of November 1 was 12.73 trillion rubles, or 6.6% of GDP. This is equivalent to $131.13 billion, the Finance Ministry said in a statement . As of October 1, the volume of the NWF was 12.79 trillion rubles. Its volume has decreased by 60.9 billion rubles over the month.

The volume of liquid assets as of November 1 amounted to the equivalent of 5.45 trillion rubles (2.8% of GDP). A month earlier, the figure was 5.26 trillion rubles. The volume of gold in impersonal form decreased from 292.5 tons in October to 283.56 tons in November. The volume of yuan decreased from 221.8 billion to 220.5 billion. 1.25 billion yuan in October were placed in securities of "other Russian issuers," the Finance Ministry said in a statement. 410.2 million rubles were placed in the National Welfare Fund.

-

The volume of gold dropped from 292,5 tons to 283,5 tons.

The yuan held by the fund decreased from 221,8 billion to 220,5 billion.



-

ELI tuon mukaan likvidien varojen osuus kasvoi hieman, tosin kasvu tapahtui siten että yuanien ja kullan määrä väheni mutta ruplien määrä kasvoi 410,2 miljoonan verran mistä syystä likvidien varojen kokonaismäärä kasvoi.

Toisaalta miten hyödyllisiä ruplat ovat tällä hetkellä?

Yuanit ja kulta kelpaavat kyllä kauppavälineiksi, joten jos tarkastellaan pelkästään niiden määrää likvideissä niin kokonaismäärä laski aikavälillä 1.10.2024 - 1.11.2024 näin:

Kulta: 292,5 tonnia --> 283,5 tonnia (eli 9 tonnia vähemmän)

Yuan: 221,8 miljardia --> 220,5 miljardia (eli 1,3 miljardia vähemmän)

-

MUOKKAUS: Prune602 mukaan myös ruplien määrä kutistui:

NWF THREAD

As of November 2024:

The liquid portion of the Russian National Welfare Fund holds:

👉 220.533 Billion Yuan (-1.250 billion)
👉 283.575 tons of gold (-8.919 tons)
👉 0.410 Billion Rubles (-1.202 billion)

And that’s it.



-

Viestin kommenteissa häneltä kysyttiin ruplien määrästä näin:

Is the part about ruble correct?

I read that 410.2 million rubles were placed in the National Welfare Fund so the previous amount grew by this amount.


Johon hän vastasi näin:

Yup.

The way those rubles end up there is that they are usually repayments of some kind and if Russia wasn’t still pulling funds OUT of the liquid assets then the next month they would have been converted to gold or foreign currency.


1730819343306.webp

The liquid portion of the NWF is meant to be in all gold and/or foreign assets.

The rubles only hang out there temporarily.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä ryssän isoin seteliraha lienee 5 000 ruplaa:

rubles5000.webp

Ennen vuoden 1998 rahauudistusta suurin seteli oli 50 000 ruplaa (EDIT: vaiko sittenkin 500 000 ruplaa?) mutta uudistuksessa ruplan arvosta leikattiin kolme nollaa pois. Kuvan seteli on vuodelta 1993:

rubles50000.webp

Koskahan tällaisia 500 000 ruplan seteleitä alkaa taas näkyä kierrossa?

rubles500000.webp

Myös neukkulan alkuaikoina hyperinflaatio riehui valtoimenaan: vuoden 1920 tammikuun rahauudistuksessa ruplasta leikattiin 4 nollaa pois, vuoden 1923 tammikuussa leikattiin kaksi nollaa lisää ja vuoden 1924 maaliskuussa 50 000 vanhalla ruplalla sai ostettua yhden uuden ruplan. Lähikaupan kassalla 250 miljoonan ruplan setelit ovat paljon näppärämpiä maksuvälineitä kuin useampi säkillinen pikkuseteleitä:

rubles250M.webp

Eli ovat ryssät osanneet painaa seteleitä ennenkin!
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta taas näyttää, että Vainikkalan kautta aavistus enemmän junia tullut Venäjältä kuin aavistus aiemmin. On ollut Vgk-vaunujakin nyt joukossa mitä ei aiemmin ole näkynyt Kotkan junissa (eli katettuja vaunuja), säkitettyjä lannoitteita tai sitten ihan jotain muuta.

Toki ehkä nyt lannoitesesongin kovinta aikaa. Kuinkahan keväällä. Vuodenvaihteessa nousee ratamaksut Suomessakin, mutta eikö Venäjälläkin uhattu nostaa, mutta koska ne nousisi.

Nikkelihän se yksi tuotava materiaali junalla Suomeen mutta voiko nikkelin tarve vähentyä jos akkuihin tarvittaisiin muita materiaaleja: https://yle.fi/a/74-20121510
 
Ryssien lokakuun öljytuloihin reilun neljänneksen pudotus viime vuoteen verrattuna, suurin tekijä on öljyn hinnan lasku. Myös polttoainesubventiot maksoivat valtiolle merkittävästi viime vuotta enemmän.

 
M2 rahan määrä Venäjällä on lisääntynyt liki 20% vuoden alusta. Heijastelee aika hyvin korkoihin ja inflaatioon. Seteliä painetaan ja vararahastoa syödään....

Vastaava luku euron alueella on 2 %.

 
Ryssien lokakuun öljytuloihin reilun neljänneksen pudotus viime vuoteen verrattuna, suurin tekijä on öljyn hinnan lasku. Myös polttoainesubventiot maksoivat valtiolle merkittävästi viime vuotta enemmän.

Kannattaa lukea juttu läpi keskittyen käytettyyn valuttaa. Viitataan ryssälän budjettiin ruplissa. Vuosi-inflaatiokorjattuna karmea ja kun vertaa ennen sotaa olevaan tasoon niin pudotus on järkyttävä. Taalan verrattun akun ruplan arvo on puolittunut eli ruplissa samalla myyntitasolla tulot olisi pitänyt kaksinkertaistua. Tuolla neljänneksen tiputuksella siis taaloissa myyntitulot budjettiin ovat tippuneet melkein 1/4 ennen sotaa oleviasta tasosta.
 
Aiemmin oli juttua täällä siitä, että ryssien pitää poistaa 100000 huonokuntoista vaunua liikenteestä, mutta tässä kerrotaan että vetureitakin on tarpeeseen nähden 3500 kpl liian vähän. Se on muuten paljon vetureita. Ja niitä kuluu koko ajan loppuun, joten ongelma ei ole mitenkään ratkeamassa vaan pahenee alituiseen.


Samaan aikaan Turkin ja Bulgarian välille rakennetaan nopeaa ja tehokasta raideliikenneyhteyttä, joka nostaa kapasiteetin moninkertaiseksi. Tulee siis vaihtoehtoiseksi reitiksi Aasian ja Euroopan välillä sellaisella kapasiteetilla, jolla on jo jotain merkitystä, toki alueellisesti tietenkin paljon enemmän.

 
Ryssien apulaiskanisterin mielestä heillä on joku määräysvalta pakottaa Ukraina siirtämään kaasua sätkynukeilleen Euroopassa. Parin kuukauden päästä tuollekin valkenee missä mennään.


Euroopassa sen sijaan haetaan ratkaisuja, joiden avulla päästäisiin mahdollisimman nopeasti irti kokonaan venäläisestä energiasta.

 
Saksan SEFE on tehnyt 15 vuoden sopimuksen Arabiemiraattien kanssa LNG toimituksista alkaen vuodesta 2028 kun uusi laitos otetaan siellä käyttöön.
Sopimuksen määrä miljoona tonnia vuodessa.

Ei todellakaan näytä siltä, että ryssien kaasuihin olisi enää haluja mennä.

Sopimusten loppuessa kaasunkulutus Saksassa ei ole enää lähelläkään nyky tasoa.

 
Ei tule mitään noista ryssien arktisen alueen LNG hankkeista. Kotimaiset laivat eivät valmistu, aikataulua vain siirrellään, mutta tekstistä näkee että noita puuttuvia kamppeita laivoihin ei ole noin vain mistään tulossa, ei varsinkaan niin että huolettavuus olisi edes jollain tasolla.

Japanilainen MOL lähtee projektista pakotteiden vuoksi ja todennäköisesti myy kolme jäävahvistettua laivaa jollekin, ehkä kanadalaisia kiinnostaa, mutta tarvitsijoita on kovin vähän.

 
Venäjän Elinkeinoelämän keskusliiton johtajan mukaan venäläiset yritykset siirtävät investointejaan vuoden 2025 jälkeiseen aikaan jolloin keskuspankki on luvannut laskea korkoja. Samalla logistiikka on vaikeutunut pakotteiden takia joka on johtanut projektien viivästymiseen. Samassa tilaisuudessa puhunut keskuspankin johtajan neuvonantaja kertoi tärkeimmän lähteen venälaisfirmojen investointeihin olevan yritysten kassa.

Shokhin: Businesses are postponing investment projects due to high key rate​


CHELYABINSK, November 7. /TASS/. Many companies, given the high key rate of the Central Bank of the Russian Federation, are postponing the launch of investment projects until after 2025, expecting it to be reduced. This was announced by the President of the Russian Union of Industrialists and Entrepreneurs (RSPP) Alexander Shokhin at the Russian Economic Forum (REF), which is being held in Chelyabinsk on November 7-9.

"According to our surveys, more than half of the RSPP members plan to implement investment projects over the next three years that primarily relate to technological sovereignty and are aimed at producing innovative products and increasing labor productivity. At the same time, many are planning to launch them after 2025, since the Central Bank promises that the key rate will begin to be reduced in the second half of next year," Shokhin said during the plenary session "Finance, taxes and investments: collect more - invest more, where to get money for everything."

He noted that an increasing number of companies in Russia are noticing a decrease in the availability of financing from all available sources of investment programs. According to him, labor productivity, import substitution, automation, robotization, and so on require investment, but organizations can no longer do this under the previous conditions: equipment supplies from traditional partners have ceased, new ones must be found, logistics are becoming more complicated, and deadlines are increasing several times. In this regard, he called on the Central Bank and the government of the country to return to a number of measures to support business.

"Among them are preferential loans at fixed rates for working capital. Otherwise, we will face technological backwardness, bankruptcy problems, and so on. Those companies that have re-equipped themselves with loans are suffering now. They can be the most modern," Shokhin explained.

In turn, Advisor to the Chairman of the Bank of Russia Kirill Tremasov noted that the main source of investment is the companies' own funds. "This year, the country's economy as a whole has declined by 6% compared to last year, but this is a small decline. By and large, the condition of companies remained close to historical maximums. <…> In the current conditions, reducing the key rate will not make loans available to businesses. The maturity of loans will be reduced to three to six months. In order to make investment resources and loans available, we first need to return inflation to the target," Tremasov noted.

At a meeting in October, the Bank of Russia's board of directors decided to sharply raise the key rate - by 200 bp, to a record level of 21% per annum, noting that inflation is significantly higher than the Central Bank's July forecast, and the population's inflation expectations have reached their maximum since the beginning of the year.
https://tass.ru/ekonomika/22341393
 
Ryssien rautatierahdin volyymi vain laskee laskemistaan. Lokakuussa hiilen rahtaus putosi 26 miljoonaa tonnia, siis kuukautta kohden, verrattuna edelliseen vuoteen. Sitä voi hyvin verrata siihen, että Suomen koko rautatierahdin tonnimäärä on n. 31 miljoonaa tonnia vuodessa, siis koko vuosi. Sen verran laski pelkästään hiilen rahtaus.

 
31 miljoonaa tonnia oli tuo Suomen rautatierahdin määrä vuonna 2022. 27 miljoonaa viime vuonna. 2021 oli noin 40 miljoonaa.

Ja nuo erot selitettävissä Venäjän rajaliikenteen määrällä (no periaatteessa voisi kansainvälinen liikenne olla myös Tornio-Haaparantaa, mutta tainnut hiljaista olla ne tonnit rajan yli raiteilla siellä). 24 miljoonaa tonnia kun on ollut kotimaan kuljetukset noina kolmena vuonna.
 
Back
Top