Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Päivän nyyhkytarina. Yrittäjä avasi jo toisen teboilin Tampereelle.

Surullisin kohta artikkelissa ehkä kuitenkin tämä:

Ei ole alkuvuoden 2022 jälkeen tullut kertaakaan asioitua Teboililla. Eikä tule.
 
Venäjä meinaa leikata vähintään 10% valtion henkilöstöä heinäkuusta 2025 eteenpäin. Virallinen selitys on että tuolla rahalla (ehkä) nostetaan jäljelle jäävien palkkoja ja tehokkuutta. Myös kuulemma automatisointi vähentää työntekijöiden tarvetta. Pikana tehdyt automatisointiprojektit eivät taida omata ihan hirveän korkeata onnistumisprosenttia...

Oikea syyhän on tietysti loppuvat rahat, mikä pakottaa leikkaamaan menopuolta.

 

Päivän nyyhkytarina. Yrittäjä avasi jo toisen teboilin Tampereelle.

Surullisin kohta artikkelissa ehkä kuitenkin tämä:
Surullista tässä on myös Iltasanomien näkökulman pehmeys.

Omalta osaltaan ymmärsin myös huoltoasemayrittäjiä boikotin alussa. Oli eri asia olla sidoksisssa itäbisneksiin ennen 2022 tehtyjen valintojen takia.

Tässä tilanteessa Joonas Viitanen on kuitenkin päätynyt avaamaan Teboil-aseman Venäjän täysimittaisen hyökkäyssodan ollessa käynnissä. Toivon Joonakselle konkurssia ja vahvoja boikotteja.
 
Eikä tuossa voi katsoa yrittäjän onnenpotkun tulevan muualta kuin Teboilin strategisesti rahoittamana. Oli yritys sitten vaikka kuinka kirjoilla muualla, niin kyllähän tuossa remontit ja tontit ja halvat vuokrat on emoyhtiön rahoittamaa.
 
Tuossa venäjän top-10 vientituotteet niin ei tarvitse arpoa.

Venäjän vienti koostuu pääasiassa raaka-aineista ja energiatuotteista. Vuonna 2021 Venäjän kymmenen suurinta vientituotetta olivat:

1. Raakaöljy: 110,9 miljardia dollaria (22,5 % kokonaisviennistä)
2. Jalostetut öljytuotteet: 69,9 miljardia dollaria (14,2 %)
3. Kulta: 17,3 miljardia dollaria (3,5 %)
4. Kivihiili: 15,4 miljardia dollaria (3,1 %)
5. Maakaasu: 7,3 miljardia dollaria (1,5 %)
6. Vehnä: 7,3 miljardia dollaria (1,5 %)
7. Palladium: 6,6 miljardia dollaria (1,3 %)
8. Rautamalmi: 5,8 miljardia dollaria (1,2%)
9. Alumiini: 5,5 miljardia dollaria (1,1 %) 10. Lannoitteet: 5,5 miljardia dollaria (1,1%)

Nämä tuotteet muodostivat yhteensä noin 50 % Venäjän kokonaisviennistä vuonna 2021.

Eli ei käytännössä muilla vientikielloilla ole mitään merkitystä ryssälle kuin öljy ja siitä tehdyt jalosteet.

Jos taas öljy ja jalosteet kiellettäisiin kokonaan niiden hinta raketoisi ja länsi olisi itse vaikeuksissa korkean inflaation ja korkojensa kanssa.

Tämä on paras ratkaisu, että ryssä tuottaa öljyä ja jalosteita markkinoille, mutta joutuvat näkemään sen myynnin eteen vaivaa ja saatava rahasumma on pakotteista johtuen pieni.

Eli tuotanto ei laske maailmalla, mutta ryssän saamat tuotot ovat pienemmät kuin ilman pakotteita.

Toki näitä olisi hyvä hienosäätää säännöllisin väliajoin jotta ryssän tuotot saataisiin mahdollisimman alas ilman että kokonaisöljyntuotanto tippuisi liikaa ja tätä kautta vaikuttaisi negatiivisesti myös lännen talouteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa venäjän top-10 vientituotteet niin ei tarvitse arpoa.

Venäjän vienti koostuu pääasiassa raaka-aineista ja energiatuotteista. Vuonna 2021 Venäjän kymmenen suurinta vientituotetta olivat:

1. Raakaöljy: 110,9 miljardia dollaria (22,5 % kokonaisviennistä)
2. Jalostetut öljytuotteet: 69,9 miljardia dollaria (14,2 %)
3. Kulta: 17,3 miljardia dollaria (3,5 %)
4. Kivihiili: 15,4 miljardia dollaria (3,1 %)
5. Maakaasu: 7,3 miljardia dollaria (1,5 %)
6. Vehnä: 7,3 miljardia dollaria (1,5 %)
7. Palladium: 6,6 miljardia dollaria (1,3 %)
8. Rautamalmi: 5,8 miljardia dollaria (1,2%)
9. Alumiini: 5,5 miljardia dollaria (1,1 %) 10. Lannoitteet: 5,5 miljardia dollaria (1,1%)

Nämä tuotteet muodostivat yhteensä noin 50 % Venäjän kokonaisviennistä vuonna 2021.

Eli ei käytännössä muilla vientikielloilla ole mitään merkitystä ryssälle kuin öljy ja siitä tehdyt jalosteet.

Jos taas öljy ja jalosteet kiellettäisiin kokonaan niiden hinta raketoisi ja länsi olisi itse vaikeuksissa korkean inflaation ja korkojensa kanssa.

Tämä on paras ratkaisu, että ryssä tuottaa öljyä ja jalosteita markkinoille, mutta joutuvat näkemään sen myynnin eteen vaivaa ja saatava rahasumma on pakotteista johtuen pieni.

Eli tuotanto ei laske maailmalla, mutta ryssän saamat tuotot ovat pienemmät kuin ilman pakotteita.

Toki näitä olisi hyvä hienosäätää säännöllisin väliajoin jotta ryssän tuotot saataisiin mahdollisimman alas ilman että kokonaisöljyntuotanto tippuisi liikaa ja tätä kautta vaikuttaisi negatiivisesti myös lännen talouteen.
Tässä on iso osa totuutta.

Yksi syy miksi Venäjä pyrkii hämmentämään lähi-itää on puhtaasti raha. Kun Iran ampuu ohjuksia Israeliin, on sillä öljyn hintaa nostava vaikutus. Onneksi vaikutus on kuitenkin ollut hyvin väliaikainen sekä pieni. Korkeasta öljynhinnasta hyötyvät sekä Iran että Venäjä.

On myös hyvä muistaa, että länsimaiden tavoitteen tulee olla pienentää Venäjän saamaa rahamäärää eikä niinkään pienentää vientimääriä itsessään. Esimerkiksi vehnän osalta kävi sodan alkuvaiheessa niin, että vientimäärät putosivat, mutta hinnannousu kompensoi muutoksen ja sen osalta tulot kasvoivat.

Parasta vaikuttamista on kasvattaa Venäjän kustannuksia öljyn tuottamiseksi. Tässä esimerkiksi iskut öljynjalostamoihin toimivat erinomaisesti.
 
Hmm Teboilit on suvussa, Tampereelta... veikkaan että jos penkoisi Joonaksen perheen taustoja, en olisi yllättynyt joistain punaisista asioista.

Lainaus tuosta Iltalehden artikkelista:

Viitasen vaakakupissa painaa myös se, että suvulla on pitkä kokemus Teboilista. Kauppias sanoo, että hänen kohtaamansa vaikeudet keväällä 2022 vahvistivat luottoa yhtiöön.

– Tiedän, mikä yhtiön tuki on. Tulivat tosi paljon vastaan, ja yhtiö teki kaikkensa, jotta yrittäjä pärjäisi. Yhteistyö on ollut todella hyvää.


-

Hieman ylempää pidempi pätkä:

Lukoilin lehdistöpalvelusta korostettiin lokakuussa 2022, että juridisesti Venäjän Teboil on eri yhtiö kuin Suomen Teboil. Molempien koko osakekannat omistaa kuitenkin erilaisten yhtiöjärjestelyiden kautta Lukoil.

Suomalaisen Oy Teboil Ab:n suora omistaja on sveitsiläinen Litasco SA, jonka suora omistaja on LUKOIL International GmbH. Viimeisimpänä mainitun koko osakekannan omistaa venäläinen öljyjätti PJSC Lukoil.

Teboil-brändi on tätä nykyä vahvasti esillä myös Venäjällä, jossa Teboil-verkostoon kuuluu reilusti yli 400 tankkaus- ja palveluasemaa. Alkuvuodesta Teboil kertoi verkkosivuillaan sponsoroivansa Venäjällä Russialoppet-hiihtokiertuetta, jolla kilpaillaan ultrapitkillä matkoilla.

Yhtiön viestintä on herättänyt huomiota. Maaliskuussa 2022 Teboilin viestintäjohtaja Toni Flyckt pyysi Kalevan toimittajaa käyttämään lehden artikkelissa sodasta termiä konflikti.

– Me olemme tehneet sen linjauksen, että emme osallistu poliittisiin keskusteluihin emmekä siksi käytä sanaa sota, Flyckt perusteli tuolloin Kalevassa.

Ilta-Sanomat ei useista yrityksistä huolimatta saanut Teboililta lausuntoa tätä artikkelia varten.


-

Henkilökohtaisia valintoja, kuten on Teboilin boikotointikin.

Minun osalta tämä on selvä: ryssän veribensaa en osta enkä tule ostamaan. En ottaisi vaikka jakaisivat ilmaiseksi.
 
Venäjä meinaa leikata vähintään 10% valtion henkilöstöä heinäkuusta 2025 eteenpäin. Virallinen selitys on että tuolla rahalla (ehkä) nostetaan jäljelle jäävien palkkoja ja tehokkuutta. Myös kuulemma automatisointi vähentää työntekijöiden tarvetta. Pikana tehdyt automatisointiprojektit eivät taida omata ihan hirveän korkeata onnistumisprosenttia...

Oikea syyhän on tietysti loppuvat rahat, mikä pakottaa leikkaamaan menopuolta.


Tuosta oli lainauksia twitterissäkin ja kommenteissa näki muutamia hieman erilaisia arvauksia:

1) nämä "valtion virkamiehet" voidaan ohjata suoraan Ukrainaan eli ryssä saisi kesällä 2025 noin 400 000 uutta sotilasta

2) kenties näitä ei käsketä tai voida käskeä suoraan, mutta raha houkuttelee varmasti jonkinlaisen määrän näistä Ukrainaan

3) nämä "valtion virkamiehet" voidaan ohjata suoraan ryssän sotateollisuuden palvelukseen eli aseiden uustuotanto saisi kesällä 2025 noin 400 000 uutta sotilasta

Toki lienee selvää että jokin määrä tästä väestä työllistyy joihinkin muihin tehtäviin, ehkä teollisuuden parissa tai ehkä Ukrainassa sotilaana, mutta liekö silti niin selvää kuin mitä twitterissä on esitetty.

Minäkin olen taipuvainen näkemään tässä Venäjän epätoivoisen yrityksen karsia valtion menoja. Kysymys kuuluukin, miksei leikkausta tehdä nyt heti vaan vasta "heinäkuussa 2025"? Joulu ja uusivuosi ovat tärkeitä juhlia joten kenties potkut ennen niitä olisivat liian raadollinen ja riskialtis tempaus? Silti, jos hyväksytään tuo selitys, niin miksei sitten tehdä leikkauksia melko pian vuodenvaihteen jälkeen? Miksi odotetaan kesään 2025 asti?

Onko niin että leikkauksia on viivytetty viimeiseen hetkeen asti VAI tehdäänkö ne hieman etupeltoon, ennakoiden? Riittävätkö nämä leikkaukset vuoden 2025 budjetin tasapainottamiseen eli pärjäävät tällä tavoin vuoden 2025 loppuun asti? Vuosi 2026 on tietysti oma ongelmansa ja vaatii lisää temppuja.

MUOKKAUS: ilmeisesti vähennykset pitäisi olla tehtynä "viimeistään heinäkuussa 2025" eli tällöin niiden tekeminen voisi alkaa teoriassa vaikka heti.

-

Hieman samanlaista kuuluu muualtakin: ehdotetaan että valtion rautateiden investointisuunnitelmat laitetaan jäihin seuraavaksi kuudeksi vuodeksi (tokin valtion rautatiet itse ehdottavat maltillisempia leikkauksia).

Tässä puhutaan siis JSC Russian Railways yhtiöstä, joka on valtion omistama, mutta Venäjällä operoi myös yksityisiä rautatieyhtiöitä (artikkelissa mainitaan nimeltä tämä: the private Pacific Railway (from the Elginsky coal deposit in Yakutia to the Port Elga terminal in Khabarovsk Krai)

Stanimir Dobrev kirjoittaa tästä näin:

The Russian Ministry of Economic Development has proposed gutting Russian Railways' investment plans for the next 6 years.

Russian Railways proposed its own less draconian version of cuts to investment.

In August 2024 the investment program for Russian Railways for 2025-2030 was estimated at 12,41 trillion rubles but now Russian Railways has reduced it by 36% to 7,93 trillion rubles. The Ministry of Economic Development reduces it further to 5,7 trillion rubles.

Russian Railways proposed to reduce the 3,84 trillion investment into its development by 1,55 trillion rubles to 2,29 trillion rubles. The MinEcon wants to reduce it by 6,7 times to 558,7 billion rubles.

Currently the second stage of the Baikal-Amur Mainline and the Trans-Siberian Railway is being completed to allow it to carry 180 million tons. The third stage of the project is set to cost 3,74 trillion rubles by 2032.

It would be hard to manage this with the reduced investments in the Russian Railway revised plans and absolutely impossible with the MinEcon plan. The development of the railway links to the Russian ports in the north west will be curtailed in practice.

The MinEcon proposes to spend on them 105,9 billion rubles from the previously planned 882,5 billion rubles. And the funds to spent on reaching the set targets the MinEcon reduces from 262,7 billion rubles to 9,2 billion rubles.

Investments in the development of the Moscow-St. Petersburg high-speed railway remain unchanged at 264,7 billion rules and the investment in the modernization and purchase of rolling stock is decreased slightly from 1,87 trillion rubles to 1,85 trillion rubles.

There is also an added cost of 48,8 billion rubles that is Russian Railways' investment into an office building in the Moscow Towers skyscraper which neither of the plans cuts. This is a weird move as previously keeping the existing office space was seen as a cost saving measure.

In 2024 according to analysts Russian Railways ceded a significant portion of its freight to wheeled transport. Prior to 2022 due to the difference in rates and quality of transport this freight was bound to return to Russian railways.

Now however the focus of Russian Railways has shifted as it has become primarily an infrastructure company and the movement of cargo has started lacking. Given that and the future reduction of coal exports maybe the investment plans can be revised.


LÄHDE (artikkeli julkaistu 11.11.2024): https://www.kommersant.ru/doc/7296196

11.11.2024, 02:04 updated 11:30
9K3 min.

Rails are being unloaded from money​

It is proposed to sequester the investment program of JSC Russian Railways until 2030​

JSC Russian Railways may reduce its long-term investment program by more than a third until 2030. In particular, this concerns financial support for the development of the Eastern Polygon, the costs of which are proposed to be reduced from one and a half to seven times, which, in turn, may entail adjustments to plans for the third stage of the BAM and Trans-Siberian Railway development. The possibility of suspending the development of the northwestern and southern directions, leaving unchanged only investments in the Moscow-St. Petersburg high-speed highway and the purchase of the fleet, as well as the relocation of the monopoly to Moscow-City, is also being discussed.

Kommersant has reviewed a comparative analysis of proposals by Russian Railways and the Ministry of Economy to adjust the long-term investment program of Russian Railways until 2030. As of August, the total investment program for 2025–2030 was estimated at 12.41 trillion rubles. Now, according to Russian Railways, investments should be cut by 36%, to 7.93 trillion rubles. The Ministry of Economy proposes to sequester another 2.2 trillion rubles, reducing the investment program to 5.7 trillion rubles.

It is noteworthy that in the new version of the investment program, even the Eastern Polygon, which in recent years has been the focus of all the monopoly’s investments, was not spared from sequestration.

Investments in its development, which were estimated at 3.84 trillion rubles in August, are proposed by Russian Railways to be reduced by 1.55 trillion rubles, to 2.29 trillion rubles, and the Ministry of Economy to be reduced by 6.7 times, to 558.7 billion rubles. This year, about 360 billion rubles should be invested in the development of the Eastern Polygon, and approximately the same figure was expected in 2025. Given the limits of the Ministry of Economy, it would be possible to invest in BAM and Trans-Siberian Railway in less than two years at the current pace. The second stage of BAM and Trans-Siberian Railway development is now nominally being completed (work will continue in 2025) with the achievement of 180 million tons of carrying capacity. The third stage, calculated until 2032, according to the project passport, costs 3.74 trillion rubles, that is, it is unlikely to be fully implemented with the investments indicated by JSC Russian Railways, and it is definitely not feasible within the limits of the Ministry of Economy.

The development of approaches to the ports of the North-West may be practically curtailed. Russian Railways and the Ministry of Economy propose to reduce investments in completing current activities from 882.5 to 105.9 billion rubles, and in bringing them up to target indicators - from 262.7 to 9.2 billion rubles. Approximately the same fate will befall approaches to the ports of the Azov-Black Sea basin, investments in which are proposed to be reduced from 211 to 151.2 billion rubles and from 511.6 to 13.3 billion rubles, respectively.

Investments in the development of the Moscow-St. Petersburg high-speed highway remain unchanged, remaining at the level of 264.7 billion rubles. And investments in the modernization and purchase of rolling stock will decrease only slightly - from 1.87 to 1.85 trillion rubles.

Oleg Belozerov , head of Russian Railways, in an interview with RIA Novosti in December 2023:

“We are currently, despite all the impressive results, not fully satisfying demand.”

One of Kommersant’s sources who has seen the document draws attention to the clause on 48.8 billion rubles of investment in “centralized placement of Russian Railways employees,” that is, in moving to the Moscow Towers skyscraper in Moscow City, which the company bought ( see Kommersant of October 24 ). Neither Russian Railways nor the Ministry of Economy propose cutting these expenses. Kommersant’s sources both within the monopoly and outside of it consider the move to be questionable both in terms of the company’s availability of office space in the center of Moscow and the lack of secure control and communications centers in Moscow City. Previously, the monopoly itself considered the refusal to buy an office as a tool for reducing tariff indexation ( see Kommersant of September 24 ). As a result, Russian Railways’ tariffs for freight transportation will be indexed by 13.8% from December 1 ( see Kommersant of November 8 ).

Russian Railways did not provide any comments, and the Ministry of Economy did not respond to Kommersant’s request.

Mikhail Burmistrov, head of Infoline-Analytics, says that in 2024, Russian Railways lost a significant portion of its freight base to road transport. Until 2022, the expert says, many freights were returned due to differentiated tariffs and improved service quality. But now the focus of Russian Railways has shifted: the monopoly is becoming primarily an infrastructure company, and has begun to lag far behind in transportation activities, the expert says. In addition, Mr. Burmistrov notes, Russian Railways is losing the fight for personnel. Taking into account these factors, as well as the fact that the freight base for coal exports, especially after 2030, is possibly overestimated due to the rapid development of renewable energy in China, it seems that the investment program can be revised, including in terms of the Eastern Polygon, he believes. As the expert notes, the example of the private Pacific Railway (from the Elginsky coal deposit in Yakutia to the Port Elga terminal in Khabarovsk Krai) shows that there are more efficient alternatives to the Russian Railways network. Mikhail Burmistrov considers the preservation of investments in the purchase of rolling stock to be a plus, although, in his opinion, given the growth in the cost of locomotives, the costs should have increased.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjällä aiotaan vähentää valtionhallinnon työvoimasta 10%, . Vähennystä toki perustellaan työn tehostamisella ja digitalisaatiolla mutta raha lienee todellinen syy.

Russia plans to reduce the number of government agencies by 10%​


The government is launching a new stage of civil service optimization. From July 1, 2025, it is planned to reduce the number of civil servants by 10%, according to the reform materials that Kommersant has reviewed. The salaries of the employees being laid off may be used to increase the salaries of those who remain. The purpose of the changes is to make the civil service more efficient and increase its pay.

The White House administration has launched a new stage of public administration reform, which began back in 2019. Then, as part of the reform, the central offices of ministries and departments were subject to 10% cuts. The system of remuneration of civil servants was also changed.

The new stage of the reform may affect a larger number of civil servants who are employed in the territorial bodies of federal agencies. They employ about 400 thousand people, or more than 0.5% of those employed in the Russian economy. The government notes that the number of laid-off workers may be greater than the planned 10%. This is due to the active introduction of digital technologies in some regions, which leads to a decrease in demand for services that require human participation.
https://www.kommersant.ru/doc/7296324
 
Itse pääsen boikotoimaan juuri tuota kyseistä "uutta" asemaa koska se on lähinnä fyysisesti. Siitä on kyllä toki se hyöty että voi katsoa hintatason matkalla tankkaamaan muualta!

Sama.

Ajan ohi tuosta matkalla jäähallille useita kertoja viikossa. Tuo huoltishan oli Neste vielä vähän aikaa sitten, itseä ihmetyttää että miksi se vaihtui Teboiliksi?
 
Hmm Teboilit on suvussa, Tampereelta... veikkaan että jos penkoisi Joonaksen perheen taustoja, en olisi yllättynyt joistain punaisista asioista.
Ei tarvitse perheen taustoja penkoa, voi penkoa suoraan kaverin MP.netin viestihistoriaa...

 

Päivän nyyhkytarina. Yrittäjä avasi jo toisen teboilin Tampereelle.
Optimitilanteessa koko Lukoil kippaa. Toki ulkomaanomistukset voidaan panna lihoiksi jo ennen konkurssia mutta pakotteiden vuoksi koko myyntisumma menee suoraan sulkutilille. Siinähän sitten länkyttävät, ettei pakotteilla ole mitään vaikutusta. 🤣

Lukoilin taru voi loppua myös jättifuusioon ja ihan normaaliin ryssintään eikä suoranaisesti pakotteisiin mutta mitä sitten? Pääasia on, ettei ryssän sotakassaan anneta ropoakaan ylimääräistä.
 

Jessus mikä nyyhkylässyttäjä. Vehmaisten Teboil oli kyllä niin kusinen putka, että olisi mennyt nurin ilman boikottiakin.

Toivon Joonaksen uudelle Teboilille kaikkea pahaa. Ja jos sieltä on jo tervehenkisemmällä brändillä ollut Neste loppunut, niin kyllä loppuu myös Joonaksen uusinkin viritys.

Minulla yrittäjänä löytyy aina sympatiaa kovia kokeneille kanssayrittäjille. Joonas ei kuulu siihen joukkoon. Joonas on valinnut tiensä itse.
 
Ei tarvitse perheen taustoja penkoa, voi penkoa suoraan kaverin MP.netin viestihistoriaa...

Muistan tuon kanssa vääntäneeni monta kertaa. Hävittäjät olisi pitänyt ostaa ruotsista koska Amerikka-psykoosit ja NATO-jäsenyys oli huono homma koska suomalaiset tapatetaan Albaniassa.
 
Back
Top