Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Japanin JERA etenee kaasuhankintasopimuksissa USAn suuntaan. Nykyisin noin puolet on Aasian ja Tyynenmeren alueen hankintaa. Venäjän tuontia vähennetään samalla kun muuta lisätään.


Sama yhtiö on tehnyt pienen 3 vuoden ja 450 M$ sopimuksen, Arabiemiraattien ADNOCin kanssa.


Kanadasta alkaa tänä vuonna LNG toimitukset kun yli 14 vuoden ja 40 miljardin dollarin investointi Brittiläisessä Kolumbiassa käynnistyy, siitä osan omistaa korealainen KOGAS.


Bulgariassa investoidaan osittain EU:n tukemana maanalaisiin kaasuvarastoihin, jotka lähes tuplaantuvat. Lisäksi varastojen maksimi täyttö- ja tyhjennysnopeuksia nostetaan merkittävästi, jolloin se kykenee toimimaan nopeammin tarpeen niin vaatiessa.


Ehkä merkittävin asia on kuitenkin, että Bosniassa on hyväksytty viimein, 16 vuoden jankkaamisen jälkeen suunnitelma rakentaa kaasuputki Kroatiasta, Montenegron, Bosniaan sekä Albaniaan, joka yhdistää maat läntiseen verkkoon ja tuo mm. USAn kaasun saataville, nyt maa on täysin TurkStream kaasun varassa. EU maksaa tästäkin osan ja siten koko Euroopan kaasunjakelun huoltovarmuus paranee.

Aikataulu on tämän vuosikymmenen aikana ja kustannukset vähän yli 200 miljoonaa, putki rakennetaan niin että se mahdollistaa myös vedyn kuljetuksen.

The 217-mile pipeline would traverse Croatia, Montenegro, Bosnia, and Albania, with the Bosnian section running from Posušje through Mostar to Novi Travnik. According to reports, the project is expected to be completed within a decade.

Lähtöpaikka on Kroatian Krk saarella, johon laajennetaan parhaillaan siellä toimivaa LNG terminaalia.


Mainitun putken tärkein rakennettava osuus on tässä kuvassa. Muilta osin tarvittaneen laajennuksia ja pumppauskapasiteetin lisäystä jne.

Eipä ryssä käsittänyt, että sodan lopputuloksena putkistoa aletaan käyttämään toiseen suuntaan, lännestä itään.

Screenshot_2025-01-27-20-21-20-96_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp

Kuvan lähde
 
Viimeksi muokattu:
Se on vaikea yrittää valehdella inflaatiota alle 10 % luvuksi, kun useita normaalin elämän isoja kulutuskohteita on jo ilmoitettu 20-30 % ikkunaan. Nyt viimeisempänä talvikauden lämmityskustannukset nousevat 30 %, eipä sitä lämmitystä kesällä tarvitsekaan joten se tarkoittaa vuositasolla siis 30 %.

Ähh, Venäjän inflaatio on ainoastaan anglo-amerikkalaisten tiedustelupalvelujen mustamaalauskampanjaa! Tsaari käski jo hyvissä ajoin viime vuotta, että inflaatio pitää olla alle 8 % ja 31.12.2024 Venäjän keskuspankki raportoi 7,9% vuosi-inflaation. Hyvä tsaari ratkaisee kansansa ongelmat! :cool:
 
Se on vaikea yrittää valehdella inflaatiota alle 10 % luvuksi, kun useita normaalin elämän isoja kulutuskohteita on jo ilmoitettu 20-30 % ikkunaan. Nyt viimeisempänä talvikauden lämmityskustannukset nousevat 30 %, eipä sitä lämmitystä kesällä tarvitsekaan joten se tarkoittaa vuositasolla siis 30 %.


No siis, aika monella ryssällä lienee talvella sellainen realiteetti, että lämmitysenergian hinnannousu ei haittaa, koska ei ole toimivaa lämmitystä. Toivotaan erittäin kylmää lopputalvea.
 
Minfin on julkistanut hyvinvointirahaston tilan vuoden alussa. Likviidi osuus on 3,8 triljoonaa R eli noin 38 miljardia $. Suuruusluokka on sama kuin on otettu aiemmin vuosittain budjetin paikkaamiseen. Näyttäisi ensi katsomalla että rahaa olisi vielä täksi vuodeksi. Ei ehkä kuitenkaan.. jos öljyn hinta tai toimitusmäärät tipahtavat niin voisi arvella että jo syksyllä on hätä edessä. Joku toinen valtio voisi jatkaa lainan otolla mutta venäjä ei siinä onnistune.

Nämä tiedot yhdestä YouTuben videosta. Siinä on myös hyvä yksityiskohtainen selitys ei-likviidistä osasta. Lyhyesti: ei ole pelkoa että sieltä saataisi rahoitusta.

Juu, tuosta olikin kirjoituksia pari viikkoa vuoden vaihtumisen jälkeen. Tässä yksi:

Liquid part of the National Welfare Fund in December -30%

Balances - 37.5 billion dollars (-16.2 billion dollars)

yuan - 164 billion (-55.5 billion)
gold - 187.7 tons (-91.8 tons)


1738013212722.webp

-

Volume of the liquid part of the National Welfare Fund (billion dollars)

01.01.2022: 113.5
01.01.2023: 87.2 (-26.3)
01.01.2024: 55.9 (-31.3)
01.01.2025: 37.5 (-18.4)

-

Link: https://www.interfax.ru/business/1003195



-

Viestiketjun ensimmäisen viestin kommenteissa häneltä kysyttiin näin:

Do you have the details of what‘s under the „illiquid assets“? What could have realistically increase by $100bn+ in value over 2 years whilst the key interest rate has jumped to 21%…

Anything annually revalued and discounted should see its value plummet.


Johon hän vastasi näin: LÄHDE

stocks and bonds that no one needs

-


Eli kuten on ollut aikaisemminkin puhetta, likvidien osuus on se tärkeä ja ei-likvidit voi käytännössä unohtaa.

Tämän datan mukaan aikavälin 1.1.2024 - 1.1.2025 pudotus oli -18.4 miljardia dollaria ja sen jälkeen jäljelläolevien likvidien arvo / määrä olisi 37,5 miljardia dollaria.

Eli tarvitaan kaksi viime vuoden kaltaista vuotta ja sitten ollaan nollassa? Kyllä, mutta olen hieman epäileväinen tämän osalta eli näinköhän tuollainen potti riittää kokonaiseksi vuodeksi? Ja mahtaako tässä olla jotain vilunkipeliä taustalla viime vuoden osalta?

Tämän mukaan kaksi aikaisempaa kalenterivuoden aikaista pudotusta olivat -26,3 ja -31,3 miljardia dollaria. Näiden kahden keskiarvo on -28,8 miljardia dollaria mikä on 1,565-kertaa suurempi kuin väitetty vuoden 2024 pudotus eli -18,4 miljardia dollaria.

En mene vannomaan, mutta ryssä on sellaisessa tilanteessa että se yrittää kaikin keinoin näyttää ulospäin vahvalta, ikään kuin voimia riittäisi vuosikausiksi eteenpäin. Mietin, olisiko tässä hyvinvointirahaston kutistumassa samaa mukana eli budjettia olisi rahoitettu muilla keinoilla jotta ei jouduta imemään tätä täysin kuiviin? Kenties kaikenlaisin epätoivoisin keinoin jotka eivät tule julki tai ole yhtä selviä yhtä nopeasti?

Minulla ei ole tälle tietysti mitään todisteita, kunhan arvailen vain.
 
Alkuperäinen uutinen on Reutersin, mutta maksumuurin takana. Uutisessa Venäjän omat taloustutkijat varoittavat kiihtyvästä konkurssien aallosta tänä vuonna kun on paljon yrityksiä joilla ei lainojen hoito onnistuu tai se oli jo 2024 todella heikolla tolalla, tämän lisäksi osa venäläisistä yrityksistä jättää maksamatta alihankkijoilleen laittaen mieluummin rahan pankkiin korkealla korolla, tällöin kyseinen alihankkija kaatuu saamattomien maksujen vuoksi.

Kaikkihan menee aivan suunnitelmien mukaan.

 
Keino, joka iskisi ryssään kovaa ?



Presidentti Trumpilla on valttikortti, jolla hän voisi pakottaa presidentti Putinin jopa lopettamaan sodan Ukrainassa, sanoo Maanpuolustuskorkeakoulun ja Turun yliopiston tiedustelututkimuksen professori Kari Liuhto.

– Se on ehdottoman kova kortti. Sen jälkeen Venäjälle tulee aika nopeasti tiukka paikka.

Kyse on siitä, että Yhdysvallat asettaisi pakotelistalle Venäjän öljyä vastaanottavia satamia.

Nyt pakotteet kohdistuvat erityisesti öljyä kuljettaviin aluksiin, niin sanottuun Venäjän varjolaivastoon.

– Yritetään pinseteillä ottaa muurahainen eli tankkeri kerrallaan. Se ei tule koskaan onnistumaan. Pitäisi keskittyä siihen, mihin öljy menee, professori Liuhto kuvaa.

Satamapakotteita voi olla haastavaa toteuttaa, koska ne nostaisivat öljyn hintaa, sanoo puolestaan Suomen Pankin vanhempi neuvonantaja Laura Solanko.

Professori Liuhto sanoo, että Trumpin hallinnon pitäisi ottaa satamakortti käyttöön nyt nopeasti.

Liuhdon mukaan riittäisi, jos pakotelistalle joutuisi muutamia keskeisiä Venäjän öljyä vastaanottavia satamia. Hän uskoo, että pelote pankkiliikenteen katkaisemisesta tepsisi muihinkin öljyterminaaleihin.

Liuhto ei halua silti ennakoida, onko presidentti Trump valmis käyttämään valttikorttiaan.

– Yhdysvaltain presidentti on niin vaikeasti ennakoitava, että en uskalla sanoa juuta enkä jaata.

Öljy on avainasemassa, kun Venäjä halutaan painostaa talouspakotteilla rauhaan. Arviolta lähes puolet Venäjän vientituloista tulee edelleen öljystä ja öljytuotteista.

Vaikka Yhdysvallat ja EU ovat lopettaneet Venäjän öljyn suoran tuonnin, Venäjän öljyn vienti ei ole silti romahtanut.

– Se on löytänyt uudet reitit, professori Liuhto sanoo.

Venäjä kierrättää öljyään erityisesti Intian kautta. Intian Venäjältä ostama raakaöljyn määrä on 18-kertaistunut Venäjän hyökkäyssodan aikana.

Surkuhupaisaa on, että Intiasta on tullut EU:n suurin öljytuotteiden toimittaja, Liuhto sanoo. – Tätä hommaa on katsottu vähän läpi sormien.

Liuhto pitääkin tärkeänä, että Intiassa sijaitseva, puolittain Venäjän omistama Vadinarin öljynjalostamo joutuisi myös pakotelistalle.
 
Veriöljyn viennissä on ongelmia jo valmiiksi. Laukaansuusta on lähtenyt tammikuussa karkeasti noin puolet kapasiteetista ja Valko-Venäjälle on myös mennyt Druzhba putkea myöten vähemmän öljyä kuin aiemmin. Tässä viitataan joulukuussa Brjanskissa pumppausasemalla ilmenneisiin teknisiin ongelmiin, jotka edelleen vaikuttavat.
Joulukuussahan tuli jo ilmoituksia, että laivoja menee Laukaansuuhuun selkeästi kapasiteettia vähemmän vaikka niitä on Itämerellä niin, että toisiinsa kolkkaavat.

Kapasiteetin puolittuminen viittaa vahvasti sellaiseen tekniseen ongelmaan, että pumppuja / pumppausasemia on ollut kaksi ja nyt on toinen paskana. Varaosia ei liene lännestä tulossa, joten ryssät korjaavat itse jos pystyvät tai sitten se jää tuolle tasolle.

Tulee olemaan synkkä ensimmäinen kvartaali, tässä kun summataan niin kaasunvienti Ukrainan kautta meni nollaan, Laukaansuusta lähtee puolet aikaisemmasta kapasiteetista ja kuljetusmaksut nousivat sillekin vähälle määrälle 3 kertaiseksi, Murmanskin alueella toimineita LNG laivoja meni useita pakotteiden piiriin 10.1. ja sieltä vähenee vienti, Valko-Venäjän putkiöljyn käyttö on laskenut, joskin tämäkin lienee ollut nollasummapeliä eli Venäjä antaa öljyn puoli-ilmaiseksi ja saa takaisin polttoainetta myös puoli-ilmaiseksi, minkä lisäksi Tšekki laskee Druzhba putken kautta vastaanottamaansa öljyä tasaisesti sinne kesäkuulle saakka, jolloin se loppuu.

Öljyn siirtoa voi olla nyt yli 2 miljoonaa tonnia kuukaudessa vähemmän kuin oli joulukuun alussa. Sen arvo on vajaa 800 miljoonaa euroa ja sellainen 500-600 miljoonaa euroa jäi kaasun siirtoa pois ja tuo oli suoran tulon osuus kaasusta. Tämän lisäksi mikäli kuljetusmaksut nousivat noin 6 euroa per tynnyri kuten on asiantuntijat arvioineet niin siinä menee yli 200 miljoonaa kuukaudessa rahaa pois myyntikatteesta.

Ei kummakaan, että ryssien trolleillakin on hätä kädessä.

 
Venäjä itse vahvistaa, että terästeollisuus on kuoleman kielissä.
Sen tuotantovolyymi laski melkein 6 %, vaikka valtio käy sotaa ja mainostaa niin kovin sotateollisuuden vauhdista. Missään koskaan sotaa käyvän valtion terästeollisuuden volyymi ei ole laskenut kuin pommittamalla ne tehtaat maan tasalle ja joskus se on pitänyt tehdä moneen kertaan.

Lasku kertoo hiljalleen tulevasta lamasta.

Kun tuosta tänä vuonna lähtee EU:n terästuonti pois mikäli Puola saa ajettua pakotteet maaliin niin se on lähemmäs kymmenen prosenttia lisää leikkausta ja se oikeasti valuutalla maksava osuus.

Samaan aikaan kaikki kustannukset nousevat: työvoima, kaasu, polttoaineet, sähkö, tuontitavarat, logistiikka ja nousut on kymmeniä prosentteja.

Mikään yritys ei voi toimia hieman yli 60 % kapasiteetilla kannattavasti tuollaisessa markkinassa, jossa menettää parhaat asiakkaat ja jäljelle jää massiivisissa talousvaikeuksissa oleva Venäjän autoteollisuus ja yli 60 % kapasiteetistaan rahoitusvaikeuksien vuoksi leikannut rakennusteollisuus, vain pienen pieni osuus tuotannosta on panssariterästä ja siihen kykenee vain osa tehtaista, pieni erikoistunut osa, muun tuotannon on ollut tarkoitus kantaa senkin osuuden kuluja. Vientiä Kiinaan ja Turkkiin on turha haaveilla kun nyt on jo ollut kannattavuushaasteita ja kulujen nousu syö kaiken vientipotentiaalin.

Tuo uutisessa mainittu investointien nousu ruplissa vahvistaa sen, että käypä arvo ruplille ulkomaankaupassa on karkeasti puolittunut koska ei ryssä ole enempää investoinut kuin oli 2024 aikonut vaan on joutunut maksamaan siitä kaksinkertaisen hinnan alkuperäiseen nähden, ruplina siis. Vuoden sisällä ei investointeja lisätä, mahdollisuuksia sellaiseen ei perusteollisuudessa ole kun hankintaketjutkin on 8-18 kk ilman pakotteitakin sekä asennusaika päälle.


Turkin tuonti onkin laskenut melkein 7 % jo ennen lokakuuta 2024, jolloin asettivat 6-9 % tuontitullit venäläiselle teräkselle. Turkki haluaa suosia omaa valmistustaan, jonka tuotantovolyymi nousikin noin 10 % 2024. Hinta on laskenut merkittävästi, joten sekin haastaa venäläisen viennin kannattavuuden, koska rahtauskulut eivät ole laskeneet vaan nousseet ja ne ovat suhteessa jo todella korkeat tuotteen kokonaishintaan verrattuna.


Tiettyjen valikoitujen tuoteryhmien tulleja on myös nostettu 2024 viimeisenä päivänä.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjän rautatiekuljetusten tonnisto oli 2024 pienin viiteentoista vuoteen, edellisen kerran se on ollut pienempi 2008 globaalin talouskriisin aikaan.

Ja rahtitaksoja nostettiin 18-21 % joulukuussa, Ukraina paskoo läntisen Venäjän rautatieinfraa minkä ehtii, jatkuvasti menee enemmän yhtiötä ja tuotteita pakotteiden sisään, kalusto ja raiteet ovat kuluneet eikä ole väkeä korjaamaan, polttoaineiden tuotanto ja varastot kärsivät iskuista, jolloin jakelua pitää alkaa tekemään enemmän suoraan rautatiekuljetuksina perille saakka, viljasato uhkaa olla pienin tällä vuosituhannella ja hiiliteollisuudessa on jäljellä lähinnä vain kotimaiset asiakkaat ja ruplan nykykurssilla Temu-tuonti Kiinasta sakkaa pahasti, terästeollisuuden tuotanto ja siten myös raaka-aineiden tarve laskee tasaisen varmasti.

2025 tulee olemaan merkittävästi heikompi vuosi kuin 2024.

 
Tässä viimeisessä paketissa oli sen verran potkua, että paska on osunut tuulettimeen ja siellä epätoivoisesti yritetään siivota sotkua.

Vienti on jo alamaissa kuten yltä voi lukea, mutta helmikuu ja maaliskuu näyttävät vielä surkeammilta kun edes tarjouksia Intiaan ei ole lähettää ja logistiikka Kiinaan on sekaisin kuin seinäkello. Tankkerirahtien kustannukset Aasiaan nousivat ryssille miljoonilla per kerta ja halukkaita on selvästi vähemmän.

Itsepä ovat soppansa keittäneet, pakotteiden piti vahvistaa Venäjää, niinhän se kääpiö vielä pari vuotta sitten virkkoi.


Lentokoneteollisuus vain porskuttaa. Ihan heti kohta on taas uusi konemalli sarjatuotannossa, jossa sen piti olla jo 2016.

Ja nykyisenkaltaisen kulukehityksen valossa tuosta ei tule ikinä taloudellisesti kannattavaa ja muutaman valmistetun koneen jälkeen homma jää siihen. Aletaan kehittämään taas jotain uutta, mihin kupataan miljardeja valtion rahaa.

 
Viimeksi muokattu:
Tässä viimeisessä paketissa oli sen verran potkua, että paska on osunut tuulettimeen ja siellä epätoivoisesti yritetään siivota sotkua.

Vienti on jo alamaissa kuten yltä voi lukea, mutta helmikuu ja maaliskuu näyttävät vielä surkeammilta kun edes tarjouksia Intiaan ei ole lähettää ja logistiikka Kiinaan on sekaisin kuin seinäkello. Tankkerirahtien kustannukset Aasiaan nousivat ryssille miljoonilla per kerta ja halukkaita on selvästi vähemmän.

Itsepä ovat soppansa keittäneet, pakotteiden piti vahvistaa Venäjää, niinhän se kääpiö vielä pari vuotta sitten virkkoi.


Lentokoneteollisuus vain porskuttaa. Ihan heti kohta on taas uusi konemalli sarjatuotannossa, jossa sen piti olla jo 2016.

Ja nykyisenkaltaisen kulukehityksen valossa tuosta ei tule ikinä taloudellisesti kannattavaa ja muutaman valmistetun koneen jälkeen homma jää siihen. Aletaan kehittämään taas jotain uutta, mihin kupataan miljardeja valtion rahaa.


Miten mahtaa olla Roscosmoksen avaruusbisnekset tätä nykyä ? Putikka on uhonnut että Venäjä olisi rakentamassa oman maata kiertävän avaruusaseman ja leuhki vielä pari vuotta sitten miten he tekevät myös miehitetyn kuulennon.
 
Solovjevin ei pitäisi kysyä kysymyksiä joihin ei halua saada oikeita vastauksia.

Iskut jalostamoihin ovat ilmeisesti sen verran pahaa vahinkoa tehneet, että pitäisi löytää syntipukki, jotta katseet eivät käänny kyvyttömään zaariin.

Iskujen teho ja määrä ovat vain nousussa, joten syyllisten etsiminen alkaa olla muutenkin vähän myöhäistä.

 
Kauan se roikkui ING pankkikin vielä Venäjällä, mutta nyt on lähtenyt ja kuittasi 700 miljoonan euron tappion siitä. Yksi mahdollinen rahoituskanava vähemmän.

 
Mitä nämä voimakoneet/moottorit on mitä Venäjältä tuodaan? Kumminkin kohtuu iso summa.
 

Liitteet

  • Screenshot_2025-01-29-08-41-22-47_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.webp
    Screenshot_2025-01-29-08-41-22-47_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.webp
    115.8 KB · Luettu: 108
Back
Top