Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitä nämä voimakoneet/moottorit on mitä Venäjältä tuodaan? Kumminkin kohtuu iso summa.
Voisiko olla venäläistä alkuperää olevien vetureiden moottoreita?

EU komissio on asettamassa tuontitulleja venäläisille ja valkovenäläisille maataloustuotteille sekä lannoitteille.
Tuotnitullien asettamiseen ei tarvita yksimielisyyttä, joten mennee heittämällä läpi kun parantaa myös EU alueen farmareiden mahdollisuuksia tehdä kannattavaa bisnestä.


Trumpin tullitkin kalpenevat kun ruualle ja mataloustuotteille ollaan laittamassa 50 % tulleja ja kolmen vuoden aikana liukuvasti lannoitteiden tullit nousevat 100 %. Siinä kaatuu taas ryssiltä yksi kannattava toimiala lähes kokonaan.

 
Рakotteiden alla oleva liiketoiminta on edelleen suoran yhteydessä sotaan, mutta yrittää kiertää länsimaisia sanktioita. Monet venäläiset yritykset rikastuvat sodalla huolimatta seurauksista. Moskova ehdotti viime vuoden lopulla eurooppalaisille ostajille uutta maksutapaa, joka kiertäisi Yhdysvaltain pakotteet. Vladimir Putin allekirjoitti muutoksia asetus sallien europalaisten käyttää kolmansia osapuolia rahansiirroissa. Lisäksi Venäjä on kasvattanut "varjolaivastoaan" kiertääkseen öljyn hinnan rajoituksia. Maat kuten Intia ostavat venäläistä öljyä yli länsimaisten asettamien hintakattojen.

"Rajoitusten kiertämiseksi Vladimir Putin allekirjoitti erityisiä muutoksia ruplina maksettavia kaasuostoja koskevaan asetukseen, joka hyväksyttiin 31. maaliskuuta 2022 'epäystävällisiä' maita varten. Kremlinmielinen talousasiantuntija Igor Juškov selittää nyt, että "kolmas osapuoli voidaan ottaa käyttöön". Juškovin mukaan eurooppalaiset voivat nyt löytää minkä tahansa muun tahon, joka on valmis ottamaan heiltä valuuttaa, muuntamaan sen rupliksi ja siirtämään nämä ruplat Gazprombankille. Venäläiset asiantuntijat suosittelevat myös eurooppalaisille yrityksille valuutan siirtämistä kolmanteen maahan ja samanaikaisesti Venäjällä yrityksen etsimistä, jolle on edullista vaihtaa valuuttaa, muodostaen eräänlaisen "valuuttabarterin". Tällaiset eksoottiset ehdotukset eivät ole läheskään ainoa tapa, jolla Venäjän liiketoiminta kiertää pakotteita. Itsenäiset toimittajat ovat selvittäneet, kuinka Venäjä jatkaa "pimeän laivastonsa" kasvattamista öljykaupassa kiertääkseen joulukuussa 2022 asetetun hintakaton. Silloin G8-maat, Euroopan unioni ja Australia asettivat 60 dollarin barrelimääräisen rajoituksen vähentääkseen Venäjän vientituloja ilman, että toimituksia rajoitettaisiin jyrkästi. Yritykset eivät saa laillisesti kuljettaa tai vakuuttaa venäläistä öljyä, jota on myyty tätä korkeammalla hinnalla."

"Medialähteiden mukaan Moldovalainen yritys Zolos, jolla on yhteyksiä entisen Venäjämielisen Odessan kaupunginvaltuutettu Viktor Baranskin perheeseen, auttaa Moskovaa kiertämään pakotteita. Yrityksen kautta sekä venäläiset että ukrainalaiset ja moldovalaiset merimiehet työllistyvät 'varjolaivastoon' kuuluville aluksille. Vuonna 2024 Venäjä lisäsi öljytankkerikapasiteettiaan 70 %, mikä auttoi sitä varmasti kasvattamaan öljyntoimituksia maihin, jotka ovat valmiita ostamaan öljyä lännessä asetetun hintakaton ylittävin hinnoin. Merimiehet huomauttavat, että 'varjolaivastoa' käytetään usein venäläisen öljyn kuljetuksiin Intiaan. Pro-Kremlin-median mukaan Venäjä toimittaa meriteitse noin 2 miljoonaa tynnyriä päivittäin Intiaan ja kattaa noin 40 % maan koko öljyntuonnista. He lupaavat myös solmivan 'historiallisen sopimuksen' New Delhin kanssa kuluvan vuoden aikana. Tosiasia on kuitenkin, että he myöntävät olevansa valmiita myymään öljyä Intialle huomattavalla alennuksella. Propagandistilta jää mainitsematta myös se, että 'varjolaivastossa' esiintyy paljon vikoja, koska alusten omistajat pyrkivät välttämään tarkastuksia ja laiminlyövät turvallisuuden. Rikkinäinen peräsinjärjestelmä, ruosteiset putket ja varaosien puute ovat vain osa ongelmista, joihin laivoilla työskentelevät merimiehet ovat tunnustaneet törmäävänsä. Heidän mukaansa tällaisten alusten työskentely on hengenvaarallista."
 
Jatkoa sanktioiden kiertämisestä:

"Muuten, valkovenäläiset yritykset yrittävät myös kiertää pakotteita. Kivikuorma-autojen valmistaja 'BelAZ' myy koneitaan Euroopan maissa puolalaisen yrityksen Polmark Kielcen kautta. Myynnin laillistamiseksi kuorma-autoissa vaihdetaan logot ja moottorit, jotta ne näyttäisivät puolalaisilta. Samaan aikaan Venäjän propagandistit suunnittelevat, miten he käyvät kauppaa kaasulla ja polymeereillä koko maailman kanssa, ansaiten valtavia summia valtion budjettiin. Mikä masentaa eniten tässä tilanteessa, on Itä-Euroopan yritysten, tässä tapauksessa moldovalaisten ja puolalaisten, osallistuminen laittomiin järjestelmiin. Juuri nämä maat ovat 'riskivyöhykkeellä' Kremlin aggressiivisten pyrkimysten suhteen, kun taas venäläiset yritykset ovat suoraan yhteydessä aseelliseen aggressioon. Ei ole pelkästään kyse siitä, että Moskova ohjaa öljyn myynnistä saadut rahat sotaan, vaan myös siitä, että monet suuret venäläiset yritykset hyötyvät suoraan Ukrainan alueiden miehityksestä. Olemme jo antaneet esimerkin siitä, kuinka Ramzan Kadyroviin ja tšetšenialaisiin turvallisuusjoukkoihin liittyvät tahot käyvät kauppaa viljalla miehitetyillä alueilla ja ansaitsevat rahaa vallatusta Ukrainan JSC 'Mariupolin Iljitšin metallurginen yhdistys' -yhtiöstä. Viime vuoden lopulla julkaistu journalistinen tutkinta osoitti, että venäläiset yritykset lähes kaikista maan osista ovat mukana yritysten, omaisuuden ja resurssien haltuunotossa miehitetyillä alueilla."

"80 % "uusista omistajista" on peräisin maan eteläosasta: Rostovin ja Volgogradin alueelta sekä Krasnodarin aluepiiristä. Neljäntenä on Moskova. Yrityksiä rekisteröidään useimmin Donetskin ja Luhanskin alueiden kaupungeissa. Kaupungeissa, jotka vallattiin laajamittaisen sodan aikana, liiketoimintaa rekisteröidään pääasiassa Mariupolissa ja Berdjanskissa. Venäläiset avaavat yrityksiä rakennus-, romukauppa-aloilla sekä siirtävät kaivoksia ja tehtaita omiin nimiinsä, saaden tukea ukrainalaisilta prorussialaisilta poliitikoilta, jotka tällä hetkellä ovat etsintäkuulutettuja Ukrainassa. Vuonna 2023 kolmentoista laajamittaisen hyökkäyksen jälkeen miehitetyillä alueilla rekisteröidyn yrityksen liikevaihto ylitti miljardin ruplan. Listan kärjessä ovat "ЮГМК" -yhtiöt, joita nyt hallinnoi moskovalainen yritys "Союзметаллсервис" (Sojuzmetallservis). Juristit varoittavat, että "omaisuuden haltuunotto ilman sotilaallista välttämättömyyttä on sotarikos", mutta tämä ei näytä huolettavan venäläisiä yrittäjiä liiaksi. Muiden maiden on kuitenkin syytä pidättäytyä osallistumasta Moskovan kyseenalaisiin talousjärjestelyihin, jotta ne eivät itse päädy tahattomasti osallisiksi sen rikoksiin."
Ksenia Kyrillova.
 
Viimeksi muokattu:
Häpeälistaa tästä:

Kahdeksan eurooppalaista yhtiötä myy tuotteita Venäjän sotateollisuudelle​

Metallin työstökoneita ja sorveja valmistavan GRS Uralin pääomistaja on tšekkiläinen TOS Varnsdorf. Yritys toimii edelleen Jekaterinburgissa.
Pietarilaisyhtiö Tahteh, joka rakentaa ja asentaa sulatus- ja polttouuneja teollisuudelle, on yhteisyritys tšekkiläisen Tachtech sron kanssa.
Tšekkiläinen Alta toimii Venäjällä tytäryhtiönsä A-R:n kautta, joka toimii Pietarissa, Moskovassa ja Nižni Tagilissa. Yhtiö tuottaa työkaluja ja laitteita malmin louhintaan ja jalostukseen
Myös tšekkiläisyhtiö Kovosvit jatkaa toimituksiaan Venäjän aseteollisuudelle. Hyökkäyssodan alun jälkeen se on vienyt Venäjälle 56 erää koneita kolmen miljoonan euron edestä.
Tšekkiläinen Labara valmistaa Venäjällä sähköeristeitä tytäryhtiönsä Labara-Rusin kautta.
Puolalainen Seco/Warwick toimittaa lämpökäsittelylaitteita muun muassa ilmailuteollisuudelle. Venäjällä sitä edustaa tytäryhtiö Seco/Warwick Rus.
Ruotsalainen kaasulaitteita valmistava GCE Group toimittaa niitä Venäjälle sikäläisen tytäryhtiönsä GCE Krassin kautta
Venäjällä jatkaa toimintaansa myös sveitsiläinen Meg Metal SA. Vuosina 2022-23 se toi Venäjälle terästuotteita 13,17 miljoonan euron edestä tytäryhtiönsä Eurostalin kautta.
 
Siinäpä on kaikki kasinotalouden ainekset kasassa. Ensin markkina ylikuumenee, mutta pankit jatkavat lainaamista ja ihmiset edelleen ostavat pää märkänä asuntoja, pitihän näyttää tilastoissa, että kasvua on ja GDP nousee. Tätä jatketaan, mutta korkotaso nousee kokoajan vaikuttaen muuhun reaalitalouteen niin, että kierrossa olevasta rahasta entistä suurempi osa menee kaikkeen muuhun kuin niihin lainojen maksuihin ja tässä vaiheessa valtio astuu väliaikaisesti apuun luoden helpotuksia lainoitukseen ja taas mennään joitain kuukausia ostellen asuntoja kunnes valtiolta loppuukin ylimääräinen raha (2024 kesä) ja hanat lyödään kiinni. Reaalitalous jatkaa edelleen ylikuumenemistaan mitä keskuspankki yrittää hillitä rajuilla koronnostoilla, mutta siinä onnistumatta ja lopputulos on se, että rakennusteollisuus pysähtyy (syystalvi 2024) kun kukaan ei enää kykene maksamaan lainojaan kunnolla rahan mennessä päivittäiseen elämiseen.

Seuraavat askeleet ovat massamaiset irtisanomiset rakennussektorilla.
Rakennussektorin perässä kohti luiskaa menee historian valossa terästeollisuus ja autojen valmistus sekä kauppa.
Valtavat lainojen alaskirjaukset on edessä pankeilla asuntojen hintojen laskiessa, mutta kokonaislainasumman noustessa kun kukaan ei niitä korkoja saati lyhennyksiä kykene enää maksamaan etenkään työttömänä. Tästä alkaa seuraamaan pankkiruumiita, jota edeltää se, että talletukset otetaan ulos niiden osalta jotka vielä kerkeävät.
Valtio voisi auttaa, mutta ei kykene koska sota nielee kaikki ne rahat, mitä päivä päivältä heikkenevä hiilivetyteollisuus tuottaa.

EU:n seuraavassa pakotepaketissa uumoillaan olevan toistakymmentä venäläistä pankkia sekä vielä sellaisia aloja, jotka ovat kyenneet ihan tervettä liiketoimintaa tekemään, tulee olemaan viimeisiä arkunnauloja nuokin.

 
Tässä vuosi sitten kuvatussa dokkarissa ei tunnu vielä missään.
Palan halusta nähdä jatko-osan miten nyt 2025 suu pannaan...
 
No sitä tässä vähän hainkin takaa. Miksi se on niin vaikeaa avata juttua edes lauseen tai parin verran? Saatko jotain provikkaa klikeistä?
En tietenkään saa provikkaa. Mutta ei kukaan myöskään maksa palkkaa tänne postaamisesta. Twitter-linkkeihin pistän jotain vinkkiä mistä on kyse, koska foorumin säännöt. Muissa tapauksissa luotan ihmisten omaan lukutaitoon.
 
Tässä ovat aika yksimielisiä siitä, että amerikkalaisten vahvin kortti on asettaa pakotteet ryssän vientiöljyä vastaanottaviin satamiin. Eli panna maksuliikenne seis. Tämä olisi helvetinmoinen suonenisku ryssien taloudelle mistä se tuskin toipuisi.

Olipa aivan erinomainen kolme varttia herrojen parissa. Tätä pitäisi ajaa neljän seuraavan A-studion ja Puoli yhdeksän uutisten sijaan, että laajemminkin ymmärrettäisiin, miten maailma jo makaa, ja miten se tulee vielä voimakkaammin makaamaan.

Katselusuositus.
 
Olipa aivan erinomainen kolme varttia herrojen parissa. Tätä pitäisi ajaa neljän seuraavan A-studion ja Puoli yhdeksän uutisten sijaan, että laajemminkin ymmärrettäisiin, miten maailma jo makaa, ja miten se tulee vielä voimakkaammin makaamaan.

Katselusuositus.
Kaikki ohjelmat jossa Ruotsila avaa suunsa, on jatkuvaa Trump-ihannointia, joten ei kiitos.😅
 
Back
Top