Рakotteiden alla oleva liiketoiminta on edelleen suoran yhteydessä sotaan, mutta yrittää kiertää länsimaisia sanktioita. Monet venäläiset yritykset rikastuvat sodalla huolimatta seurauksista. Moskova ehdotti viime vuoden lopulla eurooppalaisille ostajille uutta maksutapaa, joka kiertäisi Yhdysvaltain pakotteet. Vladimir Putin allekirjoitti muutoksia asetus sallien europalaisten käyttää kolmansia osapuolia rahansiirroissa. Lisäksi Venäjä on kasvattanut "varjolaivastoaan" kiertääkseen öljyn hinnan rajoituksia. Maat kuten Intia ostavat venäläistä öljyä yli länsimaisten asettamien hintakattojen.
"Rajoitusten kiertämiseksi Vladimir Putin allekirjoitti erityisiä muutoksia ruplina maksettavia kaasuostoja koskevaan asetukseen, joka hyväksyttiin 31. maaliskuuta 2022 'epäystävällisiä' maita varten. Kremlinmielinen talousasiantuntija Igor Juškov selittää nyt, että "kolmas osapuoli voidaan ottaa käyttöön". Juškovin mukaan eurooppalaiset voivat nyt löytää minkä tahansa muun tahon, joka on valmis ottamaan heiltä valuuttaa, muuntamaan sen rupliksi ja siirtämään nämä ruplat Gazprombankille. Venäläiset asiantuntijat suosittelevat myös eurooppalaisille yrityksille valuutan siirtämistä kolmanteen maahan ja samanaikaisesti Venäjällä yrityksen etsimistä, jolle on edullista vaihtaa valuuttaa, muodostaen eräänlaisen "valuuttabarterin". Tällaiset eksoottiset ehdotukset eivät ole läheskään ainoa tapa, jolla Venäjän liiketoiminta kiertää pakotteita. Itsenäiset toimittajat ovat selvittäneet, kuinka Venäjä jatkaa "pimeän laivastonsa" kasvattamista öljykaupassa kiertääkseen joulukuussa 2022 asetetun hintakaton. Silloin G8-maat, Euroopan unioni ja Australia asettivat 60 dollarin barrelimääräisen rajoituksen vähentääkseen Venäjän vientituloja ilman, että toimituksia rajoitettaisiin jyrkästi. Yritykset eivät saa laillisesti kuljettaa tai vakuuttaa venäläistä öljyä, jota on myyty tätä korkeammalla hinnalla."
"Medialähteiden mukaan Moldovalainen yritys Zolos, jolla on yhteyksiä entisen Venäjämielisen Odessan kaupunginvaltuutettu Viktor Baranskin perheeseen, auttaa Moskovaa kiertämään pakotteita. Yrityksen kautta sekä venäläiset että ukrainalaiset ja moldovalaiset merimiehet työllistyvät 'varjolaivastoon' kuuluville aluksille. Vuonna 2024 Venäjä lisäsi öljytankkerikapasiteettiaan 70 %, mikä auttoi sitä varmasti kasvattamaan öljyntoimituksia maihin, jotka ovat valmiita ostamaan öljyä lännessä asetetun hintakaton ylittävin hinnoin. Merimiehet huomauttavat, että 'varjolaivastoa' käytetään usein venäläisen öljyn kuljetuksiin Intiaan. Pro-Kremlin-median mukaan Venäjä toimittaa meriteitse noin 2 miljoonaa tynnyriä päivittäin Intiaan ja kattaa noin 40 % maan koko öljyntuonnista. He lupaavat myös solmivan 'historiallisen sopimuksen' New Delhin kanssa kuluvan vuoden aikana. Tosiasia on kuitenkin, että he myöntävät olevansa valmiita myymään öljyä Intialle huomattavalla alennuksella. Propagandistilta jää mainitsematta myös se, että 'varjolaivastossa' esiintyy paljon vikoja, koska alusten omistajat pyrkivät välttämään tarkastuksia ja laiminlyövät turvallisuuden. Rikkinäinen peräsinjärjestelmä, ruosteiset putket ja varaosien puute ovat vain osa ongelmista, joihin laivoilla työskentelevät merimiehet ovat tunnustaneet törmäävänsä. Heidän mukaansa tällaisten alusten työskentely on hengenvaarallista."