Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jutun lukemalla keksii heti miten se rahti liikkui aikaisemmin. Eli kun vaunua pystyi seuraamaan niin oli helppo löytää varastoraide mihin se vaunu oli laitettu odottamaan päivää parempaa. Todennäköisyys vaunun liikkeellelähdölle on ollut taatusti verrannollinen maksettuu voiteluun kyseiselle asempäällikölle. Nyt kun seuranta on pois käytöstä niin voitelurahat ei eksy perille ja vaunutkaan ei sitten liiku.

Joku syy tuolla on vastata puheluihin ja luotteloida vaunuaja pitkin poikin Siperiaa. Systeemin tuntien puhelimeen jaksetaan vastata kun siitä saa rahaa..
 
Mitä tuossa sanotaan?
 
Tekoälyn tiivistelmä:

Venäläiset maahantuojat ja logistiikkayritykset ovat menettäneet mahdollisuuden seurata rautatiekuljetuksia, koska Venäjän rautateiden RZD-järjestelmä suljettiin syyskuussa 2024. Tämä on johtanut merkittäviin viivästyksiin ja vaikeuksiin tavaroiden paikantamisessa, erityisesti Kaukoidän ja Kiinan kautta tulevissa lasteissa. Yritykset joutuvat manuaalisesti selvittämään kuljetustensa sijainnin, mikä lisää työtaakkaa ja heikentää toimitusten ennustettavuutta.

Tekoälyn analyysi:

Ilmeisesti järjestelmän rajoitukset liittyvät sotaan ja siihen liittyvään tietoturvan ja salassapidon tiukentamiseen. Vuoteen 2022 asti järjestelmän tiedot olivat vapaasti saatavilla, mutta sodan alettua pääsy niihin rajattiin vain rekisteröityneille käyttäjille. Tämä viittaa siihen, että Venäjä haluaa estää kuljetustietojen vuotamisen ulkopuolisille tahoille, mahdollisesti suojellakseen sotilaallisia tai strategisesti tärkeitä kuljetuksia. Syyskuun 2024 pidätykset ja sitä seuranneet rajoitukset vaikuttavat olevan osa tätä laajempaa turvallisuustoimenpidettä.
 
Tekoälyn tiivistelmä:

Venäläiset maahantuojat ja logistiikkayritykset ovat menettäneet mahdollisuuden seurata rautatiekuljetuksia, koska Venäjän rautateiden RZD-järjestelmä suljettiin syyskuussa 2024. Tämä on johtanut merkittäviin viivästyksiin ja vaikeuksiin tavaroiden paikantamisessa, erityisesti Kaukoidän ja Kiinan kautta tulevissa lasteissa. Yritykset joutuvat manuaalisesti selvittämään kuljetustensa sijainnin, mikä lisää työtaakkaa ja heikentää toimitusten ennustettavuutta.

Tekoälyn analyysi:

Ilmeisesti järjestelmän rajoitukset liittyvät sotaan ja siihen liittyvään tietoturvan ja salassapidon tiukentamiseen. Vuoteen 2022 asti järjestelmän tiedot olivat vapaasti saatavilla, mutta sodan alettua pääsy niihin rajattiin vain rekisteröityneille käyttäjille. Tämä viittaa siihen, että Venäjä haluaa estää kuljetustietojen vuotamisen ulkopuolisille tahoille, mahdollisesti suojellakseen sotilaallisia tai strategisesti tärkeitä kuljetuksia. Syyskuun 2024 pidätykset ja sitä seuranneet rajoitukset vaikuttavat olevan osa tätä laajempaa turvallisuustoimenpidettä.
Eli suomeksi sanottuna uusi salausjärjestelmä on johtanut siihen, että kenelläkään ei ole hajuakaan missä mikäkin vaunu milloinkin on ja kaikki vähänkin pilaantuva on kaatopaikkakamaa jo aikoja sitten ja arvokas lasti on jossain sivuraiteella paikallisten tyhjennettävänä.

Venäjällä ei ole vastuullisia, on vain syyllisiä.
 
Eli suomeksi sanottuna uusi salausjärjestelmä on johtanut siihen, että kenelläkään ei ole hajuakaan missä mikäkin vaunu milloinkin on ja kaikki vähänkin pilaantuva on kaatopaikkakamaa jo aikoja sitten ja arvokas lasti on jossain sivuraiteella paikallisten tyhjennettävänä.

Venäjällä ei ole vastuullisia, on vain syyllisiä.
Vaikuttavat melko vahvasti syyntakeettomilta
 
Eli suomeksi sanottuna uusi salausjärjestelmä on johtanut siihen, että kenelläkään ei ole hajuakaan missä mikäkin vaunu milloinkin on ja kaikki vähänkin pilaantuva on kaatopaikkakamaa jo aikoja sitten ja arvokas lasti on jossain sivuraiteella paikallisten tyhjennettävänä.

Venäjällä ei ole vastuullisia, on vain syyllisiä.
Siis erittäin hyvin salattu järjestelmä. Mordor onnistui erinomaisesti.
 
Häiritseekö ketään muuta tässäkin jutussa käytetty "venäjän hyökkäys Kiovaan" -narratiivi?

Mulle se kuulostaa siltä, että venäjä on hyökännyt kapinoivaan maakuntaan jonka keskus on Kiovassa.

VMP!

 
Prunelta päivitys ryssien hyvinvointirahaston tilasta. Tl;dr: Vituiks menee.
Ruplat on nyt finaalissa, kultaa lähteny ~100 tonnia eli about 9.3 miljardilla taalalla kahdessa kuukaudessa (jäljellä 32% vuoden 2022 huipusta) ja yuania on ~165 miljardin ruplan edestä jäljellä. Kultaa on siis vielä jäljellä about 16.5 miljardilla ja yuania about 22 miljardilla taalalla, mutta kun kattoo mitä tahtia valuutta on tuolta poistunu viimesen parin vuoden aikana ni kauaa noi ei tuu kestään.

 
Prunelta päivitys ryssien hyvinvointirahaston tilasta. Tl;dr: Vituiks menee.
Ruplat on nyt finaalissa, kultaa lähteny ~100 tonnia eli about 9.3 miljardilla taalalla kahdessa kuukaudessa (jäljellä 32% vuoden 2022 huipusta) ja yuania on ~165 miljardin ruplan edestä jäljellä. Kultaa on siis vielä jäljellä about 16.5 miljardilla ja yuania about 22 miljardilla taalalla, mutta kun kattoo mitä tahtia valuutta on tuolta poistunu viimesen parin vuoden aikana ni kauaa noi ei tuu kestään.

Kahden kuukauden sotakulut...
 
Elviiran mukana 21 % keskuspankin korko ei ole riittänyt alkuunkaan hillitsemään inflaatiota vaan se on jopa kiihtynyt vuodenvaihteen molemmin puolin verrattuna vuoden takaiseen.

Kyyti on nyt kylmää ryssille.

 
Prunelta päivitys ryssien hyvinvointirahaston tilasta. Tl;dr: Vituiks menee.
Ruplat on nyt finaalissa, kultaa lähteny ~100 tonnia eli about 9.3 miljardilla taalalla kahdessa kuukaudessa (jäljellä 32% vuoden 2022 huipusta) ja yuania on ~165 miljardin ruplan edestä jäljellä. Kultaa on siis vielä jäljellä about 16.5 miljardilla ja yuania about 22 miljardilla taalalla, mutta kun kattoo mitä tahtia valuutta on tuolta poistunu viimesen parin vuoden aikana ni kauaa noi ei tuu kestään.

Kahden kuukauden sotakulut...
Ikävä kyllä tässä toistuu eräs trendi nuo varat yleensä vähenee merkittävästi loppuvudesta.Eli ei mene tasasesti pitkin vuotta ja vuoden lopussa on piikki. Ja nykyisellä trendillä nuo riittäisi vielä tälle vuodelle.Itsekin ajattelin ,että jos olisivat käyttäneet loppuvuoden piikissä tuota rahastoa normaalisti ,niin rahasto olis aika loppu, mutta näyttää siltä, että ryssä on nyt säästellyt jossain. Käyttivät vaan 91 t kultaa ja nyt mennään jollain 8 t per kuukausi tahdilla loppuvuoteen siis jos trendi pitää paikaansa.

Edit: eli nyky kulutuksella 22 kuukautta, tosin siihen sattuu vähintään yksi piikki joten vähän vähemmän kuin 22 kuukautta. CNY on turha katella se on pysynyt samassa koko sodan ajan.
 
Ryssien rautatieliikenteen toimivuus oli maan tarpeisiin ja kokoon nähden kohtuullisen hyvin järjestetty ennen tätä sotaa, mutta siitä ei ole enää kuin muisto vain. Miehiä on otettu kymmeniä tuhansia pois ja kaluston huollot on tehty miten kuten, mutta pahinta on kun siellä on päästetty poliittisesti motivoituneet amatöörit tekemään kuljetusten priorisointia. Lopputuloksena on se, että kaikki liikkuu huonommin ja koko systeemin välityskyky on huomattavasti heikompi ja vikaherkempi kuin se sotaa edeltänyt. Väitän, että heidän rautatiekuljetusten volyymi ja nopeus ei tule enää koskaan palautumaan ennalleen, siihen ei tule olemaan rahoitusta eikä henkilöresursseja tarpeeksi. Se mitä saavat haalittua menee välttämättömiin korjauksiin ja ylläpitoon. Kiina ja Venäjän eteläiset naapurit rakentavat vaihtoehtoista reittiä rahtikuljetuksille ja Venäjän oma raaka-ainetuotanto sekä valmistava teollisuus tekee hidasta kuolemaa niin ei tarvitse olla kummoinen ennustaja kun näkee, että kehityksen suunta on vain alaspäin.

 
Ryssien rautatieliikenteen toimivuus oli maan tarpeisiin ja kokoon nähden kohtuullisen hyvin järjestetty ennen tätä sotaa, mutta siitä ei ole enää kuin muisto vain. Miehiä on otettu kymmeniä tuhansia pois ja kaluston huollot on tehty miten kuten, mutta pahinta on kun siellä on päästetty poliittisesti motivoituneet amatöörit tekemään kuljetusten priorisointia. Lopputuloksena on se, että kaikki liikkuu huonommin ja koko systeemin välityskyky on huomattavasti heikompi ja vikaherkempi kuin se sotaa edeltänyt. Väitän, että heidän rautatiekuljetusten volyymi ja nopeus ei tule enää koskaan palautumaan ennalleen, siihen ei tule olemaan rahoitusta eikä henkilöresursseja tarpeeksi. Se mitä saavat haalittua menee välttämättömiin korjauksiin ja ylläpitoon. Kiina ja Venäjän eteläiset naapurit rakentavat vaihtoehtoista reittiä rahtikuljetuksille ja Venäjän oma raaka-ainetuotanto sekä valmistava teollisuus tekee hidasta kuolemaa niin ei tarvitse olla kummoinen ennustaja kun näkee, että kehityksen suunta on vain alaspäin.

Tähän kun lisäksi nyt saisi jonkin sabotöörijoukon tekemään akkurälläkällä syvyys 3-5 cm *0,3- 0,5 m koloja sinne tänne, niin vaunujen akselistolle tekisi gutaa. Pikku hiljaa tapahtuisi vanhemmasta päästä kaluston totaalinen rikkoontuminen.
 
Tähän kun lisäksi nyt saisi jonkin sabotöörijoukon tekemään akkurälläkällä syvyys 3-5 cm *0,3- 0,5 m koloja sinne tänne, niin vaunujen akselistolle tekisi gutaa. Pikku hiljaa tapahtuisi vanhemmasta päästä kaluston totaalinen rikkoontuminen.
Olen yleisestikin ottaen ihmetellyt, että onko Ukrainalla juuri ollenkaan syvällä Venäjällä mitään partisaanijoukkoja? Luulisi olevan kohtalaisen helppoa, kun kieliero on pieni, ja kansat ovat muutenkin sekoittuneet pitkän aikaa. Varsinkin taannoisen Kurskin valtauksen yhteydessä luulisi saaneen linjojen läpi vaikka mitä. Muutama rautatiesillan pylväs silloin tällöin paskaksi söisi infran toimintakykyä kivasti.
 
Olen yleisestikin ottaen ihmetellyt, että onko Ukrainalla juuri ollenkaan syvällä Venäjällä mitään partisaanijoukkoja? Luulisi olevan kohtalaisen helppoa, kun kieliero on pieni, ja kansat ovat muutenkin sekoittuneet pitkän aikaa. Varsinkin taannoisen Kurskin valtauksen yhteydessä luulisi saaneen linjojen läpi vaikka mitä. Muutama rautatiesillan pylväs silloin tällöin paskaksi söisi infran toimintakykyä kivasti.

Tähän liittyen mulla on kypsyny ajatus jo parin vuoden ajan sijotuskohteesta jos sattuis Eurojaskasta tippuun isoja summia: Siperian radat poikki poistamalla isompia siltoja muonavahvuudesta.

Kohteet on loppupeleissä täysin ilmiselvät, minimitavote olis vetää Omskin ja Olhovkan rautatiesillat paskaks Irtysh-joen varrella, maksimi olis noitten lisäks laittaa Novosibirskin, Kamen-na-Obin ja Barnaulin sillat paskaks Ob-joen varrella.

Omskin ja Olhovkan siltojen kautta kulkee koko ryssien puolen liikenne Trans-Siperian radalla ja noi kun tiputtaa ni jäljellä olis ainoostaan Barnaulista Kazakstanin puolelle menevät rataosuudet, sitä voi sitten miettiä kuinka innoissa kazakit olis päästään pöökorealaista sotatarviketta heidän rautateille. Nää olis "helpoimmat" kohteet koska Omsk sijaittee alle 200km päässä Kazakstanin rajasta ja Irtysh-joen kautta kulkee melko paljon tavaraliikennettä muutenkin Kazakstanin ja ryssien välillä. Olhovkan silta on ~10 kilsan päässä rajasta eli tonne ny vaikka juoksis rajalta. Kazakstanin puolelta olis siis varsin realistiset mahdollisuudet salakuljettaa jokiproomulla miehistö, kalusto ja r-aine ryssien puolelle ja logistiikka ylipäänsä olis järjestettävissä ilman korkeempaa fysiikka.

Ob-joen sillat menis jo vähän vaikeemmaks, välineet ja miehistö pitäis salakuljettaa sisämaahan ja saada jollain ilveellä Ob-joelle. Siltoja on enemmän kun Irtysh-joella: Novosibirskissä kaks siltaa, tuplasilta Kamen-na-Obissa ja kolme raidetta Barnaulissa tuplasillalla. Eli vaatis enemmän kaikkee ja logistiikka ei olis ihan niin yksoikosta.

Siltapilarien paskominen vaatis melko erikoistunutta kalustoo mutta rahalla saa, käytännössä vaatis tod näk erikoisvalmistetut hydrauliset porakoneet ja erikoisvalmisteiset poranterät. Perus timanttipora ei tod näk olis ihan se ideaali ratkasu mutta omalla hiharavistuksella pilareihin olis saatava vähintään ~12x150cm panostusreiät teräksisten tukipalkkien kohdille. Toinen vaihtoehto olis että panostajat sais nostettua siltapilarien päälle, vinssata tarvittava määrä r-ainetta veneistä ja panostaa siltojen kantavat rakenteet. Tuo olis melko riskaabeli vaihtoehto, veis aikaa ja vaatis tod näk vielä jäätävämmän määrän r-ainetta kun pilarien panostus veden alla.

Joka tapauksessa noi sillat paskomalla ryssillä olis niin järkyttävä logistinen pullonkaula keski-Siperiassa mistä ryssien kuljetuskapasiteetti ei nykytilanteessa pystyis selviytyyn millään tasolla.
 
Back
Top