Ryssien rautatieliikenteen toimivuus oli maan tarpeisiin ja kokoon nähden kohtuullisen hyvin järjestetty ennen tätä sotaa, mutta siitä ei ole enää kuin muisto vain. Miehiä on otettu kymmeniä tuhansia pois ja kaluston huollot on tehty miten kuten, mutta pahinta on kun siellä on päästetty poliittisesti motivoituneet amatöörit tekemään kuljetusten priorisointia. Lopputuloksena on se, että kaikki liikkuu huonommin ja koko systeemin välityskyky on huomattavasti heikompi ja vikaherkempi kuin se sotaa edeltänyt. Väitän, että heidän rautatiekuljetusten volyymi ja nopeus ei tule enää koskaan palautumaan ennalleen, siihen ei tule olemaan rahoitusta eikä henkilöresursseja tarpeeksi. Se mitä saavat haalittua menee välttämättömiin korjauksiin ja ylläpitoon. Kiina ja Venäjän eteläiset naapurit rakentavat vaihtoehtoista reittiä rahtikuljetuksille ja Venäjän oma raaka-ainetuotanto sekä valmistava teollisuus tekee hidasta kuolemaa niin ei tarvitse olla kummoinen ennustaja kun näkee, että kehityksen suunta on vain alaspäin.
Venäjän sisäisissä kuljetuksissa rautatiet ovat vähän kaikki kaikessa. Käyttökelpoisia vesikuljetusten reittejä ei juuri ole. Maantieverkosto taas on huonokuntoinen, maantieliikenne on kaikella tapaa turvatonta ja ylipäätään maantieliikenteen kilpailukyky on pitkän matkan kuljetukssa heikko.
Rataverkon ja junakaluston tekniikka on Venäjällä yksinkertaista ja länsimaalaisesta näkökulmasta paljolti vanhentunutta mutta silti yleensä ok-tasoisesti toimivaa. Tekniikan yksinkertaisuutta ja automatisoinnin puutetta kompensoidaan massiivisella työntekijämäärällä. Pelkästään Venäjän valtionrautateillä RŽD:llä on noin 700.000 työntekijää ja lisäksi on paljon yksityisiä rautatiealan firmoja kuten yksityisiä tavaravaunujen omistajia. Myös muista syistä Venäjän rautatiet työllistävät paljon väkeä, esimerkiksi kaukoliikenteen matkustajajunissa on joka vaunussa oma vaunuemäntä tai -isäntä.
Rautatieliikenteen merkitys Venäjällä on kyllä hyvin sisäistetty sekä armeijan että elinkeinoelämän osalta. Neuvostoaikana SŽD eli silloiset valtionrautatiet oli suorassa armeijan ohjauksessa. Perinteisesti rautateitä on myös Venäjällä pidetty tietynlaisena maan ylpeytenä.