Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Osa siitä on varmasti omavaraisuuden hintaa, mutta korruptio, liian pienet tarpeet ja vuosittaiset ostot vs. firmojen/työntekijöiden määrä...
Nythän käynee niin, että Venäjä ei tule enää saamaan takaisin useita markkinoita, joita sillä on/oli.
Niin monta pientä ahnetta on tullut framille: Israel, Etelä-Korea, Turkki, jopa Japani alkaa vertyä asekauppiaaksi.

Geriatriset sotateollisuuden kärkiosaajat, saksalaiset työstövälineet, jo aiemmin nähty tarve jakaa kehityskuluja (PAK FA Intiaan). Joka suunnasta lupaa huonoa.
 
Viimeksi muokattu:
Osa siitä on varmasti omavaraisuuden hintaa, mutta korruptio, liian pienet tarpeet ja vuosittaiset ostot vs. firmojen/työntekijöiden määrä...
Nythän käynee niin, että Venäjä ei tule enää saamaan takaisin useita markkinoita, joita sillä on/oli.
Niin monta pientä ahnetta on tullut framille: Israel, Etelä-Korea, Turkki, jopa Japani alkaa vertyä asekauppiaaksi.

Geriatriset sotateollisuuden kärkiosaajat, saksalaiset työstövälineet, jo aiemmin nähty tarve jakaa kehityskuluja (PAK FA Intiaan). Joka suunnasta lupaa huonoa.
Venäjän sotatarviketeollisuudelle asiakaskato on katastrofi. Uusien laitteiden kehittäminen maksaa maltaita. Kun pitäisi olla kilpailukykyinen lentokoneissa, ilmatorjunnassa, laivoissa, ohjuksissa, panssarivaunuissa, rynnökköpanssareissa, tykeissä, raketinheittimissä .... niin pienen kansantalouden paukut loppuu kuin kanan lento. Venäjä on aika pian entinen sotilaallinen suurvalta, kun oma teollisuus häviää kaupan toisensa perään, kotimarkkina on persaukinen ja mitään tulevaisuuden näkymiä ei ole. Ei taida mennä pitkään, kun koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Venäjä ei pysty rakentamaan uutta armeijaa Ukrainassa tuhoutuneen tilalle. Ei riitä raha eikä maan kyky tuottaa tarvikkeita omin voimin.
 
– Haluaisin pyytää hallitusta kertomaan meille yksityiskohtaisesti, mihin nopeisiin toimenpiteisiin se ryhtyy tukeakseen autoteollisuutta ja vakauttaakseen kotimaan markkinoita, Putin sanoi televisioidussa tapaamisessa Venäjän virkamiesten kanssa.


Venäläisen tilastotoimisto Rosstatin mukaan autojen hinnat ovat nousseet lähes 50 prosenttia vuoden alusta, mikä heikentää niiden kysyntää maassa.

Esimerkiksi Ladoista tunnettu Venäjän suurin autonvalmistaja Avtovaz keskeytti tuotannon yli kahdeksi kuukaudeksi sähköisten osien puutteen vuoksi.


original
 
Viimeksi muokattu:
Aseapuun viitaten. Jälleen eilen Pirkkalaan laskeutui iso kuljetuskone - mahdollisesti globemaster. Ihan tuon mittaluokan harjoitustakaan en tiedä juuri nyt olevan joten mahdollisesti vie tavaraa ulos.

Edit. Olivatkin meidän omia Casa -koneita. Peräti kaksi. Ja toinen treenasi Sastamalasta kaakkoon melkoisen lankakerän (flightradar).
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän sotatarviketeollisuudelle asiakaskato on katastrofi. Uusien laitteiden kehittäminen maksaa maltaita. Kun pitäisi olla kilpailukykyinen lentokoneissa, ilmatorjunnassa, laivoissa, ohjuksissa, panssarivaunuissa, rynnökköpanssareissa, tykeissä, raketinheittimissä .... niin pienen kansantalouden paukut loppuu kuin kanan lento. Venäjä on aika pian entinen sotilaallinen suurvalta, kun oma teollisuus häviää kaupan toisensa perään, kotimarkkina on persaukinen ja mitään tulevaisuuden näkymiä ei ole. Ei taida mennä pitkään, kun koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Venäjä ei pysty rakentamaan uutta armeijaa Ukrainassa tuhoutuneen tilalle. Ei riitä raha eikä maan kyky tuottaa tarvikkeita omin voimin.

Voisi kuvitella, että Venäjä vielä jokusen vuosikymmenen kohtuudella pärjää tekohengittämällä neuvostoajan kalustoa periaatteella "määrä on laatua". Mutta sen jälkeen alkaa kyllä olla romahdus käsillä, jolleivat sitten pysty liimautumaan Kiinan kylkeen ja sitä kautta hankkimaan ajanmukaista kalustoa.
 
Jep... kun julistaa ettei ryssää saa nöyryyttää niiin ihan luonnollinen reaktio ryssätä; julistaja on heikko ja sitä voi nöyryyttää

 
Voisi kuvitella, että Venäjä vielä jokusen vuosikymmenen kohtuudella pärjää tekohengittämällä neuvostoajan kalustoa periaatteella "määrä on laatua". Mutta sen jälkeen alkaa kyllä olla romahdus käsillä, jolleivat sitten pysty liimautumaan Kiinan kylkeen ja sitä kautta hankkimaan ajanmukaista kalustoa.


Ei tule edes vuosikymmentä pärjäämään. Venäjän takamatka mm. miehittämättömissä laitteissa, stealth-teknologiassa, prosessori- ja puolijohdeteknologiassa jne. jne. on jo nyt vuosia jopa vuosikymmeniä jäljessä länttä. Ei tule 5. sukupolven hävittäjää laivuekäyttöön kuudennesta puhumattakaan. PAK-DA jää unelmaksi. Eikä laivastolle rakenneta ikinä moderneja hävittäjiä, lentotukialuksista ei voi kuin haaveilla. Ja näin on hyvä.
 
Markkinatalouden oppitunti on näemmä käynnistymässä ryssän energiapelleilylle:

1655586487693.png 1655586507815.png

Öljyn hinta harvemmin pysyy ylhäällä jos kulutus on suurinpiirtein stabiili. No Kiinassa covid vähän jyllää muuten tilanne on ennallaan. Markkinataloudessa kun tuotteen hinta nousee riittävästi niin alkaa löytyä korvaavaa tuotantoa ja öljyn osalta markkina on hakemassa tasapainoa. Eurooppaa lukuunottamatta energian osalta tilanne näyttää matkaavan kohti normaalimpaa ja siksi öljyn hinta on tulossa alas.

Eurooppaa tämä ei auta, maakaasuriippuvuus ja putkiöljyriippuvuus pitää täällä energian hinnan pilvissä vielä toistaiseksi. Ehkä Saksassakin vielä tulevan palellun talven jälkeen opitaan se että niitä kriittisen energian toimittajia pitää olla enemmän. Niin että jos yksi heittäytyy hankalaksi niin toiset pystyy korvaamaan tuotannon. Eli ne Ukrainan kaasukentät kannatta kehittää halusi ryssä sitä tai ei. Eiköhän tuokin asia oikene parin Saksalaisen hallituskriisin kautta. Voi olla nimittäin vaikeaa selittää äänestäjille että miksi teollinen länsivaltio ei pysty lämmittämään edes asuntoja.

Sitten tietysti se puttelin-ölkän hintaero:

1655587301552.png
Tätä vauhtia ne öljytulot alkaa sakkaamaan ihan kivasti. Eri lähteiden mukaan ryssän öljyn kulut on jopa yli 32usd/tynnyri. Joten jos alennus on tuon 35usd ja kulut 32usd, niin alle 70usd tynnyrihinnalla puttelin ölkkätulot alkaa olla vähän ohkaiset. Onneksi muu tuotanto pyörii ryssänmaalla, eli kaalia puskenee maasta kohtuullisesti.
 
Markkinatalouden oppitunti on näemmä käynnistymässä ryssän energiapelleilylle:

...

Öljyn hinta harvemmin pysyy ylhäällä jos kulutus on suurinpiirtein stabiili. No Kiinassa covid vähän jyllää muuten tilanne on ennallaan. Markkinataloudessa kun tuotteen hinta nousee riittävästi niin alkaa löytyä korvaavaa tuotantoa ja öljyn osalta markkina on hakemassa tasapainoa. Eurooppaa lukuunottamatta energian osalta tilanne näyttää matkaavan kohti normaalimpaa ja siksi öljyn hinta on tulossa alas.
....
Tätä vauhtia ne öljytulot alkaa sakkaamaan ihan kivasti. Eri lähteiden mukaan ryssän öljyn kulut on jopa yli 32usd/tynnyri. Joten jos alennus on tuon 35usd ja kulut 32usd, niin alle 70usd tynnyrihinnalla puttelin ölkkätulot alkaa olla vähän ohkaiset. Onneksi muu tuotanto pyörii ryssänmaalla, eli kaalia puskenee maasta kohtuullisesti.
Tämä oli odotettavissa. Maailmantalous on menossa kohti taantumaa ja kautta maailman sivu, talouden kasvun hidastuessa raaka-aineiden hinnat putoavat vauhdikkaasti. Eipä ollut nytkään tarjolla mitään uutta. Putelle ja venäläisille noin yleensä ilmeisesti on liian vaikea käsittää, että jos hän sotimalla Ukrainassa pistää kasvusta prossan - pari pois, niin se lyö aika isolla kertoimella venäläisten pisneksiin.
 
Tätä vauhtia ne öljytulot alkaa sakkaamaan ihan kivasti. Eri lähteiden mukaan ryssän öljyn kulut on jopa yli 32usd/tynnyri. Joten jos alennus on tuon 35usd ja kulut 32usd, niin alle 70usd tynnyrihinnalla puttelin ölkkätulot alkaa olla vähän ohkaiset. Onneksi muu tuotanto pyörii ryssänmaalla, eli kaalia puskenee maasta kohtuullisesti.
Katsoin vähän tuoreempia lukuja Venäjän öljyn tuotantokustannuksista. Varsovan instituutin mukaan pyöritään mieluummin lähelle 50-60 taalan nurkilla tynnyriä kohden ja kustannukset nousussa.

The energy official added that the country’s output would bring profits if the price rises to $50–60 per barrel and Russia will retain its current market share.

 
Venäjän isoin öljynostaja maa on Kiina


Jonkunhan se sekin on oltava,
Kinkit, Intia, Serbia mitä näitä liittolaisia on.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä vauhtia ne öljytulot alkaa sakkaamaan ihan kivasti. Eri lähteiden mukaan ryssän öljyn kulut on jopa yli 32usd/tynnyri. Joten jos alennus on tuon 35usd ja kulut 32usd, niin alle 70usd tynnyrihinnalla puttelin ölkkätulot alkaa olla vähän ohkaiset. Onneksi muu tuotanto pyörii ryssänmaalla, eli kaalia puskenee maasta kohtuullisesti.

Katsoin vähän tuoreempia lukuja Venäjän öljyn tuotantokustannuksista. Varsovan instituutin mukaan pyöritään mieluummin lähelle 50-60 taalan nurkilla tynnyriä kohden ja kustannukset nousussa.
Siinä se totuus valkenee kaalimaan talousviisaille. Ja nuo yllä mainitut luvut sisältää sen, että valtaosa öljystä siirrettiin putkella tai laivoilla lähelle Eurooppaan. Ei siis kaikkea, mutta merkittävä osa. Nyt siis kuljetus on Kiinaan tai Intiaan kolmin-nelinkertaisen matkan päähän molempiin suuntiin laivoilla, vähintään kolminkertainen, olematon määrä putkissa ja jonkin verran junilla (helvetin kallista verrattuna laivaan tai putkeen). Saattaa olla jo tilanne, että vievät öljyä alle tuotantokustannusten vain välttääkseen pakon sulkea öljylähteitä.
Peri venäläistä meininkiä. 😉
Tästä varmaan syntynyt tarve heiluttaa tasapainoa mm. sabotoimalla Kazakkien öljyn vientiä, että edes jollakin mekanismilla hinta nousisi.
Kurkkuaan myöten paskaan ovat itsensä saaneet. Ja hyvä näin.
 
Siinä se totuus valkenee kaalimaan talousviisaille. Ja nuo yllä mainitut luvut sisältää sen, että valtaosa öljystä siirrettiin putkella tai laivoilla lähelle Eurooppaan. Ei siis kaikkea, mutta merkittävä osa. Nyt siis kuljetus on Kiinaan tai Intiaan kolmin-nelinkertaisen matkan päähän molempiin suuntiin laivoilla, vähintään kolminkertainen, olematon määrä putkissa ja jonkin verran junilla (helvetin kallista verrattuna laivaan tai putkeen). Saattaa olla jo tilanne, että vievät öljyä alle tuotantokustannusten vain välttääkseen pakon sulkea öljylähteitä.
Peri venäläistä meininkiä. 😉
Tästä varmaan syntynyt tarve heiluttaa tasapainoa mm. sabotoimalla Kazakkien öljyn vientiä, että edes jollakin mekanismilla hinta nousisi.
Kurkkuaan myöten paskaan ovat itsensä saaneet. Ja hyvä näin.
Eikä tässä vielä kaikki. Kaukoidän putket ovat hajomassa piakkoin ja ainoa toimivaksi jäävä öljysatama on Koivisto. Lahden pohjukassa, jonne pääsee vain pienellä tankkerilla. Siellä sitten lastaillaan kuraa siirtoaluksiin, viedään merelle josta pumpataan isompaan tankkeriin. Ihanan kallista.
 
Siinä se totuus valkenee kaalimaan talousviisaille. Ja nuo yllä mainitut luvut sisältää sen, että valtaosa öljystä siirrettiin putkella tai laivoilla lähelle Eurooppaan. Ei siis kaikkea, mutta merkittävä osa. Nyt siis kuljetus on Kiinaan tai Intiaan kolmin-nelinkertaisen matkan päähän molempiin suuntiin laivoilla, vähintään kolminkertainen, olematon määrä putkissa ja jonkin verran junilla (helvetin kallista verrattuna laivaan tai putkeen). Saattaa olla jo tilanne, että vievät öljyä alle tuotantokustannusten vain välttääkseen pakon sulkea öljylähteitä.
Peri venäläistä meininkiä. 😉
Tästä varmaan syntynyt tarve heiluttaa tasapainoa mm. sabotoimalla Kazakkien öljyn vientiä, että edes jollakin mekanismilla hinta nousisi.
Kurkkuaan myöten paskaan ovat itsensä saaneet. Ja hyvä näin.
Kiinnostaisi tietää miten Vjenäjän valtion( oligarkki/ Putlerin) tulot siunaantuvat niin öljystä sekä erikseen kaasusta.

Yamalissa oli Lng kaasusatama kuulemani mukaan.
Kaasulla ollaan kiinni Euroopan kiveksissä ja hinta on suorassa suhteessa tuon öljyn kanssa.
Hento ote sanoisin.
 
Yamalissa oli Lng kaasusatama kuulemani mukaan.
...ja kesän ensimmäinen kaasulasti lähti Kiinaan:


Toistaiseksi kaikki muu kaasu on laivattu Eurooppaan. Saas nähdä, mitä tapahtuu, kun tuo Koillisväylä aukeaa kunnolla tälle kesälle.
 
Back
Top