Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

...ja kesän ensimmäinen kaasulasti lähti Kiinaan:


Toistaiseksi kaikki muu kaasu on laivattu Eurooppaan. Saas nähdä, mitä tapahtuu, kun tuo Koillisväylä aukeaa kunnolla tälle kesälle.
Eikö olekin mielenkiintoista..?
 
Liettua kieltää pakotteiden piirissä olevien tavaroiden kauttakulun maansa läpi.

Ihme vikinä alkoi tästäkin, eihän siitä ole kauaakaan kun Lavrov sanoi, että venäläiset paskovat EU-pakotteiden päälle ja Putinin mukaan Venäjä vahvistuu kun ei toimi enää länsimaisilla tavaroilla sekä arvoilla ja alkaa tuottaa kaikkea tarvittavaa omin voimin. No, kai se nyt vahvistuu sillä logiikalla tämän sateliittialueen huoltamisen osaltakin kun ei tarvitse enään lännen apua vaan saa touhuta kaiken aivan itse.

Siitä vain laivoja jonoksi seilaamaan Pietari - Königsberg väliä, siis venäläisiä laivoja kun kukaan muu ei heidän lasteihinsa koske. Ai, ei ole kalustoa kaikkeen tarvittavaan kuljettamiseen? No, kyynel sitten vain.
Omituinen maa, aivan kuin se olisi jättimäinen ihmiskoe, jossa valitaan muutama sata debiiliä johtoon ja annetaan niille rajoittamaton valta, lopuksi katsotaan miten käy.
 
Liettua kieltää pakotteiden piirissä olevien tavaroiden kauttakulun maansa läpi.


Itse mietin että voisi olla hupaisaa jos Liettua pelaisi Kalingradin liikenteen kanssa samaa "smoke & mirrors" peliä kuin mitä Venäjä itse aina harjoittaa.

- Radalla voisi tapahtua yllättäen joku pieni tasoristeys-onnettomuus. Sen selvittäminen vie aikansa, jolloin junat eivät liiku.
- Olisiko korkea aika suorittaa ohjainlaitteille määräaikaishuolto? Ikävää jos huolto jää kesken puuttuvien varaosien vuoksi.
- Rajatarkastukset saattaavat venähtää uusien turvallisuusmääräysten vuoksi. Rajaviranomaiset voisivat vaikka ristikuullustella veturinkuljettajat heidän mahdollisten natsi-sympatioiden vuoksi.

Kun Venäjä sitten reklamoi suureen ääneen että Liettua estää Kalingradin junayhteydet, niin Liettuan pitäisi laittaa joku mahdollisimman niljakas tiedottaja latelemaan Lavrov-tyyppisiä kiertoilmaisuja asialle:

- "Junaliikenne Kalingradiin toimii ihan normaalisti."
- "Tämä on vain junaliikenteen paikallinen denatsifikaatio-operaatio."
- "Emme ole rajoittaneet junaliikennettä. Kyseessä on vain rautateiden erikoisoperaatio."
- "Venäjä ja Valko-Venäjä suunnittelivat hidastavansa Lierttuan junaliikennettä, tämä on vain ennalta ehkäisevä operaatio."
- "Olemme pitkään vaatineet turvatakuita Venäjän rautatievirastolta etteivät laajenna toimintaansa Vilnaksen suuntaan."
 
Putlerin omaisuuksiin liittyviä sähköpostiketjuja julkaistu:

”OCCRP:n raportin mukaan Putinin ja lähipiirin käytössä olleita arvokiinteistöjä ja kulkuvälineitä yhdistää niiden omistajien yhteinen sähköpostiosoitteen verkkotunnus LLCInvest.ru. Omistajien joukossa on yhtiöitä, avustusjärjestöjä ja yksittäisiä henkilöitä.”

 
Eikö olekin mielenkiintoista..?
On. Kuvassa merijää 12.6.2022 Bremenin yliopiston sivuilta. Ja tunnetusti lämpeneminen on pysähtynyt. Voinee olla että tälläkin kaudella liikennöinti Koillisväylällä on yhtä tuskaista, kuin viime kaudella?

Tuolta Jamalista

Joka vuosihan noita kulkee.

Saa nähdä, jatketaanko syksyllä liikennöintikautta ydinkäyttöisten jäänmurtajien tukemana itään viime vuotta pidempään jos Eurooppa ei enää osta nesteytettyä maakaasua entiseen tahtiin.
Helvetin kallista kuljetusta bulkkikaasulle. Ei jää juuri ruplia vanjan kassaan tuollaisesta "bisneksestä".

Eikä koillisväylän kuljettavuus ole juuri parantunut oikeasti, vaikka kovasti sitä mainostetaan. Hyvin lyhyt rahtikausi. Joutuvat rakentamaan kalliin putken, jos yhtään merkittävämpiä kaasumääriä tuolta aiotaan myydä Kiinaan.
 

Liitteet

  • asi-AMSR2-n6250-20220612-v5.4_visual.png
    asi-AMSR2-n6250-20220612-v5.4_visual.png
    1.1 MB · Luettu: 13
Helvetin kallista kuljetusta bulkkikaasulle. Ei jää juuri ruplia vanjan kassaan tuollaisesta "bisneksestä".
Markkina näköjään ennustaa taantumaa ja kysynnän heikkenemistä ölkälle. Viikon ajan lasketeltu jo noin 15 taalaa alaspäin. Siinähän naapuri miettii, miten rahoittaa tuhotöitään Ukrainassa, kun ölkkä- ja kaasutulot laskusuunnassa. Noilla killingeillä ei uusia putkia rakennella.
 
Voinee olla että tälläkin kaudella liikennöinti Koillisväylällä on yhtä tuskaista, kuin viime kaudella?
Jää nähtäväksi. Viime vuonna itään meni Koillisväylää pitkin 47 LNG-lastia, sitä edellisenä 33. Nikolay Yevgenov painelee tälläkin hetkellä yksin keskellä Itä-Siperian merellä lähes kymmentä solmua, vaikka Koillisväylähallinnon sivujen mukaan jääolosuhteiden pitäisi olla siellä ankaria.

Eikä koillisväylän kuljettavuus ole juuri parantunut oikeasti, vaikka kovasti sitä mainostetaan.
On se kyllä parantunut aika lailla, mutta toisaalta niin on kalustokin. Kesäkaudella sieltä tulee kuitenkin yksikseen läpi laivoja, joilla ei olisi ollut mitään asiaa Pohjanlahdelle tänäkään talvena.
 
Viimeksi muokattu:
Olen hieman huolissani Suomenlahden miinoista. Sinne kylvettiin niitä paljon ja osa on jäänyt löytymättä. Samalla lailla ilmeisesti kuin Kazakstanin öljyputken läheltä.

Ihmisten turvallisuuden vuoksi voisi olla hyvä alkaa tutkimaan asiaa. Perusteellisesti heti syksyllä, siihen asti liikenne seis.
 
Olen hieman huolissani Suomenlahden miinoista. Sinne kylvettiin niitä paljon ja osa on jäänyt löytymättä. Samalla lailla ilmeisesti kuin Kazakstanin öljyputken läheltä.

Ihmisten turvallisuuden vuoksi voisi olla hyvä alkaa tutkimaan asiaa. Perusteellisesti heti syksyllä, siihen asti liikenne seis.
Ethän vain ajattele sitä pahinta kohtaa Virolahden ja Narvan välillä 🤔, sama on käynyt mielessä? Kyllä liikenne sen linjan yli pitäisi yleisen turvallisuuden nimissä lopettaa kokonaan.
 
Ethän vain ajattele sitä pahinta kohtaa Virolahden ja Narvan välillä 🤔, sama on käynyt mielessä? Kyllä liikenne sen linjan yli pitäisi yleisen turvallisuuden nimissä lopettaa kokonaan.
Jos alueella halutaan liikkua jatkossa, niin esimerkiksi venäläisiltä voisi pyytää parin miljardin avustusta miinaraivaukseen. Jos sen maksavat, niin ehkä parin vuoden kuluttua työ voi tulla tehdyksi. Muussa tapauksessa kestää varmaan 10 vuotta. Vähän tietty riippuen siitä paljonko budjettivaroja siivoukseen allokoidaan.
 
Saa nähdä, kuinka ryssän nyt käy: on se yllättäny jo aikamsemmin monta kertaa ja maksanut eriä jostain hanurista kaivamillaan rahoilla.

”VENÄJÄ on historiallisen maksukyvyttömyyden kynnyksellä.
Rahamarkkinoilla odotetaan, kykeneekö Venäjä maksamaan sunnuntaina maksettavaksi lankeavan 100 miljoonan dollarin valtionlainojen korkoerän.”

 
Back
Top