Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Koneella voi lentää esim. Turkkiin, Kiinaan tai Thaimaaseen. Helpottaa vatnikin SMO ahdistusta kun pääsee lomalle. Lentokalusta alkaa loppua ryssältä niin nyt ostetaan niitä viimeisiä toimivia että voi lentää ulkomaille, muuten tuo toiminta loppuu kokonaan.
Toivottavasti löytyy joku lentoalan säännös, joka vaatii koneilta tiettyä kuntoa tai todistettua huolto-ohjelman läpikäyntiä. Luulisi että löytyy, ja toivottavasti sitä myös noudatetaan. Tuntuisi erikoiselta että ilmatilaan päästettäisiin mitä tahansa pyydyksiä, siinä on vähän muidenkin henki kyseessä.
 
Panimoille on Venäjä-bisnekset maistuneet:
Uutisessa kiteytyy hyvin koko talouspakottelu kaikilta kanteiltaan. Kiellettyjen listalla on pääosa tekniikasta mutta ei muuta. Sitten vatnikkikin pääsee ostamaan ja volyymit on suuria. Joten yllättäen lilliputtelin asiamiehet huomaa valuuttavuodon ja kohta sitä ollaan tukkimassa.

Sinällään jonku tuollaisen kuten oluen vienti on puhdasta rahankuppaamista ryssälästä poispäin. Asia erikseen on sitten ne olutmerkit jotka pyörittää panimoliiketoimintaa ryssälässä ja maksavat veroja lilliputtelin sotakassaan. Eka vie rahaa, toka bisnes tuo rahaa.

Ehkä paras olisi nyt vain laittaa tuo raja kokonaan kiinni, kaivaa linnoitteet ja kylvää miinoitteet sinne. Palataan asiaan sitten vaikka 30 vuoden kulutta että mikä on meininki, tosin samaa paskaahan se siellä on edelleenkin, kuten viimeiset sadat vuodet on jo ollutkin.
 

Ja edelleen tilanne pahenee. Nikkelimarkkinassa on voimakasta ylitarjontaa ja etenkin Kiinaan ja muualle Aasiaan on noussut uutta nikkelikatoditarjontaa niin paljon, että se on painanut hinnat kannattavuusrajalle myös aasialaisille toimijoille.

Ryssät tuottavat lähinnä vain tuon tyyppistä nikkeliä ja nyt kun Euroopan ja muun läntisen maailman ostajat eivät ryssien nikkeliin koske niin sitä on viety Aasiaan ja etenkin Kiinaan todella halpaan hintaan mikä näkyy siitä, että Norilsk Nickel ei tuota lähellekään entiseen malliin voittoa. 2024 näyttää tuolta osin vieläkin synkemmältä, keskiarvoinen hinta putoaa varmasti, pitkäaikaisia sopimuksia eivät ole edes saaneet sovittua ja kulut nousevat jatkuvasti erityisesti koneiden sekä laitteiden ylläpidon vuoksi ja palkkakulujen noustessa sodan siivittämänä. Myös rahtimatka Kiinaan on aivan älytön kun vaihtoehtona on käytännössä vain Siperian rata tai Itämereltä lähtevät laivat talvikuukausina, kesäkuukausina voivat käyttää Jäämeren reittiä.

Kaasun vienti heikkenee ja hinta lähestyy pohjaa.
Öljyllä sama tilanne, asiakkaat joko kaikki Aasiassa tai muuten lähes maksukyvyttömiä.
Petrokemian tuotteiden kanssa on vaikeuksia kun jalostamot ovat päässeet jo kovin happamaan kuntoon, volyymien lasku on vain ajan kysymys mikä tulee heijastumaan myös polttoaineiden hintoihin ryssälän sisällä, vivahteita tuosta on jo näkynyt.
Terästeollisuus vaatii tukiaisia pystyäkseen ylipäätään pystyssä, pakotteet pikkuhiljaa kiristävät verkkoa ympärillä ja rajoittavat laitteiden ylläpitoa pitkällä aikavälillä.
Hiilen hinta on lähes pohjalla ja ainoa vientisuunta on Aasiaan, täysin kannattamatonta toimintaa jota on tuettava työpaikkojen vuoksi joko alueiden tai valtion toimesta.
Alumiinin tuotanto on aivan kriisissä koska sekä raaka-aineet että tuotteet matkaavat Kiina - Länsi-Siperia välin eikä tuotteen kannattavuus kestä edes toista näistä.
Nikkelin hinta on laskenut niin alas, että aasialaisilla tuottajilla on vaikeaa ja ryssät on siellä kakkoskorin tuottajia, ostetaan mikäli kotimaasta ei tule tarpeeksi, joten hinta on vieläkin huonompi kuin paikallisilla.
Venäjän aseita ei osta enään kukaan, ei tuotanto varmaan myyntiin pystyisi tekemäänkään kun kaikki menee Ukrainan aroilla kappaleiksi.
Puukauppa Uralin länsipuolella on vähentynyt merkittävästi, Aasiassa olisi ostajia mutta rahti vie kannattavuuden ja työvoima alkaa olemaan kortilla.

Ei kovin paljon ryssille jää sellaista, joka olisi kannattavaa vientiä ja oikeasti tuottaisi valtiolle rahaa sekä mahdollistaisi yrityksille pitkäaikaisen investointisuunnitelman toiminnan turvaamiseksi.

 
Toivottavasti löytyy joku lentoalan säännös, joka vaatii koneilta tiettyä kuntoa tai todistettua huolto-ohjelman läpikäyntiä. Luulisi että löytyy, ja toivottavasti sitä myös noudatetaan. Tuntuisi erikoiselta että ilmatilaan päästettäisiin mitä tahansa pyydyksiä, siinä on vähän muidenkin henki kyseessä.
Kun tuo huoltorajoitus ja leasing-koneiden ryöstö tapahtui niin suurin syy blokata ryssän lentely meillekkin oli juuri lentoturvallisuuskysymys. Siksi se meni näppärästi ja nopsaan läpi kun viranomainen saattoi todeta että ei ole turvallista. Lentoliikenne kun on turvallisuuden pohjalta hyvin sopimuspitoista ja lentokoneen sopimussuhteen epämääräistäminen jo heti katkoo tuon luottamusketjun.

Ne maat mihin ryssä voi vielä lentää romuillaan on muutenkin sitten epämääräisiä kohteita. Ja noilla epämäärisesti omistetuilla koneilla ei saa lentää edes Kiinaan ihan hyvästä syystä.
 
Jos Venäjän nikkelin hinta laskee ja se kun ei kuulu pakotteisiin, niin voisiko se tarkoittaa, että kotimaasta nikkeliä tulisi vähemmän Harjavaltaan. Eikö Kevitsa ja Talvivaara ole mistä kotimaasta sinne menee nikkeliä.. Pidemmällä aikavälillä pohdin kuitenkin onko ne nikkeli niin strateginen aine lopulta akkuteollisuuteenkin, että keksitäänkö joku muu raaka-aine tilalle.

No jos nyt pohditaan mitä muuta junilla tulee niin Yarahan rakentaa jotain lastauspaikkaa Uuteenkaupunkiin millä saisi ammoniakkivaunut täytettyä ja kuskattua Siilinjärvelle. Ja jossain Pieksämäellä on ns gost-vaunuja valmiina kotimaan vaunujen lisäksi kotimaan kuljetuksiin. Mutta vielä ammoniakkia tulee Venäjältä.

Nestekaasu taisi mennä jatkossa pakotteiden alle, mutta niitä kuljetuksia taisi olla harvakseltaan muutenkin.

Lannoitebisnes se suurin kysymysmerkki. Eihän periaatteessa Kotkaa tarvittaisi välissä ollenkaan ja Venäjä voisi tuon hoitaa jostain omasta satamastakin käsin. Cemagrolle toki tulee kotimaanhan lannoitteita ehkä kerran viikkoon junallinen. (Poikkeusluvin kun Niirala muuten kiinni). Kuinka äkkiä voidaan keksiä muita lähteitä lannoitebisnekseen..
 
Ei ole Norilsk Nickel Harjavalta tai Lukoil Hamina ainakaan millään pakotelistoilla kun edelleen voivat toimia Suomessa ja EU:ssa.
Mitäs muita vastaavia täällä toimii ?

Liittyy otsikkoon siten, että aika monella on mielessä onko määräpäivä jo näkyvissä ja lähiaikoina pakotteet lankeaa.

.
 
Venäläinen ambulanssilento syöksyi vuoristoon Afghanistanissa.
Mikähän sen pudotti? Helppo vastaus on se, että, huollon ja varaosien puute vuotta on tuonut 35-50 vuotta vanhan vanhan koneen ennenaikaisesti kamaralle. Mutta onhan siellä kyydissä voinut olla joku, jonka putler on halunnut siivota pois, ja siihen on löydetty tutut keinot. Afganistanilaisten sotilaallisten ryhmittymien omatoimisuuden voinee sulkea pois, kun tuollainenkin kone kruisailee tuhansia metrejä olalta laukaistavien kantaman yläpuolella.
 
Otetaas joulukuun katsausta ryssälän alkuvuoden talouteen:
https://www.reuters.com/markets/eur...w-2024-high-interest-rates-linger-2023-12-22/

Tuolla ennustettiin ruplankurssin vahvistumista alkuvuodesta johtuen aikaisempien vuosien tyypillisestä syklistä. No näin kävikin. Tosin jotain tuolla pitää olla valuuttakaupassa koska putteli aloitti valtavat tukiostot juuri vuodenvaihteessa. Eli jos vahvistuminen olisi luontaista niin valtavilla tukiostoilla pitäisi olla selkeä vaikutus ruplankurssiin. No siellä se matelee 90 tienoilla ja korko on edelleen 16%. Vienti tuntuu takkuavan ja nyt viimeisimpänä länteen suuntautuvasta LNG kapasiteetista paloi 60% pois. LNG on niitä ainoita myytäviä joista tulee rahat vakavaraisilta maksajilta ihan aidoissa taaloissa. Eli sitä nopeasti käytettävää aitoa valuutta eikä mitään rupia-remprimi melkein käypää rahankorviketta.

Talouden ulkoiset merkit alkaa viitata siihen että putteli saa pistää kunnolla douppingia kehiin että saa vaaleihin mennessä vatnikin talousarkea parannettua. Yleensä kun lohoavaa mekanismia ruoskii uusiin tehoihin niin romahdus tulee vikkelään. Katsotaan yltääkö puttelin yritys sinne vaaleihin asti vai tuleeko seinä vastaan jo ennen.
 
Mikähän sen pudotti? Helppo vastaus on se, että, huollon ja varaosien puute vuotta on tuonut 35-50 vuotta vanhan vanhan koneen ennenaikaisesti kamaralle. Mutta onhan siellä kyydissä voinut olla joku, jonka putler on halunnut siivota pois, ja siihen on löydetty tutut keinot. Afganistanilaisten sotilaallisten ryhmittymien omatoimisuuden voinee sulkea pois, kun tuollainenkin kone kruisailee tuhansia metrejä olalta laukaistavien kantaman yläpuolella.
Ryssät itse, tavalla tai toisella, suoraan tai epäsuorasti.
 
Tämän mukaan sekä kaasu että öljytoimitukset ovat seis Laukaansuun satamasta. Se on melkoisen suuri tulonmenetys ryssille. Harmi.

Toivottavasti drooneja tulee noihin jatkossakin, tämä oli vasta hyvä alku, kohtahan siellä on säiliöt täynnä ja merialue täynnä laivoja katsomassa sekä kuvaamassa sikäli kun koko alue syttyisi yhdeksi tulimereksi.


 
Back
Top