Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tähän ei taida olla mitään muuta lääkettä kuin sodan lopettaminen ja sehän ei millään nykyiselle hallinnolle käy, joten odotettavissa on käyrän kulmakertoimen jyrkentyminen ja ryssien lompsien tyhjentyminen jokaisella tankkausreissulla.

Kaipa ne jonottavat pian naapurimaihin tankkaamaan halpaa (tai ainakin saatavilla olevaa) bensaa.

Jotain ironiaa tässä tilanteessa on kun muistaa niitä ryssien keulakuvien lässytyksiä sodan alkumetreillä.

Oliskohan sirpa jo perustanut Rääkkylään Teboilin kilpailijan ja odottelis letku tanassa asiakkaita idästä???

Sirpa.webp
 
Oliskohan sirpa jo perustanut Rääkkylään Teboilin kilpailijan ja odottelis letku tanassa asiakkaita idästä???
Nyt pilaan hyvän vitsin faktoilla, mutta Sirpa sais odotella vielä asiakkaita hyvän tovin vaikka raja olisi aukikin. Nykykurssilla (jokseenkin virallisella sellasella)sais bensa maksaa lähemmäs 200 ruplaa Venäjällä(joka nyt Currency sovelluksesta katottuna tekee 2,11€) jotta se ois kannattavaa.
 
Nyt pilaan hyvän vitsin faktoilla, mutta Sirpa sais odotella vielä asiakkaita hyvän tovin vaikka raja olisi aukikin. Nykykurssilla (jokseenkin virallisella sellasella)sais bensa maksaa lähemmäs 200 ruplaa Venäjällä(joka nyt Currency sovelluksesta katottuna tekee 2,11€) jotta se ois kannattavaa.

Sanoppa tuo sille, joka on kilometrien bensajonossa tyhjän tankin kanssa ja kuulee, että vain aidolla bensakortilla saa ostaa 10 l kerran päivässä, kotia on matkaa +40 km vanhalla Ladalla joka nielaisee taatusti sen 10 l sataselle, kun ryssälässä etäisyydet on mitä on.

Näilläkin kahdella alimmalla videolla minusta kuuluu taustalla bensan hinnan nousun ääni?

 
Sanoppa tuo sille, joka on kilometrien bensajonossa tyhjän tankin kanssa ja kuulee, että vain aidolla bensakortilla saa ostaa 10 l kerran päivässä, kotia on matkaa +40 km vanhalla Ladalla joka nielaisee taatusti sen 10 l sataselle, kun ryssälässä etäisyydet on mitä on.

Näilläkin kahdella alimmalla videolla minusta kuuluu taustalla bensan hinnan nousun ääni?

Joo toki, kommentoin vaan hinnan puolesta. Mutta todellisuus on tosiaan se, että bensan jakelu on monessa paikkaa kortilla. Ei taida tosin olla vielä tuossa meidän rajan takana( tarkotan nyt aluetta Kannas aina Pietariin asti-Laatokan itäranta-Karjalan tasavalta- Komin niemimaa) se tilanne, ainakaan en ole semmoisiin uutisiin törmännyt. Mutta onpa se Pietarin lähettyvillä Kirisin kaupungissa oleva öljynjalostamo saanut olla rauhassa. Mutta jospa sielläkin pian flamingo vierailisi.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä taida noista rajan läheisistä asemista enää yksikään toimia. Kuka siellä edes tankkaisi?
 
Nyt pilaan hyvän vitsin faktoilla, mutta Sirpa sais odotella vielä asiakkaita hyvän tovin vaikka raja olisi aukikin. Nykykurssilla (jokseenkin virallisella sellasella)sais bensa maksaa lähemmäs 200 ruplaa Venäjällä(joka nyt Currency sovelluksesta katottuna tekee 2,11€) jotta se ois kannattavaa.
Eikös 95 hinta ole näinä päivinä jossain alle 1,6€/l - siis Suomessa. Eihän se tosin tuokaan hinta vielä ole kovin lähellä, mutta trendi on herkullinen.
 
Eikös 95 hinta ole näinä päivinä jossain alle 1,6€/l - siis Suomessa. Eihän se tosin tuokaan hinta vielä ole kovin lähellä, mutta trendi on herkullinen.
Otin siihen vähän marginaalia muille kuluille ja vähän etäisyyksillekin ja tarkoituksella käytin sanaa "lähemmäs" mikä siis tietysti tarkoittaa, että se piste tulisi jo mahdollisesti aiemmin vastaan missä se olisi kannattavaa. Luonnollisesti se, että bensan ero olisi tyyliin viisi senttiä (mikä nyt näillä Suomen hinnoilla ja nykykurssilla tarkoittaisi, että Venäjällä pitäisi lähes tuplaantua hinta, että päästäisiin edes siihen) suuntaan tai toiseen ei kumpaankaan suuntaan mitään isoa bensaturismia herättäisi.
 
Kuriileilla on jo bensiinin myynti tavallisille sukan kuluttajille lopetettu, viidessä päivässä mentiin säännöstelystä eli 10 l/naama päivässä siihen, että bensiiniä ei enää myydä. Kertoo kyllä jotain tuokin.

Muita alueita on pian seuraamassa perässä sillä homma ei tule aivan helposti oikenemaan.

Tämä jos mikä kertoo, että ryssien talous aivan kukoistaa.


Putlerin omat määräykset ja asetukset vaikeuttavat viljan vientiä ja tekevät laivojen satama käynneistä kalliimpia. Ulkomaiset laivat joutuvat FSB:n erityistarkastukseen ja ovat alkaneet välttää Venäjän satamissa vierailuja. Viime vuoteen verrattuna esimerkiksi Kavkazin satamasta on lähtenyt vain murto-osa samasta viljamäärästä elokuussa, kyseessä on kuitenkin yksi Venäjän isoimmista viljasatamista viennin suhteen. Marginaalit ovat pieniä ja kun tällä tavalla nostaa kustannuksia niin ketjussa joku jää ilman tuloja väistämättä.

 
Viimeksi muokattu:
Valko-Venäjä voi jossain määrin auttaa bensiinipulassa, mutta ei kovin massiivisesti ja haluakaan ei välttämättä ole kun ryssien maksukyky on heikko. Pitäisi melkein tuplata tukkuhinnat Venäjällä, että siitä tulisi Valko-Venäjälle kannattavaksi toimittaa ryssälään bensaa. Lisäksi Druzhbaan liittyvät raakaöljyn toimitushäiriöt voivat muuttaa suhtautumisen hyvin varovaiseksi ja ehkä pyrkimys on täyttää omia varastoja niin raaka-aineiden kuin tuotteiden suhteen.

 
poisto
 
Venäjän tärkeimmällä hiilikentällä Kuzbassissa etelä-Siperiassa on jouduttu sulkemaan 17 tuotantolaitosta. Kuvernööri kertoo syiksi sanktiot ja hiilen hinnan laskun.

In Kuzbass, 17 coal enterprises have already stopped working​


Moscow. August 26. INTERFAX.RU - In the Kemerovo Region, 17 enterprises have already stopped working due to the crisis in the coal industry, the region's governor Ilya Seredyuk said at a press conference.

"The coal industry is currently experiencing (difficulties - IF) due to Western sanctions, due to the decline in world prices (...) As for the closed enterprises, today there are 17 coal enterprises, and not all of these 17 enterprises are closed forever," Seredyuk said, without specifying which specific production facilities he was talking about.

"Half of those that closed have definitely been mothballed, and the workers have been redistributed to (other - IF) holding enterprises (which include the closed production facilities - IF), because we have holding structures that have several enterprises under their control," the governor added.

He recalled that there are 151 coal mining and enrichment enterprises operating in the region.

In April 2025, Seredyuk stated that 9 coal mining enterprises had suspended operations in Kuzbass (as of the beginning of the year, there were eight). Another 20 companies, as of April, were in the "red zone".
https://www.interfax.ru/russia/1044012
 
Ei olisi kyllä tätäkään arvannut, että Sukhoin näyteikkunatuotteessa on lähes jokaisessa yksilössä rakenteellisia virheitä. Voiko olla ryssimistä ja rakenteellista korruptiota, kuten halpoja materiaaleja, luokatonta hitsaamista, piilotettuja virheitä, maksettuja tarkastuksia?

Vaikea kyllä uskoa, että näin meneteltäisiin kun kyseessä kuitenkin on länsikoneet tulevaisuudessa sekä taloudellisuudellaan että tekniikallaan haastava huipputuote.

 
USA laittoi 50 % tullit Intialle ja samalla ne ilmeisesti tulevat ensi yönä voimaan myös Brasilialle.

Intia on jo alkanut vähentämään veriöljyn tuontia, mutta se ei missään tapauksessa ole näillä luvuilla loppumassa.


 
Turkki on on alkanut vähintäänkin symbolisesti rakentamaan uutta rautatietä Etelä-Kaukasukselle, joka lisäisi sekä nopeuttaisi liikennettä alueella.

 
Ensi vuoden öljynhinnan povataan olevan jopa 50 dollarin tuntumassa tynnyriltä.

Siinäpä ryssille haastetta koko vuodeksi kun Urals painuu sinne numerolla neljä alkaviin lukuihin ja kustannukset jatkuvasti nousevat.


Selvät merkit talouden käänteestä on näkyvissä ja nyt vasta mennään sellaiseen aikaan kun öljy- ja kaasuvolyymit ovat selkeästi alhaisemmat, monet teollisuuden alat kannattamattomia ja hinnat hiilivedyistä alhaisimmat vuosiin. Samalla sotakulut vain nousevat jyrkällä kulmalla.

 
Viimeksi muokattu:
Ensi vuoden öljynhinnan povataan olevan jopa 50 dollarin tuntumassa tynnyriltä.

Siinäpä ryssille haastetta koko vuodeksi kun Urals painuu sinne numerolla neljä alkaviin lukuihin ja kustannukset jatkuvasti nousevat.


Selvät merkit talouden käänteestä on näkyvissä ja nyt vasta mennään sellaiseen aikaan kun öljy- ja kaasuvolyymit ovat selkeästi alhaisemmat, monet teollisuuden alat kannattamattomia ja hinnat hiilivedyistä alhaisimmat vuosiin. Samalla sotakulut vain nousevat jyrkällä kulmalla.

Öljyn osalta tuottajat yrittää ottaa vimeiset markkinaosuudet kun öljyä vielä menee paljon. Seuraava sähköautobuumi on nurkan takana kunhan akkujen hinnat saadaan alas ja tuo tulee viemään liikennepolttainekysynnän. Se että tuleeko tuo muutamien vuosien vai vuosikymmenen päästä ei ole selvillä mutta kyllä tuo on kaikille öljyntuottajille selvää että öljybisnes ei tule elättämään seuraavaa sukupolvea. Verinen tappelu kuka saa myydä viimeiset barrelit liikennepolttoaineita on käynnissä.

Kun ottaa liikennepolttoaineet ja moottorien tarvitsemat hyväkatteiset voiteluaineet pois tuloksista niin ymmärtää mikä öljyalalla on edessä. Ukrainan sota vain toi tämän tosiasian toisella tavalla esille, eli nyt on mahdollista pelata yksi peluri ulos tästä kisasta jo ennakkoon. Kukaan ei tule kaipaamaan ryssän bensa-asemaa. Helpoiten kisassa voittaa kun painaa hinnat alle muiden tuotantokustannusten.

Mutta onnea vaan kremliin valitsemallanne tiellä. Ihan hyvä puhua valtionjohdon vuosisadan munauksesta. No, ryssiltähän tuo ryssiminen sujuu.
 
Back
Top