Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Maailman merillä on tällä hetkellä valtavasti öljyä tankkereissa joko liikkeellä tai varastoituna. Enemmän kuin kertaakaan sitten 2016.
Tämän lisäksi sekä USA että erityisesti Kiina ovat keränneet öljyä valtavia määriä strategisiin varastoihin. Kiina rakentaa myös 11 jättimäistä varastoa lisää, joihin mahtuu yli 160 miljoonaa tynnyriä öljyä. Ehkä tuossa on ollut tarkoitus tukea öljyn hintaakin, jotta ryssälä ei kaadu aivan vielä, vaikea sanoa Kiinan motiiveista, kuten jutussakin sanotaan, se hyötyisi vielä enemmän mikäli öljyn hinta laskee alemmas.

Todennäköisesti muuallakin on toimittu samoin eli kerätty halvahkoa öljyä varastoihin ja epäilemättä Venäjän kaikki mahdolliset varastot ovat täynnä nyt kun tuotanto ylittää kulutuksen/jalostuksen sekä vientipotentiaalin.

Edessä voi olla hyvinkin jyrkkää laskua hinnassa varsinkin, jos Israelin ja Hamasin tulitauko muodostuu pysyväksi.

 
Maailman merillä on tällä hetkellä valtavasti öljyä tankkereissa joko liikkeellä tai varastoituna. Enemmän kuin kertaakaan sitten 2016.
Tämän lisäksi sekä USA että erityisesti Kiina ovat keränneet öljyä valtavia määriä strategisiin varastoihin. Kiina rakentaa myös 11 jättimäistä varastoa lisää, joihin mahtuu yli 160 miljoonaa tynnyriä öljyä. Ehkä tuossa on ollut tarkoitus tukea öljyn hintaakin, jotta ryssälä ei kaadu aivan vielä, vaikea sanoa Kiinan motiiveista, kuten jutussakin sanotaan, se hyötyisi vielä enemmän mikäli öljyn hinta laskee alemmas.

Todennäköisesti muuallakin on toimittu samoin eli kerätty halvahkoa öljyä varastoihin ja epäilemättä Venäjän kaikki mahdolliset varastot ovat täynnä nyt kun tuotanto ylittää kulutuksen/jalostuksen sekä vientipotentiaalin.

Edessä voi olla hyvinkin jyrkkää laskua hinnassa varsinkin, jos Israelin ja Hamasin tulitauko muodostuu pysyväksi.

Kiinan anergiansaannista merkittävä osa tulee ryssälästä. Kun ryssälässä osuu paska tuulettimeen lopullisesti niin sieltä ei välttämättä tulee öljyä eikä kaasua vähäänaikaan. Joten varastointi on ihan hyvä idea tältäkin osalta.
 
Henkilö-autojen lisäksi myös raskaan kaluston myynti on romahtanut Venäjällä. Yli 16 tonnia painavien ajoneuvojen myynti laski viime vuoteen verrattuna 57,4%. Yrityksillä ei selvästi ole uskoa tulevaisuuteen varsinkaan nykyisillä koroilla.

New heavy-duty truck sales in Russia fell by 57%​


In the first nine months of the year, 32,800 new heavy-duty trucks (HCVs, weighing over 16 tons) were sold in Russia. This is a 57.4% decrease compared to the same period last year, according to Avtostat.

The highest number of heavy trucks were sold in the first quarter (12,700 units), while the lowest number was in the second quarter (9,300 units). As a result, the market fell by 47.9% in the first quarter and by 63.6% in the second. In the third quarter, 10,800 HCVs were sold, a 60% decrease compared to the previous year.

KAMAZ led the new HCV market, with a 30% share. This is almost double the year-ago figure (15.4%). From January to September, 9,800 of these heavy-duty trucks were sold. The second and third places are occupied by the Chinese SITRAK and Shacman, maintaining a market share of over 10%.

The SITRAK C7H remains the most popular heavy-duty truck model in Russia, with sales reaching 5,000 units. It accounted for over 15% of all heavy-duty truck sales. Three KAMAZ models and the Chinese FAW J6 also made the top five.

The average price of new passenger cars in Russia in September 2025 reached 3.34 million rubles, up 4% from August. Compared to September 2024, prices have increased by 6%. Avtostat predicts that the price increase for new cars will continue in October.
https://www.kommersant.ru/doc/8100707
 
USA:lla loppui viimein kärsivällisyys tuon Serbian jalostamoyhtiön kanssa, joka on osittain ryssäomistuksessa. Pakotteita on siirretty jatkuvasti eteenpäin ja tarkoituksena lopettaa öljyostot Venäjältä, mutta mitään ilmeisesti ei ole tapahtunut niin nyt sitten tuli piste sille leikille.

Kärsiköön seuraukset, saattaa vähän bensan hinta tuollakin lähteä laukalle.

Gazpromille taas lunta tupaan.

 
Ryssien metalliteollisuus on henkitoreissaan, noista jos alkaa tulla yritysruumiita niin kyyti on sitten kylmää. Eiköhän valtio yritä nuo kuitenkin pelastaa ainakin niin, että tuotanto leikkaantuu ja tuhansia lähtee kilometritehtaalle tai Ukrainaan lannoitteeksi.

Takaisin kilpailukykyiseksi onkin sitten helvetin pitkä ja kivinen tie.


Toinen katastrofin partaalla keikkuva toimiala on maatalous, väki lähtee itse massoittain koska työ on kovaa ja palkka kehno. Satotuotot ovat laskeneet ja yrittäjien lähes kaikki kulut nousseet, jolloin palkanmaksuun jää selkeästi entistä vähemmän rahaa ja tällöin työntekijät siirtyvät muualle. Sota on myös vienyt syrjäseutujen miehiä teuraaksi melkoisen määrän ja tarvii edelleen vain lisää lihaa myllyyn.

150000 työntekijän vuosittainen poistuma on sellainen isku, että Venäjä ei tule enää koskaan siitä toipumaan. Vähenevistä ja kaupungeissa syntyneistä ikäluokista ei ole tuota hommaa tekemään eikä niitä riitäkään edes paikkaamaan poistumaa saati nostamaan se vaikka 2021 vuoden tasolle. Ei mitään mahdollisuuksia.

Tästä olen kirjoittanut aikaisemminkin ja nyt se realisoituu niin isosti, että näkyy tulevien vuosien sadoissa.

Kuten vuosia sitten tuli sanottua, Venäjällä ei ole niitä vahvuuksia joita NL oli vielä sen viimeisinä vuosina. Nykyinen ryssälä tulee romahtamaan paljon komeammin, koska perusta on umpi mätä.

 
Lähes 90 % hiiliteollisuuden yrityksistä on anonut valtion erityistukea.

Huutonaurua.

Joko valtio upottaa tuohon hetteeseen miljardeja ruplia ilman vastetta tai antaa siitä heikoimman kolmanneksen mennä nurin ja koko alan sitten hiljalleen asettua kotimaan kulutukselle ja vähäiselle viennille sopivaksi volyymiltaan.

Kymmenet tuhannet saa sitten kenkää ennen kuin homma on valmis.

Mitäs läksivät.

 
Back
Top