Läskit pois

Läskit kuriin


  • Äänestäjiä yhteensä
    106

AKE-ukki

Ylipäällikkö
Juu, viimeviikolla tuli hankittua kuntopyörä. Saas nähdä lähteekö läskit ja sais 7 kg painoa pois... (tavoite ensi kesäksi) Vai kuolenko nälkään!
 

KIM

Eversti
Juu, viimeviikolla tuli hankittua kuntopyörä. Saas nähdä lähteekö läskit ja sais 7 kg painoa pois... (tavoite ensi kesäksi) Vai kuolenko nälkään!

Jaa sullekin on tullut ylivoimaa. No tsemppiä pyöräilyyn. Muista, että alkuun (puoli vuotta) painon pudotusta tärkeämpää on fyysisen suorituskyvyn paraneminen. Sitten kun sitä kuntoa alkaa olemaan, niin painon pudotuskin voi olla helpompaa. Sulla on kyllä varmaan ihan kohtuullinen kunto jo ennestään.
 

AKE-ukki

Ylipäällikkö
No, joo... kävin ahkerasti vielä puolitoistavuotta sitten sauvakävelemässä ja kunto alkoi olemaan kohdillaan. Mutta sitten tuli paha repsahdus! Ja nyt se näkyy vaaálla ja keskikeholla. Mutta Hallelujah! Sain äsken ilmestyksen (työterveyshoitajan muodossa) ja kuntoilu alkaa taas!
 

Abdullah Koo

Luutnantti
Helmikuun alusta lähti taas kerran tämäkin projekti käyntiin. Paino on pudonnut joka päivä hiukan, mikä tietysti motivoi.

Lähtö 92,3 kuun alussa, tänään 88,9. Toki tässä varmaan niitä kuuluisia nesteitä suurin osa. Tuossa välissä oli yksi mässäilypäivä, niin vaaka heilahti heti melkein puolitoista kiloa ylöspäin. Toki nämä sitten lähtivät taas parissa päivässä. Sen verran se porsastelu vissiin ainakin nestettä ja turvotusta kerryttää.

Katsotaan kauanko huuma jatkuu. Entuudestaan tiedän, että kun pudotus pysähtyy, loppuu myös motivaatio nopeasti. Sitten ollaankin lähtöpisteessä.
 

Niilola

Korpraali
Itse heräsin myös tuossa alkutalvesta. Pituutta sen 180 ja painoa oli lähes +95 kiloa. Entisellä "urheilijalla" tämä oli hirveästi. Nyt viime mittauksen jälkeen näytti vaaka 82, tämä 9 kiloa tuli vasta pois siinä kohtaa, kun tajusin vaihtaa ruokavaliota. Se muuten tuli nopeasti, noin kuukaudessa. 2/20 astelen inttiin ja teen tällä hetkellä vielä enemmän töitä, jotta kestävyyttä saisi nostettua ja painon tuonne 77-79 paikkeille. Toivotaan, että kunto ei ainakaan ole esteenä AUK. Kohta on vielä kesäkin edessä, niin saa noin kuukauden uida. Itse poistin ruokavaliosta alkoholin, kaikenlaiset turhat hiilarit joita en tuntunut tarvitsevan (pastat, leivät yms.), rasvaiset ruoat ja limut, karkit, sipsit jne. Monilta kavereilta tullut kuittailua, että mitä neidin touhua, kun "ei viinaa vedä PRKL!!!!", tosin itseäni tämä vain motivoi enemmän. MarsMars on auttanut aika paljon tuossa alussa liikunnan suhteen, nyt enemmän olen omatoimisemmin tehnyt ja keskittynyt lenkkien lisäksi alokasajan kuntotestiä vaativiin suorituksiin. Toivotan jokaiselle muulle myös onnea näiden kanssa!
Jos joltain myös löytyy vinkkejä minulle näille viimeisille kuukausille ennen palvelusta, niin otan ehdottomasti vastaan.
 

KIM

Eversti
Itse heräsin myös tuossa alkutalvesta. Pituutta sen 180 ja painoa oli lähes +95 kiloa. Entisellä "urheilijalla" tämä oli hirveästi. Nyt viime mittauksen jälkeen näytti vaaka 82, tämä 9 kiloa tuli vasta pois siinä kohtaa, kun tajusin vaihtaa ruokavaliota. Se muuten tuli nopeasti, noin kuukaudessa. 2/20 astelen inttiin ja teen tällä hetkellä vielä enemmän töitä, jotta kestävyyttä saisi nostettua ja painon tuonne 77-79 paikkeille. Toivotaan, että kunto ei ainakaan ole esteenä AUK. Kohta on vielä kesäkin edessä, niin saa noin kuukauden uida. Itse poistin ruokavaliosta alkoholin, kaikenlaiset turhat hiilarit joita en tuntunut tarvitsevan (pastat, leivät yms.), rasvaiset ruoat ja limut, karkit, sipsit jne. Monilta kavereilta tullut kuittailua, että mitä neidin touhua, kun "ei viinaa vedä PRKL!!!!", tosin itseäni tämä vain motivoi enemmän. MarsMars on auttanut aika paljon tuossa alussa liikunnan suhteen, nyt enemmän olen omatoimisemmin tehnyt ja keskittynyt lenkkien lisäksi alokasajan kuntotestiä vaativiin suorituksiin. Toivotan jokaiselle muulle myös onnea näiden kanssa!
Jos joltain myös löytyy vinkkejä minulle näille viimeisille kuukausille ennen palvelusta, niin otan ehdottomasti vastaan.

Jos kaverit pitää neitinä kun ei juo viinaa, niin tähän ongelmaan mulla on neuvo. Vaihda kavereita. Jos pääset eroon alkoholista ja sitä runsaasti käyttävistä kavereista niin elämän laatusi pikku hiljaa paranee ja on mahdollisuus ihan uudella levelillä oleviin naisiin.

Kun intin alkuun on aika vähän aikaa, niin ihmeitä ei varmaan pysty enempää tekemään. Sä olet tainnut jo tehdä ne.

Mitä olen itse huomannut, niin nuorilta puuttuu jotain fyysisen ja henkisen sitkeyden puolelta. Tosin se on kyllä vanhemmillakin puutteena. Tarkoitan sellaista sitkeyttä, että pystyy työskentelemään 8 tuntia jalkojen päällä ja työpäivän jälkeen vaihtamaan kolmen auton renkaat, laittamaan ruokaa, leikkaamaan nurmikkoa, korjaamaan lapsen polkupörän, lämmittämään saunan, käymään 10 km juoksulenkillä ja tyhjentämään vaimon ko. päivän tehtävälistan. Tällaista kestävyyttä tarvitaan varusmiespalveluksessakin. Eli tottumusta pitkiin päiviin ja tiukkaan rytmiin vähäisellä henkilökohtaisella huollolla. Esim. hyvä juoksukunto auttaa varmasti, mutta se ei yksin riitä. Fyysisen työn tekeminen esim. metsätyöt tai vaikka harkkojen kantaminen raksalla on hyvää treeniä. Sitä voi korvata kuntosalilla paitsi nyt korona aikaan. Oman kropan painolla pystyy tekemään paljon. Punnerrukset, vatsalihakset, selkälihakset, leuanvedot, kyykyt, hypyt ja lankutus. Näitä jos pystyt tekemään, niin tee niitä joka päivä pari kolme kertaa. Ja samana päivänä 2-3 tunnin jokin kävely tai pyöräily. Ja vielä illalle 5-10 km hölkkä. Tällaisilla kasvatetaan fyysisten ominaisuuksien lisäksi myös henkistä kapasiteettia. Toki välillä voi pitää lepopäiviä.
 

KIM

Eversti
Lisään vielä, että itsellänikin on kokemusta, että juoksukunto oli kova (reilu 3 tonnia kuupperissa), mutta toimistotyön yms. takia marssikestävyys oli huono. Kävin ko. vaiheessa pari kertausharjoitusta ja kokemukset oli huonot. Jalkapohjat, nivelet ja lihakset kipeänä. Hartiat ja niska jumissa repun ja aseen kannosta ja sitä myötä jatkuva päänsärky. Ja kipu ja väsy aiheutti sitten kiukkuisuutta. Ja huonoa nukkumista.

Nykyään alkaa jo vanhuus painamaan päälle. Ja ei mun ehkä enää tarvitse olla terästä. Elämäntapani kuitenkin pitää kohtalaista kestävyyttä yllä. Esim. eilen lauantaina pesin ja imuroin pari autoa, raivasin tiskipöydän, opetin ruohonleikkurin huoltoa, korjasin kaksi autoa (tunnin homma per auto), kävin suunnistamassa viikkorasteilla, lenkitin 2 metsästyskoiraa, kävelin 2 tuntia maastossa kavereiden kanssa rupatellen. Eihän tuo nyt ole toisaalta paljon mitään, mutta jos vaihtoehtona on tietokoneella pelaaminen, television katsominen ja kaljan kittaaminen, niin on ihan selvää kumpi on parempaa treeniä inttiä/elämää varten. Kestävyyttä ja sitkeyttä voi hankkia niin monella tavalla.

Tuo painonpudotus jonka Niilola on onnistunut tekemään auttaa jo tosi paljon inttiin. Aukkiin ei tarvii mikään teräsmies olla, mutta hyvä fyysinen kunto auttaa huomattavasti. Huonokuntoisilla ei kestä edes pää.
 

Mili

Majuri
Onko joku kokeillut buttetproof-kahvia? Toiselta nimeltä voikahvia.

Googlailin siihen tarvittavaa kapryylihappoa ja löysin mm. tämän sivun:


Tarttisi saada kumpua ja toista leukaa hieman pienemmäksi ja se ei ole helppoa. Jos vaikka löytyisi helppo poppakonsti...
 

Niilola

Korpraali
Jos kaverit pitää neitinä kun ei juo viinaa, niin tähän ongelmaan mulla on neuvo. Vaihda kavereita. Jos pääset eroon alkoholista ja sitä runsaasti käyttävistä kavereista niin elämän laatusi pikku hiljaa paranee ja on mahdollisuus ihan uudella levelillä oleviin naisiin.

Kun intin alkuun on aika vähän aikaa, niin ihmeitä ei varmaan pysty enempää tekemään. Sä olet tainnut jo tehdä ne.

Mitä olen itse huomannut, niin nuorilta puuttuu jotain fyysisen ja henkisen sitkeyden puolelta. Tosin se on kyllä vanhemmillakin puutteena. Tarkoitan sellaista sitkeyttä, että pystyy työskentelemään 8 tuntia jalkojen päällä ja työpäivän jälkeen vaihtamaan kolmen auton renkaat, laittamaan ruokaa, leikkaamaan nurmikkoa, korjaamaan lapsen polkupörän, lämmittämään saunan, käymään 10 km juoksulenkillä ja tyhjentämään vaimon ko. päivän tehtävälistan. Tällaista kestävyyttä tarvitaan varusmiespalveluksessakin. Eli tottumusta pitkiin päiviin ja tiukkaan rytmiin vähäisellä henkilökohtaisella huollolla. Esim. hyvä juoksukunto auttaa varmasti, mutta se ei yksin riitä. Fyysisen työn tekeminen esim. metsätyöt tai vaikka harkkojen kantaminen raksalla on hyvää treeniä. Sitä voi korvata kuntosalilla paitsi nyt korona aikaan. Oman kropan painolla pystyy tekemään paljon. Punnerrukset, vatsalihakset, selkälihakset, leuanvedot, kyykyt, hypyt ja lankutus. Näitä jos pystyt tekemään, niin tee niitä joka päivä pari kolme kertaa. Ja samana päivänä 2-3 tunnin jokin kävely tai pyöräily. Ja vielä illalle 5-10 km hölkkä. Tällaisilla kasvatetaan fyysisten ominaisuuksien lisäksi myös henkistä kapasiteettia. Toki välillä voi pitää lepopäiviä.
Kiitän suuresti loistavasta vastauksesta. Tulen ehdottomasti testaamaan noita fyysisiä suoritteita henkisen kapasiteetin lisäämiseen. Poimin myös hyviä puolia tuosta. Olen 4 vuotta tehny raksalla duunia, joten joka päivä tulee kuraa kannettua portaikkoa pitkin ja seistyä (työtä tehden) lähes puolet päivästä. Tähän päälle +15k askelia päivässä, joten sillä kantilla olen hyvässä kuosissa. Olet oikeassa, tässä ajassa ei mitään suuria muutoksia oikein ehdi enää tehdä. Tulen kuitenkin noita kehonpainolla olevia suoritteita lisäämään vielä lisää, jotta hyviä pisteitä paukkuisi, ja olisi fyysisesti hyvä olla muutenkin. Varmaan kannattaisi alkaa myös testaamaan pidempiä kävelyreissuja painojen kanssa repussa, kun tuo tukevahko rynnäkköreppu löytyy kuitenkin. Eniten toki huolettaa omat ennakkoluulot siitä, että palveluksessa on joukko muita jotka pyyhkivät suoritusten perusteella minut kaivoon, tämä on toki henkistä ajattelua luultavasti vain, josta tulee päästä yli, kavereilta onneksi kuullut, että ei tarvitse missään jäätävässä tikissä olla.
 

Nyypakka

Kersantti
Läskit pois-projekti käynnissä hyötyliikunnan keinoin. Kaksi kuukautta raivaussahan kahvoissa 3-6 kertaa viikossa, 3-5 tuntia kerrallaan, harventamassa varttunutta taimikkoa, tai oikeastaan osaksi umpeenkasvanutta viidakkoa, joka kauempaa katsoen näyttää seinältä. On jäänyt edelliseltä sukupolvelta hieman "korjausvelkaa". Vajaa 6ha tehtynä, reilu hehtaari jäljellä. Sitten seuraavaan sarkaan. 10kg lähtenyt ja vielä toinen mokoma pitää pois saada.
Askelmittari näyttää noin 25000-34000 askelta päivälle. Tekee kyllä hyvää jaloille ja psyykkeelle.
 

YJT

Kenraali
PS. Laihduttamiseen ei löydy poppakonstia. Jos löytyisi niin kukaan ei olisi ylippainoinen.
Kyllä itse asiassa löytyy, esim amfetamiini ja lapamato; molemmat tehokkaiksi havaittuja.
 

Fremen

Respected Leader
Kiitän suuresti loistavasta vastauksesta. Tulen ehdottomasti testaamaan noita fyysisiä suoritteita henkisen kapasiteetin lisäämiseen. Poimin myös hyviä puolia tuosta. Olen 4 vuotta tehny raksalla duunia, joten joka päivä tulee kuraa kannettua portaikkoa pitkin ja seistyä (työtä tehden) lähes puolet päivästä. Tähän päälle +15k askelia päivässä, joten sillä kantilla olen hyvässä kuosissa. Olet oikeassa, tässä ajassa ei mitään suuria muutoksia oikein ehdi enää tehdä. Tulen kuitenkin noita kehonpainolla olevia suoritteita lisäämään vielä lisää, jotta hyviä pisteitä paukkuisi, ja olisi fyysisesti hyvä olla muutenkin. Varmaan kannattaisi alkaa myös testaamaan pidempiä kävelyreissuja painojen kanssa repussa, kun tuo tukevahko rynnäkköreppu löytyy kuitenkin. Eniten toki huolettaa omat ennakkoluulot siitä, että palveluksessa on joukko muita jotka pyyhkivät suoritusten perusteella minut kaivoon, tämä on toki henkistä ajattelua luultavasti vain, josta tulee päästä yli, kavereilta onneksi kuullut, että ei tarvitse missään jäätävässä tikissä olla.
Tsemppiä, kuulostaa siltä että olet miettinyt asiaa jo melko pitkälle - yksi juttu jonka voin entisenä thai-nyrkkeilijänä sanoa on suolan määrän kontrollointi on hyvin tärkeää, suola sitoo nestettä vartaloon ja yllättävästi voi lähteä muutamia kiloja ihan viikoissa jos vähennät suolan käytön minimiin... ei hätää, saat sitä ihan varmasti silti riittävästi.
Kuinka tämä tapahtuu? Noh, lue tuoteselosteet tarkkaan, muista että suolaa voi olla yllättävän paljon kaikissa sokeriakin sisältävissä ruuissa, erityisesti valmisruuat, kondimentit (ketsuppi, sinappi, relissit), leivässä voi olla paljonkin suolaa mutta jos vähensit jo leivän syöntiä niin ok. Nuudelipussit ja muut on maustepussiltaan täynnä suolaa, ja msg:tä (mono-sodium-glutamaatti) - vältä näitä kokonaan.
Maukkaissa "erikois"mysleissä ja corn flakeseissa jne. on paljon yllättävän paljon suolaa, ne halvat suolattomat on niitä jotka eivät ole niin herkullisia, mutta pitävät koneen käynnissä ihan loistavasti :) .
Toivotan onnea palvelukseen, ja kyllä Aukkiin ja Rukkiinkin mennään oikealla asenteella aika pitkälti.
Lisäksi siellä intissä on aikaa treenata, kunhan et riko paikkoja painoilla jne. Kehonpaino on hyvä, minkä jo mainitsitkin.
Koska olet fyysistä työtä tottunut tekemään, niin eiköhän tosta ihan hyvä tule! Luota itseesi ja kuuntele kroppaasi, noh sen mitä nuori mies nyt viitsii :cool:
 

Fremen

Respected Leader
Lisäksi voit kokeilla luonnon omia diureetteja, kahvi, tee ja ananasmehu /purkkiananas nyt tulee heti mieleen, jotka oman kokemuksen perusteella toimii, varsinkin ananasmehu.
 

Talvela

Greatest Leader
Kiitän suuresti loistavasta vastauksesta. Tulen ehdottomasti testaamaan noita fyysisiä suoritteita henkisen kapasiteetin lisäämiseen. Poimin myös hyviä puolia tuosta. Olen 4 vuotta tehny raksalla duunia, joten joka päivä tulee kuraa kannettua portaikkoa pitkin ja seistyä (työtä tehden) lähes puolet päivästä. Tähän päälle +15k askelia päivässä, joten sillä kantilla olen hyvässä kuosissa. Olet oikeassa, tässä ajassa ei mitään suuria muutoksia oikein ehdi enää tehdä. Tulen kuitenkin noita kehonpainolla olevia suoritteita lisäämään vielä lisää, jotta hyviä pisteitä paukkuisi, ja olisi fyysisesti hyvä olla muutenkin. Varmaan kannattaisi alkaa myös testaamaan pidempiä kävelyreissuja painojen kanssa repussa, kun tuo tukevahko rynnäkköreppu löytyy kuitenkin. Eniten toki huolettaa omat ennakkoluulot siitä, että palveluksessa on joukko muita jotka pyyhkivät suoritusten perusteella minut kaivoon, tämä on toki henkistä ajattelua luultavasti vain, josta tulee päästä yli, kavereilta onneksi kuullut, että ei tarvitse missään jäätävässä tikissä olla.

Ei tarvitse reenata kuin kestävyyttä jos et ole mihinkään kovin erikoiseen paikkaan menossa? Paljonko menee punneruksia, leukoja ja vauhditonta pituutta?

Itse laittaisin sinut pioneereihin näillä puheilla, tosimiehiä joilla rystyset laahaa maata.
 

Niilola

Korpraali
Ei tarvitse reenata kuin kestävyyttä jos et ole mihinkään kovin erikoiseen paikkaan menossa? Paljonko menee punneruksia, leukoja ja vauhditonta pituutta?

Itse laittaisin sinut pioneereihin näillä puheilla, tosimiehiä joilla rystyset laahaa maata.
Punnerruksia meni huvikseen testaten sen n. 32 tuossa yksi päivä, leukoja menee 4 (harjoitellut vasta pari viikkoa) ja vauhditonta pituutta en ole vielä kokeillut, toki minula löytyy mukavasti puhtia jääkiekkouran jälkeen jaloista, mutta siitäkin on tosin jo aikaa, kun viimeksi koittanut. Itselläni on ollut jo pitkään haaveena sissiradistiksi (taitaa olla ainut sissihommiin perustuva homma Niinisalossa) pääseminen. Haluan haastaa itseäni kaikessa. Toki kyseessä on kuulemma yksi fyysisimmistä hommista mihin firmassa "voi" joutua. Toki onhan muitakin hommia mistä pitäisin, mutta suosikin eteen tulee tehdä eniten työtä. Toki loppujenlopuksi on sinänsä se ja sama, että mihin hommiin joudun, koska ylpeydellä tulen kantamaan roolia tämän maan puolustuksessa.

Edit. Olen hiljattain opetellut morsetusta, mutta se tuntuu yllättävän hankalalta jopa oppia. Toivoisin, että tästä olisi jotain hyötyä valintaan, jos saan paikan siellä kertoa tämän.
 
Viimeksi muokattu:

Niilola

Korpraali
Ensi viikolla aloitan lisäämään enemmän salia ja juoksua reeneihin. Lisäksi alan viikonloppuisin vaeltamaan, uutta trangiaa mukava testata nyt tuossa säässä. Haluan kuitenkin kiittää jokaisen kommentointia asian suhteen. Fremeniltä myös todella hyviä vinkkejä, suola olikin yksi ensimmäisiä asioita johon panostin, että sen määrä pienenee.
 
Top