Laivue 2020

Ei ole hirveästi tilaa tuossa helikopteri hangaarissa. Onko se suunniteltu vain sisältämään yhden koneen taikka drone kaluston?

Kuvan perusteella ei voi sanoa kuinka pitkälle hangaari ulottuu. Jos se päättyy ennen venekannen luukkuja niin sinne ei helikopteri mahdu ellei kyseessä ole ns. teleskooppihangaari. Nykyisissä uusissa fregateissa/korveteissa helikopterihangaari ja venesuoja on usein yhtenäistä tilaa johon voidaan tehtävästä riippuen sijoittaa kumiveneitä ym. tai tarvittaessa ylimääräinen helikopteri.
 
Kuvan perusteella ei voi sanoa kuinka pitkälle hangaari ulottuu. Jos se päättyy ennen venekannen luukkuja niin sinne ei helikopteri mahdu ellei kyseessä ole ns. teleskooppihangaari. Nykyisissä uusissa fregateissa/korveteissa helikopterihangaari ja venesuoja on usein yhtenäistä tilaa johon voidaan tehtävästä riippuen sijoittaa kumiveneitä ym. tai tarvittaessa ylimääräinen helikopteri.

Muistaakseni on mainittu että teleskooppihangaaria on kaavailtu.
 
Aiemmin esitettyjen tietojen mukaan tarkoitus ei ole tehdä helikopterihangaaria vaan tilat on mitoitettu lähinnä UAV-kalustolle.
 
Aiemmin esitettyjen tietojen mukaan tarkoitus ei ole tehdä helikopterihangaaria vaan tilat on mitoitettu lähinnä UAV-kalustolle.

Kannattaako tämän kokoluokan alusta jättää varustamatta jonkinlaisella helikopteria tukevalla hangaariratkaisulla, kun tilat voivat olla monikäyttöisiä? Laskeutumisalusta näyttää joka tapauksessa olevan suunniteltu kohtuullisen kokoista kopteria varten.
 
Meillä ei taida olla minkäänlaista operatiivista vaatimusta hangaarille, koska meillä ei ole aluksilla orgaanisia koptereita eikä varmaan tulekaan. Sisätilan käyttö hangaariksi olisi korkeintaan hyvin spekulatiivinen "jos täältä otetaan pois kaikki se laitteisto mitä yleensä tarvitaan niin kyllä tästä voisi hangaarinkin tehdä".
Teleskooppihangaari (tai provisio sille) olisi helpompi perustella satunnaisella tarpeella. Sehän ei ole juuri muuta kuin teltta jolle voi kylmänä vuodenaikana ehkä keksiä muutakin käyttöä.
 
Koptereille voi joskus tulla tarvetta, jos suto vaatimus Itämerellä kasvaa, eli Venäjä hankkii sinne lisää sukellusveneitä. Nyt tähän on reagoitu hankkimalla torpedoja joka parantaa merivoimien suto-kykyä merkittävästi. Jonkinlainen optio koptereiden operoinnille kannattanee siis jättää.
 
Liittyen tuohon hangaariinkin. Ulkomailla ilmeisesti suurin mielenkiinto kohdistuu siihen, miten Suomi aikoo taas kerran onnistua vetämään kanin hatusta, eli ahtamaan kaikki haluamansa ominaisuudet niin pieneen alukseen. Hintaakaan tuskin ihmetellään yhtä paljoa, kuin miinoittavaa fregattia korsetissa.
 
Siltikin, meidän oloissamme kopterit voivat varmasti yleensä tukeutua maatukikohtiin. Suojattu huoltotila tulee todella tarpeeseen vasta lähinnä valtamerioloissa.
 
5t860_3AHpnIpBXrpCYvOzl72eJkfbmt4t8yenImKBVvK0kTmF0xjctABnaLJIm9

MRH90 globemasterin sisällä. Ei ole hirveästi ylimääräistä tilaa. Jos helikopteri hangaari otetaan pois niin tuossa LV2020 hangaarissa on juhlallisesti tilaa dronekalustolle ja muille tarpeille.

Alankomaiden laskeutumisharjoituksia. Jos roottorit otetaan irti, niin aika tiukaksi käy paikat myös heidän hangaarissa.
 
Viimeksi muokattu:
5t860_3AHpnIpBXrpCYvOzl72eJkfbmt4t8yenImKBVvK0kTmF0xjctABnaLJIm9

MRH90 globemasterin sisällä. Ei ole hirveästi ylimääräistä tilaa. Jos helikopteri hangaari otetaan pois niin tuossa LV2020 hangaarissa on juhlallisesti tilaa dronekalustolle ja muille tarpeille.

Alankomaiden laskeutumisharjoituksia. Jos roottorit otetaan irti, niin aika tiukaksi käy paikat myös heidän hangaarissa.
Dronehangaari olisi aivan riittävä ja järkevä jos myös hankitaan ne dronet! Hekoille riittää pelkkä laskupaikka, koska ei meillä ole aluksilla tukeutuvia ASW-hekojakaan. Eikä niitä löydy edes Ruotsilta.
 
Dronehangaari olisi aivan riittävä ja järkevä jos myös hankitaan ne dronet!

Ei ole ilmoitettu kuin siitä hangaarista. Olisi mielenkiintoista tietää millaista dronea he hakevat. Mini helikopteri on loogisesti se juttu mitä ajattelen mutta voi myös olla että hangaarissa on tarpeet vain lennokeille.
 
Dronehangaari olisi aivan riittävä ja järkevä jos myös hankitaan ne dronet! Hekoille riittää pelkkä laskupaikka, koska ei meillä ole aluksilla tukeutuvia ASW-hekojakaan. Eikä niitä löydy edes Ruotsilta.

Kopterien tankkausmahdollisuus Turvan tapaan voisi myös olla näppärä joissain viranomaishommissa.
 
Suuri pettymys jos ei saada hangaaria johon menisi Seahawk kopteri. Kopteri olisi tärkeä osa kansainvälisiä operaatioita esimerkiksi Adeninlahdella. Saa sitä ainakin haaveilla.
 
Entäs jos se kopteri ei olekaan mitään neekeriä varten vaan sillä voidaan laskea sonar veteen tai spotata maali PTO:lle tutkahorisontin ulkopuolelta tai vaikka tiputtaa torpedo?

Joo, mutta ei sitä kopteria ole kuitenkaan varaa hankkia. ;)
 
Tähän se oli vain puolihumoristinen vastaus :)

Suuri pettymys jos ei saada hangaaria johon menisi Seahawk kopteri. Kopteri olisi tärkeä osa kansainvälisiä operaatioita esimerkiksi Adeninlahdella. Saa sitä ainakin haaveilla.
Jos nyt mieluummin hommataan vaikka se sergeitä astetta parempi CIWS, kuin kyky heiluttaa kopteria neekerien naamalla :unsure:
Entäs jos se kopteri ei olekaan mitään neekeriä varten vaan sillä voidaan laskea sonar veteen tai spotata maali PTO:lle tutkahorisontin ulkopuolelta tai vaikka tiputtaa torpedo?
 
Olisi muuten mielenkiintoista lukea joitakin SUTO-koptereiden käyttöä Suomen toimintaympäristössä koskevia Firman asiakirjoja, edes opinnäytetöitä.

Joku epäili kauan aiemmin, että torpedo voisi osua matalassa vedessä ilmasta pudotettaessa pohjaan. Tuskin sentään tuo, mutta talviolosuhteet mietityttävät itseäni. Ympärivuotista toimintakykyä näytään painottavan koko ajan enemmän, mikä toki fiksua onkin, etenkin kun kuppamerenkulun häiritseminen sukellusveneellä ei katso vuodenaikaa. Miten tehokas työkalu SUTO-kopteri on, jos meri on jäässä isoilta alueilta? Monien sensorien ja aseiden käyttäminen tulee yllättävän vaikeaksi jään läpi...
 
Monien sensorien ja aseiden käyttäminen tulee yllättävän vaikeaksi jään läpi...

Meri on eteläisen Suomen rannikoilla tuolla tavalla hirveän harvoin jäässä
 
Back
Top