ei niitä kerää pirukaan, ellei niihin lisätä transponderia...Lentokoneella mereen ripoteltujen kertakäyttöisten poijujen etsiminen niiden sammuttua voi olla aika aikaa vievää jos ei mahdotonta puuhaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ei niitä kerää pirukaan, ellei niihin lisätä transponderia...Lentokoneella mereen ripoteltujen kertakäyttöisten poijujen etsiminen niiden sammuttua voi olla aika aikaa vievää jos ei mahdotonta puuhaa.
Kannattaako Suto koptereita edes laittaa laivaan meidän oloissa?
Luulisi ainakin että jossain puiden katveessa navet päällä ei ole hirveän ilmeinen maali eikä mene kaikki kerralla kun laiva uppoaa.
Bustereilla ei oikein vaikuteta korkealle ennen kuin mitään muuta IT:tä on saatu Ahvenanmaalle tai hätyytellä sukellusveneitä harmaassa vaiheessa.Jos sotalaivan tarkoitus olisi olla naamioverkon teline, olisit jäljillä. Jos taas hajauttaminen olisi kaikkein tärkeintä, 20000 kpl Bustereita ulkolaitamoottorilla olisi parempi ratkaisu.
Onhan se platta siinä osin myös miinoituksen takia.
Omasta mielestä tuo kopterihangaari on vain hyvä asia, vaikka sinne ei nyt ensihätään yhtään kopteria saataisikaan, mutta esim. virka-apu tehtävissä tuosta voisi olla suuri apu. Esimerkkinä uusi tilanne Estoniasta, ja pelastuskoptereiden ei tarvitsisi välttämättä tukeutua maankamaralle tankkaamaan jne. jne. Tai jos sitä sutoa vaikka jäljitetään näin rauhan aikana, niin liikkuva tukikohta merellä voisi olla aika jees. Vaikkei sitä omaa kopteria ole välttämättä vielä silloinkaan, niin kenties yhteistyössä Ruotsin kanssa?
Eihän tuohon sitä hangaaria tarvita, laskeutumisalusta riittää.
Aivan kuten Turvalla. Kopterin voi tankata laskeutuneena tai kovemmalla kelillä myös leijunnassa. Hangaaria ei tuohon hommaan tosiaan tarvita.
Lähinnä nyt mietin silläkin tasolla, että tuon kopterin lentäjänkin täytyy välillä huoltaa itseään, mikäli lentotunteja on jo rajusti takana ja oletettavaa on että homma jatkuu vielä kauan. Hölmösti otin vain tuon pelkän "tankkata jne jne" esimerkiksi. Mutta joo varmaan harvinainen tilanne että lentäjän pitäisi päästä vaikka nukkumaan välillä, kopteri hangaariin ja lentäjä unille. Yhtään kovemmassa merenkäynnissä tuota kopteria ei ilmeisesti kuitenkaan tykätä jättää laskeutumisalustalle. Toisekseen se kopteri siinä alustalla estää muiden hyödyntämästä sitä alustaa enää.
Tuossa ei ole muuta oleellista kuin, että "Palaamme yksityiskohtaisemmin Pintatorjuntaohjus 2020 -asejärjestelmään Suomen Sotilaan tulevissa numeroissa". Tuossa juoksivat kuin ajokoira minkä tahansa tiedonmurun perässä. "2007 palveluskäyttöön otettu" ja "jopa 400 km kantama" ovat täyttä arpapeliä.
Alusilmatorjuntajärjestelmien hinnoista saatiin taas relevantti esimerkki Meksikon tulevaan SIGMA-korvettiin tulevista Sea Sparroweista.
8-siiloinen Mk56-laukaisin (pienempi kuin Mk41), kuusi ESSM-ohjusta, kaksi harjoitusohjusta, tarvittavat varaosat ja muu tilpehööri maksaa yhteensä 41 miljoonaa dollaria. Ei nyt kovin halpaa ottaen huomioon ettei tuossa ole edes yhtä ohjustäyttöä.
Alusilmatorjuntajärjestelmien hinnoista saatiin taas relevantti esimerkki Meksikon tulevaan SIGMA-korvettiin tulevista Sea Sparroweista.
8-siiloinen Mk56-laukaisin (pienempi kuin Mk41), kuusi ESSM-ohjusta, kaksi harjoitusohjusta, tarvittavat varaosat ja muu tilpehööri maksaa yhteensä 41 miljoonaa dollaria. Ei nyt kovin halpaa ottaen huomioon ettei tuossa ole edes yhtä ohjustäyttöä.
???
Onhan meillä Suomenkin myyntiluvat olemassa.
https://www.naval-technology.com/news/finland-requests-sale-mk-41-vertical-launching-systems-us/
https://defpost.com/us-approves-sale-evolved-seasparrow-missiles-finland/
P.S. Sea Sparrow on muuten melkoinen klikkisyötti - mutta ESSM:iähän ne olivat. Melkein kuin väittäisi jonkun ostavan Sparroweja, vaikka eletään AMRAAM-aikakautta.
Tuohan on myyntilupa, ei toteutunut kauppahinta.