Laivue 2020

@KymJP2K

Korvetille on SUTO-tehtävissä suuri tarve. Korvetin toiminta-aika on täysin toista luokkaa kuin Haminalla, ja toimintakyky jäissä on myös huomattavasti parempi. Korvetti pystyy myös suojelemaan itseään muita uhkia vastaan huomattavasti paremmin avomerellä operoitaessa. Lisäksi korvettiin on koon ja kantavuuden puolesta mahdollista asentaa paljon tehokkaammat vedenalaiset sensorit kuin Haminaan, jonka SUTO-sensorit ovat ilmeisen aneemiset.

Jos pantaisiin munat yhteen koriin niin sen pitäisi ehdottomasti olla korvetti eikä ohjusvene.
 
Laskekaapa joku kun kerkeää, että mikä on tilavuusero NATOn 323mm kevyen torpedon kuten MU90, ja 400mm Torped 47 välillä.

Ajatellen kuinka paljon enemmän siimaa, patteria yms siihen mahtuu.
 
Laskekaapa joku kun kerkeää, että mikä on tilavuusero NATOn 323mm kevyen torpedon kuten MU90, ja 400mm Torped 47 välillä.

Ajatellen kuinka paljon enemmän siimaa, patteria yms siihen mahtuu.

Nato-torpedon mitat: pituus 2,59 metriä ja halkaisija 0,324 metriä. Tilavuus n. 0,854 kuutiometriä.

Ruotsalaistorpedon mitat: pituus 2,85 metriä ja halkaisija 0,4 metriä. Tilavuus n. 1,433 kuutiometriä.

Ruotsalaistorpedon tilavuus on siis n. 68 prosenttia suurempi kuin Nato-torpedon.

Tilavuudet on laskettu olettaen torpedon olevan lieriö. Laskurina on käytetty linkin takana olevaa laskuria. Torpedojen mitat on alla olevista lähteistä:

https://www.fmv.se/en/Projects/New-lightweight-torpedo-system/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sting_Ray_(torpedo)
http://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/Mk-46-torpedo.htm
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan selviö ettei 300miljoonalla osteta 3000t modernia fregattia missään päin maailmaa. Jopa kiinalaisten discount fregatti (054A 4000t) maksaa 300milliä.

Eli jostain tullaan säästämään ja asennukset tulee myöhemmin. SUTO kyky lienee listan kärjessä kunnes Haminat poistetaan 2020 MLU:n aikoihin.
Kroonisesti persaukisena organisaationa PV hallitsee myös rahoitusinnovaatiot. LV2020 1,2 miljardin erillisrahoitetun budjetin ulkopuolelta tulee ainakin tykit, harhamaaliheittimet, elektro-optiset sensorit ja meritorjuntaohjukset, todennäköisesti miinoitusjärjestelmiä ja mahdollisesti myös muuta.
 
Kroonisesti persaukisena organisaationa PV hallitsee myös rahoitusinnovaatiot. LV2020 1,2 miljardin erillisrahoitetun budjetin ulkopuolelta tulee ainakin tykit, harhamaaliheittimet, elektro-optiset sensorit ja meritorjuntaohjukset, todennäköisesti miinoitusjärjestelmiä ja mahdollisesti myös muuta.

Nämä on ne julkisesti kerrotut. Varsinaiset innovaatiot tulevat noiden lisäksi :D

Laivueen hinta heilahtaa joka tapauksessa jo noilla lisäyksillä sinne 1,5 miljardin tasolle.
 
Kroonisesti persaukisena organisaationa PV hallitsee myös rahoitusinnovaatiot. LV2020 1,2 miljardin erillisrahoitetun budjetin ulkopuolelta tulee ainakin tykit, harhamaaliheittimet, elektro-optiset sensorit ja meritorjuntaohjukset, todennäköisesti miinoitusjärjestelmiä ja mahdollisesti myös muuta.

Elektro-optiset sensorit? Käsittääkseni julkisuudessa on kerrottu tulenjohtosensorien kierrättämisestä. Käsitteet ovat toki jossakin määrin liukuvia, mutta ainakin CEROS 200:n tapauksessa tulenjohtosensorissa taitaapi olla myös tutka. Elektro-optinen sensori taas tuo enemmän mieleen ympäristöä 360 asteen sektorissa jatkuvasti valvovan järjestelmän.
 
Katsotaan nyt miten vielä RMC innovoi kustannusten osalta. Niin muhevat olleet tähän asti, ettei vieläkään ole sopimusta.
 
Elektro-optiset sensorit? Käsittääkseni julkisuudessa on kerrottu tulenjohtosensorien kierrättämisestä. Käsitteet ovat toki jossakin määrin liukuvia, mutta ainakin CEROS 200:n tapauksessa tulenjohtosensorissa taitaapi olla myös tutka. Elektro-optinen sensori taas tuo enemmän mieleen ympäristöä 360 asteen sektorissa jatkuvasti valvovan järjestelmän.

Kyllä sinne uuttakin sensoria varmasti tulee vaikka tulenjohtoseuraimet kierrätetään.
 
Nato-torpedon mitat: pituus 2,59 metriä ja halkaisija 0,324 metriä. Tilavuus n. 0,854 kuutiometriä.

Ruotsalaistorpedon mitat: pituus 2,85 metriä ja halkaisija 0,4 metriä. Tilavuus n. 1,433 kuutiometriä.

Ruotsalaistorpedon tilavuus on siis n. 68 prosenttia suurempi kuin Nato-torpedon.

Tilavuudet on laskettu olettaen torpedon olevan lieriö. Laskurina on käytetty linkin takana olevaa laskuria. Torpedojen mitat on alla olevista lähteistä:

https://www.fmv.se/en/Projects/New-lightweight-torpedo-system/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sting_Ray_(torpedo)
http://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/Mk-46-torpedo.htm
Tiedätkö mikä luvuissa on väärin?
10 pisteen vihje, halkaisija = 2*säde
Boldatulla fontilla yllä lainatussa on kuitenkin ainakin suuruusluokaltaan oikein, mutta hajontaa voi erilaisista muodoista tulla sen verran, että 60%...75% enemmän voisi olla vielä oikeampi.
 
Tiedätkö mikä luvuissa on väärin?
10 pisteen vihje, halkaisija = 2*säde
Boldatulla fontilla yllä lainatussa on kuitenkin ainakin suuruusluokaltaan oikein, mutta hajontaa voi erilaisista muodoista tulla sen verran, että 60%...75% enemmän voisi olla vielä oikeampi.

Ai stn! :oops: Tällaista virhettä ei kyllä helposti saa anteeksi... no, ehkä helpommin kuin sukellusveneen piirustuksissa tehdyn pilkkuvirheen.

Laskurissa oli vielä kuvakin siitä, millä mitoilla se lieriön tilavuus lasketaan:

cylinder.png


Kyllähän sen jo vanha kansa tiesi, ettei hosumalla tule kuin kusipäisiä lapsia. :rolleyes: Koetan parantaa tapani. :salut:
 
Muusta, en alusten kustannusten puolesta tiedä kuin, että PLM ilmoitti sen olevan 1,2 miljardia ja senttiäkään yli. Tuolla summalla pitää paketti saada kasaan ja erillisrahoitusta ei ole tulossa.

Korvettien hankintahinta on 1,2 mrd euroa
Laivue 2020 –hankkeen hinta on 1,2 miljardia euroa. Hintaan kuuluvat alukset, taistelujärjestelmä ja projektikulut.
Hankkeen rahoitus sisältyy valtion vuoden 2018 budjettiin. Osana puolustusvoimien materiaalisen kehittämisen tilausvaltuutta eduskunta myönsi Laivue 2020 -rahoituksen ja antoi valtuuden tehdä Laivue 2020 -hanketta koskevat sopimukset. Rahoitus alkaa vuonna 2019.
Aluksiin asennetaan myös muiden kehittämisohjelmien järjestelmiä ja poistuvien alusten kalustoa, mm. pintatorjuntaohjus ja torpedojärjestelmä. Laskennallisesti niiden arvo on noin 40–60 miljoona euroa.

Huolto ja ylläpito
Alusten hinnan lisäksi käyttö, ylläpito ja huoltaminen maksaa. 15 vuoden käytön jälkeen ne pitää myös mahdollisesti peruskorjata.
Merivoimien arvion perusteella uusien alusten ylläpitokustannukset eivät ylitä vanhojen alusten kustannuksia. Alusten käyttö ja ylläpito rahoitetaan puolustusvoimien normaalista vuosibudjetista.
https://www.defmin.fi/puolustushall...laivue_2020/laivue_2020_-hanke/kustannusarvio

Erilaisiakin mielipiteitä on:
Kenraali tyrmää HS:ssä Merivoimien alushankinnan: ”Näivettää maa-alueen puolustuksen”
article_clock.svg
01.04.2016 klo 12:32
Prikaatikenraali Lauri Kiianlinna lyttää Helsingin Sanomissa Merivoimien uuden alushankinnan. Hänen mukaansa kallis investointi vie tärkeitä varoja Suomen maarajan ja rannikoiden puolustuksesta

c7991dd1d6b9f34c974fbaeb3c14d6e4464a3190d26d80d91d163a8ceb2a8f3a.jpg

c7991dd1d6b9f34c974fbaeb3c14d6e4464a3190d26d80d91d163a8ceb2a8f3a.jpg

Uusilla aluksilla on tarkoitus korvata muun muassa miinalaivat Hämeenmaa (kuvassa) ja Uusimaa. PUOLUSTUSVOIMAT
Kiianlinna pitää Merivoimille suunniteltuja neljää uutta alusta liian kalliina hankintana. Hänen mukaansa seitsemän nykyisen aluksen korvaajaksi suunnitellut neljä alusta ovat liian suuria tehtäviinsä Itämerelle.
Kiianlinna on evp. prikaatikenraali ja entinen itäisen maanpuolustusalueen esikuntapäällikkö.
Helsingin Sanomissa julkaistussa kirjoituksessaan Kiianlinna toteaa, että 1,2 miljardin euron alushankinta veisi tärkeitä varoja muusta puolustamisesta.
– Käytännössä näin suuri alusinvestointi tarkoittaa, että alueellisen puolustusjärjestelmän rahoituksesta joudutaan tinkimään, hän toteaa.
Nykyistä kookkaampien aluksien hankintaa on perusteltu muun muassa sillä, että niiden tulee olla valtamerikelpoisia ja niiden pitää pystyä operoimaan eteläisellä Itämerellä.
– Etelä-Itämeren puolustaminen ei kuitenkaan kuulu Suomelle, Kiianlinna kirjoittaa.

Kiianlinnan mukaan uudet alukset olisivat Itämeren ahtaalla merialueella erittäin haavoittuvia ”kiintomaaleja” ilmasta laukaistaville ohjuksille.
Kuin 30-luvulta
Lauri Kiianlinnan mielestä Suomen olisi tärkeämpää sijoittaa varoja maarajan ja rannikon puolustamiseen. Lisäksi osa varoista tulisi kohdentaa Maavoimien tarpeisiin ja erityisesti ilmatorjuntaan.
Kiianlinna muistuttaa Ruotsin maavoimien komentajan Anders Bränsströmin tammikuisesta vertauksesta, jonka mukaan nykyinen turvallisuustilanne on kuin 30-luvulta ja Ruotsin on mahdollista joutua lähivuosina jopa sotaan.
– Suomessakin Puolustusvoimien nykytilanne tuo mieleen 1930-luvun. Silloin panssarilaivat ja sukellusveneet veivät varoja, joita olisi kipeästi tarvittu maavoimien hankintoihin. Ja myös Suomessa on lähimenneisyydessa tehty ylioptimistisia arvioita kehityksestä lähialueilla.
Maavoimia supistettiin äskettäisessä suuressa puolustusvoimauudistuksessa kolmanneksella ja niiden varustamisesta aiotaan tinkiä jatkossakin. Prikaatikenraalin mukaan Suomen maa-alueen puolustus uhkaakin nyt näivettyä, samalla kun Merivoimien kykyyn toimia kansainvälisissä tehtävissä laitetaan varoja.
Lähde: Helsingin Sanomat
http://www.hs.fi/paivanlehti/01042016/a1459397240570
 
Eikös sukellusveneet epäonnistuneet lähinnä sen takia ettei niitä käytetty tarpeeksi aggressiivisesti?


Tästä olen kuitenkin täysin samaa mieltä.
Maavoimia supistettiin äskettäisessä suuressa puolustusvoimauudistuksessa kolmanneksella ja niiden varustamisesta aiotaan tinkiä jatkossakin. Prikaatikenraalin mukaan Suomen maa-alueen puolustus uhkaakin nyt näivettyä, samalla kun Merivoimien kykyyn toimia kansainvälisissä tehtävissä laitetaan varoja.
 
Elektro-optiset sensorit? Käsittääkseni julkisuudessa on kerrottu tulenjohtosensorien kierrättämisestä. Käsitteet ovat toki jossakin määrin liukuvia, mutta ainakin CEROS 200:n tapauksessa tulenjohtosensorissa taitaapi olla myös tutka. Elektro-optinen sensori taas tuo enemmän mieleen ympäristöä 360 asteen sektorissa jatkuvasti valvovan järjestelmän.
Poimin nuo siitä edellisen sivun listauksesta. Kirjoituksen pointti ei sensorin laadusta muutu. LV2020 budjetti ei pidä sisällään kaikkia kilkkeitä joita laivoihin tulee.
 
Muusta, en alusten kustannusten puolesta tiedä kuin, että PLM ilmoitti sen olevan 1,2 miljardia ja senttiäkään yli. Tuolla summalla pitää paketti saada kasaan ja erillisrahoitusta ei ole tulossa.



Erilaisiakin mielipiteitä on:
No mutta kun ei... Sanotaanko nyt sitten että laivueen rakennusbudjetti on 1,2 miljardia, mutta laivueen arvo tulee olemaan enemmän. Se on ihan sama sanotaanko ettei senttiäkään enempää. Järjestelmiä tulee tuon budjetin ohitse lukuisia.

Teoreettinen budjetti on 1,2. Käytännössä selvästi yli. Onko se oikeasti niin vaikeaa tajuta ettei kappalehinta tule olemaan se 300 miljoonaa, joten alukset voidaan ehkä jopa oikeasti saada varustettua. Kyse on vain tavasta saada alukset kuulostamaan edullisilta, siinä laivasto tekee ihan oikein.

Tytär hommasi autoa. Isä lupasi maksaa 20 000 euroa. Tyttö halusi nahkapenkit ja mukautuvan vakkarin. Isä sanoi ettei mahdu budjettiin, ja antoi 20 000 karvalakkiin. Tyttö käytti osan vuosittaisista koulutarvikerahoista varustellakseen autonsa haluamallaan tavalla.

Isä oli tyytyväinen koska antoi autoon vain 20 000 euroa eikä senttiäkään yli, äiti ei siis motkottanut hänelle. Ja tytär ajelee tyytyväisenä nahkapenkkisellä 30 000 euron autollaan jonka isä maksoi kokonaisuudessaan antamatta autoon yli 20 000 euroa.
 
Jepulis, päivitetäänhän Haminankin Cerokset uusilla sisuskaluilla tai ainakin ohjelmistolla.

Minä ymmärsin että Hamina-luokalle hommattiin peräti uudet. Näin käytettyjä olisi tarjolla korveteille kaikkiaan 10kpl. Ne varmaankin päivitetään?

Saatan toki muistaa tai ymmärtää asian väärin.
 
Jos meillä tuskaillaan saako 300 miljoonalla korvettia niin Briteillä on vielä suurempi ongelma. He yrittävät rakentaa viisi kevyt-fregattia yhteishintaan 1250 miljoonaa puntaa, se tekee vain 250 M / paatti. Kierrätystä ilmeisesti sielläkin harrastetaan, joitakin sensoreita, kevyet tykit/phalanxit ym. Kolmelta telakalta pyydettiin tarjous joista yksi on jo heittänyt pyyhkeen kehään ja ilmoittanut että tuolla hinnalla fregattia ei rakenneta. Tiettävästi siellä on aikomus aloittaa pikapuolin uusi tarjouskilpailu uusilla ehdoilla.
 
Back
Top