Laivue 2020

Poikkeaa se ainakin siltä osin, että laivat eivät toistuvasti altistu usean G-voiman rasitukselle yliäänisesti liikkuttaessa. Tämä on myös yksi syy, miksi aseiden tai muiden järjestelmien integrointi laivoihin ja niiden taistelujärjestelmiin ei ole läheskään yhtä iso asia kuin hävittäjiin.

Tuossa kyse taitaa kuitenkin olla fysiikan lakien vaikutuksesta. Lisäksi tiedostetaan paljonko aikaa lentäjällä on millekkin asialle (ei ole), joten asiat toimivat suurelta osin automaattisesti. Tämä kaikki tapahtuu vielä sillä ehdolla, että härvelin tulee pysyä siellä ilmassa myös eikä vain nousta ilmaan.

Laivoilla kelluminen on helppoa ja järjestelmien käyttäjiä piisaa. Siitä johtuen integrointi on varmasti omalta osaltaan todella hankala (lue: täysin erillainen) koska kaikki haluavat tehdä kaikkea samaan aikaan ja joka suuntaan. Lisäksi laivat ovat hitaita. Lentokone voi aina todeta, että häivympä täältä.

Jokatapauksessa mielenkiintoisia aikoja edessä tämän suhteen. Ilmoituksia odotellessa.
 
Teräsrunkoisissa aluksissa ei yleensä runko lopu, se voi kestää vaikka kuinka pitkään. Alumiinirunkoisissa voi tulla elinikä vastaan. Yleensä laivoista loppuu koneiston taloudellinen käyttöikä. Tietyn pisteen jälkeen niitä vaan ei kannata enää rempata.

DNV (Det Norske Veritas) [Ehkä laiva-alan tunnetuin luokituslaitos "DNV GL is the world's largest classification society "]

"HULL STRUCTURAL DESIGN SHIPS WITH LENGTH 100 METRES AND ABOVE

https://rules.dnvgl.com/docs/pdf/DNV/rulesship/2007-01/ts301.pdf

Sääntö 204 "The determination of dynamic loads is based on long
term distribution of motions that the ship will experience during her
operating life. The operating life is normally taken as 20 years,
considered to correspond to a maximum wave response of 10-8
probability of exceedance in the North Atlantic."

Rules for Ships, January 2007
Pt.3 Ch.1 Sec.15 – Page 101
DET NORSKE VERITAS
C 400 Requirements for fatigue life

401 Fatigue calculations shall in general be performed as described in Sec.16 with the following modifications:

- Fatigue calculations, including those required for NAUTI-CUS(Newbuilding)
, shall be carried out with the number of wave encounters related to a design life of 30
years
for the PLUS-1 notation and 40 years for the PLUS-2 notation.


-Eli ei laivaakaan, ei edes runkoa, lähtökohtaisesti suunnitella elämään maailman tappiin saakka.
Omaan opiskeluaikaiseen työhistoriaan kuuluu useita kesiä eri telakoilla. Silloin rakenteilla olleista
aluksista joka ikinen on romutettu tai ainakin poistettu käytöstä ja matkaamassa kohti naulatehdasta.
S24 merenkulkufoorumilla kirjoittaja kertoo purjehtineensa 200.000 tonnisella tankkerilla joka romu-
tettiin jo 10 käyttövuoden jälkeen; osasyynä syvä matalasuhdanne rahtiliikenteessä tuolloin.

Asiaa syvemmin tuntematta, aluksen rungon eliniässä on nähdäkseni samantyyppisiä piirteitä kuin lentokeneen
rungossakin, mutta ei niin mustavalkoisesti säädeltyjä kuin ilmailupuolella.
 
Jos laivue 2020 menee kunnolla puihin, niin millainen voisi olla laivaston tulevaisuuden kuva? Itselläni seuraavan kaltaisia hajatelmia.

Itse veikkaisin, että tuossa tapauksessa nopeasti rakennutetaan pari-kolme VL Turvaan perustuvaa runkoa, joille sijoitetaan ainakin jo tilatut LV2020-järjestelmät (eli MTO ja torpedot ainakin) sekä hajonneilta rungoilta kierrätettyjä järjestelmiä (57mm tykit, tutkia, Umkhonto, ..., ?). Turvahan rakennettiin Raumalla, mutta en tiedä voisiko nuo tilata joltain toiseltakin telakalta. Siis jos jompi kumpi osapuoli vetäisi koko pussillisen herneitä nokkaan tuollaisessa sähläyksessä.

Toivon että mitään tuollaita ei käy vaan LV2020 saadaan vesille hyvänä ja aikataulussa. Budjetin kasvattamista en surisi vaikka oma veroprosenttini nousisikin.

Asiaa syvemmin tuntematta, aluksen rungon eliniässä on nähdäkseni samantyyppisiä piirteitä kuin lentokeneen
rungossakin, mutta ei niin mustavalkoisesti säädeltyjä kuin ilmailupuolella.

Materiaali on tärkeässä asemassa runkojen väsymisessä. Terästä voi rasittaa tiettyyn rajaan asti ilman rakenteen väsymistä, alumiinia ei vaan se väsyy aina. Kun tätä materiaalien käyttäytymistä on opittu ymmärtämään paremmin, niin varmuusmarginaaleja on pienennetty ja teräsrakenteitakin mitoitetaan nykyään niin että ne eivät kestä n.s. ikuisesti vaan väsyvät normaalikäytössäkin tietyn suunnitellun käyttöiän aikana loppuun. Toisaalta alumiinikin voi kestää ja kestää, lentäähän kylmän sodan alkupuolen legenda B-52 edelleen oikeita sotalentoja. Ja jäässä ajaminen rasittaa teräslaivaakin ihan eri mittaluokassa kuin sulassa vedessä kelluskelu.
 
Itse veikkaisin, että tuossa tapauksessa nopeasti rakennutetaan pari-kolme VL Turvaan perustuvaa runkoa, joille sijoitetaan ainakin jo tilatut LV2020-järjestelmät (eli MTO ja torpedot ainakin) sekä hajonneilta rungoilta kierrätettyjä järjestelmiä (57mm tykit, tutkia, Umkhonto, ..., ?). Turvahan rakennettiin Raumalla, mutta en tiedä voisiko nuo tilata joltain toiseltakin telakalta. Siis jos jompi kumpi osapuoli vetäisi koko pussillisen herneitä nokkaan tuollaisessa sähläyksessä.

Toivon että mitään tuollaita ei käy vaan LV2020 saadaan vesille hyvänä ja aikataulussa. Budjetin kasvattamista en surisi vaikka oma veroprosenttini nousisikin.

Materiaali on tärkeässä asemassa runkojen väsymisessä. Terästä voi rasittaa tiettyyn rajaan asti ilman rakenteen väsymistä, alumiinia ei vaan se väsyy aina. Kun tätä materiaalien käyttäytymistä on opittu ymmärtämään paremmin, niin varmuusmarginaaleja on pienennetty ja teräsrakenteitakin mitoitetaan nykyään niin että ne eivät kestä n.s. ikuisesti vaan väsyvät normaalikäytössäkin tietyn suunnitellun käyttöiän aikana loppuun. Toisaalta alumiinikin voi kestää ja kestää, lentäähän kylmän sodan alkupuolen legenda B-52 edelleen oikeita sotalentoja. Ja jäässä ajaminen rasittaa teräslaivaakin ihan eri mittaluokassa kuin sulassa vedessä kelluskelu.

Kun suunnitelmat on olemassa niin eiköhän Euroopasta joku telakka löydy joka pystyisi tuollaisen ulkovartiolaivan rakentamaan. Jos paniikki tulee niin se onnistuu vaikka Helsingissä. Varustelunhan voisi jättää vaikka Uudenkaupungin telakan tehtäväksi. Louhi tehtiin aikanaan runkovalmiiksi Riikassa ja varusteltiin sen jälkeen Ugissa. Olisiko tuollaisessa hätähankkeessa järkeä on kokonaan toinen juttu. Miinalaivojen poistamiselle ei kai ole ollut varsinaista paniikkia vaan ne ovat poistumassa viimeisinä. Uusia ulkovartiolaivoja toki tarvitaan kymmenen vuoden sisään ainakin 1 kpl kun Tursas ja Uisko poistuvat joten sen kiirehtiminen ei aiheuttaisi ainakaan turhaa työtä. Pintatorjuntaohjuksia voisi varmaan suht nopeasti sijoittaa kuorma-autolaveteille jos ja kun Rauma-luokka ohjuksineen happanee.

Korveteille ei onneksi ole hankittu vielä juurikaan mitään. Ainoastaan varauduttu hankintoihin optioilla. Pintatorjuntaohjukset ovat epäselvä tapaus. Niitä on ehkä jo ensi vaiheessa tulossa yli Hamina-luokan ja autopatterien tarpeen tai sitten ei. Torpedoistakin on korvettien osalta vasta optio. Joitain kierrätettäviä käkättimiä jäisi hetkeksi nurkkiin mutta suurin säilöttävä olisivat Haminan viisseiskat. Tuohon ei maailma kaadu.
 
Kun suunnitelmat on olemassa niin eiköhän Euroopasta joku telakka löydy joka pystyisi tuollaisen ulkovartiolaivan rakentamaan. Jos paniikki tulee niin se onnistuu vaikka Helsingissä. Varustelunhan voisi jättää vaikka Uudenkaupungin telakan tehtäväksi. Louhi tehtiin aikanaan runkovalmiiksi Riikassa ja varusteltiin sen jälkeen Ugissa. Olisiko tuollaisessa hätähankkeessa järkeä on kokonaan toinen juttu. Miinalaivojen poistamiselle ei kai ole ollut varsinaista paniikkia vaan ne ovat poistumassa viimeisinä. Uusia ulkovartiolaivoja toki tarvitaan kymmenen vuoden sisään ainakin 1 kpl kun Tursas ja Uisko poistuvat joten sen kiirehtiminen ei aiheuttaisi ainakaan turhaa työtä. Pintatorjuntaohjuksia voisi varmaan suht nopeasti sijoittaa kuorma-autolaveteille jos ja kun Rauma-luokka ohjuksineen happanee.

Korveteille ei onneksi ole hankittu vielä juurikaan mitään. Ainoastaan varauduttu hankintoihin optioilla. Pintatorjuntaohjukset ovat epäselvä tapaus. Niitä on ehkä jo ensi vaiheessa tulossa yli Hamina-luokan ja autopatterien tarpeen tai sitten ei. Torpedoistakin on korvettien osalta vasta optio. Joitain kierrätettäviä käkättimiä jäisi hetkeksi nurkkiin mutta suurin säilöttävä olisivat Haminan viisseiskat. Tuohon ei maailma kaadu.
Juu, mahdolliset esteet muualla rakentamiselle ovatkin lähinnä lakiteknisiä. Toki RVL/Valtio ovat mielestäni sössineet, jos eivät ole sopimuksella vaatineet itselleen täysiä oikeuksia käyttää Turvan (ja muiden alusten) piirustuksia ja suunnitelmia miten haluavat ja kenen kanssa haluavat. Toisaalta miltä hyvänsä telakalta voisi saada nopeammin rungon joka on heille jo tuttua tyyppiä - mutta Turva taas on jo valmiiksi jääoloihin suunniteltu.

Jälkimmäisestä osasta olen eri mieltä tuosta "onneksi"-kohdasta. Jo allekirjoitettu tilaus on ainoa tae, että aseet ainakin saadaan maahan jotenkin soveltaen käytettäväksi, jos itse alustan tilaus syystä X jää toteutumatta. Miinalaivatkin saivat Umkhontot vain siksi, että niitä oli jo sitovasti tilattu kuusi settiä - muuten VVM olisi varmasti käyttänyt ne kahden setin rahat johonkin ihan muuhun.
 
Juu, mahdolliset esteet muualla rakentamiselle ovatkin lähinnä lakiteknisiä. Toki RVL/Valtio ovat mielestäni sössineet, jos eivät ole sopimuksella vaatineet itselleen täysiä oikeuksia käyttää Turvan (ja muiden alusten) piirustuksia ja suunnitelmia miten haluavat ja kenen kanssa haluavat. Toisaalta miltä hyvänsä telakalta voisi saada nopeammin rungon joka on heille jo tuttua tyyppiä - mutta Turva taas on jo valmiiksi jääoloihin suunniteltu.

Jälkimmäisestä osasta olen eri mieltä tuosta "onneksi"-kohdasta. Jo allekirjoitettu tilaus on ainoa tae, että aseet ainakin saadaan maahan jotenkin soveltaen käytettäväksi, jos itse alustan tilaus syystä X jää toteutumatta. Miinalaivatkin saivat Umkhontot vain siksi, että niitä oli jo sitovasti tilattu kuusi settiä - muuten VVM olisi varmasti käyttänyt ne kahden setin rahat johonkin ihan muuhun.

Tilausvaltuuksista tuo varmaankin on kiinni. Ei voi tilata kun ei ole lupa. Onneksi tosiaan vain siinä mielessä että jos ei tulekaan paatteja niin ei myöskään niille asennettavia järjestelmiä. Olisihan se hyvä jos olisi muutaman korvetin pelit ja vehkeet aina hallissa ihan kaiken varalta.
 
Tuleekohan Rauman telakalle ulkomaisia työntekijöitä hitsaamaan / rakentamaan Laivue2020 -korvetteja?
Jos tulee, niin tarkistetaankohan taustatiedot ennen kuin päästetään hommiin, kyse on kuintenkin PV:n aluksista?
Ja mikäköhän on työnjälki ja laatu verrattuna suomalaisiin ammattilaisiin?

https://yle.fi/uutiset/3-10608075

Työvoimapulaa valittelevat telakat haalivat tekijöitä ulkomailta – Työtön laivanrakentaja kysyy: "Miksi minä en kelpaa?"

Tuhat työtöntä laivanrakentajaa ihmettelee väitteitä Lounais-Suomen telakoiden työvoimapulasta.

Turkulainen Juha Lehti selailee kännykkäänsä kauppakeskuksen kahvilassa.
Aikaa hänellä nyt on, koska hän on työtön laivanrakentaja.
Työttömäksi hän jäi viime elokuussa Helsingin telakalta. Telakoilla Lehti on ollut töissä 90-luvun puolestavälistä.
Kokemusta ja koulutusta on monesta työtehtävästä reilun 15 vuoden edestä.
– Minä olen kouluttautunut levyseppähitsaajaksi, putkiasentajaksi ja koneasentajaksi.
Tälläkin hetkellä kaikki hitsausluokat ovat voimassa.

45-vuotias moniosaaja-rautakoura on hakenut aktiivisesti uutta työpaikkaa koko viime vuoden ajan.
Hakemuksia hän kertoo lähettäneensä koko Lounais-Suomen alueelle ainakin sata, joista vähintään puolet on osoitettu laivanrakennusteollisuudessa toimiville yrityksille.

– Ei ole tärpännyt. En tiedä, mistä se johtuu. Työvoimapulasta puhutaan, ja silti on varaa pitää ammattimiestä ulkona. Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä.

Telakat valittavat työvoimapulaa
Siinä mielessä Lehden kertomus tuntuu uskomattomalta, että Turun ja Rauman telakat ovat jo pitkään kertoneet kärsivänsä työvoimapulasta.
Meyerin Turun telakan viestintäpäällikön Tapani Myllyn mukaan osaavaa työvoimaa on nyt Turun alueelta erittäin vaikea löytää.

– Jos puhutaan ihan tuotannollisesta työstä, eli hitsaajista ja levysepistä, niin ei ole kovin helppoa tällä hetkellä löytää sitä väkeä. Kovasti joudumme etsimään.

Raumalla tilanne on telakkayhtiö RMC:n mukaan samanlainen.
Yhtiö allekirjoitti vastikään 120 miljoonan euron toimitussopimuksen matkustaja-autolautasta Merenkurkun liikenteeseen.
Lautan tekijöitä haalitaan ulkomailta.

Turun telakan osaamisvaatimukset ovat tiukat. Vain harvoilla ja valituilla on ollut telakan tehtäviin suoraan riittävä osaaminen.
Siksi Meyerin telakalla järjestetään valtion tukemaa työvoimapoliittista koulutusta.
– Suurin osa tästä tuotannon henkilökunnasta tulee meidän omien koulutusten kautta.
Niihinkään ei ole saatu niin paljon hakijoita kuin paikkoja on auki.

Tilastoissa tuhat työtöntä laivanrakentajaa
Tilastojen valossa telakkajohtajien väitteet työvoimapulasta tuntuvat jopa erikoiselta.
Satakunnan TE-toimiston koko Lounais-Suomesta keräämien tilastotietojen mukaan Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa on nyt noin tuhat laivanrakentajaa vailla työtä.
Heistä suurin ammattiryhmä on hitsaajat, joita on työttömänä noin 400.
Tilastoihin on otettu mukaan perinteisiä laivanrakennusalan ammattinimikkeitä: sisustuskirvesmiehiä, putkiasentajia, hitsaajia, ohutlevyseppiä, paksulevyseppiä ja laivasähköasentajia

Työtön Juha Lehti:
– Kun katselee ympärilleen, työttömiä metallimiehiä kävelee vastaan. Tuskin täällä mitään työvoimapulaa on oikeasti.
Tässä halutaan koota jonkinlainen työttömien reservi, jonka avulla pidetään palkat alhaalla.

Telakat haalivat alihankkijoidensa kautta työvoimaa runsaasti ulkomailta.
Esimerkiksi Raumalla telakan ympärille on koottu vuokratyöfirmojen himmeli, joka tuo halpatyövoimaa telakoille.

Teollisuusliiton Satakunnan aluepäällikön Jouni Nurmelan mukaan juuri ulkomainen vuokratyövoima on syynä siihen, että suomalainen työmies ei kelpaa.
– Meillä on isot telakat, joissa hintataso on ajanut siihen, että mielellään otetaan ulkomailta työvoimaa, koska se on edullisempaa. Sitä ei pysty kukaan kiistämään.
Esimerkiksi Rauman 120 miljoonan laivakauppaa Nurmela pitää hämmästyttävän halpana laivan kokoon nähden.
Hän on itse toiminut telakalla eri tehtävissä yli 20 vuoden ajan eikä muista, että aiemmin olisi pystytty rakentamaan laivoja näin halvalla.

Liitto: Palkkoja poljettu jopa kolmeen euroon tunnilta
Teollisuusliiton mukaan suomalaisen ammattiosaajan palkkataso telakalla on keskimäärin noin 15 euroa tunnilta.
Liiton työntekijät ovat selvittäneet Rauman telakalla ulkomaalaisille työntekijöille maksettuja palkkoja viimeksi puolitoista vuotta sitten.
Tiedot olivat jo tuolloin huolestuttavia. Teollisuusliiton mukaan palkkoja poljetaan ulkomaisen työvoiman avulla.

Aluepäällikkö Jouni Nurmela sanoo, että alimmillaan ulkomailta tullut työntekijä sai palkkaa vain kolme euroa tunnissa.
Epäkohtiin ei ole kuitenkaan voitu puuttua työntekijöiden vaatimuksesta.
– Syy sille, miksi he eivät itse halua tulla esille ja kieltävät sen meiltäkin, on se, että heidän työnsä loppuvat siihen paikkaan, jos asiaan puututaan.
Liitto haastatteli vuonna 2017 telakalla 46 ulkomaalaista työntekijää.
Tuon selvityksen perusteella Teollisuusliitto arvioi, että joka viidennelle telakan työntekijälle maksettiin alle kahdeksan euron tuntipalkkaa.
– On esimerkkejä ulkomaalaiselle työntekijälle maksetusta kolmesta eurosta, ja katto on 15 eurossa, Nurmela summaa.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa ei ole kuullut aikaisemmin Teollisuusliiton selville saamia palkkatietoja
– Tämäntyyppisestä väitteestä minulla ei ole tietoa. Me lähdemme siitä, että meidän projekteissa noudatetaan Suomessa sovittuja pelisääntöjä.
Heinimaa kuitenkin myöntää, että asiakkaat ovat asettaneet kovat paineet telakan kilpailukyvylle.
Uusista EU-maista on saatavilla suomalaista halvempaa työvoimaa kaikissa ammattiryhmissä.
– Kyse on siitä, miten meidän verkoston toimittajat toimivat. Kyllä heillä varmasti on yhtenä ajurina henkilöstöä rekrytoidessaan kustannuspuoli, Heinimaa arvelee.

Ay-väki kaipaa yhteistyötä
Teollisuusliiton aluepäällikön Jouni Nurmelan mukaan liitto on pyrkinyt aktiivisesti luomaan Rauman telakalle yhteisiä pelisääntöjä.
Liitto on ehdottanut telakka-alueelle yhteistä telakkasopimusta, jossa sovittaisiin muun muassa työehtosopimusten minimipalkkojen noudattamisesta koko telakan alihankintaketjussa.
Toistaiseksi sopimusta ei ole allekirjoitettu.

– Yhteistyö telakan väen ja viranomaisten kanssa olisi syytä alkaa.
Mitä pikemmin, sen parempi. Se on ainut tie, jos me haluamme pitää telakan julkisen kuvan hyvänä.
 
-Eli ei laivaakaan, ei edes runkoa, lähtökohtaisesti suunnitella elämään maailman tappiin saakka.
Omaan opiskeluaikaiseen työhistoriaan kuuluu useita kesiä eri telakoilla. Silloin rakenteilla olleista
aluksista joka ikinen on romutettu tai ainakin poistettu käytöstä ja matkaamassa kohti naulatehdasta.
S24 merenkulkufoorumilla kirjoittaja kertoo purjehtineensa 200.000 tonnisella tankkerilla joka romu-
tettiin jo 10 käyttövuoden jälkeen; osasyynä syvä matalasuhdanne rahtiliikenteessä tuolloin.

Asiaa syvemmin tuntematta, aluksen rungon eliniässä on nähdäkseni samantyyppisiä piirteitä kuin lentokeneen
rungossakin, mutta ei niin mustavalkoisesti säädeltyjä kuin ilmailupuolella.

Ajattelen asiaa sotalaivojen näkökulmasta jotka on perinteisesti tehty vähän krouvimmin. Yleensä niissä rungon väsyminen on viimeinen asia joka tulee vastaan, vaikka toki poikkeuksiakin on (esim. Ticonderogat ovat kärsineet rungon murtumista).
Esimerkiksi meillä koululaiva Matti Kurki, sota-ajan nopeasti ja halvalla tehty tuote jonka käyttöiän ei ollut tarkoituskaan olla pitkä. Lojui ensiksi pitkään koipussissa vähäisellä huollolla, sitten meillä sillä seilattiin maailman ympäri ja rynkytettiin vaikka minkälaisissa myrskyissä. Missä kunnossa runko oli kun sille tehtiin viimeinen merikelpoisuuskatsastus? No aivan erinomaisessa, vesirajan alapuolelta ei löytynyt juuri mitään huomautettavaa. Mutta kevyemmin rakennettu pääkansi oli ruostunut ja koneisto loppuunkulunutta.
 
Tilausvaltuuksista tuo varmaankin on kiinni. Ei voi tilata kun ei ole lupa. Onneksi tosiaan vain siinä mielessä että jos ei tulekaan paatteja niin ei myöskään niille asennettavia järjestelmiä. Olisihan se hyvä jos olisi muutaman korvetin pelit ja vehkeet aina hallissa ihan kaiken varalta.

Ruotsalaisillahan on kaikki pelit ja vehkeet yhteen Visby-korvettiin, jonka rakentaminen sitten peruttiin. :D Simulaattoria niistä väitetysti puuhattiin vuosikausia sitten, mikä lie nykytilanne.
 
Tuleekohan Rauman telakalle ulkomaisia työntekijöitä hitsaamaan / rakentamaan Laivue2020 -korvetteja?
Jos tulee, niin tarkistetaankohan taustatiedot ennen kuin päästetään hommiin, kyse on kuintenkin PV:n aluksista?
Ja mikäköhän on työnjälki ja laatu verrattuna suomalaisiin ammattilaisiin?

https://yle.fi/uutiset/3-10608075

Työvoimapulaa valittelevat telakat haalivat tekijöitä ulkomailta – Työtön laivanrakentaja kysyy: "Miksi minä en kelpaa?"

Tuhat työtöntä laivanrakentajaa ihmettelee väitteitä Lounais-Suomen telakoiden työvoimapulasta.

Turkulainen Juha Lehti selailee kännykkäänsä kauppakeskuksen kahvilassa.
Aikaa hänellä nyt on, koska hän on työtön laivanrakentaja.
Työttömäksi hän jäi viime elokuussa Helsingin telakalta. Telakoilla Lehti on ollut töissä 90-luvun puolestavälistä.
Kokemusta ja koulutusta on monesta työtehtävästä reilun 15 vuoden edestä.
– Minä olen kouluttautunut levyseppähitsaajaksi, putkiasentajaksi ja koneasentajaksi.
Tälläkin hetkellä kaikki hitsausluokat ovat voimassa.

45-vuotias moniosaaja-rautakoura on hakenut aktiivisesti uutta työpaikkaa koko viime vuoden ajan.
Hakemuksia hän kertoo lähettäneensä koko Lounais-Suomen alueelle ainakin sata, joista vähintään puolet on osoitettu laivanrakennusteollisuudessa toimiville yrityksille.

– Ei ole tärpännyt. En tiedä, mistä se johtuu. Työvoimapulasta puhutaan, ja silti on varaa pitää ammattimiestä ulkona. Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä.

Telakat valittavat työvoimapulaa
Siinä mielessä Lehden kertomus tuntuu uskomattomalta, että Turun ja Rauman telakat ovat jo pitkään kertoneet kärsivänsä työvoimapulasta.
Meyerin Turun telakan viestintäpäällikön Tapani Myllyn mukaan osaavaa työvoimaa on nyt Turun alueelta erittäin vaikea löytää.

– Jos puhutaan ihan tuotannollisesta työstä, eli hitsaajista ja levysepistä, niin ei ole kovin helppoa tällä hetkellä löytää sitä väkeä. Kovasti joudumme etsimään.

Raumalla tilanne on telakkayhtiö RMC:n mukaan samanlainen.
Yhtiö allekirjoitti vastikään 120 miljoonan euron toimitussopimuksen matkustaja-autolautasta Merenkurkun liikenteeseen.
Lautan tekijöitä haalitaan ulkomailta.

Turun telakan osaamisvaatimukset ovat tiukat. Vain harvoilla ja valituilla on ollut telakan tehtäviin suoraan riittävä osaaminen.
Siksi Meyerin telakalla järjestetään valtion tukemaa työvoimapoliittista koulutusta.
– Suurin osa tästä tuotannon henkilökunnasta tulee meidän omien koulutusten kautta.
Niihinkään ei ole saatu niin paljon hakijoita kuin paikkoja on auki.

Tilastoissa tuhat työtöntä laivanrakentajaa
Tilastojen valossa telakkajohtajien väitteet työvoimapulasta tuntuvat jopa erikoiselta.
Satakunnan TE-toimiston koko Lounais-Suomesta keräämien tilastotietojen mukaan Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa on nyt noin tuhat laivanrakentajaa vailla työtä.
Heistä suurin ammattiryhmä on hitsaajat, joita on työttömänä noin 400.
Tilastoihin on otettu mukaan perinteisiä laivanrakennusalan ammattinimikkeitä: sisustuskirvesmiehiä, putkiasentajia, hitsaajia, ohutlevyseppiä, paksulevyseppiä ja laivasähköasentajia

Työtön Juha Lehti:
– Kun katselee ympärilleen, työttömiä metallimiehiä kävelee vastaan. Tuskin täällä mitään työvoimapulaa on oikeasti.
Tässä halutaan koota jonkinlainen työttömien reservi, jonka avulla pidetään palkat alhaalla.

Telakat haalivat alihankkijoidensa kautta työvoimaa runsaasti ulkomailta.
Esimerkiksi Raumalla telakan ympärille on koottu vuokratyöfirmojen himmeli, joka tuo halpatyövoimaa telakoille.

Teollisuusliiton Satakunnan aluepäällikön Jouni Nurmelan mukaan juuri ulkomainen vuokratyövoima on syynä siihen, että suomalainen työmies ei kelpaa.
– Meillä on isot telakat, joissa hintataso on ajanut siihen, että mielellään otetaan ulkomailta työvoimaa, koska se on edullisempaa. Sitä ei pysty kukaan kiistämään.
Esimerkiksi Rauman 120 miljoonan laivakauppaa Nurmela pitää hämmästyttävän halpana laivan kokoon nähden.
Hän on itse toiminut telakalla eri tehtävissä yli 20 vuoden ajan eikä muista, että aiemmin olisi pystytty rakentamaan laivoja näin halvalla.

Liitto: Palkkoja poljettu jopa kolmeen euroon tunnilta
Teollisuusliiton mukaan suomalaisen ammattiosaajan palkkataso telakalla on keskimäärin noin 15 euroa tunnilta.
Liiton työntekijät ovat selvittäneet Rauman telakalla ulkomaalaisille työntekijöille maksettuja palkkoja viimeksi puolitoista vuotta sitten.
Tiedot olivat jo tuolloin huolestuttavia. Teollisuusliiton mukaan palkkoja poljetaan ulkomaisen työvoiman avulla.

Aluepäällikkö Jouni Nurmela sanoo, että alimmillaan ulkomailta tullut työntekijä sai palkkaa vain kolme euroa tunnissa.
Epäkohtiin ei ole kuitenkaan voitu puuttua työntekijöiden vaatimuksesta.
– Syy sille, miksi he eivät itse halua tulla esille ja kieltävät sen meiltäkin, on se, että heidän työnsä loppuvat siihen paikkaan, jos asiaan puututaan.
Liitto haastatteli vuonna 2017 telakalla 46 ulkomaalaista työntekijää.
Tuon selvityksen perusteella Teollisuusliitto arvioi, että joka viidennelle telakan työntekijälle maksettiin alle kahdeksan euron tuntipalkkaa.
– On esimerkkejä ulkomaalaiselle työntekijälle maksetusta kolmesta eurosta, ja katto on 15 eurossa, Nurmela summaa.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa ei ole kuullut aikaisemmin Teollisuusliiton selville saamia palkkatietoja
– Tämäntyyppisestä väitteestä minulla ei ole tietoa. Me lähdemme siitä, että meidän projekteissa noudatetaan Suomessa sovittuja pelisääntöjä.
Heinimaa kuitenkin myöntää, että asiakkaat ovat asettaneet kovat paineet telakan kilpailukyvylle.
Uusista EU-maista on saatavilla suomalaista halvempaa työvoimaa kaikissa ammattiryhmissä.
– Kyse on siitä, miten meidän verkoston toimittajat toimivat. Kyllä heillä varmasti on yhtenä ajurina henkilöstöä rekrytoidessaan kustannuspuoli, Heinimaa arvelee.

Ay-väki kaipaa yhteistyötä
Teollisuusliiton aluepäällikön Jouni Nurmelan mukaan liitto on pyrkinyt aktiivisesti luomaan Rauman telakalle yhteisiä pelisääntöjä.
Liitto on ehdottanut telakka-alueelle yhteistä telakkasopimusta, jossa sovittaisiin muun muassa työehtosopimusten minimipalkkojen noudattamisesta koko telakan alihankintaketjussa.
Toistaiseksi sopimusta ei ole allekirjoitettu.

– Yhteistyö telakan väen ja viranomaisten kanssa olisi syytä alkaa.
Mitä pikemmin, sen parempi. Se on ainut tie, jos me haluamme pitää telakan julkisen kuvan hyvänä.
Työtä suomalaisille....vai suomeen? Jos kerran ulkomailta saa pilahintaan jonkun intiaanin tekemään asennusta, ei suomalaista (kallista ja hankalaa) työmiestä kannata palkata. On helpompaa vuokrata työvoimaa alihankkijalta projektiin määräajaksi kuin ottaa vakihenkilö työsuhteeseen ja lomauttaa tai irtisanoa se.

Jos vielä ihmetellään että miten 300+ miljoonaa riittää 4:än korvettiin, niin ei tartte ihmetellä enää!:mad: Parasta pukkaa....
 
Työtä suomalaisille....vai suomeen? Jos kerran ulkomailta saa pilahintaan jonkun intiaanin tekemään asennusta, ei suomalaista (kallista ja hankalaa) työmiestä kannata palkata. On helpompaa vuokrata työvoimaa alihankkijalta projektiin määräajaksi kuin ottaa vakihenkilö työsuhteeseen ja lomauttaa tai irtisanoa se.

Jos vielä ihmetellään että miten 300+ miljoonaa riittää 4:än korvettiin, niin ei tartte ihmetellä enää!:mad: Parasta pukkaa....

Ehkä kannattaa miettiä mistä nyt on kysymys.
Lehtijuttu jossa kerrotaan, ettei paha teollisuus halua työllistää suomalaista. Ihan varmasti objektiivinen juttu.
Kun kokenut ammattimies ei saa töitä, syitä tälle voi kuitenkin olla vaikka kuinka monta. Täytyy muistaa, ettei kukaan meistä julista itseään taitamattomaksi, tai vaikeaksi ihmiseksi.
Voihan se olla, että tuon 15 vuoden aikana mies on jättänyt käyntikortin osaamisestaan ja nyt näkyy.

Mitä tulee taas työn hintaan Suomessa onhan se korkea, ei kai sitä kukaan kiellä. On halvempaa tehdä ulkomailla, tästä johtuen telakka teollisuus ei ole ainoa ala jossa perustyö on kaikonnut suomesta.
 
Lähinnä mua ihmetyttää, että mitä PV sanoo asiasta jos uusia sota-aluksia alkaakin rakentamaan ulkomailta hankitut työntekijät joidenka taustoista ei tiedetä mitään.
Suomen kansalaisista/työntekijöistä SUPO voi antaa turvallisuuslausunnon ja sitä myötä hyväksynnän töiden tekemiseen.
Ehken lausunnot sitten pyydetään esim. Puolan turvallisuusviranomaisilta jos korvetteja alkaakin Puolalaiset väsäämään.
Mutta onhan se myös helvetin noloa jos suomalaisia sota-aluksia ei rakennakkaan suomalaiset työntekijät vaikka kustannussäästöä palkoissa tulisikin.
Etenkin valtion projekteilla pitäisi olla suomalaisia työllistävä vaikutus.
Mutta siis vielähän ei ole tietoa siitä ketkä korvetteja alkaa loppuen lopuksi rakentamaan. Voihan olla, että Raumalla autolautat rakentaa ulkomainen työvoima ja korvetit hoituukin sitten kotimaisella työvoimalla. Tai sitten ei...
 
Olisko paljonkin väliä kuka rungon saumoja hitsaa kunhan tekee priimaa? Vaikka olis GRU:n päällikkö ni se vois nähdä kuinka laivan runkoon tulee jäykkääjiä, kaaria, teräslevyjä ja nämä liitetään hitsaamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä kannattaa miettiä mistä nyt on kysymys.
Lehtijuttu jossa kerrotaan, ettei paha teollisuus halua työllistää suomalaista. Ihan varmasti objektiivinen juttu.
Kun kokenut ammattimies ei saa töitä, syitä tälle voi kuitenkin olla vaikka kuinka monta. Täytyy muistaa, ettei kukaan meistä julista itseään taitamattomaksi, tai vaikeaksi ihmiseksi.
Voihan se olla, että tuon 15 vuoden aikana mies on jättänyt käyntikortin osaamisestaan ja nyt näkyy.

Jos kyse olisikin vaan tuosta yhdestä hepusta, mutta tilastojen mukaan hänellä on ~400 kohtalotoveria. Kaikki nämä yhtä surkeita? Ja Romaniasta tuotettu tyyppi 3 euron tuntipalkalla täyttää ne "erittäin korkeat osaamisvaatimukset"?
 
Väitän edelleenkin, että nyt ongelmana RMC:n kanssa on riskin jakaminen. RMC ei halua ottaa riskiä mahdollisesta budjetti ylityksestä itselleen. Kun tehdään täysin uutta niin tuo riski on huomioonottamisen arvoinen ja todellinen. PV:llä ongelma on budjetti joka päätettiin ennen kuin koko kustannusrakenne oli ja on selvillä. Ei niin laivoja rakenneta ei ainakaan tyystin uutta konseptia. Ongelmia tulee 100% varmuudella matkan varrella. Huono hitsaus sauma tai jotain muuta.

Itse en laivanrakentamisesta ymmärrä mitään mutta riskien hallinnasta kuitenkin jotain. Jos budjetissa olisi riskivaraa niin homma olisi varmasti jo liikkeellä.
 
Kuten sanottua, lehti juttu.
kyllä noissa totta on toinen puoli, eikä tuo rajoitu pelkästään telakoille vaan myös ihan kaikkeen rakentamiseen. Alihankinta ketjut ovat pitkiä ja tilaaja ei välttämättä tiedä mitään siitä ketjun alemmasta tekijästä. Tuossa pitäisi ehdottomasti lakia muuttaa siten, että Suomessa tehdystä työstä pitää maksaa Suomen tessin mukaista palkkaa vaikka kyseessä olisi ulkomainen alihankkija. Tässä vastuu pitäisi osoittaa tilaajalle, samoin mahdolliset sanktiot. Tällöin alkaisi se Suomalainen työvoima kiinnostamaan jälleen koska yksinkertaisesti oman väen valvominen olisi helpompaa.
 
Jos kyse olisikin vaan tuosta yhdestä hepusta, mutta tilastojen mukaan hänellä on ~400 kohtalotoveria. Kaikki nämä yhtä surkeita? Ja Romaniasta tuotettu tyyppi 3 euron tuntipalkalla täyttää ne "erittäin korkeat osaamisvaatimukset"?

Tuo olisi mielenkiintoinen tilasto hiukan avattavaksi. Onko siellä kirjattuna telakkatyöntekijöitä vai peräti luokkahitsareita tms. Rakennusalalalla ainakin kuuluu olleen sellainen ongelma että kouluttamattomia ihmisiä jotka ovat jossain elämänsä vaiheessa olleet pätkän raksalla töissä on kirjattu rakennusmiehiksi. Ja sitten ihmetellään miksi työmaalle haalitaan virolaisia vaikka kotimaisia "ammattirakentajia" on kortisto pullollaan. Samanlaisia apu/sekahommia on teetetty telakoillakin mutta ei se ukosta laivanrakentajaa tee. Sellaiseksi heidät on kuitenkin työhistoriansa takia saatettu kirjata? Sitten on vielä ihmiset joilla on tienattuna maine vaikkapa sarjasaikuttajana ja agitaattorina tms. Piirit ovat pienet ja maine kyllä kiirii. Työllistymättömyydelle on useita mahdollisia selityksiä. Palkkojen polkeminen on varmasti niistä yksi muttei välttämättä kuitenkaan koko totuus. Työnantajapuolenkin on ihan turha selittää etteikö palkkoja jatkuvasti yritettäisi likaisillakin keinoilla polkea minimiinsä. Kaikki keinot käytetään joilla jää enemmän rahaa viivan alle.
 
Olisko paljonkin väliä kuka rungon saumoja hitsaa kunhan tekee priimaa? .

Turvallisuusmielessä mua huolestuttaa laivan sähkö- ja etenkin elektroniikka -puoli sekä työntekijöiden saama yleinen käsitys/näkemys koko laivasta.
En kyllä purematta niele sitäkään, että priimaa hitsaussaumaa on tekemässä joku muu kuin suomalainen työntekijä kun kyseessä on valtion verorahoilla kustannettava sota-alus.

Laivue2020 projektissa on määriteltynä näin:

Aluksille on määritelty elinkaaren aikainen huoltovarmuus, mikä tarkoittaa sitä, että alukset tullaan huoltamaan ja korjaamaan kaikilta osiltaan Suomessa.
Alukset eivät siis missään olosuhteissa tule poistumaan Suomesta huoltojen ja korjausten takia, vaan kaikki mukaan lukien ulkomaisilta toimittajilta hankittujen ase- ja sensorijärjestelmien
huolto- ja korjaustoimenpiteet on pystyttävä tekemään täällä.

Tässäkään ei ole mainintaa siitä, että työntekijöiltä vaadittaisiin Suomen kansalaisuus, työt on vaan tehtävä Suomessa.
 
Back
Top