Laivue 2020

Voi olla vähän liian toiveikasta ylitulkintaa tekijänoikeuksista :)

Mutta mielenkiintoinen video, ja olisihan tuo passeli peli juuri ESSMien kanssa. Neljään suuntaan kiinteät AESA-X-bandit myös.

Jos tulisi esim. Saabin 4A, niin millä ESSMien valaisu tapahtuisi?

Ceros 200:lla.
 
Sitä vähän pelkäänkin. Nyt ei kiima syty, ei edes värähdä..

:D

Toinen vaihtoehto voisi teoreettisesti olla Sea Giraffe 1X pyörimässä siellä maston huipulla. Sillä ei kuitenkaan kyettäisi valaisemaan maaleja useassa sektorissa, joten jos se on mukana, niin se on vain tarkentamassa ESSM:n kantamalle tulevista maaleista saatavaa sijaintitietoa ja backupina päätutkan teknisten ongelmien varalta.

Pidän kuitenkin selvänä, että ESSM:stä on meille tulossa Block II. Ts. tarve aktiiviseen valaisuun ei liene kovin suuri.
 
Sen verran jäitä housuihin, että myös Saab on lainannut konseptikuvia:
Mitä sitten? Saabin osuus hankkeessa on julkinen ja siksi niillä on lupa lainata.
Toisekseen kuvia on myös Wikipediassa:
Wikipedia on Wikipedia. Täysin villi länsi, jossa kuka vaan bloggari voi laitella mitä vaan ilman lähdekritiikkiä. Usein lainailtu muista lähteistä ja juuri koskaan ne linkit eivät pelitä.
Äskeiseen viitaten konseptikuvan on nähtävästi katsottu kestävän lain suoja, vaikka viime kädessä asia toki on tuomioistuinlaitoksen käsissä:
Paskan marjat! Kuka vastaa siellä ja mistä?!
Lue tuosta: Nämä käyttöehdot kertovat julkisista palveluistamme, suhteestamme sinuun palveluiden käyttäjänä sekä oikeuksista ja velvollisuuksista, jotka ohjaavat meitä molempia. Sinun on hyvä tietää, että hallussamme on suunnaton määrä opetuksellista ja informatiivista sisältöä, jonka ovat tuottaneet sinun kaltaisesi käyttäjät. Me emme yleensä lisää, valvo tai poista sisältöä, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Näitä poikkeuksia ovat näiden käyttöehtojen kaltaiset käytännöt tai toiminta DMCA-lain perusteella saatujen ilmoitusten vuoksi. Tämä tarkoittaa sitä, että toimituksellinen valvonta on sinun itsesi ja muiden käyttäjien käsissä, jotka luovat sisältöä ja huolehtivat siitä. Me ainoastaan säilytämme tätä aineistoa.
https://meta.wikimedia.org/wiki/Terms_of_use/fi


Eli: Wikimedia ei vastaa sivustolle tuotetusta tiedosta (kuvat, teksti, materiaali) tai valvo sitä yleisesti, paitsi jos laitat sinne vitunkuvan niin sitten se varmaan poistetaan kohtalaisen nopeasti. Kannattaa muistaa kun linkkailet tuota mediaa usein. Helppoahan se tietysti on kun ei tarvitse muita lähteitä etsiskellä. Uskottavuus on sitten toinen asia.
Neljänneksi muistetaan, että Youtuben "Naval News" -kanava on luotu tammikuussa 2019 ja siihen linkittyvä navalnews.com-sivusto ei ole Reuters, CNN tai vastaava iso mediatalo, vaan kahden henkilön pyörittämä verkkomedia. On siis syytä uskoa, ettei kyseisellä taholla todennäköisesti ole lakimiesten kanssa suunniteltua monisatasivuista tekijänoikeusohjeistusta, jota noudatettaisiin pilkuntarkasti esimiesten ja kymmenien miljoonien dollarien oikeusjuttujen pelossa.
Naval News on näköjään Xavier Vavasseurin perustama media, joka teki aikaisemmin juttua Navy Recognition- mediassa. Minusta kaveri on tehnyt useita tasokkaita juttuja vuosien aikana ja ollut meripuolustusteollisuudesta kertovien asioiden äärellä 10 vuotta. Ihan yhtä uskottava kuin nuo isot mediat, joilla on kaupallinen tausta. Sisältö ratkaisee ja laadukkaasti toimitetut jutut kasvojen kera.

Paljon tasokkaampi lähde kuin sinun Wikipediasi, joka ei vastaa mistään.
 
Ceros 200:lla.
Kannattaa huomata että mikäli Haminoilta kierrätetään Ceros 200 Stealth-versio, se ei välttämättä kykene ohjaamaan ESSM-ohjuksia. Siihen on optimoitu versio Ceros 200 CWI. Siksi ei ole mitenkään varmaa että tuo karvalakki ratkaisu halutaan. Ceros 200 ei kykene ohjaamaan 360 asteen sektorissa ohjuksia. Vaiheohjattu tutka on optimaallisin ratkaisu, jolla taataan usean maalin yhtäaikainen torjunta eri suunnista.

Hamina ennen modausta ja Ceros versio (paskamedian sivulta):
ohjusvene.png



Ceros 200: https://saab.com/globalassets/comme...pon-control-systems/ceros-200/9lv_fcs_web.pdf
 
Konseptikuva, jota on tarjottu. Tai sitten kanavan oma häröily (fair use sallii, tarkoitan vain että Thales ei ole välttämättä sijoittanut tuota kuvaa videoon vaan NN). Ihmehän se on jos ei Saab omia tutkiaan myynyt taistelujärjestelmän ohella.
Saahan sitä tarjota mutta ei se tarkoita että Saab toimittaa kaiken elektroniikkaan liittyvän. Tst-järjestelmä on järkevää ottaa samaa tyyppiä kuin muissa paateissa jos se on hyvä eli 9LV. Eihän muita toimittajia ole julkaistu vielä ja Saab pystyy integroimaan muidenkin valmistajien järjestelmiä. Sillähän ne kehuvat.

Elektroniikkaa tulee varmaan aika monilta alihankkijoilta, kuten laivan perustekniikkaakin luulisin.
 
Joo, tulee toki. Silti tutka on yksi keskeisimpiä tst-järjestelmään nivoutuvia ja Saabilla on ollut tarjota kilpailukykyinen oma (USN on myös ostanut lukuisia viime aikoina). Myös Cerosin laaja käyttö Haminassa edelleen viittaa.
Näihin verrattuna kuva on vielä todella köykäinen näyttö muusta.

Thaleksella oli oma sivustonsa Laivue 2020:sta varten. Sen yhteydessä on saattanut olla ko. täky esillä. Tosin se oli Sea Fire muistaakseni ennemmin...
 
Viimeksi muokattu:
Saab pystyy integroimaan muidenkin valmistajien järjestelmiä. Sillähän ne kehuvat.
Tämä. Olisi kohtuu hupaisaa, kun Saab ensin myisi 9Lvn mainoksella "tähän voidaan integroida mitä tahansa keneltä tahansa", ja sitten kun sanotaan että kytkekää toi Thales tähän, niin vastaus alkaisikin "no kun tuota, itseasiassa..."
 
Laivue 2020 -konseptirenderöinnin fair use -käyttö englanninkielisessä Wikipediassa on perusteltu kyseisen tiedoston datasivulla:


Huomattavaa on, että "sisäinen kontrolli" eli muut käyttäjät ovat estäneet tämänkin tiedoston kohdalla liian korkearesoluutioisen kuvan käyttämisen, koska se rikkoisi fair use -käytäntöä.

Jos artikkelien laatu yleisesti ei miellytä, voi valittamisen sijaan osallistua Wikipedian kehittämiseen korjaamalla virheellisiä ja täydentämällä vajavaisia tietoja. Se on ihan mukava harrastus ja samalla oppii itsekin uutta kun haalii tausta-aineistoa kasaan. Lopputulos on parhaimmillaan laajin ja monipuolisin saatavilla oleva tietopaketti yksittäisestä aiheesta, vaikkapa laivasta.
 
Viimeksi muokattu:
Miten arvioisitte LV2020:n SUTO- ja IT-painotusta? Jos jätetään "monitoimialus" hetkeksi rannalle, ja pohditaan käsitteiden "general purpose frigate", "anti-submarine warfare frigate" ja "air-defense frigate" kautta.

Propulsiohan on ainakin pieniherätteinen, mutta voidaanko siitä päätellä, että alusluokasta tulisi ennen kaikkea ASW-fregatti? Vai onko kyse vain häiveen hakemisesta? Onhan Zumwaltissa, Type 45:ssa ja jopa F125:ssa hiljainen propulsioratkaisu myös, mutta eivät ne silti ole SUTO-aluksia...

Tämä näin spekulaationa, kun ilmavalvontatutkaa saati vedenalaisia sensoreita ei tiedetä...
 
Ei puhdas mikään (esim. it-fregatissa pitäisi olla käytössä SM-2/3/6 tai Aster 30), mutta kaikin puolin parempi kuin merivoimien entiset. On alue-it ohjus mitä Umkhonto oikein ei ja on torpedot. Sitten vo myös paiskoa Gabrielia maihin.

Pintatorjuntafregatti mieluummin kuin sutofregatti.
 
Miten arvioisitte LV2020:n SUTO- ja IT-painotusta? Jos jätetään "monitoimialus" hetkeksi rannalle, ja pohditaan käsitteiden "general purpose frigate", "anti-submarine warfare frigate" ja "air-defense frigate" kautta.

Minun mielestä lähempänä "general purpoise frigate" käsitettä koska aluksiin tulee hyvä pintatorjuntakyky joka mahdollistaa iskut myös maa-alueille sekä kohtuullinen suto- ja ilmatorjunta varustus. A/S fregatissa pitäisi olla helikopteri ja tehokkaampi sonar ja taasen IT-fregatissa pitäisi olla SM tai Aster 30 tasoiset ohjukset.
 
Sitä vähän pelkäänkin. Nyt ei kiima syty, ei edes värähdä..
Saako tähän hieman lisävalaisua? Ei siis mitään henkilökohtaista :D vaan miksi tuo CEROS 200 sitten on käytännössä kökkö? Jos tästä on ollut juttua ja oon missannut, myös pelkkä linkitys kelpaa.
 
Ei puhdas mikään (esim. it-fregatissa pitäisi olla käytössä SM-2/3/6 tai Aster 30), mutta kaikin puolin parempi kuin merivoimien entiset. On alue-it ohjus mitä Umkhonto oikein ei ja on torpedot. Sitten vo myös paiskoa Gabrielia maihin.

Pintatorjuntafregatti mieluummin kuin sutofregatti.
"Pitofregatti" eli Salen juhlapursi :D
 
Saako tähän hieman lisävalaisua? Ei siis mitään henkilökohtaista :D vaan miksi tuo CEROS 200 sitten on käytännössä kökkö? Jos tästä on ollut juttua ja oon missannut, myös pelkkä linkitys kelpaa.

Arvaisin, että ongelmana pidetään monimaalitorjuntakykyä. Tuskin noita ihan tolkuttomasti aluksiin kuitenkaan tulee. Mutta en nyt tiedä, onko tuo varsinainen ongelma, jos se ESSM:n aktiivitutkahakumoodi on edes puoliksi kelvollinen.
 
Saako tähän hieman lisävalaisua? Ei siis mitään henkilökohtaista :D vaan miksi tuo CEROS 200 sitten on käytännössä kökkö? Jos tästä on ollut juttua ja oon missannut, myös pelkkä linkitys kelpaa.

Mekaanisesti kääntyilevä tötterö ei ole yhtä vakuuttava über-ilmatorjuntaristeilijä-wannabe-varustus, kuin neljään ilmansuuntaan olevat kiinteät aktiivisesti elektronisesti keilaavat tasopaneelit.

Mutta, kuten Huhta totesi, niin kai silläkin pärjätään, jos merivoimat niin arvioi.

Ja voihan niitä ceroksia tulla vaikka parikin kappaletta per alus. Se auttaisi jo merkittävästi.
 
Mekaanisesti kääntyilevä tötterö ei ole yhtä vakuuttava über-ilmatorjuntaristeilijä-wannabe-varustus, kuin neljään ilmansuuntaan olevat kiinteät aktiivisesti elektronisesti keilaavat tasopaneelit.

Mutta, kuten Huhta totesi, niin kai silläkin pärjätään, jos merivoimat niin arvioi.

Ja voihan niitä ceroksia tulla vaikka parikin kappaletta per alus. Se auttaisi jo merkittävästi.

Liialliseen paranoiaan ei mielestäni ole syytä. On hauskaa, että usein tällä foorumilla haaveillaan Arleigh Burkeista ym. ja väheksytään tulevia aluksiamme. Katsokaapa huviksenne, montako AN/SPG-62:ta aluksissa on maalien valaisuun SM-2:lle, ESSM:lle ja muille it-ohjuksille. Ei montaa, ja ne nyt kuitenkin ovat maailman mahtavimman laivaston selkäranka. Ja kun alus ei kuitenkaan pysty laukaisemaan kaikkia ohjuksiaan yhtä aikaa, niin kaikki eivät tarvitse valaisua yhtä aikaa, jolloin ilmassa voi olla moninkertainen määrä ohjuksia verrattuna tulenjohtosensoreiden määrään.

Kolme.
 
Back
Top